Kela, vakuutus ja medicare

Aloittaja Anuli, kesäkuu 28, 2004, 17:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anuli

Moi!

T?ss? aiheessa on nyt v?h?n muutakin kuin Australiaa, mutta kaikki kuitenkin "kulminoituu" siihen. Olen l?hd?ss? ennen Australiaa Eurooppaan ja tarkoitus on l?hte? suoraan sielt? sitten Australiaan. N?in ulkomailla oleskeluun menee enemm?n kuin vuosi. Mink?laisessa tilanteessa olen noiden vakuutusten ja sairaushommeleiden kanssa...huonossa?

Olen t??lt? lukenut, ett? Kelan piiriin en voi kuulua, kun se kortti otetaan heti pois kun kerron, ett? yli vuoden menee oleskeluun ulkomailla. Olen hieman nyt ymm?ll?ni, kun en tied?, mit? minun pit?isi nyt sitten hankkia turvakseni...:(

Osaisikohan joku auttaa? Onko jollain ollut samanlaista tilannetta?

Kiitos etuk?teen,
Anuli

eevis

Anuli :)

olet ilmeisesti lukenutkin meid?n viimeaikaiset p?hk?ilyt aiheesta: http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=1255

Eli ilmeisesti yhteenvetona voi sanoa, ett? yrit? sovittaa itsesi johonkin n?ist? ryhmist? (linkki t?lle sivulle yll? olevassa ketjussa):
"Suomen sosiaaliturvalains??d?nt?? sovelletaan edelleen ulkomailla yli vuoden oleskelevaan henkil??n, jolla on kiinte?t siteet Suomeen ja joka on:
1. suomalaisen ty?nantajan Suomesta l?hett?m?*
2. suomalaisen ty?nantajan ulkomailla palvelukseensa ottama ty?ntekij?*
3. Suomesta l?hetettyn? kehitysyhteisty?- tai l?hetysty?teht?viss?*
4. opiskelee tai harjoittaa tieteellist? tutkimusta p??toimisesti; tai
5. palvelee m??r?aikaisesti sellaisessa valtioiden v?lisess? j?rjest?ss?, jonka toimintaan Suomi osallistuu*"

Toisaalta minulla ei ole t?st? viel? omaa kokemusta, joten kokeneemmat, haloo!!! Miten teille on k?ynyt?? Tuntuu tosi hankalalta s?hl??miselt? koko juttu, mutta koska niin moni on Suomesta ulkomaille t?ihin/vaihtoon/yms. l?htenyt, niin ei kai se n?in kamalaa voi olla?  :?? :? :??

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


Milka

Mitahan tapahtuisi, jos "unohtaisi" ilmoittaa vaestorekisteriin muutosta? Tunnen muutaman, jotka vaestorekisterin mielesta asuvat vielakin vanhempiensa luona Suomessa, mutta ovatkin itseasiassa asuneet taalla jo vuosia.

:?:?:?

Anuli

Ehk? m? voisin harjoittaa jotain tieteellist? tutkimusta, vaikka juuri siit?, mist? Hesarissa on kirjoitettu:
"Tuoreen tutkimuksen mukaan Australia p??st?? ilmaan enemm?n ilmaston l?mpenemist? nopeuttavia kasvihuonekaasuja kuin esimerkiksi Ranska tai Italia." Hmmm....
;) Milt? Eevis kuulostaa, menisik? l?pi?

No ei vaan. En saa sovitettua itse?ni noista valitettavasti mihink??n. Ja, Milka, mietin juuri sit?kin vaihtoehtoa, ett? "unohtaisi" mainita asiasta. Mutta, mieti, jos sielt? jostain saadaan asia selville. Juurikin t??lt? se oli, josta luin, ett? jos on pident?nyt oleskelua ulkomailla niin, ett? se on yli vuoden, edut ja kaikki nuo korvaukset perit??n takautuvasti takaisin! :( Voihan Kela sent??n!

Kun luulisi nyt, ett? en ihan niit? ensimm?isi? kuitenkaan ole, joka on yli vuoden ulkomailla. Niin sama t??ll?, pliis kertokaa, miten sen olette hoitaneet. Eih?n se OIKEASTI voi olla niin vaikeaa? Vai voiko?

Anuli

eevis

Anuli :D Joo, kuulostaa hyv?lt?, eikun vaan tutkimussuunnitelma Kelalle postiin... :D Ja jos ne ei heti ekaa tutkimustasi hyv?ksy, niin voithan alkaa selvitt?? katugallupein ja kyselylomakkein tuon Fostersin k?ytt?? Australian v?est?n keskuudessa: http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=1097  T?t? tutkimustahan sitten tietty t?ytyy harrastaa koko Australian alueella ristiin rastiin, ett? tulee kattava otos... :D :XXXX

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


Urul


Anuli

Niin, mutta periaatteessahan m? EN muuta mihink??n, vaan oleilen. Kyll? m? silti ajattelin vanhempien luokse kirjat siirt??....hmmmm. Nyt ois hyv?t neuvot tarpeen!:itke


Hmmm, tuo Fosters-aihe kuulostaa kyll? mielenkiintoisemmalta kuin ilmansaasteet...hyv? eevis!


Anuli

petra

Moi Anuli,

Jos en nyt aivan vaarin muista etta antaessani Kelakorttia pois englantiin toistaiseksi muuton johdosta, Kelan virkailija mainitsi etta jos sinulla on jostain syysta ongelmia paasta englannin sosiaaliturvan piiriin niin ota yhteytta. Jain siihen kasitykseen etta "aina" kuuluisi jonkin sosiaaliturvan piiriin?? :?
Jokatapauksessa jos tyoskentelee pysyvasti ulkomailla ja maksaa kohdemaahan veronsa periaatteessa kuuluu ko maan sosiaaliturvan piiriin (jos sellainen on ;) )  

Muistelee Petra

petra

Viela lisaan linkin Kelan sivuille, jossa kirjoitellaan asumisperusteisesta sosiaaliturvaan kuulumisesta

http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/130801120102EH?OpenDocument

Anuli

Kiitos Petra.

Se on v?h?n aina n?iss? jutuissa, ett? miten ne tulkitsee. Yrit?n viel? kysy? sielt? Kelasta. Viimeksi kun kysyin, siell? oli niin nuiva nainen vastaamassa, eik? se sit? paitsi tiennyt yht??n mit??n.

Tuntuu vain silt?, ettei mill??n jaksaisi alkaa stressaamaan t?st?. Menee ihan fiilikset pilalle.
:(

Jos joltain l?ytyy viel? omakohtaisia kokemuksia, niit? otetaan mielell??n vastaan!:)

Anuli

tinu

jaahas. soittelin tossa kelalle yleisiä asioita ja se täti sitten ihan kauhistui että minun täytyy täyttää kaavake Y39 (Ilmoitus muutosta ulkomaille tai tilapäisestä oleskelusta ulkomailla)..

Onko muut täytellyt tätä kaavaketta? Mun viipyminen on kuitenkin vain 4 kuukautta wh-viisumilla.

No yksi paperi lisää, jos se täytyypi täyttää :)
tinu

Jaaks

Unohda koko juttu - sinahan olet lahdossa lomalle vain 4 kuukaudeksi :D

MaHa

Kelan virkailija kertoi minulle, että en kuulu Suomen sosiaaliturvaan. Kuitenkin, jos sosiaaliturva ulkomailla on huomattavasti heikompi, kuin Suomessa, voi päästä sosiaaliturvan alle.
Verovirkailija taasen sanoi, jos en kuulu Suomen sosiaalitusvan alle, voin unohtaa vero-asiat Suomessa.
Eli, mikä on pienempi paha?:?

Jaaks

MaHa :D

Milla viisumilla olet liikenteessa ??

MaHa

Minulla on 457-viisumi ja sen mukaan voin notkua täällä vuoteen 2007 asti.

Jaaks

Maha :D

Olet siis sidottuna samaan tyonantajaan viisumin ajaksi ??

Saitko kunnon vakuutuksen hoidettua tyon antajan puolesta ?

MaHa

Jaaks,

Juu. Sama työnantaja pitää olla, ellei DIMIA anna vaihtaa. Onneksi työnantajalla on monta toimipistettä, joten voin vaihtaa paikkaa, jos haluan..:)
Firma tarjoaa minulle sairaanhoitopalvelut melkein omana toimintanaan. Eipä vain ole tullut käytettyä vielä. Onneksi.

Jaaks

MaHa :D


LainaaFirma tarjoaa minulle sairaanhoitopalvelut melkein omana toimintanaan

Niinhan se on , vahan niinkuin luontaisetuna :D

Voithan vaihtaa tyonantajaakin, jos vaan hankit uuden viisumin ennen sita, eika varmaan olisi edes mikaan ongelma hoitoalalla, mutta mitas niista murehtimaan jos olet tyytyvainen nykyisessa paikassa :peukkuy


ps.  tiesitko muuten, etta tuota 457 viisumia on melko helppo jatkaa jos haluat :D

MaHa

Jaaks,

Nykyisessä työpaikassa pääsee välillä harrastamaan heroistisia toimenpiteitä, vähän niinkuin telkkarin ER:ssä:D, niinpä mitäpä tuota paikkaa vaihtamaan.

Lainaaps.  tiesitko muuten, etta tuota 457 viisumia on melko helppo jatkaa jos haluat :D

En ole vielä asiasta selvää ottanut. Laskeskelin permanent residency -pisteitä, eikä ole vaikeaa  saada pisteitä kasaan.:)