permanent residency visa?!

Aloittaja Tigress, heinäkuu 03, 2004, 08:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tigress

Sain vaihdettua working holiday viisumini vuoden sponsorshippiin ja toivottavasti (sormet ristissa kyynarpaita myoten) saan sille jatkoa. Koska minun kannattaisi hakea permanent residencya? Pisteeni eivat siihen nyt riita eli odotanko 2 vuotta ennenkuin pistan hakupaperit? Kasittaakseni siita saa pisteita? Kiitos!
Live well, Laugh often and Love much!

Reija

Moi Tigress ja onnittelut sponsori viisumista :D

Korjatkaa jos olen vaarassa, mutta eikos se ollut niin etta jos sulla on sponsori viisumi et voi hakea citizenshippia ( sitako tarkoitit??)... tai siis jos haet esim skilled independent viisumia itse ja saat sen, sitten saat samalla permanent recidencyn, mutta jos puhuit tuosta citizenshipista niin sitahan voi yleensa hakea 2 vuotta maassa asumisen jalkeen... vaikkakaan sita ei voi hakea jos olet maassa sponsori viisumilla... mutta korjatkaa ihmeessa jos olen vaarassa!!!

huh, tulipa sekava selitys :D

Reija

Hei tigress...

kannattaa kayda DIMIAn sivuilla:

http://www.immi.gov.au

esim siella Booklet 6. kertoo miten paljon saat pisteita mistakin.... nykyaan muistaakseni skilled independent viisumiin tarvitaan nykyaan 125 pistetta... olikohan noin?

jounij

Siis citizenship (kansalaisuus) ja permanent residency (pysyv? oleskelulupa) ovat eri asia. Kansalaisuutta ei tosiaankaan voi anoa ennen kuin 2 vuotta maassa pysyv?ll? oleskeluluvalla oltuaan (poikkeuksiakin t?h?n nyrkkis??nt??n on, kuten ilmenee aiheen "sotilasura" alla hiljattain k?ydyst? keskustelusta).

Pysyv?? oleskelulupaa kannattaa anoa heti, kun uskoo (perustellusti) sellaisen saantiin olevan mahdollisuuksia.


Kommentoi
Jouni
Canberra

woikukka

Tigress

Itse olen WH viisumilla ja tormaan jatkuvasti kaikenlaisiin ongelmiin sen kanssa, lahinna tyon saannin suhteen. Miten loysit/sait tuon sponsorshipin? Itse yritan miettia/loytaa muita mahdollisuuksia asua/elaa taalla kuin WH viisumi varsinkin, kun poikaystavani on australialainen. Kaikki hyvat neuvot ovat tervetulleita!

vesinokkael?in

woikukka,

Asutko poikayst?v?si kanssa? Jos asut, de facto spouse -viisumi olisi yksi mahdollisuus. Itse odottelen tammikuuta, jolloin olen asunut poikayst?v?ni kanssa vuoden yhdess?. Pian sen j?lkeen l?htee viisumihakemus.

Osaako muuten joku sanoa, tuleeko hankaluuksia saada muutettua de facto spousena saatu temporary residence permanentiksi, jos olemme Australiassa noin vuoden ja tulemme takaisin Suomeen? Opinnot on viel? t??ll? kesken, joten ne olisi hyv? saada loppuun joskus.

Milka

Kasittaakesni joudut asumaan taalla 2 vuotta spouce temporary viisumilla ennen kuin saat permanent residency viisumin. Sen jalkeen voit muuttaa takaisin Suomeena menettamatta residencya.

Jaaks

Permanent Residence viisumi on voimassa 5 vuotta kerrallaan ja jos olet Australiasta pois kauemmin kun sen joudut anomaan sita uudestaan :D

Milka

Jaaks,

Oletko varma tuosta 5 vuodesta? Minulle nimittain annettiin 10 vuoden viisumi, jolla saa menna ja tulla miten haluaa tai niin ainakin tarrassani lukee.

Jaaks

Milka :D

Se Permanent Residence Viisumihan on voimassa loppuikasi kun sen saat, mita tarkoitin on RRV (eli Resident Return Visa), josta Immigration sanoo nain:

"A Resident Return visa (RRV) is valid for 3 months or 5 years (depending on circumstances)."

http://www.immi.gov.au/allforms/ostravel1.htm

Tarkoittaen siis, etta jos et koskaan lahde maasta PR viisumi on aina voimassa :D

En tieda mika tuo 10 vuoden viisumi on :??
Ainaskaan viela :D

mette

Me otimme tuon Resident Return Visan palatessamme Suomeen 1992 ja se oli tosiaan voimassa viiden vuoden ajan.Kun sitten tänne uudestaan saavuimme melkein viiden vuoden kuluttua,viidestä vuodesta puuttui silloin tarkalleen seitsemän päivää :D

vesinokkael?in

Äh. Aina välillä luulen tajuavani jotakin näistä viisumiasioista (kiitos varsinkin täältä löytyneille teksteille), ja sitten hämmennyn taas täysin  :itke

Partner migration bookletista ymmärsin jotenkin niin, että de facto spouse prosessi olisi kaksivaiheinen, ensin haen temporarya ja sitten voin saada aikaisintaan kahden vuoden kuluttua permanent residencyn. Ja että permanent viisumia hakiessani voin olla joko Australiassa tai muualla. Jos haen viisumia Australiassa, minun on myös oltava siellä kun viisumin saan. Jos hakiessani olen muualla, voin olla Australiassa tai muualla. Ja että matkustaessa pois täytyy vain huolehtia, että on viisumi, jolla voi palata sinne.

Kaipa sinne down under voi tosin jäädä pariksikin vuodeksi elleivät hämähäkit syö ;)

Jouko

Jep tuo Resident Return Visa maksaa 120 taalaa ja jos on maassa Permanet Resident viisumilla ja poistuu ilman sitä niin takaisin pääsy voi olla melko hankalaa.

Tuon viiden vuoden RRV viisumin voi hakea netistä online palvelusta.

Aussi kansalaiset voivat luonnollisesti kulkea miten haluavat ilman että noita tarvitsee hakea. Tervetuloa klubiin Jaaks..:peukkuy

http://www.immi.gov.au/e_visa/migrate.htm


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Jaaks

Kiitos vaan Jouko :god:

mutta en paassytkaan sinne Bunningsin juhlaan vaan taytyy kuulemma menna sinne tylsalle City Hallille joskus syyskuussa saamaan se "kunniakirja" :D

Jaaks

Milka :D


LainaaMinulle nimittain annettiin 10 vuoden viisumi, jolla saa menna ja tulla miten haluaa tai niin ainakin tarrassani lukee

Yleensa Australian viisumissa ei lue kuinka kauan se on voimassa, vaan sanotaan:
"Granted Day.Month.Year, Multiple travel. Must not arrive after Day.Month.Year. Holder(s) permitted to remain in Australia indefinitely."

Tai se voi olla (ensimmaisella viisumilla):
Granted on Day. Month. Year... for initial travel as a migrant before Day.Month.Year and subsequent multiple return journeys before Date.Month.Year. Subject to the grant of an entry permit on each arrival.

Onko sinun "must not arrive after paivamaara" 10 vuoden paasta viisumin saamisesta "

Mika Sub Class sinun viisumissa on ?
(loytyy sielta oikeasta ylakulmasta)

Ihan vaan mielenkiinnosta tiedustelee

woikukka

vesinokkaeläin

Joo, asun poikaystavani kanssa tosin han on vuokrannut tan asunnon ennenkuin ma tulin Australiaan, joten mistaan ei virallisesti nae, kuinka kauan ollaan asuttu yhdessa. Meilla tuohon vuoteen on viela aika pitka matka, joten ei mahdollisuuksia de facto spouse -viisumiin viela pitkaan aikaan. PItanee ottaa vaan paiva kerrallaan ja katsoa, mita ne tuo tullessaan...

sanna77

Woikukka, Pyytäkää vuokra isännältä lausunto, joka todistaa kuinka kauan sinä olet asunut samassa asunnossa. Tämä tietty edellyttää että olette kertonut vuokra isännälle kun muutit sinne.

Me pyydettiin vuokra isännältä Lontoosta vastaavanlainen lausunto, joka todisti että vuokrasimme huonetta pariskuntana. Muutenhan on aika mahdotonta todistaa että olette asuneet yhdessä...:??

riaapa

Woikukka,

olen samaa mieltä siitä että kannattaa ottaa päivä kerrallaan ja katsoa mieluummin kuin katua. Mutta suosittelisin silti että alatte pistämään sivuun jos jonkinmoista paperilappusta mikä auttaa teitä siinä tapauksessa että jossain vaiheessa päätätte hakea sinulle de facto spouse -viisumia.

Jos ette pysty saamaan vuokraisännältä tuollaista Sannan kuvaamaa kirjettä, niin laittakaa esim. sähkölasku teidän molempien nimiin, jolloin voitte tarvittaessa liittää hakemukseen kopion laskusta. Tai jos saatte vaikka kutsun häihin, pikkujouluihin tai muihin kissanristiäisiin, joka on osoitettu teille molemmille, niin se kannattaa säästää sen varalta että tuon hakemuksen joku päivä kasaan rustaatte. Kannattaa myös ottaa sellaisia valokuvia joissa olette molemmat (itse ainakin huomaan että mulla on vaikka kuinka paljon maisemakuvia ja kuvia kavereista, mutta ei juurikaan sellaisia joissa olisin itse mukana...) Voit myös pyytää että kun kaverisi Suomesta lähettävät postikortteja, he osoittaisivat sen tyyliin "Woikukka and Bruce" siihen teidän yhteiseen osoitteeseen, jne.

Pointtini siis on se, että kannattaa mieluummin säästää noita lippulappusia kuin laittaa roskikseen, koska ne tulevat arvoon arvaamattomaan siinä vaiheessa jos vihdoin päätätte täyttää hakemuksen. Voi olla aika vaikea siinä vaiheessa kaivaa esiin noita vaadittavia dokumentteja.

Riina.
Riina

woikukka

Sanna&Riina

Kiitos neuvoista. Tiedan, etta on turhan aikaista viela tuollaista edes mun kohdalla ajatella, mutta parempi varautua ennalta, kun katua myohemmin :P. Otan tosiaan paivan kerrallaan ja katselen, mita elama tuo eteen....ja kerailen samalla talteen kaikki mahdolliset lippuset ja lappuset, mista voisi olla hyotya tulevaisuudessa :).

Hennu

Lisaan korteni kekoon. Meidan parisuhteessa kerataan nyt jo kaikki meilit, valokuvat, kirjeet, kortit ja muut kyseiset materiaalit tulevaa viisumihakemusta varten... ja en ole edes muuttanut asumaan Australiaan (edes tuolla WH viisumilla milla ajattelin maahan tulla). Nain yritetaan osoittaa, etta ollaan "oltu yhdessa" jo hyvan tovin kun WH viisumi menee vuoden jalkeen umpeen ja muut mahdolliset viisumit tulevat harkintaan. Taman neuvon sain Ausseissa kaydessani maahanmuuttoviranomaiselta kun kaytiin juttelemassa mahdollisuuksista jaada maahan tuon WH:n jalkeen... Eli ei kun arkistoja kokoamaan :)