Joulun vietto

Aloittaja Jouko, joulukuu 21, 2003, 09:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zetax

Jos jouluaskareet on viela tekematta niin kaypa tsekkaamassa ja suorittamassa mukava n. 5 minuuttia kestava "joulu"

http://www.helsinginsanomat.fi/ Klik kohtaa "suorita joulu"

Pauske

Hei kaikki!

tata viestipalstaa lukiessani aloin himoita suomalaisia joulupipareita ja torttuja, ja melkein olin jo kaupassa ostamassa aineita, kun mieleen tulikin ajatus, etta naitahan olen syonyt iat ja ajat! Siis, nyt kun olen viettamassa ainutlaatuista jouluani Australian Brisbanessa, haluaisin kokeilla jotain Australialaista jouluperinnetta! Onko teilla taalla asustelleet jotain kivaa reseptia, tai joulumenuuta, tai vaikkapa esim. perinteisen joulukakun(??) ohjetta tms:confuse? Meita on tosin vain 2 koyhaa nuorta syomassa, eli mitaan ihmeellista ei kaivata, jotain pienta spesiaalia, jonka muistaisimme tulevina jouluina:P.

-pauske-

mette

Rocky Road
 
Jos tykkää makeasta, niin tämä voisi olla yksi vaihtoehto. Saa ostaa kaupasta valmiinakin, mutta helppo myös itse valmistaa kuin myös halvemmaksi  tulee itse valmistamalla. Huom, katso kuva!
http://aww.ninemsn.com.au/aww/recipes/db/FreshTV/40/4006.asp

Australialaiset eivät ota joulusta suurempia stressejä, sillä onhan  täällä Chrisco. Viime vuonna joulun alla tarhan pihamaalla  yhtenä aamuna äitien ilonaiheena oli  heidän juuri vastaanottamansa Chrisco-lähetykset :o:o:o
http://www.chriscohampers.com.au

FinnKiwi

LainaaAlkuperäinen postittaja Urul
Valmista luumusosetta tuskin täältä löytää.Se tosin on helppo itsekin valmistaa.Minä olen luumusoseen aina valmistanut itse,jo Suomessa asuessa.
Näin se käy.Pussi kivettömiä luumuja,pitted prunes.Laita ne kattilaan,vettä sen verran että luumut peittyvät.Kiehautat luumut pehmeiksi.Soseutat heti kuumana.Jos tykkäät makeammasta ,voit lisätä hiukan sokeria keitinveteen.
 

Kiitos tasta vinkista! Tuli tosi hyvia torttuja, jotka meni kiwipuolisolle niin hyvin kaupaksi etta jo kolmas satsi piti leipoa! Sen pistin kylla pakkaseen piiloon etta jaa jouluksikin jotain ;)

Tein muuten rahkataikinan johon ainakin taalta NZsta loytyy rahkaa (quark) kaupasta. Se heratti duunikavereittenkin mielenkiinnon joten annoin reseptin heillekin!
 
Noin muuten kun olemme kotona joulun (eika anoppilassa) niin mina vaannan kylla lahes kaiken mahdollisen suomi-jouluruuan. Tana vuonna olin jopa sen verran ajoissa etta keitin ja soseutin lantut jo kesalla kun ei naista joulukuun lantuista saa sosetta tekemallakaan, ovat niin pirun sitkeita!
Lanttulaatikon lisaksi teen imelletyn perunalaatikon, porkkanalaatikon, isomummin hernemosson, rosollin, italiansalaattia, sienisalaattia (kuivatuista ranskalaisista tai italialaisista sekasienista tulee ihan ok-makuista) ja karjalanpiirakoita. Kaupasta ostan lisaksi Abban silleja, matia, graavilohta, savulohta ja ruotsalaisia pipareita. Jouluaatoksi kutsumme kiwiystavia syomaan ja on ainakin menneina vuosina hyvin ruoka kelvannut :)

Taalla NZssa paikallisten jouluruoka on varmaan ihan samat kuin Ausseissa, uunissa paahdettuja vihanneksia, kinkkua, ostereita, simpukoita yms ja sitten jalkkariksi pavlovaa, joulutorttuja, hedelmakakkua ja triflea (en oikein tieda mika se olis suomeksi?).

Oikein mukavaa joulun odotusta kaikille dunderilaisille!

Pauske

kiitos Mette!

Olipas se hyvan nakonen kakku, aluks luin ohjetta ja olin ihan:? mutta sitten loysin kuvan ja mieli muuttui:P Pakko teha tuollainen!

kesajouluterveisin
Pauske

Urul

LainaaAlkuperäinen postittaja FinnKiwi


Kiitos tasta vinkista! Tuli tosi hyvia torttuja, jotka meni kiwipuolisolle niin hyvin kaupaksi etta jo kolmas satsi piti leipoa! Sen pistin kylla pakkaseen piiloon etta jaa jouluksikin jotain ;)

Olepa hyvä FinnKiwi. Ota vaan kaikki kunnia itsellesi tehdyistäsi  tortuista!

LainaaTana vuonna olin jopa sen verran ajoissa etta keitin ja soseutin lantut jo kesalla kun ei naista joulukuun lantuista saa sosetta tekemallakaan, ovat niin pirun sitkeita!

Noinhan sen tahtoo olla.Mutta poikkeuksiakin löytyy.Nimittäin olen tässä kahden viimeisen viikon aikana valmistanut lanttulaatikoita kuudestakymmenestä kilosta lanttua ,eikä tikkuisuudesta tietoakaan .

Lainaatriflea (en oikein tieda mika se olis suomeksi?).

 

Eräänlainen  Pappilan hätävara .

Jaaks

LainaaEräänlainen Pappilan hätävara

Todellinen Hatavara - eihan sita syo paitsi, jos mitaan muuta ei ole :hahhaa (tietysti makuasia)

zetax

Niin ja jos joku on viela vailla piparimuotteja niin taalta loytyy, tosin ei saa olla peukalo keskella kammenta :D

http://student.itn.liu.se/~troja881/cookie/

petra

Hei,

suomalaisia jouluperinteita ja ruokaohjeita englanniksi loytyy taalta
http://virtual.finland.fi/xmas/index.html

Sielta loytyi myos Sylvian joululaulu kaannettyna englanniksi. Tassahan alkaa tulla joulumieli :)      

Petra

sanna77

Minulla on jo porkkanalaatikot pakkasessa odottamassa jouluaattoa ja imellytettyä perunalaatikkoa teen vasta ensi viikolla. Lanttulaatikosta en välitä joten se saa jäädä väliin tänä vuonna. Tarkoituksena on myös tehdä rosollia, riisipuuroa ja mehukeittoa. Ja ostaa mätiä, lohta.......nam tässähän tulee ihan vesi kielelle :P
Minun jouluni paras asia on se, että äitini saapuu pikkusiskoni kanssa tänä iltana tänne Melbouneen :D Kyllä on korvat hymyn tiellä....

Hyvää ja Rauhaisaa joulua kaikille.

datapair

Tervehdys!

TOIVON KAIKILLE DUNDERILÄISILLE OIKEIN HYVÄÄ JOULUA JA ONNELLISTA UUTTA VUOTTA.

Tapio

riaapa



Oikein lämmintä joulua kaikille myös minun puolestani!! Toivottavasti Uuden Vuoden myötä pääsen taas näkemään niin uusia kuin vanhojakin dunderilaisia ihan kasvokkainkin!
Riina

datapair

Vähäsen joululukemista!

  9. kohoran pohojalaanen jouluressi-testi
lisätty: 19.12.2004
   
 
 
 9. kohoran pohojalaanen jouluressi-testi

Joulu tuloo ja se tiätää monellaasta menua. Testaa ittes ja kaikki muukkin onko jouluressi iskeny. Ja taas sitä mukaa pisteetä minkä numeron kohta oireehin sopii.

A. Joulukorttia on mukava saara, niitä vaa pitää jonku lähettääkki. Onko keskustelu korttia kirioottaes seuraavvallaasta:

1. Kakssataa korttia jo kiriootettu, kyllä meillon palio tuttuja.
2. Eikö tuaki muari oo jo aikaa sitte kuallu, vai kuka soli joka haurattihi viisvuatta sitte.
3. Nokikolarille joulukortti! Minkä ihimeen takia!? Ei se mun sukulaane ainakaa oo.
4. MITÄ! MUNKO PITÄÄS HAKIA 50 KORTTIA LISÄÄ KAUPASTA!? HAE KUULE ITTE!

B. Jouluostoksilla olis kannattanu käyrä hyvis aijjoon ennen joulua. Joskus se vaan pakkaa jäärä viimmetinkaha. Kaupan jonos tuumaalet näin.

1. No pitkä jonohan tämon mutta mikäs kiirus täs on.
2. Meinaa tulla kyllä hiki ku on nämä talavi kamppehet päällä.
3. Äläkä sinä siinä takana töki sillä kärryllä, ei tämä jono sen nopiampaa sillä mee!
4. JA MIKÄ SAATARIN HALAVAANTUNU MUARI TUANNE KASSALLE ON PALAKATTU! VANHAINKORISTAKO TÄNNE HOMMATAHAN TYÄVÄKI!? EIHÄN TÄMÄ JONO OO LIIKKUNU TUNTIHI YHTÄÄ!

C. Joulukuusen haku on kunniatehtävä, no ainaki sen on jonku tehtävä. Kuusenhakiaa monaasti kiitellähän ja kehutahan onnistunehesta valinnasta. Kuusen hakija puallustaa valintaansa.

1. Niin mutta täälläänen kuusi johona on vaa toisellapualella oksia viää tuvas palio vähemmän tilaa.
2. Jaa jaa mutta mettänhoirollisesti tämoli hyvä valinta.
3. No siälä oli nii raakasti lunta ja pimiäki tuli ja kylymä!
4. JAHA! NO HAKEKAA ITTE PAREE KUUSI! JA TÄMOLI SITTE VIIMMEENEN KUUSI MINKÄ MINÄ HAIN! SE ON AIVAN VARMA SE!

D. Kuusenkoristelu on kaas mukavaa hommaa. Tai kuinka sen ny ottaa. Apu ja hyvät neuvvot on tarpehe ja saatavilla.

1. Näiren sähkökynttilään asennus on piäni homma, pian nämä tästä.
2. Pikkuusen tämä ny vastustaa, nämon vähä takus nämä johorot.
3. Kuka nämon oikee ottanu viimmevuanna kuusesta pois, tahallansa tiätysti solominnu ja sotkenu ihan takkuhu!!
4. TÄHTI HÄJYSTI LATVAS! OLOKOHO VAA! LAITTAKAA SINNE MUN PUALESTA VAIKKA SIRPPI JA VASARA! TAI HAKARISTI! SANONKO MÄ!

E. Kinkkua ja muuta jouluruakaa pistellähän poskehe jouluna innokkahasti. Kinkku pitää hakia kaupasta jonsei oo ittellä joulupossua. Kovin piäntä ei kuitenkaa viitti ostaa. Ajattelet äänehen:

1. Tällääses isoos kinkus piisaa hetkeksi syämistä.
2. Voirellahan tämä ny sinapilla ja kylläpä sitä menööki palio.
3. Jaa kuka tuan uunin jo laittoo päälle käryääki nii raakasti, solis pitäny pestäkki ensi.
4. NO NII! EIHÄN TÄLLÄÄNEN MÄLYTÖÖN MÖHKÄLES MAHARU ERES UUNIHI! KENENKÄ JÄRKIÄ OLI OSTAA TÄÄLLÄNEN!? AI NII. NO MINKÄ TÄHÄRE MEILLON NÄIN PIÄNI UUNI!?

F. Jouluksi pitää teherä joulusiivot vaihtaa laattiahan joulumatot ja aakkunoohin joulukarteekit. Ja kaikkia muutaki joulu vaatetta. Kerrot miälipiteenäs notta:

1. Kyllon ny siistiä ja jouluusta.
2. Joka paikas on kyllä ainaki punaasta tarpehiksi, mitä ne kommunistikki ennen vastusti joulua?
3. Joulusukat jalakoohin! Eikö tua ny mee vähä lataaseksi jo!
4. JA MINÄHÄN EN RUPIA SELEVIN PÄIN TONTTULAKKI PÄÄS OLEMAHAN KOKO PÄIVÄÄ! RAAVAHAT IHIMISET TÄLLÄLAILLA KONSTAALOO!

G. Lahajat pitää paketoora siävästi, naiset on jostaki syystä siinä hommas palio miähiä kätevämpiä. Mutta paketoonti on nii mukavaa hommaanottei sitä malta teettää kaupas. Ja sitte sanot.

1. Kylläpä tätä joulupaperia menööki, ja kaikki samallaasta.
2. No vähä siitä tuli ruttuunen, minoon paremminki pakettiauton kuski ku paketooja.
3. No en minä muista mitä mihinäki paketis on, munko se olis pitäny kattua!
4. NO TÄMÄN SIITÄ SAA KU YRITTÄÄ AUTTAA! SYYTETÄHÄN HETI TOISTA VAIKKA ITTES OLIS VIKA!

H. Joululauluja on mukava kuunnella jouluna, eikä niitä kesällä onneksi pahemmin kuulekkaa. Kersat varsinki on innokkahia joululaulujen esittäjiä. Kehut esittäjiä seuraavasti:

1. Joo "maaa ooon niiiin kaauuniis", on se.
2. No nuatinviärestä minäki laulan, sen tähäre minen laulakkaa.
3. Jos jotaki muuta vaikka välillä, kyllä jouluna voi muutaki musiikkia
kuunnella ku joululauluja!!
4. JA JOS JOKU SILLÄ URKUHARMOONILLA VIÄLÄ KERRAN SOITTAA JOULUPUKKI JOULUPUKKI NII MÄ KYLLÄ PIÄNIN SEN URKUHARMOONIN PÄREEKSI JA POLTAN PARAN ALLA!

I. Jouluaatto aamuna on kaikki jo melekee valamista, enää piäntä laittamista.

1. Saunan torni ei verä! Joulusauna jää ny käymätä.
2. Joulupuuro paloo pohojahan! Hammas katkes ku puraasit mantelihin.
3. Kinkku oli niin suuri notta son jääny sisältä raakaksi!
4. JULISTAKAA NY SE JOULURAUHA ÄKKIÄ NOTTA TÄSTÄ KAUHIASTA RESSISTÄ PÄÄSÖÖ! EI TÄTÄ ENÄÄ IHIMINEN KAUAA KESTÄ!!


TULOS:

Jos oot keränny testis pisteetä
9-18 nii sinet ota joulua tarpehiksi tosisnas.
18-25 soot jo vähä kuusalla mitenkä pitääs olla.
25-35 pistettä ja saat kattella ainaki samariiniä.

Täyret 36 pistettä keränny onki jo joulurauhan tai lasareetipaikan arvoonen suaritus

----------------------

Terveisin Tapio Falunista

Disturbance

[size=-1]Ohjatkaahan ihmeessa oikeaan threadiin, jos tasta on jo keskustelua (hakemalla ei loytynyt)![/size]


Eli mua kiinnostaisi lahinna miten suomalaiset ympari Australiaa levittavat suomalaista joulukulttuuria, etenkin ruokakulttuuria!

Itse meinasin laittaa suomalaista jouluruokaa, tai ainakin koittaa opetella: riisipuuroa ja luumukiisselia, porkkanalaatikkoa ja lanttulaatikkoa... Ottaen huomioon, etta perheessamme on yksi kasvissyoja.

Onko kellaan muita ideoita "eksoottisesta" ruuasta, mita tarjota?

Ja sitten vaan tonttulakki paahan ja porukka opettelemaan suomalaisia joululauluja :)
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

Aikis

Heippa Disse, haluatko pessimistisen vai optimistisen nakokulman...

Lantut olis pitany ostaa jo talvella, nyt ne ovat kitkeria jos niita nyt enaa saa mistaan. Riisi puuroutuu huonosti. Noo, kuivattuja luumuja nyt saattaa loytaa. Kinkkua ei kukaan jaksa syoda saati paistaa kauheella helteella...Glogikaan ei maistu.

Pipareita (ruotsalaisia, oikein hyvia) sen sijaan saa ihan monesta supermarketisa jos ei itte viitsi paistaa. Tortut voi tehda pastrytaikinasta ja luumusosetta (ei ihan yhta paistonkestavaa) loytaa myos hyllysta. Fazerin likoorikonvehteja saattaa loytaa Myerin herkkuosastolta.

Meilla on ollut enempi tuollainen juhannusmenu jouluna...sillia, lohta, grillimakkaraa ja jaateeta.

On aiheesta varmasti keskusteltu, mutta en muista milla topicilla...Eevis varmaan loytaa.

Hyvaa joulua!

eevis

hehheh vieritetaan vaan mulle hommat vai??? ei nyt kerkee loytaa mut dunderilaisten reseptiketjussa ehka oli joulureseptejakin, haulla loytynee sekin juu. :) Itse olen liian laiska ja kiireinen (onkohan toi oxymoroni? heh) tekemaan mitaan, elattelen toiveita siita etta joulupoytani vain ikaankuin ilmestyy valmiina eteen :D :P ja jos pitaa sinne jotain itse vieda, Suomi-seuran myyjaisista varmaan loytyy...meneehan ne rahat viela hyvaan tarkoitukseenkin. ei etta ma laiska tai saamaton olisin... :hahhaa etta onkin muuten jannaa eka hellejoulu!
Dees - We will bloody bounce back!!!


Aikis

okei Eevis, otan takasin..

Disse, hakusanalla 'ruokaohjeita' loytyy ainakin joitakin juttuja joissa muistelen olleen myos jouluun liittyvaa jutustelua...

Tuipa

Meilla levitetaan suomalaista kulttuuria eri suuntiin;
Duunikavereille tarjoan glogit, tortut ja piparit. Naapureille tehdaan piparitalot, samoin tyttaren tarhassa koristellaan lasten kanssa piparitalo, jonka sitten kokoan yhteen. Samoin tarhan joulujuhliin vien pipareita.
Jouluaattona suomalainen joulumenyy - erilaisia silleja (sinappi, matje, valkosipuli)(viime vuonna yritin itse tehda kastikkeita, mutta eihan niihin Colesin oljyssa lilluneisiin kaloihin mikaan maku tarttunut... joten Ikea auttaa...), graavilohta (itse graavataan, kastike taas Ikeasta, tosin olisi helppo tehda itsekin) ja kylmasavulohta, lohen matia (David Jones deli myy), kinkkua, porkkana- ja perunalaatikkoa, ja tietty rosollia. Ja sitten lenkille jouluvaloja katsastamaan!

iida

aikaihminen,

minä ainakin olen saanut riisin puuroutumaan ihan yhtä hyvin kuin Suomessa. oletko varma, että käytät oikean tyyppistä riisiä? ja luumuja kyllä on ainakin meidän kaupoissa ollut tarjolla. mutta kyllä se vaan jotenkin tuntuu keinotekoiselta huhkia joku suomalainen jouluateria näin lämpimässä kelissä, saati sitten syödä se. meille on ihan riittänyt tuo joulupuuro. lapsille on niin paljon jännitystä, että kuka saa mantelin. mutta kyllä joku muikun mäti hyvien lisukkeiden ja kylmän koskenkorvasnapsin kera antaisi aika hyvän säväyksen semmoisena pikkusuolaisena iltasella, täytyy myöntää.

Aikis

Iida hyva, tunnustan: en ole ollut puuroihminen aikaisemmassakaan elamassani, joten tuskin se tosiaan johtuu Australian riisinjyvista... ja tamahan kuuluikin tuohon pessimisti osastoon!

Ja jo ensimmaisesta joulustani ulkomailla (ei Australiassa) lahtien olen todennut etta ei se pelkka ruoka tuo joulutunnelmaa - vaan esimerkiksi tahtitaivas! Ja se on taalla vertaamaton (paitsi Australian Red Centerissa)!

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja aikaihminen
 Riisi puuroutuu huonosti.


Kannattaa kokeilla muuta kuin jasmiini tai basmati riisiä:hahhaa:hahhaa:hahhaa

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja MH
LainaaAlkuperäinen postittaja aikaihminen
 Riisi puuroutuu huonosti.


Kannattaa kokeilla muuta kuin jasmiini tai basmati riisiä:hahhaa:hahhaa:hahhaa

No mikä ettei jasmiinia tai basmatia? On niistäkin saatavissa puuroutuvia lajikkeita. Tulee varmasti ihan hyvä joulupuuro kookosmaito-ananasmehuun keitettynä  :D

No, jos haluaa olla hieman konservatiivisempi, kannattaa käydä vaikka jossain aasialaiskaupassa hakemassa adjektiiveilla "glutinous" tai "sticky",  riisejä, joita käytetään aasialaisissa riisijälkiruuissa, tai miksei peräti japanilaista sushi-riisiä.

Eipä tosiaankaan ole paljoa kiinnostusta suomalaisen joulukulttuurin levittämiseen, ei edes omassa kodissa saati sen ulkopuolella. Kyllä minulle sopii vallan mainiosti tämä paikallinen mahdollisimman vähäeleinen (eli vähäjjouluinen) joulu. Ei tulisi mieleenkään siivota normaalia enemmän eikä valmistautua siihen muuten kuin lähettämällä ne pakolliset lahjat ja tervehdykset.  

Ruokapuolesta tulikin jo tuolla edellä phuttua. Nyttemmin  ovat  nuo trooppiset hedelmät vahvistaneet vielä lisää asemiaan joulun herkkuina. Mangokausihan on nyt parhaimmillaan täällä pohjoisessa, ja minulle mangon tuoksu on jotain niin taivaallista, että mielelläni vaihdan kuusentuoksun siihen. Duriania tietenkään unohtamatta, sekä litsejä, rambutaneja ja monia muita takapihojen tuotteita.

eevis

LainaaAlkuperäinen postittaja Timo
Duriania tietenkään unohtamatta

:o hui etta ihan oikeesti tykkaat durianista?!? meilla taalla toissa vahan aikaa sitten evakuoitiin yksi kerros, kun useampi ihminen haistoi jonkun oudon kaasun ilmassa...no sitten kun asiaa tutkittiin, paljastui etta joku oli tuonut kahvihuoneeseen durianin... :D no, ehka se on hankittava makutottumus... :) :confuse :roue
Dees - We will bloody bounce back!!!


Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja eevis
:o hui etta ihan oikeesti tykkaat durianista?!?

Joo, se on puolisolleni ja minulle se meidän ruoka, joka tuo muistoja muutaman vuoden takaa Singaporesta ja Malesiasta, joissa sai toreiltakin kunnollista tuoretta duriania, sellaista joka tuoksuukin paljon voimakkaammalle kuin nämä täkäläiset pakastettuna kuljetetut.  Jostain syystä sää ja maaperä eivät ole Cairnsinkaan seudulla sopivat durianille.  Silti sitä jotkut yrittävät kasvattaa.  

Jouluherkku durianista tuli meille sen takia, että pari vuotta sitten Arja ja Tony poikineen toivat sitä meille tuliaisiksi käydessään kylässä joulun aikoihin.

Hieman outohan se durianin tuoksu aluksi on. Maku sen sijaan ei ole mitenkään voimakas, joten kynnys on enemmänkin tuoksussa.

sanna77

Oltiin lomalla Bangkokissa muutama kuukausi sitten ja Hotellin respa mainitsi erikseen, että Durian hedelmää ei saa tuoda hotellin tiloihin sen hajun takia :o
En ole koskaan maistanut kyseistä hedelmää, mutta jos kohdalle sattuu niin kyllä pitää kokeilla.

Emppu

Meitsi testas joulutorttuja Pampasin puff-valmistaikinalevyista ja hillon tein itse taalla neuvotulla menetelmalla, tosin soseuttimena toimi haarukka. Ihan hyvia tuli, eika ollut suuri vaiva. Suosittelen!

Disturbance

Hei uusi ongelma: mista hitsista saisin semmosen seinatontun mallin? Tiattehan semmonen mika leikataan kartongista ja lyhdyn reikien taakse liimataan silkkipaperia! Oon selannu netin puhki sellasta, ja oon ite aika huono piirtamaan vapaalla kadella mitaan tonttuja!
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

Zara

Moikka,

Itse printtasin juuri tontunkuvan nailta Tiimarin sivuilta.

http://www.tiimari.fi/askarteluohjeet/vinkki_joulu03_2.php

Siella on kaksi erilaista tonttua.

Tajusin vasta tana vuonna, etta Australiassa ei paljon puhuta tontuista. Suomessahan sanotaan lapsille, etta pitaa olla kiltisti, kun tontut kurkkii ikkunoiden takana... Taalla tonttutarinat ovat olleet ihan uusia ihmisille!

Iloisia askarteluhetkia!

Timo

Tänä vuonna löytyi vihdoinkin joululaulu, joka kuullostaa tuoreelta eikä ole jo  ensikuulemalta puhkikulunut.  Minulla ainakin oli ihan hauskaa kun sen  viime viikolla tv:stä kuulin ja näin.

Tästä linkistä voi lukea sanat ja kuulla ne laulettuna:

http://www.australianpolitics.com/news/2005/12/05-12-08_alp-christmas.shtml

Juu-u, ovat tontut täällä vähän toisenlaisia. Ei auta kilttinä oleminenkaan kun iso tonttu tulee ja ...

:hahhaa

datapair

Tervehdys!

Tämä kai käy oikeasta paikasta toivotaa kaikille dunderilaisille Oikein hyvää Joulua ja onnellista uutta vuotta. Itse lomailen pyhien yli.
Terveisin Tapio Falunista

zetax

Hyvaa joulua toivottelee zetax, playa de las americasta (lamposta vaan 25) :)

Milka

Apua Kokkikolmoset!

Nyt on hyva neuvot kalliit. Auttakaa. Suuresta suusta on siis vain haittaa...

Puhuin appiukon kanssa suomalaisista jouluruuista ja mainitsin etta savustettu lohi tai taimen kuuluu minun sukuni jouluruokaperinteeseen, ja miten vanhempani savustavat sen itse.  No kovana kalamiehena appiukko alkoi kehua retostaa kaikille etta han lahtee kalastamaan ja  tuo minulle taimenen tuliasina, jota sitten Jouluna syodaan. Mina en siis voinut pitaa suutani kiinni :nuttu::nuttu::nuttu::nuttu:, vaan lisasin loylya etta jos han todella saa taimenen, niin kylla mina sen savustan. Siita siis lyotiin ihan vetoa.

Jos nyt niin huono :eye: tuuri minulle kay, etta han saa sen pahuksen kalan, niin miten mina sen savustan? :confuse

Olen kuullut etta savustaminen onnistuu esimerkiksi wokissa kayttamalla eucalyptuksen lehtia ja oksia. Onko se tarua vai totta? Joku reseptikin olisi tosiaan tarpeen. Auttaa please suurisuista ystavaa hadassa. :nuttu:

Reeko

Savustanut oon monta kertaa ja pari pönttöäkin on tullut tehtyä.
Mutta siitä puusta en osaa sanoa mitään:(
Nyt äkkiä rakentamaan pönttöä ja kokeilemaan eri puilla mistä tulee parhaat savut:eye:
http://www.3men.com/smoked.htm
Tuola oli jotain infoa.
Onnea:peukkuy

Jaaks

Milka,

Nyt puhut varmaan lämminsavu kalasta ???
Kylmäsavukala on vähän eri asia.

Kalan Savustaminen

Eucalyptuksesta en oikein tiedä :confuse voi antaa hieman turhan voimakkaan maun ?
Hickory on hyvä ja kohtalaisen mieto hyvä maku ja se on helposti saatavilla.

Soita Scandinavian Bakery Brisbanessa ja tilaa kunnon suomalaisia savustuspusseja.  Ne on helppo käyttää ihan BBQ'ssa tai vaikka normaali uunissa.

Jos et saa sieltä, niin minulla näkyy tuolla yksi pussi olevan kaapissa ja voin sen lähettää express postilla, jos appiukko vaikka saisikin sen kalan :pepsodent

Silppu

Savustuksesta.... olen kuullut että omenapuu antaa hyvän savun maun, ainakin kylmäsavustettuna. Vaikka ei taida täällä Queenslandissa kovin omenapuut kasvaa.

Silppu

Jaaks

LainaaVaikka ei taida täällä Queenslandissa kovin omenapuut kasvaa.

Ei vai :? :pepsodent


LainaaQueensland was Australia's fourth largest producer of apples and equal third largest producer of pears in 2004, growing 11 per cent of the nation's apple crop and 0.5 per cent of the pear crop

The industry is based around Stanthorpe - the area produces around 99.2 per cent of Queensland's apples and 96.6 per cent of the State's pear crop

Apple production was around 27,913 tonnes in 2004 (up from 24,570 tonnes in 2003) and pear production was around 724 tonnes (up from 687 tonnes in 2003)

http://www.apal.org.au/research/que.htm  



arixmel

Milka,
en nyt muista missä mutta entisenä kalamiehenä joskus pisti silmään savustuspönttöja ihan kohtuu hintaan (tarkasta K-mart bunnings jne...kiva puoli niissä ole että ne oli tehty rosterista, koko semmoinen kaksi kenkälaatikkoa ja mikä parasta niissä tuli purupussi mukaan...eli sitten voit antaa sen hänelle lahjaksi (siis sen pöntön)..

jos nyt itse alat väsäämään niin joku sanoi josku eukalyptyksen antavan hyvän maun...en ota tuosta mitään vastuuta kylläkään...

jos ei nyt pönttöä tule vastaan, niin ei kun loimu lohta (tammukkaa tekemään) eli otat siitä mukavan fileen naulaat sen puutikuilla laudan pätkään (ei kyllästettyyn) ja ei kuin avotulta tekemään,,,sitä filettä pidät siinä sopivalla etäisyydellä valkeasta,,,hmmm hitto vesi herataa kielelle jo ajatuksesta...

ari
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Jukka

Kuten Arixmel sanoi niin savustuspönttöjä löytyy, esim camping liikkeistä, samoin kuten puruja.

Itse savustin suomalaisilla puruilla. Ihan helppo juttu, parin kilon kala puoleks tunniks savulaatikkoon, muutama sokeripala sisälle että kala saa oikean värin ja siinä kaikki.

Muuten suosittelen että samasta kalasta teet kraavia joten täydentävät hyvin toisiaan.

Jukka

Timo

Siltä varalta, ettei hikkori- tai muilla puruilla savustus tuo toivottua makua, kannattaa taskussa pitää pikku pullollinen nesteytettyä savua eli savun makuista maustetta, jolla voi sitten viimeistellä lopputuloksen. Löytyy nimellä "liquid smoke". Tokihan sitä voi käyttää ihan pelkästäänkin ilman savustuspönttöjen kanssa häsläämistä.

petkutukseen yllyttää

:pepsodent

Jouko

Nam nam vesi herahtaa kielelle, taidampa sipaista bunnigsiin tsekkaamaan josko noita sauhulaatikoita olis viellä jäljellä..


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org