Tuliainen aussille!

Aloittaja reppuli, toukokuu 12, 2005, 04:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

reppuli

Hei kaikille!

Olen kesäkuun lopulla menossa lomamatkalle Australiaan ja minulla on siellä tietokoneen välityksellä hankittuja tuttuja, joita olisin tapaamassa. Kysymys kuuluukin, että mitä voisi viedä aussille tuliaiseksi? Jotain sellaista mitä sieltä ei löytyisi. Jotain mikä sanoo, että hei tämä on Suomesta! Saako esim. salmiakkia viedä maistiaisiksi vai löytyykö sitäkin sieltä? Näiltä kavereilta olen saanut ideoina vain jotain lumen tyyppistä, jota ei enää edes maassa ole ja toimittaminen perille asti olisi muutenkin hankalaa ellei mahdotonta. Onko siis kellään ideoita?

Jaaks


Aikis

eikä salmiakkia nyt ainakaan kannata haaskata - ei sitä kukaan täällä päin pysty syömään, näyttävät vaan vaikeilta, etsivät silmillään paikkaa mihin sylkeä sen - ja pitävät sinua hulluna kaiken lisäksi!

eevis

reppuli :D

juu eivat taalla osanneet turkkareita sun muita arvostaa (mika tuska kun ne sylkivat niita roskiin!), ei edes Fazerin sinista, "joo ihan hyvaa..." :o:o Etta ehka vaikka sitten jotain noissa Jaaksin antamissa linkeissa ehdoteltuja supisuomalaisia juttuja kuten lasia ym. tai tervasnapsia tms.
Dees - We will bloody bounce back!!!


Rockola

LainaaOriginally posted by reppuli
Jotain mikä sanoo, että hei tämä on Suomesta!

Koffin Portteria ja Carilloa, vaikka molemmat onkin melko "acquired taste" kamaa :roue "Dry Finnish white wine" eli Kossu todennakoisesti otetaan hanakammin vastaan :D

Itse olen vienyt (en tosin Australiaan) ulkomaille "suomalaisina" viemisina mm. lakkahilloa, kuusenkerkkalikooria, leipajuustoa (tanne asti voi olla hankala sailyttaa kylmaketju), karhun-, poron- ja hirvenlihasailykkeita, ruisleipaa, Wiener Nougatia, Mignon-munia (suklaan kanssa pitaa vain olla tarkkana ettei sula), Hurriganesia (jos eivat osaa Roadrunneria arvostaa niin sitten on korvat tuohesta), ...

Kaikkia em. ruokatavaroita ei valttamatta saa tuoda Australiaan (ja karhunlihaan tarvitaan kai joku vientitodistus jos vie EU:n ulkopuolelle).

Ja jos haluat tuoda aussiystavillesi jotain sellaista suomalaista jota heilla varmasti ei ole ja haluat paasta halvalla, tuo jokaiselle oma jaaskrapa :D:D:D
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

kravattimies

Kannattaa lukea juuri ennen matkaa uusimmat tiedot siitä, mitä saa tuoda

http://www.customs.gov.au/site/page.cfm?u=4553

Terhi

Ma oon tuonut jokaiselta suomenreissulta mukanani useampiakin juustohoylia ja purkinavaajia - taalta kun ei millaan tahdo loytya hyvia sellaisia.... Ne ei valttamatta ole parhaita mahdollisia tuliaisia puolitutuille, mutta hyvat ystavat on kylla tykanneet niista ja ne on tulleet varmasti hyvaan kayttoon...

reppuli

Näitä kavereitani en ole ikinä tavannut kasvotusten, mutta päivittäin olen jutellut vuosien ajan. Nuo alkoholit taidan jättää ostamatta kun olen vasta 18:pyhimys. Juustohöylät ynnä muut voisivat olla hyvä lahja jollekin vanhemmalle aussille, mutta kun nuo kaveritkin ovat vielä kohtalaisen nuoria (ja miespuolisia. Ymmärtääkseni naispuoliset henkilöt ymmärtävät enemmän keittiövälineiden päälle;)) niin juustohöylät eivät ehkä ole ensimmäisenä mielessä. Eivät siis varmaankaan ymmärtäisi lahjan hienoutta. Joku Suomi-kirja voisi ehkä olla toimiva lahja, mutta enpä siitäkään ole varma, että kiinnostaako heitä todella lukea faktatietoa kaukaisesta maasta ja Iittalat sun muut eivät oikein sovi opiskelijan budjettiin.. Onneksi sentään aloitin tämänkin suunnittelun ajoissa: vielä 7 viikkoa aikaa miettiä! Mitä puuttuu aussi-nuorelta:?

meikalainen

moro!! minustakin alkaa tuntua että kaikki tuliais ideat on käytetty aina kun sinne on lähdössä. Mutta yksi yliste muiden on FAZERIN sininen, näyttää maistuvan kaiken ikäisille! Toinen idea on lämpömittari, eikö ollut niin ettei sellaisiakaan siellä näkynyt. Ja eihän nuo iittalan tuikku-lasit mitään hirveen kalliita ole , tai jotain suomi-teema snapsilaseja :hahhaa

Jaaks

Reppuli,


LainaaMitä puuttuu aussi-nuorelta :?

Tuskin mitaan, jota sina voisit antaa. Et ole nyt tulossa mihinkaan kolmannen luokan kehitysmaahan.

Tarkoitat varmaan, etta mika kiinnostaisi Aussi nuorta Suomesta ?

Mikset tuo jotain mika kiinnostaa itseasi ?  Suomalaista musiikkia, DVD elokuva, kirja omasta kotikunnastasi tai jotain vastaavaa.
Jos Iittalat on liian kalliita, niin onpas melkoisen pieni budjetti ja ehka kannattaa vaan tuoda niita salmiakkeja :)

Fr?nk

Himin DVD vois toimia, tai duudson tyylinen t-paita jossa lukee esim "isäntä" tai vaikka "perkele". Saman sarjan pipo jossa teksti "avohoidossa" voisi olla suosittu :D:hahhaa:nuttu:
Savikipot ja marimekot ei taida nuoria napostella.. varsinkaan miespuolisia. Marttinin puukko voisi olla ok, tosin varsin kalliita ja nykysäännöt taitaa keiltää puukonviennin koneessa.

Jos oikein humoristi olet, vie antti tuiskun levy :hahhaa on siinä pojilla ihmettelemistä ja samaan pakettiin marimekon kävelysauvat!!

reppuli

:hahhaa Hauskoja ideoita Fränk! Riittäisköhän huumorintaju:P. No mutta minun täytyy varmaan alkaa kuunnella kavereitten juttuja korva tarkkana ja kirjottaa kaikki ylös mistä vois jonkun lahjan repäistä. Pitää jättää hautumaan!

Tony

Fränk,

Kyllä sä puukon voit  Australiaan viedä, kunhan et kanna sitä käsimatkatavaroiden mukana.  

Massatuote Marttinia parempana ja yksilöllisempänä tuliaisena pitäisin esim. Rosellin UHC puukkoja http://www.roselli.fi/ . Toki niillä on jonkin verran enemmän hintaa, mutta ovat laadultaan aivan eri luokkaa kuin suurten valmistajien peltiveitset.



:PTony

Minna

Reppuli :D

Jep, haku auttaa...ja no voisin täs heittää muutaman sanan omista kokemuksista...
Kävin Aussimatkallani tapaamassa kirjeystävääni Victorian Melbournessa.Vietin kaks viikkoa hänen luonaan ja oli kyl hauskaa.Ollaan oltu kirjeenvaihdossa (old snailmail style) jo kohta 9 vuotta.Vihdoin nähtiin sitten tammikuussa 2004.:) Tuliaisena suomesta minä taisin viedä isot pussit fazerin perinteisiä namusia,tykkäsivät kovasti.Vein heille myös kirjan joka kertoo Suomesta ja sitten kirjeystävän vanhemmille vein koristeita,aarikkaa jne.Olivat mielissään.Suomen opiskelu jäi aika lyhykäiseksi.Olivat kiinnostuneita lähinnä kirosanoista...:hahhaaSanoivat että kieli on liian vaikeaa. Kyllä mä yhdessä vaiheessa tarjosin toisille Australialaisille/Uusi-Seelantilaisille suomalaista salmiakkia, mutta sylkivät sitten roskikseen kun oli niin suolaista joten sitä en suosittele vietäväksi.

Have fun!!:peukkuy
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Jaaks

Kyllä täytyy sanoa, että salmiakki on mennyt kuin kuumille kiville Ausseille kuin Uusi Seelantilaisillekin, enkä ole vielä nähnyt kenenkään sitä sylkevän pois

Suomesta saamani syödään kyllä kädestä heti kun vain saan pussin auki.

reppuli

Kyllä ne ilmeet taitaa olla näkemisen arvoiset, sylkee ne sitten ne salmiakit pois tai syö loppuun asti:hahhaa

Jaaks

Reppuli,

Eipä ole näkynyt muita kuin hyviä ilmeitä salmiakin syönnin jälkeen.

Aussithan on tunnetusti melkoisen hyviä suolan käyttäjiä kaikessa ruokailussaan ja jos maan suurin herkku on "Vegemite", niin eiköhän salmiakkikin kuulu ihan siihen samaan luokkaan :?

Aikis

Tuo on muuten munkin mielestä totta, Jaaks, tuo viimeksi esittämäsi, että salmiakki ja vegemite ovat samaa sarjaa! Nimittäin juuri jossain alkuvaiheessa yritin ensin vähän väkisin napata tuota maanmainiota mallastahnaa, ja kuinka ollakaan - totuin siihen aika pian ja nyt se on suurta herkkua. Ja minulle se tepsii juuri salmiakinpuutteeseen ja joka tapauksessa antaa jotain samoja kicksejä kuin salmiakki!

chilifinn

Salmiakki maistuu Aussi appiukolleni ja muillekin perheenjäsenille, mistä yllätyin sillä olen nähnyt irvistelyjäkin aiemmin kun olen sitä kavereilleni tarjoillut. Miehen suvulle kelpaa turkinpippureita myöten salmiakkituotteet.  Itse olen suuri salmiakin ystävä mutta en välitä erityisemmin Vegemitesta, juuri sen suolaisen maun vuoksi.
Joka tapauksessa salmiakki on hyvä ja hauska tuliainen Australiaan. Jos ei kelpaa lahjan saajille niin syö itse !  ;)

reppuli

Salmiakit lähtee minullakin sitten varmasti mukaan. Pitää kerätä laukku täyteen erilaisia salmiakkeja ja antaa poikien sitten maistella;). Huomasin muuten mainoksissa vaikka mitä Suomen leijona -tuotteita, kuten riipuksia, sormuksia ja snapsilaseja. Voisi olla aika kiva idea joku sellainen...näitähän pitäisi muuten alkaa kirjoittaa ylös ettei unohdu...:)

Tiimi10

Moikka pitkästä aikaa vanhoille tutuille ja uusillekin!

Tänään saateltiin aussikaverit koneeseen - takana kaksi viikkoa Suomi-esittelyä (Eka päivä Hesassa: I can't believe how green it is; toka ilta mökillä saunomassa: I can't believe how light it is and it is already 5...7...9...11...01..03... :-) ; kolmas päivä: I can't believe how clean it is; ajo Suomen halki: I've never seen this many trees; eka päivä Lapisssa: I can't believe the size of these mozzies) Yhteenvetona koko lomasta: Suomeen kannattaa tulla lomailemaan, koska kaksi lomaviikkoa vastaa neljää, kun päivä on niin pitkä ja koskaan ei nukuta!

Mutta niihin tuliaisiin: kaverimme ostivat ihan intona hedelmä-salmiakki sekotuksia esim. pantteri mix -karkkeja ja jumbo mix -karkkeja - aluksi me saimme syödä salmiakit, mutta lopuksi ei meille tarjottu mitään laatua kuin armosta. Tuliaisiksi ostivat erilaisia puuesineitä, varsinkin kuksia, t-paidoissa oli esim. hyttysiä tekstillä Finnish airforce ja  kotikaljamaltaat esitellään tullissa. Toinen supersuosikki oli Pommac, mutta tuskin limua kukaan raahaa tuliaisina. Iittala ja arabia -osastosta tarttuivat mukaan muumimukit ja sitten perinteinen kalevalakorukin oli kova juttu (annettiin lahjaksi riipukset). Ok, kaverimme eivät olleet 18-vuotiaita kundeja, mutta osa tuliaisista, eli kuksat olivat tuliaisia just sen ikäsille.

Joskus voisin kirjoitella lisää kommentteja ja anekdootteja kavereittemme Suomi-vierailusta. Ovat sitä mieltä, että puheet kylmästä ilmasta, tuppisuisesta kansasta ja kalliista hinnoista ovat salajuoni, jotta turistit ei tule häiritsemään täydellisestä säästä nauttivia suomalaisia.

Kommentti tokan päivän illalta, kun edessä oli peilityyni järvi, sen takana hiljainen metsä, ainoat äänet olivat lintujen huudot, takana oli eka saunominen ja notskilla paistettujen makkaroiden syöminen. "I remember taking you to Centennial Park and telling you that it is such a great place because it is so QUIET AND PEACEFUL there! That must have been like downtown Helsinki to you!"

Jaaks

Tiimi 10 :D

Tervetuloa takaisin :XXXX

Suurkiitos tarinastasi Aussi vierailijoiden kanssa ja varmasti haluamme kuulla lisää.

riaapa

Tiimi10!! :peukkuy

Mahtavia kommentteja! Piti ihan puoliskollekin niitä lukea ja yhdessä nauraa... :hahhaa :hahhaa :hahhaa
Riina

reppuli

Olen nyt ollut melkeinpa kuukauden taalla aussissa ja huomenna olisi kotiin lahdon aika. Ei vaan millaan tahtoisi lahtea!:itke Pitaa kai sitten alkaa suunnittelemaan jotain working holidayta tai jotain;) Tuliaisiksi lahti loppujen lopuksi mukaan salmiakkeja (juuri niita pantteri sekoituksia, jotka eivat kuulemma maistuneet kovin suomalaisille) ja kaikkea Suomi-kraasaa. Siis sellaista missa lukee Finland ja lahtipa mukaan ihan Suomi-opus missa opetettiin suomalaisia lauseita ja kielioppia ja sanoja ja sen sellaista. Ikaankuin kukaan oikeasti jaksaisi alkaa opettelemaan suomea;)

Disturbance

Mitenköhän menee perille nuo juustohöylät, joiden viemisestä tuliaisiksi tällä ja noilla muilla threadeilla on keskusteltu? Eikö ne menisi jotenkin teräaseesta? Tietysti jos ne matkalaukussa on, mutta pitäisikö sellainen silti tullata?

Entä sitten, ruisleipä kuulemma menee läpi?

Joo olen lukenut noita Australian tullin sivuja, mutta ei mun mielestä ole kauhean hyvin eritelty noita. Eli siis leipä menee läpi kun sen tullaa - entäs alkoholi, saako mitään alkoholia tuoda maahan ja kuinka paljon? Tuolla joku lakkalikööriä suositteli, itte olisin meinaan ottamassa sitä ja tervasnapsia mukaan!

Poro menee siis, jos se on säilyketölkissä? Niin ainakin olin tajuavinani tuolta. Entä puolukkahillo, miten se tulisi pakata jos ottaa mukaan pienemmän erän kuin jokin lasipurkillinen?

Meneekö karkit yleensä läpi, ei niin suklaa mutta karkkipussit?

Joudutaanko akustinen kitarakin tutkituttamaan, ja kuinkahan yleistä on, että siihenkin jouduttaisiin jotain sumuttamaan?

Ja sitten se kaikkein isoin kysymys mulle, olis semmonen tuohiruusu menossa rajan yli. Se siis joudutaan tarkastamaan tullissa ja kenties myrkyttämään?

Maksaako kaikki tullaaminen, vai tutkivatko ne vaan kamat ja päästävät menemään?

Jos jollain olis siis omakohtaisia tai kaverin tai sukulaisen kokemuksia näistä, niin ottaisin mielelläni PIAN vastaan - lähtö on neljän päivän päästä!
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Disturbance
Mitenköhän menee perille nuo juustohöylät, joiden viemisestä tuliaisiksi tällä ja noilla muilla threadeilla on keskusteltu? Eikö ne menisi jotenkin teräaseesta? Tietysti jos ne matkalaukussa on, mutta pitäisikö sellainen silti tullata?

Tosiaan kannattaa varmuuden vuoksi pistää matkalaukkuun.
Täällä päässä niitä ei tarvitse tullata, kuten ei mahdollisia linkkuveitsiäkään yms. teräviä.

LainaaEntä sitten, ruisleipä kuulemma menee läpi?

Kenelläkään tuntemallani ihmisellä ei ole jäänyt leipä tulliin. Ne kannattaa joka tapauksessa näyttää, niin noudatat lain kirjainta ja vältyt mahdollisilta sakkoja, jollaiset saatetaan rapsauttaa, jos yrität maahan "vihreätä linjaa" ja sinut määrätään pistokokeeseen, jossa löydettäisiin, että olet yrittänyt tuoda maahan ruoka-aineita merkkaamatta niitä maahantulokaavakkeeseen.

Lainaaentäs alkoholi, saako mitään alkoholia tuoda maahan ja kuinka paljon?

2.25 litraa alkoholia saa tuoda nykyään täysin tullivapaasti. Enemmänkin voi tuoda, jos ne putelit näyttää tullissa. Vähäisestä ylityksestä ei välttämättä edes peritä tullia.

LainaaPoro menee siis, jos se on säilyketölkissä? Niin ainakin olin tajuavinani tuolta. Entä puolukkahillo, miten se tulisi pakata jos ottaa mukaan pienemmän erän kuin jokin lasipurkillinen?

Tällaiset ottaisin mukaan ainoastaan kaupallisesti pakattuina, selvillä etiketeillä varustetuissa purkeissa.

LainaaMeneekö karkit yleensä läpi, ei niin suklaa mutta karkkipussit?

Kaikki karkit ovat OK, paitsi että täältä olemme saaneet lukea, että joltakin on viety xylitoli-makeiset, kun kohdalle sattunut tulliviranomainen on soveltanut paljaan xylitolin maahantuontirajoituksia myös xylitolia sisältäviin tuotteisiin. Itse tekisin valituksen, jos sellainen tullimies sattuisi minun kohdalleni.

LainaaJoudutaanko akustinen kitarakin tutkituttamaan, ja kuinkahan yleistä on, että siihenkin jouduttaisiin jotain sumuttamaan?

Akustiset kitarat ovat yleensä puuta, eli ne pitää näyttää. Puhdas, käsitelty puu kuitenkin tulee läpi muitta mutkitta ja sumuttamatta.

LainaaJa sitten se kaikkein isoin kysymys mulle, olis semmonen tuohiruusu menossa rajan yli. Se siis joudutaan tarkastamaan tullissa ja kenties myrkyttämään?

Veikkaisin sen jäävän tulliin ja menevän tuhottavaksi. Suurin osa köppiäisistä, joiden maahanpääsyä näillä rajoituksilla pyritään estämään, asuvat nimenomaan puun kuoriosassa, jota tuohikin on.

LainaaMaksaako kaikki tullaaminen, vai tutkivatko ne vaan kamat ja päästävät menemään?

Mukana olevien matkatavaroiden tullaus lentokentällä ei maksa mitään.


Hyvää matkaa toivottaen
Jouni
Canberra

Jouko

[size=-1]Lisäys: Postitettiin näköjään saamaan aikaan, jounin on paljon kattavampi joten jätän tähän vain  tämän alkoholia koskeavan osan. [/size]


Namit
Karkit menee läpi, toisin meikäläisellä ne kiinnostu laukusta kun läpivalaisussa se näytti olevan täynnä kaikenkokoisia pillereiltä. :roue


Alkomaholi
New duty free concession limits for travellers start today
New rules providing for an increase in the value of duty free goods that travellers can bring into Australia come into effect from today (1 February 2005).

The Minister for Justice and Customs, Senator Chris Ellison, said today the changes to Australia?s duty free concession scheme were good news for all international travellers and would help provide a boost to our tourism industry.

From today, travellers can bring the following goods duty and/or tax free in their accompanied baggage:

GROUP 1 - General goods
AUD$900 worth of goods (AUD$450 for people aged under 18) including gifts, souvenirs, cameras, electronic equipment, leather goods, perfume concentrates, jewellery, watches and sporting equipment. Previously, the concession limit was $400 for adults and $200 for minors.

GROUP 2 ? Alcohol
2.25 litres of alcoholic beverages for each passenger aged 18 and over. Previously, the concession limit was 1.125 litres.

GROUP 3 ? Tobacco
250 cigarettes, or 250 grams of cigars or tobacco products for each passenger aged 18 and over.
Family members travelling together can still pool their duty free concessions.

Senator Ellison warned however, that under the new rules, if any traveller exceeded any of the above concession limits he or she would be charged duty and/or tax on the entire importation or purchase within that group of items.

For example, if you exceed the amount of alcohol you are allowed to bring in duty free, you pay duty on all the alcohol, not just the extra bottle.
Even if you declare it, you?ll pay the duty.  And if you don?t declare, you?ll pay the duty and face an additional penalty.

Hyvää matkaa toivotellen
Jouko


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Andreasyan

Ideoita,
Kaj stenvallin  ankka-julisteet ovat olleet suosittuja kaveripiirissäni, itselläni on niitä pari kehystettyinä ja saatiin suomesta  tilata muutama lisää ystävieni seiniä koristamaan. Kaurismäen leffat, ja etenkin Leningrad Cowboys ovat olleet "pop"(antaa myös sopivan boheemia kuvaa Suomalaisista :roue) Kannattaa vain noita DVD leffoja tuodessa katsoa toimivatko tällä areakoodilla...Australia taitaa olla 4 jos en väärin muista...tosin useimmat laptopit taitavat pyörittää leffan kuin leffan. Wiener Nougat oli myös kovassa huudossa...mutta salmiakin sylkivät pois, valitettavasti:(

Aikis

Disse (osaan mieki),

minakin jattaisin sen tuohiruusun suosiolla pois matkasta, etenkin jos se on sinulle tarkea. Meilta lahti tullin tarkastuksessa kolme vahan samantyyppista koriste-esinetta...onneksi ne nyt ei ollu kovin tunne-arvokkaita. Ja muistaakseni tuhoamisesta tuli viela perassa laskukin! Ihan fiksua etta selvitat asiat tarkkaan etukateen; me emme tata tehneet ja nyt olemme sitten joutuneet parjaamaan ilman suomalaisia joulukoristeita...

Kaikkeen muuhun johon veljet Jouni ja Jouko ovat jo vastanneet, yhdyn kokemuksen rintaaanella...eli ok. Mutta tuosta porosailykkeesta ja puolukkahillosta en ole ihan varma, muistelen kuulleeni toisenlaisiakin juttuja...Mutta jos haluat ottaa riskin niin sittenhan se on ok. Mutta ehka ei ainakaan kymmenia kiloja kannata raahata, jos vaikka ei tullin tati tai seta niita hyvaksykaan.

Siitahan se kuitenkin on kiinni, millaisten virkailijoiden 'kynsiin' joudut:jotkut tulkitsevat saantoja enemman kuin tarkasti, jotkut taas eivat mitenkaan...Mutta saannot on saantoja. Ja jokseenkin perusteltuja.

Tassa nyt julkisesti tunnustettakoon (todisteaineisto on jo tuhottu) etta olen yhden Ahti-sillipurkin salakuljettanut maahan (olihan tassa dunderin ohjelmassa se poistonappain kirjoittajalla???), kun en ihan oikeesti muistanut kysya tullissa, etta saako sen tuoda ja kun se purkki oli siella leipien alla...Enemman pelkasin, etta se hajoaa...

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Jouko
Senator Ellison warned however, that under the new rules, if any traveller exceeded any of the above concession limits he or she would be charged duty and/or tax on the entire importation or purchase within that group of items.

Tuon tämän tärkeän huomion esille vielä uudestaan: olipa hyvä Jouko, että mainitsit tämän! Minulta ainakin tuo sääntömuutos oli jäänyt aiemmin huomioimatta. Olen joskus edellisten sääntöjen voimassaollessa tuonut pullollisen ylimääräistä sen ilmoittaen, eikä tullissa kiinnostuttu asiasta lainkaan. Nyt siten onkin syytä olla parempia ja/tai harvinaisempia aineita, ennen kuin niitä kannattaa ruveta tuomaan maahan yli ilmaiseksi sallitun rajan.


Toteaa
Jouni
Canberra

jounij

Ahtisillin salakuljetus on tuskin synneistä suurin, sillä sitä sai ennen vanhaan ostaakin monista Ossilan herkkukaupoista. Tuskinpa sen maahantuontia sen takia lopetettiin, että se olisi jotenkin muuttunut tullisäännösten vastaiseksi.


Tuumaa
Jouni
Canberra