12kk turistiviisumin saamisen vaikeus

Aloittaja HeidiL, marraskuu 18, 2006, 02:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HeidiL

Tarkoitus olisi lähteä parin viikon päästä Ausseihin 7kk:ksi, mutta tällä hetkellä minkään viisumin saaminen tuntuu olevan kiven alla. Neuvoja siis kaivataan!

Kun ymmärsin lopulta ettei de facto -viisumin hakeminen ole omalta osalta vielä tässä vaiheessa hyvä idea (ja muutkin viisumivaihtoehdot on nyt poissuljettuja), ajattelin että "otanpa" ton 12kk turistiviisumin nyt toistaiseksi. No, nyt on asiaa käsitelty jo Ausseissa ja Saksassakin yhteensä 3 viikkoa ja lisäselvitystäkin olen jo lähettänyt omasta rahatilanteesta ja siitä, että oikeesti ymmärrän mikä "no further stay condition" on. Nyt onkin sitten alkanut jännittää, että mitä jos toi mun viisumihakemus hylätään, niin onko mulla enää mitään toivoa päästä Ausseihin!!!

Elikkä, olisko kellään kokemusta tilanteesta missä turistiviisumia ei olla myönnetty (6kk/12kk)? Voiko silloin saada enää edes perus 3kk ETA-viisumia? Ja mitäs jos nyt peruisinkin ton hakemuksen ja hakisin sitä 3kk ETA-viisumia? Vai onko mulla jotain "warning records" kamaa niiden rekistereissä jos oon menny perumaan yhden hakemuksen? Soitin asiasta jo Berliinin suurlähetystöönkin, mutta vastaukset oli aika ympäripyöreitä...

Apua kaivataan...

eevis

wannabe, En nyt vielä huolestuisi käsittelyajan suhteen, Berliinin sivuillahan tavoitekäseittelyajaksi turistiviisumille on 3-4 viikkoa, ja kaipa niilläkin on nyt ruuhka-aika ennen vuodenvaihdetta. Lisäksi koska haluat tuon 12 kk viisumin, varmaan syynäävät tarkemmin kuten totesitkin. Minusta mahdollisen viisumin hylkäyspäätöksen SYY ratkaisisi sen, voitko saada enää muuta viisumia. Jos paljastuu, että olet osallistunut kansanmurhaan jossain, et varmasti saa mitään muutakaan viisumia, mutta jos taas syy on vaikka se, etteivät usko rahojesi riittävän koko vuotta, eihän se sinänsä estä hakemasta lyhyempiaikaista turistiviisumia. Ymmärtääkseni jokainen hakemushan on "yksilö" ja sitä katsotaan kyseisen viisumin vaatimuksia vasten (tietty poikkeuksena aiemmin tietoon tulleet "character flaws"...). Hakemuksen peruuttaminen ei varmasti laita sinua mihinkään varoitusrekisteriin, kyllähän hakemuksensa saa perua, tilanteet voivat muuttua. Mutta rahathan siinä menee kankkulan kaivoon, joten kannattaisi varmaan nyt odottaa rauhassa että se 4 viikkoa ainakin on mennyt. Sehän on kuitenkin tavoitekäsittelyaika. :confuse Mutta tuo "no further stay" ja sen ymmärtäminen... niin siis olisit kuitenkin jäämässä Ausseihin tuon 12 kk jälkeen vai...? :):):) No ei muuta kuin lykkyä pyttyyn ja toivottavasti saat myönteisen viisumipäätöksen. :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


HeidiL

kiitos eevis kommenteista. Tosiaan täytyy varmaan jaksaa odotella tuota päätöstä vielä jonkun aikaa, vaikka stressaavaa onkin... Tarkoituksenani on jossain vaiheessa muuttaa Ausseihin pysyvästi, mutta koska tiedän että ensi kesänä joudun lähtemään Ausseista ulkomaille vielä ainakin pariksi kuukaudeksi, pitäisi asian sen suhteen olla ok eli en oo turistiviisumin turvin jäämässä maahan. Ne kyselivät tuosta "no further stay":n ymmärtämisestä ilmeisesti sen takia, että hakemuksessa ilmoitin et mulla on Ausseissa de facto -suhde ja että on pieni mahdollisuus et mun työnantaja järkkäis mulle siirron Ausseihin. Jälkimmäisen mainitsin hakemuksessa, koska Berliinin suurlähetystöstä sanottiin et muun viisumin hakeminen turistiviisumin aikana on ihan ok (ilmeisesti ne luuli et toi "no further stay" ei koskis mua missään tapauksessa). Tarvittaessa voin niille kuitenkin todistaa, että mun pitää heinäkuussa olla jo muualla.

ETA-viisumin saaminen toivottavasti sit viel onnistuu jos 12kk viisumi ei jostain syystä onnistu. Ei onneks sentään oo mitään rikosrekisteriä eikä aiempien viisumien kanssa mitään ongelmia.. ETA-sivuilla vaan puhutaan jostain "warning records" asiasta, missä tapauksessa viisumia ei saa automaattisesti. Jos toi warning records ei tarkoittais mun tapauksessa viisumin hylkäämistä, niin silloin kaiken pitäis kait olla ok...

Jaaks

Wannabe,


LainaaOriginally posted by Wannabe
Ne kyselivät tuosta "no further stay":n ymmärtämisestä ilmeisesti sen takia, että hakemuksessa ilmoitin et mulla on Ausseissa de facto -suhde ja että on pieni mahdollisuus et mun työnantaja järkkäis mulle siirron Ausseihin.

Tuossahan jo kerroit syyt viisumisi käsittelyn viivästymiselle.
Kuulut DIMA'n listoilla "riskiryhmään" viisumin ylittämisessä ja juuri sen "No Further Stay" rikkomiseen.
Et varmaan omasta, etkä minunkaan mielestäni siihen kuulu, mutta sitä tapahtuu niin paljon, että heidän huolestumisensa ymmärtää.  

Tänne tulee kuules niin paljon varsinkin "Venakoita" ja Aasialaisia naisia juuri noin eli asumaan de-facton kanssa vuodeksi turistina kokeillakseen kuinka se toimii ja sitten kun pääsevät maahan hakevat TPV eli "Temporay Protection Visa" perustuen "Domestic Violence" ja ovat sitten maassa todennäköisesti pysyvästi ja usein yhteiskunnan elättäminä :(

Sitäpaitsi, jos sinulla on tuo "No Further Stay" ehto, niin silloin mikään työnantaja ei voi sinulle myöskään mitään viisumia hakea sen aikaisemman viisumin voimassa olo aikana.

Toivottavasti kuitenkin saat sen viisumisi :pepsodent

Milka

Immigrationin kanssa asioidessa kehoitan aina vastaamaan kysymyksiin totuuden mukaisesti, mutta jos jotain ei suoraan kysyta, niin silloin ei aina kannata vapaaehtoisesti laverrella enempaa kuin kysytaan.

Toivottavasti kuitenkin saat viisumisi, Wannabe.

HeidiL

Olet Jaaks oikeassa, toi mun rehellisyys on varmaan johtanut siihen että saan odotella viisumipäätöstä jonkun aikaa.. Toivottavasti rehellisyys kuitenkin lopulta myös palkittaisi myönteisellä päätöksellä. Pystyn sentään työsopimuksella todistamaan, että mun pitää olla pois Ausseista viimeistään heinäkuussa ja toisaalta enpä usko että suomalaisuuskaan ainakaan haitaksi on. Stressaavaa tää nyt kuitenkin on!

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks

Sitäpaitsi, jos sinulla on tuo "No Further Stay" ehto, niin silloin mikään työnantaja ei voi sinulle myöskään mitään viisumia hakea sen aikaisemman viisumin voimassa olo aikana.
 

Eikös tuo mene niin, että kuitenkin ulkomailta käsin voin taas hakea muuta viisumia? Tämä ei nyt omalta osalta ole todennäköistä, mutta ymmärtääkseni kuitenkin mahdollista vaikka "no further stay" olisi voimassa, kunhan siis haen toista viisumia Australian ulkopuolella ollessa.

Mulla on vielä ETA-viisumi voimassa edelliseltä reissulta jonka turvin tosin voisin olla Ausseissa vain tammikuun -07 loppuun asti. Olisko kellään tietoa, että voinko hakea uutta ETA-viisumia vaikka edellinen on voimassa (jos siis tämän 12kk turistiviisumin kanssa käy huonosti)?

Jaaks

Wannabe,

Voit varmaan hakea uutta ETA, mutta tule silla nykyisella viisumillasi tanne ja vahintaan kaksi viikkoa ennen sen loppumista anot Tourist Visa (Subclass 676) :pepsodent

eevis

:) Hyvä ehdotus Jaaksilta. :) Mun yhden turistiviisumin anomisen laajalla kokemuksella sanoisin että tykkäävät kyllä kovastikin DIMAssa siitä, että olet ulkomailla hakemassa viisumia. Heidän ei tarvitse miettiä bridging-viisumeita tai että mitäs teetkään odotteluajalla. Eli toki voisit hakea uutta viisumia ulkomailta käsin. Tietty pieni riski aina käsittelyn mahdollisesti venyessä. Heh, itse kun vaihdoin 457:n ETA:ksi, tein sen matkalla Uudessa-Seelannissa, ja jos ei ETAa olisi jostain syystä napsahtanut (tuli 10 sekunnissa :)), siinähän olisin ollut, kalustettu kämppä ja kamat Melbournessa! :hahhaa
Dees - We will bloody bounce back!!!


HeidiL

LainaaAlkuperäinen postittaja Milka
Immigrationin kanssa asioidessa kehoitan aina vastaamaan kysymyksiin totuuden mukaisesti, mutta jos jotain ei suoraan kysyta, niin silloin ei aina kannata vapaaehtoisesti laverrella enempaa kuin kysytaan.
 

Joo olis pitäny miettiä tarkemmin mitä niille kertoo... Olin ehkä vähän liian hyväuskoinen Berliinistä saamiini neuvoihin. Sieltä kun sanottiin että voin Ausseissa ollessakin hakea toista viisumia jos sellaiseen tarve tulee eikä "no further stay" koske mua (niille kerroin saman stoorin ku hakemuksessakin). Aika uskomatonta kuinka riippuen asian käsittelijästä aina saa niin erilaisia neuvoja! Toisaalta taas toi de facto -asia tuli ilmi jo ihan siitäkin, kun hakemuksessa pitää kertoa ketä tuntee Ausseissa ja mikä suhde ko. henkilöön on (kaveri, sukulainen, de facto...). Jos tuossa kohdassa olisin jättänyt  de facton mainitsematta, voisin saman tien unohtaa mahdollisuuden de facto -viisumin hakemiseen ainakaan vuoteen. Se viisumi kun on vielä hakematta ja kokeilematta...

Tosiaan jos ei muu auta ni tuolla vanhalla ETA-viisumilla sit vaan maailmalle! Ei kait ne sitä kuitenkaan voi enää perua(?). Tuon ETA-viisuminhan saa jos ei oo rikosrekisteriä, terveysongelmia tai "warning records" -aineistoa DIMA:n rekistereissä. Toivottavasti toi "warning records" ei nyt kuitenkaan tarkoita jaaksin mainitsemaa riskiryhmää johon nyt taidan itse kuulua.

HeidiL

Jee jee jee!!! 12kk turistiviisumi taskussa, myönnettiin tänään ! :pepsodent
Nyt ei muuta kun kamat myyntiin ja parin viikon päästä Melbourneen.

Tulipahan sekin nyt todistettua, että "no further stay" -ehdon voi saada myös eurooppalainen, se kun löytyy nyt oman viisumini ehdoista. Tähän kandee siis niiden varautua, jotka kyseistä viisumia aikovat hakea.

Jaaks

Wannabe :pepsodent

Onneksi olkoon ja Good Luck for the future :peukkuy

kris

LainaaAlkuperäinen postittaja wannabe
12kk turistiviisumi taskussa, myönnettiin tänään ! :pepsodent
Nyt ei muuta kun kamat myyntiin ja parin viikon päästä Melbourneen.

++++++++++++++++++++

Joo, hieno homma! Mutta toi mesta sulla menee kyllä vähän pieleen. Melbournessa on kuulemma aivan sairaan kylmä talvella, ja muutenkin säät melkolailla hanurista! Suosittelen mielummin BrisVegasia! Täällähän on tunnetusti Australian kadehdittavimmat kelit (no, ehkä Perth mukaan lukien).:cool:
T: Krisse

eevis

oho, onneksi olkoon viisumista wannabe! :XXXX ja arvaa tuleeko brownie pointseja DIMAlta seuraavaa, PR-viisumia ;) varten, kun tuon 12 kk jälkeen todella lähtee Ausseista viisuminsa ehtojen mukaan. :peukkuy Ja nevermind Kris, Melbourne on Aussien ykköspaikka! :peukkuy:XXXX:peukkuy:)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tiino

No hei wannabe!

Meilla ainakaan tuo 12 kuukauden viisumin hakeminen ja saaminen ei ollut kovinkaan vaikeata. Lahetimme paperit Berliiniin ja 2 viikon paasta tulivat takaisin Suomeen ja ei muuta kuin matkalle! Mutta muista,ota iisisti ja ei se niin helppoa ja suuurenmoista elama maapallon toisella puolellakaan ole! Mutta kaikesta huolimatta,onneksi olkoon luvan saamisesta ja lykkya tyko!

Ps. Saat ovat kyllakin taalla BrisVegasissa ihanteelliset!

HeidiL

LainaaAlkuperäinen postittaja Tiino

Meilla ainakaan tuo 12 kuukauden viisumin hakeminen ja saaminen ei ollut kovinkaan vaikeata. Lahetimme paperit Berliiniin ja 2 viikon paasta tulivat takaisin Suomeen ja ei muuta kuin matkalle!

Mulla noi viisumin saamisen vaikeudet tosiaan johtuivat siis de facto -suhteesta, ihan "normaalituristeille" sen saaminen onkin varmaan aika läpihuutojuttu. Omassa hakuprosessissa meni lopulta 3,5 viikkoa eli ajoissa sitä kandee lähteä hakemaan jos meinaa sen saada ennen lähtöä.

LainaaAlkuperäinen postittaja Tiino

Mutta muista,ota iisisti ja ei se niin helppoa ja suuurenmoista elama maapallon toisella puolellakaan ole! Mutta kaikesta huolimatta,onneksi olkoon luvan saamisesta ja lykkya tyko!

Kiitos kaikille onnitteluista. Aika hyvät fiilikset on nyt ku enää pari päivää lähtöön! :XXXX Ja no worries, en odottele mitään mahdottomia Ausseissa asumiselta. Oon aemminkin asunut ulkomailla pitkiä aikoja ja kahden ulkomaan suurkaupungin asukkina oon jo saanut kokea ne ulkomailla asumisen huonotkin puolet. Ja on mulla onneks jo tiedossa unelmaduunikin Ausseista, kunhan nyt ensin aikani lomailen ton turistiviisumin turvin.  Onneks työt alkaa vasta joskus loppuvuodesta ja saa oikein viranomaisten käskemänä vaan ottaa iisisti. :hahhaa