Internet, mistä sen löytää ja kauanko kestää

Aloittaja Luihu, elokuu 27, 2004, 19:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kris

Joo, Telstra tai Optus. Siinäpä nuo varteenotettavat vaihtarit on. Nää on ainakin ne kaksi suurinta putiikkia.
T: Krisse

Jurttamuori

Apua tarvitaan :?

sujuvasti kaytan nettia paivittain mutta oikeastaan en ymmarra mitaan kbps
:sta tai Mb:sta tai yhtaan mistaan teknisesta muutenkaan.
Siis noyrana kyselen, mita tehda- tarvitsen nettiyhteyden, lahinna laskujen maksuun, sahkopostiin ja skype/ messenger-videokeskusteluihin Suomeen.

Telstran lankapuhelinyhteys pitanee hankkia, eiko totta? Mutta mika nettiyhteys? Katselin kylla whirlpoolin sivuja, mutta kun ei jummarra, ei jummarra! :? :nuttu:

Latausrajoista tai mistaan muustakaan... etten ostaa sikaa sakissa tai syoksy suden suuhun, niin olisiko neuvojia?

Kiittaen :god:
Jurttis
On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.

Timo

Jurttis,
Vähän tietysti riippuu siitä, aiotko harjoittaa noita skype/messnger-neuvotteluja työksesi vai vain harrastuksena, ja siitä montako tuhatta sähköpostia jättimäisine liitteineen vastaanotat päivässä. Jos vain harrastuksena ja vain muutaman (alle 10) tuntia viikossa, ja jos sähköpostikin pysyy normaalissa kotikäytössä, ja vielä et ole niin hirveän tarkka jos videokuva välillä jumittaa niin pärjäät käsittääkseni esim. tuolla whirlpoolin Starter-paketilla, joka maksaa $40 kuukaudessa. Hieman lisää nopeutta (ja kuvan laatua) saat tuolla Express-paketilla $50 kuukaudessa.

Tämä siis ihan karkeana arviona ja lisäksi ottamatta kantaa siihen, onko whirlpool se paras tai halvin. Mutta jokuhan se on valittava tästä runsaudesta.  

Kuten totesit, ikävä kyllä se on telstran lankaliittymä otettava ellet sitten ota/saa langatonta nettiyhteyttä, joka on vasta tuloillaan/tullut etelän suurista kaupungeista alkaen.

Traveller

Heips,
halusin nostaa tän aiheen, koska ajattelin kysäistä onko tullut uusia nettiyhteyksien tarjoajia. Nää viestit on (ainakin näissä asioissa  ;)) jo hieman vanhoja.
Olen tulossa sinne päin 3 viikon päästä ja ajattelin hankkia mahd. edullisen liittymän. Joku tuossa kauppasi unwired -masiinaa, onko muitakin uusia?
..vai onko tuo unwired edes uusi...

Traveller

lisäys...
muutan siis sydneyyn, jos se helpottaa vähäsen  :)

jounij

Meillä duunissa kolleegojen (IT-alan ammattilaiset siis!) enemmistö suosii nykyään iiNettiä, jolla kuulostaa olevan yksi edullisimmista ADSL2-yhteyksistä.


Vihjaa
Jouni
Canberra

arixmel

itte kaytan netspacea koti nettiin, tutkimukseni jalkeen mielestani paras bundle paketti minun tarpeisiini(ja laittakaa sitten mun nimi suosittelijaksi niin saan ilmaisia leffa lippuja)  :pepsodent Puolivuotta sitten parhaan pelkan internetin raksasin itselleni olevan Internoden tarjoama, (heilla vain ei ollut puhelinliitymia) samoin nayttaa myos olevan ammattikayttajioen suosiossa tuo firma (esim whirpoolin kayttajien suosima jne)

Vodaphonella on ollut mielenkiintoinen kannykka ja netti paketti mainoksissa, elikkas se oli langaton ja mainosten mukaan kohtuu hintainen jne jne (ainakin kun vertaa isompiin poikiin) tieda siita sitten

mutta parhaan tiedon saa kun ensin etsii omien tarpeiden mukaisen liityman http://bc.whirlpool.net.au/ ja sitten lukee kyseista liittymaa koskevat foorumi kommentit vaikka samasta paikasta ja silla tavalla voi luoda itselleen kuvan siita onko kyseinen liittyma omiin tarpeisiin sopiva, vai aivan susi,,,vai pitasko sanoa etta aivan dingo.

"onko se internetti vielakin muka olemassa, muutaman vuoden paasta se on jo mennytta" - Homer Simpson

oho unohdin etta kun piti varoittaa noista erittain halvoista soppareista, taalla voi olla todella pienia DL maaria ja sen jalkeen joka mega maksaa, esim yksi ketju joka mainosti joka paiva telkussa ja muualla on muistaakseni valitetuin ISP kuluttajaasiamiehen papereissa ja heilla oli juuri mainoskikkana mainostaa jotain nopeaa ADSL2 sopparia ja siina sitten joku gigan DL quota ja tammoista kommenttia siita sitten saa Dodo
xcv
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Jouko

mhäää käytän just tota arixmel mainitsemaa Internodea, ja niiden nodephone VoipPuhelinta Billion BIPAC 5402VGP voippi reitittimen kanssa. Hyvää siinä on mielestäni se että kaikki aussilan sisäiset puhelut ovat 15c kappale ilman aikarajoitusta ja suomeen lankalinjaan $ 0.06 minuutti ja mobiiliin $ 0.21 minuutti. Internodella ei tosiaan ole puhelin-adsl pakettia jossa molempien ottaminen samasta paikasta toisi alennusta. Eli lankalinjan joutuu ottamaan vaikka Tel$ralta tai Optukselta.

Huonoa Internodessa: hemmetin hitaita tuomaan ADSL2 mihinkään ilmeisesti pienehkö pulju ja rahat loppu sekä Tel$tra heittelee kapuloita rattaisiin minkä kerkeää noiden keskusten suhteen.



- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

MH

Näihin minä kiinnittäisin huomioita.

-Nopeus
-käyttörajoitukset eli vapaa vai bittien mukaan hinta
-postilaatikon koko

Suomen netti liittymiin verrattuna, liittymät äärettömän hitaita, laatikot pieniä ja käyttörajoitukset. Toisaalta asia ei kauheasti häiritse koska siellä on niin paljon muita aktiviteettejä ettei ole koneen ääressä ole aikaa roikkua.

Traveller

Kiitos kovasti tiedoista, pitääpi tutkailla! Olen vähän yrittänyt etsiä sivustoa, joissa voi vertailla kaikkea, kuten täällä suomessa on vertaa.fi.toi whirlpool näytti mielenkiintoselta, kattelen sitä.
Ja MH, onhan se niin ettei koneen ääressä välttämättä tule roikuttua, varsinkin, kun siellä on kesä, kun täältä lokakuisista sateista rämmin  :pepsodent
tosin tänäänkin oli helsingissä lämmintä, + 15 ainakin.

Traveller

No niin,
olen sitten tutkaillu whirlpoolia ja täytyy sanoa, että pää on sekaisin kuin haminan kaupunki!  ??? Jessus, en tienny, että firmoja on kymmeniä!
Itse poljin aikoinaan lähimpään Mustaan Pörssiin, hain Welhon liittymän, sain asennuslevyn mukaan ja tunnin päästä olin netissä. Maksan n. 26 e/kk ja saan käyttää nettiä 24/7 tuohon hintaan ja saa ladata vaikka mitä. Tämä tyyli ei taida toimia Ozissa?
Kysymyksiini kuuluukin:
-mikä on tämä byo modem? Sain Welholta ilmaiseksi Motorolan modeemin, kannattaisiko minun ottaa se mukaan? Mun ei tartte palauttaa sitä heille.
- Mikä tämä ihme "lataamisjuttu" (esim. 2 GB) on? tarkoittaako tämä oikeasti, että lähettäessäni kuvia kavereille mun pitää kytätä minkäkokoisia ne on, ettei mene liian isoiksi? eihän mitkään kuvat ole 2 gigaa, mutta en jaksais ruveta laskeskelemaan paljon mitäkin kuvaa voi latailla...
- noi "planit" joissa on VOIP -onko se VOIP joku skypen korvike? Itse lähinnä tarvitsisin halvan netti+kännykkädiilin. skypeä tulen käyttämään myös soittaessani Suomeen.
- whirlpoolin haun tuloksena tuli liittymiä, joissa miinuksina "No free web space provided ". Taas tyhmä kysyy mitä tämä tarkoittaa på finska?
kotisivuja ei ole tarkoitus rakentaa, blogi on netissä kyllä (jonne lataan kuvia).
- ns. peak times, onko niin, että maksat enemmän jos käytät nettiä peak-aikana vai saat käyttää sitä vain rajoitetun ajan (esim. tunnin)?

Kiitos kovasti etukäteen jos joku voisi vastailla näihin kysymyksiin, arvatkaa tunnenko itseni aivan torveksi  :confuse

arixmel

terve, yritan antaa muutaman vastauksen.

Yleensa taalla saa myos ilmaisen perusmodeemin jos ottaa yli 12 kk sopimuksen, omaa ei kannata valttamatta roudata mukana koska se voi olla sitten yhteensopivuutensa takia rajoittava tekija ja niiden perusmodeemien hinnat on noin 50-100 taalaa eli ei ihan hirveet.

tuo 24/7 kysymys toimii myos pienilla varauksilla, lue alla olevista vastauksista  lisaa.

Sulla voi olla tama "lataamisjuttu" 2GB jolla tarkoitetaan sinun liittymasi latausrajaa. eli sen jalkeen ne tekee jommankumman kahdesta: shaped jolloin ne rajoittaa sun liittyman nopeuden hitaampaan,,,esim 512 kb menee vanhan puhelinmodeemin 56 kb tasolle,,jolla nopeudella pystyt kylla ihan hyvin lataamaan ja surffailemaan, mutta alkaa nyppimaan jos joudut esim. youtuben tahi muun videosivun aareen,,,huonompi vaihtoehto josta kannattaa olla varuillaan on se toinen eli esim sen 2 GB rajan jalkeen sua aletaan laskuttaan mega kerrallaan esim 10 c/ mega elikka yksi cd:llinen tavaraa maksais silla 700x10 c =$70 AUD
(yksi tutun tenava oli juuri kellotanut heille tammoissella liitymalla jnkun tonnin laskun)
eli ole varovainen tuon jalkimmaisen kanssa ja kun otat sen ensimmaisen vaihtoehdon niin ei sun tarvi niita laskea, kylla se automaattisesti hoituu,,,ompahan netti sitten hitaampi loppukuusta jos sita rajaasi nahden suhteeliseti kaytat hirveesti...

Tietenkin voit hommata rajattoman huippunopean ja maksaa siita hyvasta, mutta kannataako ostaa ferrari joka on rakennettu menemaan lujaa ja aanekkaasti ja maksaa myos sen, jos et kumminkaan mene kuin pimeaa karrytieta lahikauppaan maitoa ostamaan

no free web page space,,on kuin se onkin eli ne ei anna sulle tilaa johon rakentaa omaa kotisivua, eli silla et mitaan tee jos et halua pitaa sita kotisivua, blogithan oletettavasti elaa jonkun toisen serverilla. eli jos et tarvi niin ihan turha, eiko? (mulla esim on ja olen kerran pari kayttanyt ihan kokeillakseni etta toimiiko joku juttu, mutta siis en ole itse omaani tarvinnut)

peak/off peak,,,monessa (esim mulla) on niin etta sulla on 15 GB off peak ja 15 GB peak lataus raja,,,no off peak laskee ajalle 24.00-0700 eli tohon aikaan saan latailla tuon maaran sitten sama maara paiva ajalle,,,talla tavoin he voivat myoda sopparin 30 GB rajalla mutta tietavat etta monet kayttajat eivat jaksa kuitenkaan kayttaa kokonaan sita yonaikaista rajoitusta (paitsi ne joilla on joku torrentti lataus menossa) eli taasen ne puhuu vain latausrajoista tass peak timen yhteydessa. Tassa tapauksessa sulla voi olla esim tilanne etta sun netti toimii (shaped) 56 Kb nopeudella oisin koska olet lataillut ja kerinnyt latailemaan kaikki Salakkareiden (en ole) jaksot silta kuulta ja kuluttanut sun 15 GB off peak rajoituksesi,,,sitten aamulla kun kellonaika vaihtuu esim 0700 sun nopeus toimii Peak rajoituksen mukaisesti ihan normaalisti,,,tai toisin pain,,,sitten tama tilanne nollautuu kun uusi laskutuskausi (kk) alkaa.

pls korjatkaa epajohronmukasuuret

xcv


You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Jouko

Lainaus käyttäjältä: Traveller - lokakuu 06, 2007, 20:54
- noi "planit" joissa on VOIP -onko se VOIP joku skypen korvike? Itse lähinnä tarvitsisin halvan netti+kännykkädiilin. skypeä tulen käyttämään myös soittaessani Suomeen.

Vois sanoa että Skype on Voipin korvike, eli voip=Voice Over IP protokolla,

Tässä selitystä tuosta voipista:
VoIP = Voice over IP
IP = Internet Protocol

• VoIP mahdollistaa ääniliikenteen (esim. puhelut ja fax) kuljettamisen
IP-verkon yli.

• Puhe ja data kulkevat samassa verkossa: verkko voi toimia yhdistettynä IP-ääni-, video- ja dataverkkona. Lue loput Netikkan sivuilta.... (lisäys: Tosin näyttää siltä että että IP puhelin ja VOIP sekoittuvat tuossa artikkelissa vähän toisiinsa


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Traveller

Arixmel ja Jouko,

suurkiitos! Varsinkin tuosta lataamisasiasta, en osannut ajatellakaan, että semmoisillakin asioilla voidaan kiskoa ihmisiltä rahaa....
No, mä en hirveästi lataile mitään salkkareita enkä musiikkiakaan, eikä tuota youtubeakaan tule hirveästi kateltua...lähinnä meilin ja kuvien lähettämiseksi menee homma.
Kysäsen sitten lisää, kun kaupassa käyn muutaman viikon päästä ja jos jotain kysyttävää tulee.

Ps. Arixmel, tuo ferrarin ja lähikaupan vertaus oli hyvin kuvaannollinen  :pepsodent

Traveller

Noniin, olen tässä välillä pakkaamisen lomassa surffaillu netissä ja alan kiinnostua tuosta Unwiredista enemmän ja enemmän. Eräässä toisessa ketjussa mainittiin että se toimii ihan ok sydneyssä.
Olisin kysynyt teiltä unwiredin käyttäjiltä, mikä "plan" teillä on? Lisäksi voiko nettipankissa maksaa laskuja, vertailusivusto whirlpool kun väitti että BPAY ei onnistu. onko se sama kuin netissä maksaminen?

Paula_Liina

Lainaus käyttäjältä: Traveller - lokakuu 17, 2007, 02:07
Noniin, olen tässä välillä pakkaamisen lomassa surffaillu netissä ja alan kiinnostua tuosta Unwiredista enemmän ja enemmän. Eräässä toisessa ketjussa mainittiin että se toimii ihan ok sydneyssä.
Olisin kysynyt teiltä unwiredin käyttäjiltä, mikä "plan" teillä on? Lisäksi voiko nettipankissa maksaa laskuja, vertailusivusto whirlpool kun väitti että BPAY ei onnistu. onko se sama kuin netissä maksaminen?


Meillä on tuo unwired. Hankittiin se siksi, että meillä oli kolme kriteeriä jotka karsivat suurimman osan muista  palveluntarjoajista pois: ei haluttu puhelinliittymää, ei haluttu sitoutua 12 kk, saati 24 kk, soppariin, ja haluttiin että netti on käytössä asap. Unwired täytti kaikki nämä kolme. En nyt muista mikä plan otettiin, mutta se maksaa 55 dollaria kuussa jolla latausta saa 2GB (meillä tuo riittää hyvin, ei olla vielä koskaan edes käytetty koko latausmäärää...). Modeemi piti ostaa, maksoi 160 dollaria (alennuksessa olen nähnyt alle 100 dollarilla), ja sen jälkeen homma toimi samantien. Tuo D-link Fast Ethernet vempain (onko se sitten reititin?) meillä oli omasta takaa. Lasku menee kerran kuussa suoraveloituksena tililtä, sitä en muista että oliko muita maksuvaihtoehtoja. Peruskäyttäjälle ihan sopiva. Niin, ja asutaan siis sydneyn inner westissä.