Toimittaja Australiaan

Aloittaja hardy, joulukuu 01, 2008, 08:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hardy

Haaveilen muuttamisesta Brisbaneen Suomesta. Valitettavasti saan ammattitaitoisen työvoiman viisumipisteitä vain 105, kun tarvittaisiin 120, ennenkaikkea iän (41) takia, ja koska Australia tukee maahanmuuttoa pääasiassa rakentamisen ja infrastruktuurirakentamisen ammateissa, samoin kuin osavaltiot ja territoriot.

Yksi vaihtoehto olisi löytää valmiiksi työpaikka, jotta työnantaja sponsoroisi viisumia, mutta se ei taida onnistua, koska haastattelut ovat etäisyyden takia mahdottomia. Olen kiinnostunut sekä kirjoittavan toimittajan että teknisen kirjoittajan tehtävistä, joista molemmista on kokemusta, viimeiset 10 vuotta esimiehenä.

Olisiko jollakulla ehdotuksia mitä vielä voisin keksiä?

akasha

Heissan,

tämä ketju oli näemmä aloitettu kauan sitten, mutta toivottavasti tiedusteluni tavoittaa foorumin käyttäjät.

Olen muuttamassa Australiaan lähiaikoina ja toimittajan töitä tekevänä pohdin, millainen alan työtilanne mahtaa maassa olla. Ilmestyykö Australiassa yhtään suomenkielistä - edes pienimuotoista - sanomalehteä tai muuta julkaisua? Olisin kiinnostunut kuulemaan potentiaalisista työmahdollisuuksista. (Netistä löysin ainakin Suomi-lehti / Suomi Newspaper -nimisen lehden nettisivut, mutta näyttäisi siltä, että sitä tehdään hyvin pienellä porukalla ja osin vapaaehtoisvoimin.)

jounij

Suomi-lehti työllistää kokonaan yhden henkilön. Käsittääkseni kaikki loput työntekijät ovat vapaaehtoisia. Sen lisäksi säännöllisesti ilmestyy helluntaiseurakuntien Hyvä Sanoma -lehti, jonka toimituskunta taitaa koostua kokonaan vapaaehtoisista. Eri suomalaisilla seuroilla on omia pieniä uutislehtiään, jotka ilmestyvät niinikään vapaaehtoisvoimin ehkä noin 2 - 6 kertaa vuodessa. Eli eipä täällä oikein nimenomaan suomeksi kirjoittavalle toimittajalle juuri ole töitä, paitsi ehkä vapaaehtoispohjalta.


Toteaa
Jouni
Canberra

Kottarainen

Oletko harkinnut töiden tekemistä Suomeen Australiasta käsin?

akasha

Kiitos vastauksista. Arvelinkin tilanteen olevan jotakuinkin sellainen kuin Jouni kuvaili.

Olen kyllä harkinnut töiden tekemistä Suomeen, se taitaa melkein ollakin ainoa vaihtoehto jos/kun haluan tehdä toimittajan töitä suomen kielellä.