Pest Control

Aloittaja mette, heinäkuu 04, 2003, 13:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Milka

Eikos Kookaburran suomennos ole ihan Kookaburra?  ??? Me ainakin jo ala-koulussa laulettiin musiikintunneilla lastenlaulua, joka kuuluu jotenkin nain: "Kookaburra se naurava lintu oooon..."  jne.  ;)

ausseihin!

Kyllähän näille mun jutuille saa oikeasti nauraa ja toivottavati nauran itsekin vielä joskus :D. Luultavasti yritän tehdä asunnosta ötökkätiivistä vain huomatakseni, että taistelen tuulimyllyjä vastaan. Meillä on kerrostaloasunto hakuessa siitäkin syystä, että haluamme asua Newcastlessa kaupungin keskustassa meren tuntumasta, jopa niin että meri näkyisi parvekkeelta (jospa jopa pääsisi ihailemaan valaiden vaellusta aamukahvia juodessa). Jotta mä säilyn järjellisenä ollessani lasten kanssa yksin päivät kotona, en voi mennä lähiöön, josta pääsee vain ja ainoastaan autolla liikkumaan muualle kuin ehkä siihen lähipuistoon, jos sellaista on. En siitäkään huolimatta, että siellä lähiössä olisi tarjolla oma piha. Emme ole koskaan olleet kovin hyviä puutarhan pitäjiä, muutimme kerrostalosta Helsingin keskustasta Espooseen rivitaloon reilu kaksi vuotta ja niin etu- kuin takapiha on edelleenkin laittamatta. Ja jos sinne pihalle voi vielä käärmeetkin eksyä, niin never. Newcastlessa on upeita puistoja ja kerrassaan upeat rannat aivan kaupungin sydämessä, niin miksipä muualle haluaisimmekaan. No joo nyt meni reippaasit ohi aiheen ja muutenkin: ketä kiinnostaa :pepsodent

RUU

Lainaus käyttäjältä: ausseihin! - tammikuu 25, 2008, 17:37
eikö asuntoa ihan oikeasti saa niin tiiviiksi, ettei sinne tule esim. torakoita. Ne nyt on kuitenkin aika isoja ötiäisiä. Mistä ne sisälle tulee?
En ole onnistunut vahtimaan mutta hyvä tilaisuus avautuu aina kun ovi avataan. Aina joskus joku kuitenkin haluaa talosta ulos tai sisään.
Suurin osa ötököistä taitaa olla nokturnaalisia, ts. yöeläjiä. Päivällä niitä ei juuri huomaa edes puutarhassa.

Yleisemmällä tasolla tekee mieli kysyä, miksi talon pitäisi olla tiivis? Etenkin kesällä on mielipuolinen pakko pitää ovet ja ikkunat auki, muuten sisällä ei ole kivaa. Itikkaverkot pitävät tietty lentävät loiset loitolla, joten sikäli homma on OK. Katsokaa täällä itsellenne talo, jossa on tuuletusikkunoissa ja ovissa verkot ja kalterit niin tuuletusta voi harrastaa huoletta (raitisilmamyrykytys on kivaa  8) ).
Aussitaloissa eletään enemmän luonnon rytmissä kuin Suomessa: kun on kylmää, on kylmää, ja lämpimällä ilmalla on lämmintä. Hengitysilma sisällä on aina yhtä hyvää kuin ulkonakin ja luontokappaleita käy välillä vieraana.
Ja kuten aiemmin jo totesin, hyvä siisteys auttaa pitkälle, joten huolestumisenergian voi kanavoida rätin heiluttamiseen, jos haluaa pyrkiä steriiliyteen.

Milka ja muut, tuo Laughing Kookaburra (Dacelo novaeguineae) tosiaan on Birdlifen nimihaun mukaan Isonauraja.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

ausseihin!

Lainaus käyttäjältä: jounij - tammikuu 25, 2008, 18:41
Selvästikään sinua ei ole tarkoitettu muuttamaan Australiaan.

Voisitko kertoa tuon myös minun miehelleni ;) No ei vainkaan. Pakkohan se on tottua, mutta etukäteen ajateltuna asia tuntuu vain yksinkertaisesti niin hirveeltä, että yöunetkin alkavat jo mennä. Muutaman kamala uni on jo nähtynä.

ausseihin!

Lainaus käyttäjältä: RUU - tammikuu 25, 2008, 21:54
Yleisemmällä tasolla tekee mieli kysyä, miksi talon pitäisi olla tiivis?

Se lienee mun tapauksessa hyvin selvä asia: ettei mikään epätoivottu öllötys pääse sisään. Mutta joo, jätän teidän rauhaan tämän asian kanssa ja yritän päästä tasapainoon, jotta kun on aika nousta lentokoneeseen en ole hermoheikko raunio.

Leokatti



Lainaus käyttäjältä: chilifinn - tammikuu 25, 2008, 20:38
Leokatti, kiitos Kookaburran suomentamisesta. Enpa ole ennen kuullutkaan mika se on suomeksi.  :)

Kyseessä tosiaan ei ollut suomennos, kun itsekään en tuota Isonaurajaa ollut koskaan kuullut. Lajin tunnistin vain  ;)


LainaaMainitsemani skorpionit ovat kooltaan noin 2 cm x 0.5 cm joten ei mitaan hurjia otuksia mutta niita en voi sietaa siltikaan.

Etteivät vain olisi 'Earwig'ejä? Näyttävät vähän skorpioneilta, kun nostavat peräpäänsä ylös uhkaillessaan.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jounij

Naurujaakko nimitykseen törmäsin ainakin yhdessä varhaisen (1920-luvulla tulleen) suomalaissiirtolaisen päiväkirjassa, ja jotenkin muistelisin, että olisin törmännyt nimitykseen myös jossain muualla. Toki olen Milkan lailla laulanut kansakoulussa kookaburrasta, nauravasta linnusta, mutta tiesin myös tästä Birdlifen kaikki maailman tunnetut lintulajit kattaneesta suomennusprojektista, josta Ruu jo kaivelikin nykyisen virallisena pidettävän suomennoksen esille.

chilifinn, minä aloin jo eilistä viestiäni kirjoittaessa epäillä harvinaisia skorpionejasi yleisiksi earwigeiksi, ja tuo kuvauksesi pinseteistä itseasiassa vain vahvistaa käsitystäni.


Vastailee
Jouni
Canberra

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: jounij - tammikuu 26, 2008, 08:17
chilifinn, minä aloin jo eilistä viestiäni kirjoittaessa epäillä harvinaisia skorpionejasi yleisiksi earwigeiksi, ja tuo kuvauksesi pinseteistä itseasiassa vain vahvistaa käsitystäni.

Skorpionillahan ei tosiaan ole pinsettejä peräpäässä vaan pistin. Etummaiset jalat näyttävät ravunsaksilta ja jalkapareja on neljä. Earwigeillä jalkapareja löytyy kolme.

Ei lepakoista voi sanoa yök! Meilläkin on pienenpieni tallilepakko nimeltä Bruce. Muutaman kerran se on tavattu ja nähty, yleensä sen vain kuulee lentelevän ympärillä kun menee pimeällä talliin tai muuten kävelee pihamaalla. Aika yleisiähän ne ovat Suomessakin... ;)
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

chilifinn

Jouni ja Leokatti,

Hmmm, voi olla etta ne ovat tosiaan earwigeja. Googletin kuvahaun.  Pitaa seuraavaa naytetta tarkastella kunnolla ennen tuhoamista. Etupaassa en muista olleen noita sarvihaituvia ja jalkapareja en ole kerennyt laskemaan kun otus on  jo listitty mutta voi olla etta ne tosiaan ovatkin earwigeja. Pitaa informoida torjuntafirmaa. Jospa myrkyt vaikka tehoavat noihin, toisin kuin skorpioneihin.
Onko earwigeista haittaa?

Lepakot kantavat raivotautia -ainakin Euroopassa- ja sen takia en halua niitakaan lahelleni...

Milka

Me asumme taalla "puskassa" , joten lepakoita (flying fox) nakyy harva se ilta ainakin tontilla sijaitsevan lammen lahella. Kerran yksi niista harhautui lentoreitiltaan ja lensi hiuksiini.   :o Voi kammotusten kammotus :o  :o  :o Arvatkaa vaan saikahdinko? Onneksi se ei sentaan ennattanyt raapimaan, silla ainakin "kansantietouden" mukaan lepakot kantavat taallakin tauteja.  :peukkua

Leokatti

Joo, joku lepakko kantaa jotain tautia, mutta ei sentään raivotautia näin raivotautivapaassa maassa ollessamme  ;) Taitavat olla ne isot lepakot, joita eivät ihan silittämään kehoita. Tämä meidän Bruce on pituudeltaan ehkä noin 10 cm ja oikein suloinen otus. Pyydystää hyönteisiä, joten antaa palaa vaan! Niitähän riittää.

Earwigeistäkään ei sen kummempaa haittaa ole. Nekin elävät ulkosalla ja vain eksyvät sisätiloihin. Nekin tykkäävät pudonneista lehdistä, joten puhtaus on taas puoliruokaa. Sattuuhan se, jos puremaan pääsevät, mutta eivät ole (ihmisille) myrkyllisiä, joten jos nipistyksen kestää niin eipä niistä sen kummempaa haittaa ole. Niitä näkyy meilläkin silloin tällöin sisällä ja tilsaan ne talouspaperilla tms tai lakaisen rikkalapioon ja nakkaan pihalle.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Jaaks

Bat, Megabat, Fuit bat, Flying Fox on yksi ja sama eläin.  Ne eroaa Micro bateista mm siksi, että niillä on erittäin hyvä näköaisti eivätkä käytä "echolocation nähdäkseen" kuten pienet lepakot.

Flying Foxes ovat myös 100% kasvissyöjiä toisin kuin pikku lepakot jotka syövät hyönteisiä.

Flying Fox kantaa Australian Bat Lyssavirus, joka on sukua raivotaudille ja voi olla tappava, mutta sen saa vain lepakon syljestä jos se puree tai raapii.

Milka

Se minuun tormannyt lepakko taisi olla vaan ihan tavallinen Jaaksin mainitsema microlepakko. Se ei nimittain ollut mitenkaan erikoisen iso vaan tuollainen kammenen kokoinen ja illansuussa siella lammella ne on metsastamassa hyonteisia. Yhtakaikki puistattava kokemus.  :o

Mieheni muuten vitsaili etta lepakon 'tutka' ei huomannut minua, silla blondin paahan on tunnetusti tyhjaa taynna   :pepsodent  :pepsodent  :pepsodent

jounij

Minua earwigit eivät ole koskaan onnistuneet puraisemaan, mutta olen niitä talouspaperilla henglltä puristaessani havainnut, että uhattuina ne pyrkivät skorpionin lailla kaarelle pistääkseen uhkaajaa sillä pyrstön kaksoispiikillään. Kerran - ennen kuin olin tajunnut tätä seikkaa - sellainen onnistuikin pistämään sormeeni. Sormi oli yllättävän kipeä muutamia päiviä, ehkäpä vain siksi että niistä piikeistä saattoi jäädä terä ihon alle vähän samaan tapaan kuin joskus jää puusta tikku sormeen. Hengissä olen vahvasti vieläkin, eli ei ne piikit kovin myrkyllisiä mahda olla. Opinpa siitä kuitenkin puristamaan ne hengiltä nopeammin, etteivät ehdi piikittämään.

Lentävät ketut ovat minusta varsin sympaattisia otuksia, vaikka niiden asuinyhdyskuntien lähellä haiseekin aika pahalta. Useinkin olen huvittanut itseäni ja vieraitani käymällä eräällä Brisbanessa tietämälläni lepakoiden kotialueella illan hämärtyessä. On kummallista, että voit katsella lepakoiden lentoon lähtöä parikinkymmentä minuuttia lepakoiden lentäessä suorastaan mustana virtana kohti kuka ties kuinka kaukana sijaitsevia meheviä mesi- tai hedelmäpuita, ja siitä huolimatta puihin jää vielä silmin arvioiden sama määrä hiljalleen heräileviä ja äänekkäästi riiteleviä lepakoita.


"Batman"
Jouni
Canberra

chilifinn

Lentavia kettuja  :pepsodent olisi ihan mielenkiintoista nahda kaukaa, mutta ihan likelle en niita valittaisi saada.

Olemme tulleet siihen tulokseen etta ainakin se ensimmainen skorpionihavaintomme, joka oli sisalla olohuoneessa, oli oikeasti skorpioni. Muistelimme miehen kanssa yhteistuumin etta silla yksilolla oli sakset, tai pinsetit tai mitka ne ovatkin etukapalissaan, ja pyrsto oli pystyssa.
Myohemmin nakemani -ainakin osa niista- on ollut earwigeja.

Lupaan yrittaa ottaa digikuvan jos viela tulee skorpioni tanne sisalle. -Mita en toivo kuitenkaan...

Niin tassa oppii Australian elaimistoa.

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: jounij - tammikuu 26, 2008, 22:08
Minua earwigit eivät ole koskaan onnistuneet puraisemaan, mutta olen niitä talouspaperilla henglltä puristaessani havainnut, että uhattuina ne pyrkivät skorpionin lailla kaarelle pistääkseen uhkaajaa sillä pyrstön kaksoispiikillään. Kerran - ennen kuin olin tajunnut tätä seikkaa - sellainen onnistuikin pistämään sormeeni. Sormi oli yllättävän kipeä muutamia päiviä, ehkäpä vain siksi että niistä piikeistä saattoi jäädä terä ihon alle vähän samaan tapaan kuin joskus jää puusta tikku sormeen. Hengissä olen vahvasti vieläkin, eli ei ne piikit kovin myrkyllisiä mahda olla. Opinpa siitä kuitenkin puristamaan ne hengiltä nopeammin, etteivät ehdi piikittämään.

Niin, tuota nipistämistä tarkoitin, en varsinaista puremista. Tuli taas kirjoiteltua mitä sattuu... Niissä on jotain myrkkyä niissä "pinseteissä", joka aiheuttaa jonkin sortin epämukavuutta ihmisellekin.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Silppu

Tähän täytyy kertoa kokemukseni kolmen kuukauden takaa. Siirtelin varastossa huonekalujamme Suomen reissumme jäljiltä, ja löysin lattialta kuolleen näköisen skorpionin. Sohaisin sitä jollain hieman, ja säikähdin melkoisesti kun se lähtikin liikkumaan. Seuraavalla sohaisulle se olikin jo kuollut. Toinenkin skorpioni löytyi samaisesta varastosta, mutta kuolleena. Ehkä turhaan säikähdin, sillä Australian skorpionin pistos harvoin vaatii edes lääkärissäkäyntiä.


eevis

Lainaus käyttäjältä: Merja - tammikuu 25, 2008, 16:35
Ja torakoita tulee joka tapauksessa, mutta vain silloin tällöin. Jostain oven alta ja ne pitää vaan viedä pihan magpieille ruuaksi. Jos talon myrkytys on voimassa, ne ovat jo valmiiksi henkitoreissaan.

Jaa toivottavasti se myrkky on sitten linnuille haitatonta tai saavat sitä torakoista vain pieniä annoksia? Nimim. kaikkien (muiden paitsi Collingwood) magpieden ystävä :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Merja

Ai siksikö meidän pihan magpiet ovat niin dramaattisesti vähentyneet  ??? :pepsodent

Olen kyllä tunnontuskitta syöttänyt lintuja, torakka kuukaudsessa - kahdessa viikossa tuskin ajaa niitä KOVIN pahoihin vaikeuksiin. Tarttis varmaan itse maistaa niin sitten tietäisi...

Baazu

Enpä tiedä ootteko kokeillut, mutta näin väitetään, että torakat vihaisivat kissanminttua ja kurkkua.

Eli jos tiedätte alueen josta torakat tulevat / majailevat, sinne kissanminttua tai kurkun kuoria. Kannattaa ainakin kokeilla, ei paljon maksa ja on myrkytön vaihtoehto jos jeesaa.

*muoks*

Tuossa vielä linkki "Natural Pest Control" näyttäisi olevan vielä aussisivustokin :)

http://www.figtree.org.au/natural_pest_control.html