Hauskoja juttuja Australiassa

Aloittaja Latvajo, toukokuu 14, 2003, 20:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaaks

Siina taas opittiin kuinka paljon englanninkielentaito auttaa: "Self-rising suomeksi = itsestaan nousevaa"

"Self-rising flour is an all-purpose flour to which baking powder and salt have been added. It can be substituted for all-purpose flour in yeast breads by omitting the salt and in QUICK BREADS by omitting both baking powder and salt."

:cool:

Cheers
Jaaks
:XXXX

Heidi

Tama nyt ei sinansa ole mikaan hauska juttu, mutta ei oikein sovi minkaan muunkaan otsikon alle enka viitsi uutta aihetta aloittaa...

Taallahan on nyt siis talvi ja tana vuonna syksy taisi jaada jostain syysta valista, silla lampotila ainakin taalla pohjois-Victoriassa putosi t-paitakelista suoraan lahes pakkaslukemiin (yolampotila siis). Tallaiset lampotilanvaihtelut eivat sovi minun vartalolleni ja olenkin talla hetkella kotona flunssaisena. Mua ottaa paasta, kun saan joka paiva kuulla taman kysymyksen: miten sulla voi olla kylma, sahan olet Suomesta?? Yritan selittaa kyselijoille sen tutun stoorin, etta Suomessa on tasaisen lampimat talot ja etta ulos lahtiessa pukeudutaan saan mukaan ja ettei lammon- ja kylmyydensietokyky riipu mitenkaan kansallisuudesta vaan jokainen yksilo on erilainen.

Mun pukeutumiselle naureskeltiin viime talvena, kun pakkasaamuina tulin toihin paallystakki paalla ja hanskat kadessa, joskus jopa pipo paassa. Tyokaverini ovat kesat-talvet lahes samat kuteet paalla sisalla ja ulkona ja taalla lampotila vaihtelee reilusti kesan +40 asteesta talviaamujen pariin miinusasteeseen. Tuntuu naurettavalta, kun huurteisina talviaamuina porukka kavelee kadulla shortsit jalassa. Mun tyopaikallani on aina joko ilmastointi tai lammitys paalla, kun taas mina mieluummin pukeudun lampotilan ja vuodenajan mukaan.

Nimimerkilla pipo paassa ja villasukat jalassa Australiassa hytiseva suomalainen...;)

Raiwå

Heidi !!! :cool:

Teretulemast Arktiseen Australiaan  :coolh

En ole itsekkään palellut ikinä missään niin paljon kuin täällä tropiikin maassa.
:XXXX
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Latvajo

Kun tässä joitakin vuosia sitten saavuin Australiaan lokakuussa, ilmat olivat vielä sen verran viileitä että olihan se vähän vilpoista. Mukana matkalaukussa kun ei ollut muuta kuin kesävaatteita. Lähdettiin kaupungille lyhythijaisissa paidoissa ja minä olin ainakin niin jäässä, että piti käydä ostamassa college-pusero päälle. Talossakin tarvittiin vielä siihen vuodenaikaan lisälämmitystä ja paksut peitot.
Johanna

Jouko

Samaa on kyselty multakin kun menin töihin nahkatakki, collegepaita, pitkähihainen paita, pitkähihainen aluspaita, pitkät-kalsarit ja farkut jalassa niin ja tais siinä olla villasukat jalassa. Kaverit katteli duunissa siihen malliin että, niiden olisi tehnyt mieli sanoa että, talvisota on loppu jo. (Oli aika kylmä talvi)

Vaikka luulisi että, me ollaan totuttu kylmään paremmin kun nää tropiikin ihmiset niin väärässä olaan, nämä on jo vauvasta lähtien tottuneet että, lämpötilat laskee talon sisällä jopa lähelle nollaa. Harvassa talossa löytyy eristeet ja jos on niin nekin on katossa, lasit on yksinkertaiset.
Miten muuten on Raivo siellä etelässä, käytetäänkö taloissa nykyään eristeitä, sullahan on siitä ihan ensikäden tietoa.

Vielä sen verran suomesta, en muista omasta lapsuudestani että, meillä olisi kotona koskaan lämpötila laskenut alle +16 asteen, ja tämäkin tapaus tuli yhtenä talvena kun kiertovesipumppu hajosi, ja muistan miten faijalle iski siinä pienoinen paniikkin poikanen uuden kiertovesi-pumpun hankkimiseksi.

Muuten nämä talviset päivät sopivat suomalaiselle oikein hyvin aurinko paistaa eikä ole mikään hirveen kuuma, no huonona puolena voisi pitää sitä että, rantsulle ei ole asiaa.

Muuten suomivieraille vinkkinä, salmiakki- tuliaiset on ?must? ja vähintään 8 kiloa,D:D toin itse suomevierailulta lapsille suunnilleen ton verran salmiakkia ja kassissa olleet salmiakkipastillit saivat tullimiehet/naiset valppaaksi.

:D:D:D:D


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

riaapa

Salmiakin salakuljettamisesta meilläkin on kokemusta... Itse olen ihan salmiakkihullu ja olen saanut appikandidaatinkin siihen ihastumaan, joten muutama kilo sitä on aina laukussa oltava jos Suomen rajat ylittyy.

Ekalla Australian reissulla rastimme siihen lennolla jaettavaan läpykkeeseen tunnollisesti että meillä on ruokaa mukana ja kävimme tullimiehille näyttämässä. Tullimiehet naureskelivat vaan että ai karkkia, menkää menkää ohi vaan.

No, seuraavalla kerralla ajattelimme että "ei perhana mennä taas niitten naureskeltaviksi sinne", ja jätimme ruokakohdan raksimatta. Kuinka ollakaan oli joku erikoispäivä jolloin ratsattiin kaikkien -siis KAIKKIEN!!- laukut... Jonot oli mahtavat ja mietittiin siinä jonottaessamme kuinka selviäisimme tästä kunnialla. Blondien hyvästä maineesta oli taas apua: kun lastasimme kassimme läpivalaisuhihnalle kysyin muka tyhmänä että mitenkäs on, "lasketaanko karkit ruuaksi". Tullimies siihen että "you put it in your mouth, it's food". "Aijaa... sitten mulla onkin ruokaa tuolla laukussa". Esittelin sekalaisen salmiakki-Pandan lakritsi-Fazerin suklaa valikoimani, ja sain vastaisuuden varalle ohjeen rastia se ruokaruutu kiltisti ja kirjoittaa viereen että "sweets". No ehkä sitten ensi kerralla teemmekin näin. Näytti läpivalaisulaitteensa toimivankin, kun tiesivät tullimiehet tasan tarkkaan missä kohdassa mitäkin laukkua karkkipussit olivat. Hyvä niin, itse en olisi välttämättä muistanutkaan mihin kaikkialle niitä jemmasimme!

Kun vihdoin pääsimme ulos terminaalista, niin joulukuinen Melbourne näytti arvaamattomuutensa: lämmintä oli kokonaiset 9 astetta, ja etelätuuli aika vilakka! Se siitä lämpimästä kesästä...

Riina.
Riina

Jaaks

Kannattaa olla rehellinen myoskin tullissa nykypaivina ja jos et ole varma, niin mene varmuuden vuoksi punaiselle linjalle ja kysy.  Joskin maahan paasy voi hieman viivastya on se huomattavasti vahemman harmittavaa kuin mahdollinen $250.000 sakko ja huomattavasti pidempi viivastyminen.

Nykyisin ainakin Brisbanessa ja uskon, etta muillakin lentokentilla joihin saapuu lentoja ulkomailta on nuuskijakoiria.  Ei niinkaan huumeita vaan enimmakseen elintarvikkeita varten.  Uskokaa tai alkaa, mutta Australian luonnolle ja elain-/kasvikunnalle ravinto ja raaka-aine lahteiset taudit ja otukset ovat suurempi uhka kuin mitkaan huumeet koko kansakunnalle.  

Muistan itse kun tulin Suomesta lomalta 1996 (ennen sita koira aikaa) ja tietysti tuli mentya punaiselle linjalle ilmoittamaan ylimaaraiset alkoholit.  (Alkoholia saat tuoda 1 litra vakevia yli sallitun maaran, jos ilmoitat sen: lain ohjeen mukaan tulli ei peri tullausmaksua sen ollessa alle $50.00)
No , kuitenkin tullimies kiinostui myos laukussani olevasta laatikosta (luulen 24 tuubia) Turun Sinappia.
Siinahan on tekstit vaan Suomeksi ja Ruotsiksi niin se tuli hyvin lapi aurinkorasvana.:cool::cool::cool:

Cheers
Jaaks
:XXXX:XXXX:XXXX

riaapa

Tarkoitukseni ei suinkaan ollut vähätellä niitä tiukkoja määräyksiä. Sen verran on biologiaankin kiinnostusta, että ymmärrän kyllä Australian ekosysteemin herkkyyden ja ainutlaatuisuuden. Omassa tapauksessamme vaan olimme aikasemmasta kokemuksesta varmoja, että karkit on ihan ok. Avaamattomissa pakkauksissa, joten niihin ei ollut voinut edes ryömiä mitään kotoisia ötököitämme...

Yleensä ottaen henkilökunta on kyllä ystävällistä, ja kannattaa mieluummin kysyä neuvoa kuin katua myöhemmin. Lentokoneesta poistuessahan on vielä niitä roskapönttöjä, joihin voi heittää liiskaantuneet eväsleipänsä, ja näin välttää vainukoiran hyökkäyksen.

Riina.
Riina

Raiwå

Miten muuten on Raivo siellä etelässä, käytetäänkö taloissa nykyään eristeitä, sullahan on siitä ihan ensikäden tietoa.



Kyllä ne käyttää eristystä, jos maksat siitä erikseen.
Siis seinissä, katolla aletaan jo olemaan pikkasen ajantasalla.

Muuten ei laiteta kuin eristyspaperia seiniin.
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Latvajo

Oiskohan siellä suomalaiselle LVI osaamiselle käyttöä?

Taitaa vaan olla maassa niin pinttyneet tavat?!
Kaksi kahvaa vesihanassa...
Miksi ei voisi käyttää nykyaikaista lattilämmitystä esim. talvella lämmin vesi ja kesällä taas viilentävänä kylmällä vedellä. ..
Johanna

Raiwå

Latvajo  kirjoitit

LainaaOiskohan siellä suomalaiselle LVI osaamiselle käyttöä?

Taitaa vaan olla maassa niin pinttyneet tavat?!
Kaksi kahvaa vesihanassa...
Miksi ei voisi käyttää nykyaikaista lattilämmitystä esim. talvella lämmin vesi ja kesällä taas viilentävänä kylmällä vedellä. ..

Kyllähän täällä olisi paljonkin käyttöä hyvälle LVI taidolle.

Se on vaan niin pirun takapajusta tuo toiminta, ja sitten on vanhat markkinavoimat polkemassa maanrakoon kaikki, mitkä ei heitä hyödytä.

Mutta Olen jo 70 luvulla nähnyt ensimmäiset kiertovesi lattialämmitykset, tosin suomalaisten asentamana.
Ei siis ole markkinat vielä auennut kovin hyvin.

Ja Oraksen vipuhanoja käytetään vain ja ainoastaan keittiöissä.
Kaikkialla muualla on tavalliset kaksoisnupit.

:??:??
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Raiwå

Jouko kirjoitti

Muuten suomivieraille vinkkinä, salmiakki- tuliaiset on ?must? ja vähintään 8 kiloa,D toin itse suomevierailulta lapsille suunnilleen ton verran salmiakkia ja kassissa olleet salmiakkipastillit saivat tullimiehet/naiset valppaaksi.
 

Itselläni oli kahdessa kassissa kokonaispainona lähtiessä, noin 19kg.

Takaisintullessa olikin sitten kokonaispaino 43kg.

Ja siihen ei tullut paljon vaatelisäyksiä.

Joten lapset ja vaimo sai puoleksi vuodeksi taas hammasharjalle töitä.

Älkäämme myöskään koskaan unohtako Xylitol purkkaa matkalistastamme, emmehän?

Sitä kun ei täältä saa.

:??
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

fogs

Tullista sen verran että kun tulimme tänne oli meidän poika vasta parin kuukauden ikäinen ja maitokorvikkeet siis matkassa, jauhemuodossa. Suomalainen teksti ja tulliin mentiin ilmoittamaan että "ruokaa on mukana", kovin sitä katselivat, haistivat ja maistivat ennen kuin yksi tullimies sanoi että joo, yhtä makeaa kuin äidinmaito. siinä sitten sitä miestä tuijoteltiin, minä, mies ja toinen tullinviranomainen että joko sulla on vallan erinomainen muisti tai jollain muulla keinolla olet äidinmaitoa maistellut. Mies punasteli ja iski meidät tullista läpi harvinaisen nopeasti.

Toisella kerralla mun miehellä oli hiekkaa kengissä ja vaativat $25 puhdistus ja desinfiointikuluja että ota sitten selkoa...

Kylmyydestä joo. Samaan olen törmännyt, eihän minulla pitäisi olla kylmä kun kylmästä maasta tulen. On monen vaikea ymmärtää että ei sitä Suomessa kylmissä taloissa asuta... Meidän lämmityskulut on mahtavat talvisin mutta en valita koska jos jotain inhoan on herätä aamulla taloon jossa on liki nolla astetta sisällä. Joten ennemmin maksan ja nautin kuin pihistän ja kärsin. Siihen seikkaan liittyen, monen monta tuttua käy hakemassa flunssarokotteet ja silti vetää nuhat ja kuumeet loputtomiin läpi talvisin, asuvat kylmissä taloissa, lämmitystä ei hevillä käytetä. Minä ja minun perheeni ei vielä olla kunnon flunssaa käyty läpi (koputan puuta), näiden vuosien aikana, koti on AINA lämmin ja flunssarokotteita ei olla kertaakaan haettu. ota sitten selkoa että onko moisessa linkki, minä kun yleensä ennen sairastuin jokaiseen flunssaan ja nuhaan joka liikkui lähistöllä.

MH

Meille sattui vaimon kanssa hauska tapahtuma Brisbanen lentokentällä kun odotettiin laukkuja ja mietittiin miten sieltä pääsee Coolangattaan niin eräs kaveri uniformussa tuli kysymään minne olette menossa kun kerrottiin minne pitäisi päästä niin kaveri sanoi että siltä peruuntui kuljetus ja on menossa samaan suuntaan ja sanoi että voisi kyyditä meidät bussilipun hinnalla (silloin juna yhteyttä Robinaan ei vielä ollut) sanottiin että kyllähän se passaa kunhan saadaan laukut. Kuski sanoi että auto on oven edessä että menee autolle odottamaan. Kyllä meinas pudota silmät päästä kun astuttiin ovesta ulos kun kaveri odotti sellaisen pitkän valkoisen limusiinin kanssa oven edessä avasi takaluukkua että saatiin laukut kyytiin. Kokemus joka ei ihan heti unohdu.

datapair


Tervehdys!

Mitenkähän kylm siellä Canberran suunnalla mahtaa olla marras- joulukuussa?

Pitäisköhän ottaa matkaan auton sisätilanlämmitin, se ainakin toimii välimerenmaissa jos sinne varhain keväällä sattuu menemään. Ei ainakaan kovin paloa paina. Muuten mitkä ovat töpselin reiät siellä. Lontoossa piti olla adapteri mukanana jos halusin ladata kännykän tai jotain muuta?

terveisin Tapio

jounij

Onpa tullut paljon viestejä muutamassa tunnissa... Pitääpä yrittää kommentoida joitakin aiheita.

Niitä erillisiä hanoja on tosiaan ihmetelty vuosikaudet. Molempiin meidän rakennuttamiin taloihin toki laitettiin vipuhanat myös muualle kuin keittiöön. Ja tietysti Suomesta tuotettiin termostaattisuihkut, joissa täkäläisillä - putkimiehiä myöten - on ollut ihmettelemistä. Vipuhanalla varustettuja suihkuja on alkanut viime vuosina näkyä, mutta termostaattihanoja ei vielä muualla kuin muutamien suomalaisten taloissa. Lattialämmityskin meillä on, mutta sähkövastuksilla toimiva. Kiertovesisysteemeistäkin on kuultu, mutta sellaisen asentaminen olisi kuulopuheiden mukaan tullut paljon kalliimmaksi. Keneltäkään systeemien myyjältä en kuitenkaan ottanut asiasta selvää.

Täällä viileällä sisämaan vuoristoalueella (Canberra on noin 600 metriä merenpinnan yläpuolella) tuli talojen ulkoseinien eristäminen pakolliseksi vasta vuonna 1993. Sitä aiemmin rakennetuissa taloissa ei eristeitä sitten juurikaan ole. Mutta edes tuolloin vuonna 1993 ei vielä tehty pakkoa välikaton eristämiseksi. "Senhän voi aina itse jälkikäteen eristää..." Sittemmin - joskus aivan 90-luvun lopulla - tuli määräys, että kaikkien uusien talojen pitää saavuttaa vähintään energiansäästöarvo 4 asteikolla 1 - 5. Neloseen ei enää pääse eristämättä välikattoakin, eli käytännössä se on nyt pakollista. Tuplalasi-ikkunatkaan eivät enää ole aivan ennenkuulumattomuus. Vielä ensimmäistä taloa rakennuttaessamme niiden hinta olisi ollut tuplat yksinkertaisiin verrattuna. Vuonna 2000 hintaero oli kaventunut pariin tonniin koko talon ikkunoista, joten uuteen asumukseemme tuli sellaisetkin laitatettua. Nyt on siis lämmintä kuin missä hyvänsä suomalaisessa talossa konsanaan, eikä talvimukavuudestaan tarvitse maksaa itseään ihan konkurssin partaalle. Halpaa se ei vieläkään ole, sillä on ne täkäläiset eristeet sen verran ohuempaa kamaa. Sitä paitsi kyllä saa olla itse rakennusvaiheessa tarkkana tilkitsemässä niitä eristäjien jälkiä: ei ne pojat paljoa pienemmistä väleistä piittaa ja välillä tuppaa jäämään isompiakin alueita ilman eristeitä.

Canberran lämpötilat marras-joulukuussa ovat hieman oikukkaat. Normaalisti on päivisin lämmintä - joskus jopa yli 30 astetta, mutta harvemmin kuitenkin vielä marraskuussa. Mutta muistanpa kymmenen edellisen vuoden ajalta muutamia joulukuisia päiviä, jolloin on ollut vain 14 astetta lämmintä (noin "korkeita" päivälämpötiloja täällä koetaan muutaman kerran myös talvisin). Öisin on kuitenkin melko viileää varsinkin marraskuussa. Ehkä noin 10 - 15 astetta. Auton sisätilanlämmittintä ei tarvitse, ellei autossa aio nukkua.

Täkäläisissä töpseleissä on kaksi vinoa palkkia vierekkäin ja maadoitetuissa lisäksi yksi pystysuora palkki vinossa olevien alapuolella. Näyttää siis hieman tälläiselta:

/ \
 |    <= tämä "viiva" pitää olla ylempänä olevien keskellä, mutta en saa sitä tulemaan oikean näköisenä tälle veppisivulle.

Kokemuksieni mukaan tullissa ei kannata ujostella punaiselle linjalle menemistä. Kun muistaa etukäteen missä laukuissa ne karanteeniviranomaisia epäilyttävät maahantuliaiset ovat ja varsinkin jos pakkaa ne aivan laukkujen pinnalle, niin sieltä tarkistuksesta selviää parissa minuutissa.


Semmoisia tällä kertaa

Jouni
Canberra
Jouni
Canberra

Jaaks

Sahkotopseleista sen verran, etta jos tuotte Suomesta sahkolla toimivia vempeleita ja vaihdatte taalla topselin takalaiseen pistorasiaan sopivaksi, niin antakaa se sahkomiehen (licensed) tehtavaksi ja pyytakaa samalla testaamaan koje ja laittamaan tarkastuslipuke.

Jos vaihdatte topselit itse ja jotain menee pieleen, esimerkiksi tulipalo niin voitte unohtaa vakuutukset.

Tuttavalla oli tulipalo (onneksi koko talo ei mennyt)joka todettiin vakuutusyhtion palotarkastuksessa alkaneeksi viallisesta kahvinkeittimesta (oikein arvattu - oli tuotu Euroopasta) ja isanta itse oli vaihtanut topselin (eika ollut sahkomies).  Vakuutus ei korvannut yhtaan mitaan :(

Muuten normaaleita adaptereita saa lomalaisten kayttoon.  Maksaa alle $10.00.
Alkaa ostako Suomesta ellei ole halvempi.  Eras tuttu kuulemma loysi takalaiseen verkkoon sopivan adpterin ainoastaan Stockmannilta ja maksoi 70 Euroa ???

Cheers
Jaaks
:XXXX:

[Editoitu 28/5/03 by Jaaks]

Latvajo

HEI

Ajattelin aloittaa uudella aiheella, mitä hauskoja juttuja Austaliaan muuttaneille tai siellä käyneille suomalaisille on sattunut.
Ja olisiko joku vinkki, mistä voisi joku toinen ottaa opiksi kun sinne matkustaa ummikkona.

Mulle kävi vähän hassusti self rising jauhojen kanssa, eli niihin on ilmeisesti lisätty jotain kohotusainetta.

Sellaisia jauhoja ei Suomessa tiettävästi ole ainakaan kovin yleisesti. NO tädilläni oli sellaisia jauhoja, ja pakettia ei ollut enää tallella tai jos olikin niin en hoksannut, että niissä olisi jotain kohotusainetta.

Ajattelimme yllättää tätini hänen syntymäpäivänään leipomalla hänelle kakun ja sitten viedä kakkukahvit aamulla sänkyyn.  Se kakkupohjan tekeminen olikin sitten vähän haasteellisempi juttu, kaikki meni hyvin siihen asti kunnes huomasin, että uunissa alkaa kakun pinta uhkaavasti nousta yli laitojen ja eipä aikaakaan kun ensimmäiset kakun nökäreet tippuivat uunin vastusten päälle. Laitoin pellin kakkuvuuan alle ja ajattelin että tilanne rauhoittui. Mutta ei, jonkun ajan päästä uunissa alkoi näkymään pieniä liekkejä. Kakun kökkäreet oli syttyneet palamaan, ei auttanut muu kuin ottaa keskeneräinen kakku uunista ja huitoa patalapuilla lieskat sammuksiin, avata kaikki ovet ja ikkunat, jotta hirveä savun katku haihtuisi ennen kuin isätäväki tulee kotiin...serkkuni tuli sitten muutaman tunnin päästä ja ihmetteli kummaa käryä.
Me ihmeteltiin kans. .että ei kai täällä mikään haise...
Ensimmäinen kakkupohja siis epäonnistui täysin ja olimme saaneet melkein tulipalon aikaiseksi. Seuraavana päivänä uusi yritys ja sitten haettiin tavallsia jauhoja ja otettiin varmuuden vuoksi syvempi kakkuvuoka.
Näiden kommelusten kautta täti kuitenkin sai syntymäpäivänään kakun ja kahvit sänkyyn ihan niin kuin ajateltiinkin.
Uunissa olleesta palosta ei sitten mainittu sanaakaan kenellekään, eikä sitä vielä tänä päivänä tiedä kovin moni, mutta nyt tämän jälkeen taitaa tietää... täytyy siis tunnustaa...:o
Johanna