SkillSelect

Aloittaja hemuli, kesäkuu 18, 2012, 17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hemuli

Hei, onko kukaan kerinny perehtyä tuohon skillselect "ohjelmaan"? Lähinnä tässä mietin että josko nyt ymmärrän oikein, että esim. jos olisin muuten hakemassa skilled independent viisumia, mutta mun pisteet olisi esim 60 pistettä, vaikka vaan sen takia että 3 vuoden työkokemus ei täyty vielä, niin voin lähettää skillselectissä sellaisen EOI:n ja jos he kutsuvat sitten mut hakemaan viisumia niillä tiedoilla niin voin saada viisumin vaikka olisikin vain tuo 60 pistettä? Näin lyhykäisyydessään mun näkemys, mutta välillä kahdet aivot on paremmat kun yhdet näitä tekstejä lukiessa. :) Kiitos taas

hemuli

Nyt tässä lisää lukeneena, niin tuo skillselecthän sitten nähtävästi korvaa esim viisumiluokan 175 kokonaan uudella mikä se oli 189 luokalla, eli ymmärtääkseni enää ei voi hakea viisumia ellei ole saanut EOItä skillselectin kautta? Jos joku muukin näitä nyt lukenu niin kuulisin mielellään mielipiteitä että ymmärsinkö nyt oikein???

fatamorgana

Jep hemuli, skillselect korvaa aiemmat viisumiluokat, muistaakseni 175 ja 176, ja pari muuta. Ja viisumia ei siis voi hakea, ennen kuin on jättänyt sisään eoi:n ja saanut kutsun immistä hakea viisumia. Itse en ole yhtään ihastunut uuteen malliin, sillä pahimmillaanhan siinä voi roikkua vuosia odottamassa kutsua, eikä koskaan etene viisumihakuvaiheeseen - mistään ei käsittääkseni voi selvittää, onko oma eoi jonossa, käsittelyssä, holdilla ja pausella, vai missä. Eoi on voimassa 2 vuotta kerrallaan eli se pitää aina uusia (ja maksaa uudelleen), jos kahdessa vuodessa ei hakukutsua tule.

Kaipa systeemissä hyviäkin puolia on, mutta henkkoht en nyt keksi yhtään (siis omaan tilanteeseeni sovellettavaa). Muttamutta, yrittää toki kannattaa aina koska yrittämättä ei ainakaan onnistu!  ;) Eli paperit sisään vaan... onhan tuossa se järki, että eoi:n sisäänjätössä ei tarvitse vielä olla kaikkia dokumentteja valmiina, eli jos saakin hakukutsun, on 60 pvää aikaa hommata kaikki tarvittavat todistukset ja jättää ne immiin. Ei siis tarvitse välttämättä ennakkoon käydä IELTsissä ja maksaa kaikkien mahdollisten todistusten käännättämisestä, ennen kuin on varmaa, että niitä tarvitaan ja pääsee käyttämään.

fatamorgana

lisäys.

ET voi saada hakukutsua - minun mielestäni - jos näyttää, ettet yllä pisterajaan. Eli pisterajan pitää edelleen ylittyä, eoi ei sitä ehtoa poista. Se on vain lisävarmistusporras, jossa karsitaan jo etukäteen pois ne, jotka eivät todennäköisesti viisumia saisi ja priorisoidaan niihin, jotka todennäköisesti saisivat. Ei siis käsitellä hakemuksia aikajärjestyksessä kuten tähän asti, vaan paremmuusjärjestyksessä. Näin ainakin itse tulkitsen.

Wolmari

Kavaisinpa minakin vilkaisemassa tuon uutukaisen lavitse. Skillselect vastaa maahanmuuttoviranomaisten suurimpaan ongelmaan, eli hakemusten valtavaan maaraan, automatisoimalla karsintaprosessia alkupaasta. Nyt kannattaa muistaa eras perusasia, nimittain maahanmuuttoviranomainen ei palvele ensisijaisesti hakijan tarpeita, vaan pyrkii tuottamaan Australian tyomarkkinoille parasta mahdollista vakea.

Skillselect on tietopankki, johon hakijoiden odotetaan tallentavan tietonsa prosessoitavaksi. Jos sattuu olemaan hakuryhmansa - sanotaan nyt vaikka oman potentiaalisen viisumiluokkansa ja ammattikuntansa - parhaimmistoa, silloin voi saada kutsun hakemaan viisumia. Vajavaisilla pistemaarilla ei kannata alkaa EOI:ta tayttelemaan. Jos sen sijaan ylittaa viisumiin vaadittavan pistekynnyksen, silloin voi tuurilla kutsu tullakin. EOI on maksuton.

Jos kutsu sitten tulee, niin silloin kannattaa jo olla kaikki viisumin hakemiseen vaadittavat asiakirjat kunnossa. 60 paivaa on yllattavan lyhyt aika, kun alkaa hakemaan kaiken maailman todistuksia. Suuri osa tyosta taytyy olla tehtyna jo EOI:n jattovaiheessa, silla ammatillinen hyvaksynta Australiassa ja kielitesti ovat osana EOI:n perusvaatimuksia. Niista tulee tietenkin kustannuksia - paljonkin - mutta kuten sanottua, maahanmuuttoviranomainen ei ole kiinnostunut hakijan taloudellisista pontimista, vaan maan omista eduista.

EOI ei ole jono, eika siella etene mihinkaan, ellei tule kutsutuksi. Ei siis kannata asennoitua niin, etta jotain muka tapahtuisi kun EOI on jatetty. Investoinnilleen ei siis valttamatta tule koskaan saamaan vastinetta, mutta ei viisumin hakeminen aikaisemminkaan ole taannut viisumin saamista.

Toivottavasti tama selvitti hieman noita kysymyksia.

Hauskaa Juhannusta!

W.

hemuli

Kiitos taas vastauksista teille. Juu olinhan ymmärtänyt oikein, juu ja ymmärrän kyllä viranomaisten kanna ja miksi taas muutoksia tehdään. Itse olin vain ajatellut vielä suorittaa kirjanpitäjän maisterin tutkinnon australialaiselle yliopistolle netin kautta parantaakseni mahdollisuuksiani, mutta nyt tuntuu melkeen paremmalta idealta suorittaa sairaanhoitajan tutkinto jota olin myös ajatellut, koska oman ymmärrykseni mukaan sen kautta olis vaan vuodesta toiseen ollu aina paremmat mahollisuudet?

Harmittaa kun olin viime vuonna taas ausseissa ja satuin sitten löytämään sekoimman aussi miehen ja oltiin naimisissa ja pieni lapsikin on. Jouduttiin lapsen kanssa sieltä poliisin avulla lähtemään. Nyt ollaan pojan kanssa oltu loppuvuodesta takas suomessa. Mutta ikävä australiaan ja haluan myös näyttää pojalleni kunnolla toisen kotimaan. Niin vaikka tämä nyt on sellainen pitkä 5-6 vuoden prosessi niin pakko se vaan työstää tavotetta eteenpäin. Vaikka tuo opiskelu näin yksinhuoltajana ei kyllä mitään helppoa ole mutta tavoitteiden eteen on tehtävä töitä. :) Kiitos taas teille monet aivot on aina paremmat kun yhet. :)

Silppu

Tuo skilled viisumin pisteraja muuten tippui 60 pisteeseen,  :XXXX ja vaikka se ei takaa pääsyä maahan, mutta iloinen uutinen varmasti kuitenkin joillekin.   :pepsodent