Työsopimuksen rikkominen - lainopillisia neuvoja reppureissarille?

Aloittaja JONNA91, maaliskuu 11, 2011, 12:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JONNA91

Moikka,
olen siis reppureissannut Australias ja vähän Uudessa-Seelannissakin 5kk Australian working holiday visalla. Rahat alkaa olla aika vähissä ja haluaisin tehdä töitä muutaman viikon, ennen kuin lähden Balille kavereita moikkaamaan. Yksi kaukainen ja eristäytyny hotelli Etelä-Australiassa on tarjonnu mulle tosi hyvää paikkaa, mutta ne vaatii 3kk sitoumuksen. Mitä jos allekirjoitan sopimuksen ja sitoudun 3 kuukaudeksi mut sit kolmen viikon jälkeen sanonkin et oon saanut tarpeekseni? Voinko joutua pulaan tai ongelmiin lain kanssa, joutuisinko maksamaan sakkoja/korvauksia tai vaarantaako se mun viisumin saamisen tulevaisuudessa? Mitä neuvoisitte tässä tilanteessa tekemään?

RUU

Jonna, olisiko sinun mahdollista saada se sopimusteksti etukateen nahtavaksi, jotta tiedat mihin olet sitoutumassa? Kun tiedamme mita siina sanotaan, on helpompi neuvoa.

Heti mieleen tulee kolme perusvaihtoehtoa:
+ Tuolla halutaan pelotella helppoheikit pois markkinoilta ja saada taloon niita, jotka ovat henkisesti valmistautuneet olemaan siella hetken. On hyvin tavallista etta henkilosto vaihtuu tiuhaan ja ehka se on tuolla ollut reissaajien kohdalla ongelma, johon haluavat varautua. Seurauksia ei kuitenkaan ole vaikka lahtisitkin.
+ Toinen vaihtoehto on se, etta sopimus oikeuttaa tyonantajan perimaan vahingonkorvausta sinulta koulutuskustannusten nimikkeella, jos ovat opastaneet tavoille, antaneet tyovaatteet, jne. Tama on tietenkin yksityisoikeudellinen riita, ja firma voi koittaa karhuta sinulta saatavia.
+ Pahin vaihtoehto on se, etta firman omistaja on intomielinen, perii vahingonkorvauksia ja vie asian oikeuteen, jos ei saa tahtoaan muuten lapi. Tama voi vaikuttaa tulevien viisumien saantiin, silla yksi character reference checkin tarkoitus on nahda, onko sinua vastaan vireilla juttuja oikeudessa.

Kysy, voitko saada tyosopimuksen luettavaksesi ennenkuin allekirjoitat sen. Silla saastyy hermot molemmin puolin, jos se nayttaakin sellaiselta, etta mieluummin annat paikan jollekin muulle.  :coolh
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

MH

Todennäköisesti työantaja pidättää viimeisen palkkasi, tuskin heillä on intoa lähteä hakemaan oikeutta ulkolaisen työntekijän takia muutaman sadan tai tuhannen dollarin takia. Käsittääkseni oikeudessa ei voida tuomita jos ei haastetta ole toimitettu asianmukaisesti ja mitättömissä jutuissa haasteoikeus vanhenee jos ei sitä ole määräaikaan saatu toimitettua. Toisaalta kun hoitaa asiansa kunniallisesti ei tarvitse pelätä mitä eteen pomppaa tulevaisuudessa. Monesti asioista neuvottelu ennakkoon on parempi tie kun tehdä hätäisiä ratkaisuja joita joutuu katumaan jälkikäteen.

jounij

Luultavasti siitä ei olisi muita seurauksia, kuin että suomalaiset - kenties muutkin kuin reissaajat - saisivat paskan maineen tämän työnantajan ja hänen lähipiirinsä silmissä. Itseäni jo suorastaan hävettää lukea tällaista suomalaisen kirjoittamaa tekstiä. Toivottavasti sukujuuresi ovat jossain toisaalla.


Tuumaa
Jouni
Canberra

fatamorgana

Noh, Jounilta aika rajua tekstiä koska kyseessä toisaalta varmasti varsin yleinen reppureissaajien toimintatapa. Mutta. Olen silti samaa mieltä, että kannattaa harkita kahdesti, ennen kuin tieten tahtoen rikkoo sopimuksen. Vaikket joutuisikaan oikeuteen, maksamaan vahingonkorvauksia ym., niin herättää silti kysymyksiä että...

Kerrot, että rahat loppu. Ihanko tosiaan ehdit hankkia 3 vkossa rahat Balin reissuun ja elelyyn seuraavaan työpaikkaan saakka?

Huonolla tuurilla ko. hotellin omistaja tuntee muita omistajia ja voi vaikuttaa työllistymismahdollisuuksiisi jatkossa, huono maine kiirii yllättävän kauas.

Ja vaikkeivät kaikki muut otakaan tätä huomioon, ei kannata ehdoin tahdoin mustata reppureissaajien ja suomalaisten mainetta, koska se kalahtaa jonkun nilkkaan kuitenkin, omaan tai muiden.

maailmalla79

Moraalisesti tuohon on vähän paha puuttua mutta jos itse olisin tilanteessa missä joku on luvannut olla töissä kolme kuukuatta ja sitten lähtee kolmen viikon kuluttua vetämään niin voisi ehkä vähän ottaa päähän. Sitä paitsi siellä olisi voinut olla joku toinen joka olisi halunnut olla sen kolme kuukautta töissä. Mutta todennäköisesti sinä sanot että haluat lähteä vetämään ja pomo sanoo että lähde vaan ja jättää viimeisen kahden viikon palkan maksamatta. Pomo tuskin viitsii vetää oikeuteen rikotu sopimuksen takia (vaikka siihen kyllä pystyisi), ja tuskin sinäkään vedät pomoa kahden viikon maksamattoman palkan takia. Liikaa vaivaa ja liian kallista. Mutta mahdollisuus on se, että sinä päädyt tekemään kolme viikkoa yhden viikon palkalla.

Jiniba

Joo ja sita kannattaisi ehka myos harkita, etta kulkuyhteydet voi olla aika huonot...
En tieda onko Jonnalla oma auto, mutta jos linja-autolla kulkee, niin aika kurjahan olisi sitten odottaa seuraavaa bussivuoroa, jos noin niin kuin kesken tyorupeaman sielta aikoo lahtea.
Kaukana kaikesta ON kaukana kaikesta. :pepsodent

JONNA91

Kiitos vastauksista, olin itseasias kieltäytyny työstä jo ennen kuin luin ne :) Ei tosiaan tuntunu järkevältä lähteä sähläämään ja valehtelemaan, aina sitä jotain keksii. Mut voin kyl yhtyä teidän moraalisiin kantoihinne, ainaki nyt joku toinen saa mahdollisuuden.

Valitan, olen 100% suomalainen. sattuu sitä paremmissakin perheissä :D

SaQ

Lainaus käyttäjältä: JONNA91 - maaliskuu 13, 2011, 15:08
Kiitos vastauksista, olin itseasias kieltäytyny työstä jo ennen kuin luin ne :) Ei tosiaan tuntunu järkevältä lähteä sähläämään ja valehtelemaan, aina sitä jotain keksii. Mut voin kyl yhtyä teidän moraalisiin kantoihinne, ainaki nyt joku toinen saa mahdollisuuden.

Valitan, olen 100% suomalainen. sattuu sitä paremmissakin perheissä :D
Hienosti paatetty! Kylla rahapulassa aina mielessa saattaa kayda kepulikonstit itse kullakin mutta tarkeinta on etta voi seisoa lopullisen ratkaisun takana suorissa selin.
Tsemppia duunin etsintaan!