Osaisiko kukaan auttaa??

Aloittaja Tiina78, kesäkuu 11, 2008, 00:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tiina78

Varmasti samankaltaista ongelmaa pahkailty nailla sivuilla ennenkin, mutta koetanpa nyt kuitenkin: Olen taalla Aussilassa 2nd w/h viisumin turvin, jaljella nykyisesta viisumista on viela viisi kuukautta. Asun talla hetkella australialaisen poikakaverini kera, han haluaisi kovasti tulla Suomeen minun mukana marraskuun lopulla, kun minun tama toinen w/h viisumi menee umpeen. Mulla ei hajuakaan, miten nama viisumi asiat Suomen suhteen kulkee, minka sortin viisumia meidan kannattaisi hanelle hakea jne. ??? Han tayttaa tammikuun alussa 30v, tietaako kukaan, onko Suomeen myonnettaville viisumeille samanlaisia ikarajoituksia kuin tanne Australiaan (w/h viisumiin viitaten)?? Onko turistiviisumi ainoa vaihtoehto vai voiko han hakea tyoviisumia (jos ei etukateen, niin Suomessa ollessa?). Ihanteellisisin vaihtoehto meille olisi viettaa kuukausi pari Suomessa ja sitten takaisin tanne, mutta siina tapauksessa ongelmaksi muodustuu minun taalla oleskelu, milla viisumilla se sitten taas onnistuisi???

Kuten sanoin, tata samaa aihetta on varmaan tuskasteltu useasti aiemminkin nailla sivuilla, mutta olen nyt vahan hukasssa ja koska viisi kuukautta lentaa siivilla, tassa olisi pian alettava tekemaan jonkin sortin kaytannonjarjestelyja enka oikein tieda, mista sita lahtisi liikkeelle.

Kaikki vinkit ja neuvot tervetulleita!!! Etukateen kiittaen,
Tiina

hmaarit


Milka

En osaa Suomen viisumien osalta auttaa, muuten etta olen kuullut etta australialaiset voi saada working holiday viisumin Suomeen. Valitettavasti en tieda ikarajoista.

Jos olette asuneet yhdessa yli 12 kuukautta kun olette takaisin tanne pain muutamassa niin voit hakea spouce viisumia. Etsi hakua kayttaen kasiisi tata viisumia kasitteleva ketju. Siina on pajon hyvaa tietoa ja se onkin varmaan yksi pisimpia palstan ketjuja.  :peukkuy

miiu

Laitoin itse juuri tanaan paperit sisaan spouse viisumia varten, joten jos ja kun tulette tanne pain takaisin, niin kannattaa jo nyt katsella, etta mita viisumia varten pitaa olla, silla de facto pariskunnalta vaaditaan paljon todistusaineistoa yhteisesta elamasta viimeisen 12 kk ajalta. Kaikki tarvittava tieto loytyypi: http://www.immi.gov.au/migrants/partners/spouse/820-801/index.htm

Onpa ihana ajatus, etta miesystavasi lahtee Suomeen tutustumaan  :peukkuy

all th best

MiiaKoo

Viisumit ovat tietääkseni kahden maan välisiä sopimuksia ja Australialainen samalla tavalla voi hakea W/H-viisumia Suomeen. Viisumi pitää anoa silloin, kun vielä on 30 vee ja ottaa käyttöön x-ajan (en nyt muista tarkkaan) kuluttua myöntämisestä. Jos työviisumilla aikoo Suomeen, pitää työpaikka olla jo ennen maahan saapumista.
Itse olen ollut jotakuinkin samanlaisessa tilanteessa kanssasi, joten viisumityypit tuli koluttua... Minun poikakaverini oli kylläkin yli 30, joten W/H-viisumi ei ollut mahdollista. Onneksi kolmen kuukauden turistiviisumi järjestyi helposti!
Tsemppiä!! 

Kyra

eipä minun tytär (australian kansalainen) mitään turistiviisumia suomeen tarvinnut ...

sofiaT

Tässä linkki, joka kertoo tuosta suomen ja australian välisestä WH-viisumi sopimuksesta. Linkissä tietoa suomeen haluavalle:
http://www.finland.org.au/public/default.aspx?nodeid=35622&contentlan=2&culture=en-US
Linkistä käy ilmi, että myös suomeen haluavalle on sama 30v. ikäraja.

Minusta jos suomeen ihan turistina tulee, niin ei tarvitse viisumia, tämän voit lukea ulkoministeriön sivuilta formin.fi.

Minulla taas kysymys, että en löydä mistään kuinka kauan saa täällä suomessa hengailla turistina? Onko se sama 3kk kun esim. Australiassa. Kun omalla miehellä olisi tarkoitus tulla tänne odottelemaan opiskelujeni päättymistä, noin 6kk. osaako tähän joku neuvoa? Riittääkö turistiviisumi, ja sitten käydään ulkomailla puolessavälissä ja tullaan takaisin maahan:)?

jounij

Ainakin aiemmin 3kk oli tuo sallittu raja, jonka australialainen sai viettää Suomessa turistina ilman viisumia. Mahdollisista viimeaikaisista muutoksista kannattanee tiedustella Suomen viranomaisilta.


Ehdottaa
Jouni
Canberra

pinkus

Olikos viela niin etta jos olette Suomessa ja matkustatte ulkomaille ja tulette takaisin niin sitten pitaisi kayda EU:n ulkopuolella? En nyt tarkkaan muista mita ne tarkat saannot naissa oli mutta maahanmuuttoviraston sivuilta loytynee tarkkaa tietoa :) http://www.migri.fi/netcomm/?language=FI
Kerro miten asia etenee!  :peukkuy

wamberal

Ainakin viela reilu 1.5 vuotta sitten kun olin UM palveluksessa ja touhusin viisumeiden kanssa, on olemassa (tai ainakin silloin oli..) 180 paivan saanto, eli silloin voit olla maassa/schengen alueella 3kk 180 paivan aikana, eli 3kk suomessa jonka jalkeen maasta/schrengen alueelta on poistuttava seuraavien 3kk ajaksi. Sen jalkeen voi taas anoa uutta viisumia.

En silloin toki tehnyt viisumeita australialaisille, joten en nyt ole varma koskeeko tama tieto heita, mutta loydat oikean tiedon varmasti suomen viranomaisilta.

Tsemppia!
ps. ainakin oma mieheni piti suomi-vuodestaan tosi paljon, ja tapasi "monia" ausseja (koti-ikavan yllattaessa), eli on niita sinne suomeen muitakin eksynyt.. :peukkuy  :D
Miehellani on brittikansalaisuus joten ei tarvinnut viisumia ja se helpotti paikan paalla muutenkin tuota kuuluisaa byrokratiaa..

MiiaKoo

Kyra, olet aivan oikeassa. Suomeen ei todella tarvita viisumia, jos majailee siellä alle 3kk. Pientä sekoilua...

wamberal

Niin just, pakkaa tassa on sekoitettu ihan tarpeeksi...  :-X Viisumia ei tosiaan tarvitse australialainen, mutta nuo saannot on ihan samat, eli suomessa saa olla sen 3kk ja sen jalkeen pitaa olla 3kk veke ennen kuin voi palata. (ja raja tarkistaa nuo paivamaarat passista)

Muttamutta.. onhan tuossa kuitenkin 3kk aikaa etsia vaikka duuni ja sittenhan sen perusteellahan voi hakea suomessa oleskelulupaa, joka onkin sitten voimassa vuoden -> Duunin saaminen on vahan onnesta ja omasta osaamisesta kiinni, oma mies ei saanut oman alan toita, mutta hantti/baari yms. hommia kyllakin ja kela maksoi hoitolisaa, kun mina olin toissa ja han kotona poikamme kanssa.. Etta on noita erilaisia vaihtoehtoja kuitenkin..  :)

sofiaT

Hei,
voi olla, että mies päätyy siihen WH viisumiin suomeen tullessa. Ei kuitenkaan tietääkseni mikään kallis viisumi, eikä sillon tarvitse stressata , että pakko lähteä ulkomaille:) Itse lueskelin juuri australian viisumeista, ja tulin aivan hiki ja ahdistus byrokratiasta sekä hinnoista. Onneksi on kohtalotovereita, suuri kiitos tästä sivustosta:):)

sofiaT

Ja vielä kysymys teille, joiden partneri on tullut suomeen wh-viisumilla. Mistä löytyy itse hakemuskaavakkeet tätä viisumia varten? En löydä UM:n sivuilta. En löydä edes tietoa tästä viisumista mistään suomenkieliseltä sivulta. Australialaiselta sivustolta löysin tietoa viisumista, mutta osaisitteko te kokemusta omaavat neuvoa asiassa eteenpäin? :)

Ticia

Moi, ja vielä aihetta liipaten...
Miten esim. spouse- tai turistiviisumi.. pelkkä maassaolo ei paljon lämmitä jollei saa tehdä töitä.
Eli miten on tuo työluvan saaminen noilla eri viisumeilla (AUS päässä).

Kun esim. sen W/H viisuminhan saa vain kerran elämässään niin miten sitten käy työluvan jatko jos haluakin jäädä/tulee takaisin "jäädäkseen"? Auttaako edes naimisiin meno / 12kk yhdessä asuminen?

Olen muuttamassa sinne poikaystäväni luokse elokuussa 09 ja nämä askarruttavat..
Ihan ei virallisilta sivuilta näihin tietoa niin helposti sitten löydäkään.
että ihan milläkö viisumilla sitten lähtisi w/hlla saisi tietysti vuoden kokeiltua ja tehdä töitä, mutta onko siitä siten hallaa tulevaisuutta ajatellen?

MH

Miljuunannen kerran, Australiassa ei ole työlupaa. Viisumi joko oikeuttaa työntekoon tai sittten ei. kaikki kysymäsi tiedot löytyvät www.immi.gov.au sivustolta virallisena ja täältä haulla hiukan epävirallisemmin.

Etsivä löytää :pepsodent :pepsodent