Mitä lentokoneeseen saa tuoda (siirretty postaus)

Aloittaja Jouko, huhtikuu 14, 2006, 10:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouko

Kysyjä: avalon

Tama ei enaa niinkaan tahan ruisleipa juttuun liity, mutta saako lentokoneeseen tuoda
1) veista tai linkkaria (laittaisin sen tietenkin rinkkaan)
2) vetyperoksidia (puhdistusaineena) vai voikohan se rajahtaa ilmassa?
ja 3) voiko lentokoneessa kuunnella mp3 soitinta tai korvalappustereoita? Ainakin vissiin gameboyn pelaaminen on kielletty lentokoneissa mutta entas noi soittimet?
Nyt en enaa kysele outoja. :)

avalon


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Leokatti

1) ei koneeseen sisälle, mutta ruumaan menevään rinkkaan saat laittaa
2) kuuluu "dangerous goods" luokkaan eli jätä kotiin, saa vetyperoksidia täältäkin (ja tod.näk. halvemmalla kuin Suomesta)
3) käsitykseni mukaan saa kuunnella silloin kun "fasten seat-belt" valo ei pala eli nousun ja laskun aikana ei, mutta muuten saa

... ja näin siis Qantas:lla :)
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

DunderTero

3-kohtaan sen verran etta riippuu lennoista, yhtioista ja koneista. Kysy ensin.

epe

Asiasta kolmanteen, tuli itselle yllätyksenä että hyönteismyrkkyjä/tuholaistorjunta-aineita ja pyykkipulveria ei saa kuskata lentokoneessa ollenkaan... olisihan se pitänyt tajuta kun purnukoissa on syttymisvaaran kuva :s  Pyykkipulveri tuli kyllä aika yllätyksenä. TUlihan noitakin lennätetty aika monta kilometriä ennen tietämyksen parantumista :lol:

hothead

LainaaAlkuperäinen postittaja epe
Asiasta kolmanteen, tuli itselle yllätyksenä että hyönteismyrkkyjä/tuholaistorjunta-aineita ja pyykkipulveria ei saa kuskata lentokoneessa ollenkaan... olisihan se pitänyt tajuta kun purnukoissa on syttymisvaaran kuva :s  Pyykkipulveri tuli kyllä aika yllätyksenä. TUlihan noitakin lennätetty aika monta kilometriä ennen tietämyksen parantumista :lol:

Siis täh? Ai millä lentokentällä eivät menneet läpi? Mun isä pakkas mulle aina mukaan torakantappajaa pari pientä pulloa kun asuin Vietnamissa ja Kiinassa (vaikka loppujen lopuksi niitä näkyi siellä vähemmän kuin täällä Australiassa :roue). Taisi tosin olla ajalta ennen kuin aerosolipullot ja kannettavat tietokoneet piti kaivaa laukusta näytille turvatarkastuksessa Helsinki-Vantaalla.

Pyykinpesuaineen olen ottanut nestemäisessä muodossa pienessä tuubissa, saa esim. retkikaupasta. Ei pitäisi olla tulenarkaa :eye:

epe

Ei siis lentokentällä kertaakaan ottaneet kiinni vaikka rinkassa oli iso aerosolipurkki tuholaistappajaa... kerran tuli kysyttyä check-inissä ja kerrottiin että kiireen vilkkaan purkit pois :D

avalon

Itsellani tuli yllatyksena, etta kuinka hyvin koirat haistaa hedelmat. Mulla oli kosteusvoidetuubi vanhassa tomaattipussissa. Tomaatteja siina oli ollut viimeksi hyvin hyvin kauan sitten. En tajunnut etta sita pussiakaan ei saisi tuoda. No matkatavaroita odottaessani beaglet tuli haistelee ja tadit tuli kysyy mita mun kassissa on, naytin reppuni sisallon, ja koira loysi sielta sen vanhan tomaattipussin. No tadit kysy sitten whats that suoomalaane tomatti? Sanoin etta no se on finnish tomatos. Ja kun tomaatit sattu olee suomesta, se ei niita tateja haitannut. :roue hihhei, yksi etu miksi asua suomessa.
En ole ehka ruusu, mutta perunakin kukkii.

Esmis

saako koneeseen viedä hammastahnatuubin? entä saako kentältä rinkkalle mahdollisesti jonkun pussin (olisi itse pitäny ajoissa tajuta hankkia, tiedän) tai onko siitä hyötyä jos heittää sadesuojan rinkan päälle niin ettei lenksut lennä joka kulmasta? :)

RUU

Rinkan kanssa voi toimita kaksi vaihtoehtoa:
Me olemme Suomessa saaneet Finnairilta lastenrattaita varten julmetun kokoisen muovipussin. Sinne vaan rinkka sisään, pakkausteipillä tiukaksi paketiksi ja sen jälkeen lähtöselvitykseen.
Täällä puolestaan olen nähnyt lentokentällä pakkausmuovikelmua käärittävän erinäisten esineiden ympärille suojaksi. Palvelu taisi maksaa $9/esine ja meidän kentällä koju on lähtöselvitysaulan seinustalla.

Ja se hammastahna: jos sitä jaetaan lentoyhtiön toimesta matkustajille, ei liene liian vaarallista ainetta. Huomioi kuitenkin nykyiset EU-säännöt määrien ja pakkaamisen suhteen.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Leokatti

Esmis, saat ottaa h-tahnan koneeseen, mutta jos lennät Lontoon kautta niin huomaa, että kaikken nesteiden, geelien ja tahnojen maksimi purkki-/tuubikoko on 100 ml ja ne tulee pakata läpinäkyvään ja suljettavaan muovipussiin (kuten minigrip) ja pussi on otettava käsimatkatavaroista erikseen hihnalle turvatarkastuksessa. Rajoitettuihin aineisiin kuuluvat mm: shampoo, voiteet, hiusgeeli/-lakka, aurinkosuojavoide, h-tahna, deodorantit (neste/aerosoli), hajuvesi, meikit kuten ripsiväri ja huulikiilto.

Tämä British Airways'n sivuilta. Kohta 5 sivun alareunassa.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Zara

Niin ja tuo saanto koskee siis kaikkia EU:n sisaisia lentoja, seka EU:sta lahtevia lentoja (+ Norja, Islanti, Sveitsi).

Me saatiin lentoyhtioilta muutamia kuohuviinipulloja lahjaksi, ja menomatkalla Suomeen meni Amsterdamissa roskikseen yksi, takaisintulomatkalla kaksi (eli siis itse ei otettu niita kasimatkatavaroihin, vaan saatiin lentoyhtioilta!).

Olis pitanyt varmaan korkata ne Amsterdamin kentalla!!! :XXXX

Eli kentilta saa viela (nyt uuden saannon alkuvaiheessa) minigrip-tyylisia pusseja, mihin nesteet pitaa mahtua. Litran pussi ei ole kovin iso, joten kannattaa huomioida se jo lahtiessa.

Ja ainakin Helsingissa ja Amsterdamissa olivat todella tarkkoja nesteiden suhteen. Mm. kiinteatkin meikit laukussa saattoivat nayttaa nesteilta siina lapivalaisussa, ja eikun laukkuja penkomaan!

Kannattaa olla siis tarkkana jo pakkausvaiheessa!

Milka

Pitkan matkan lennoilla lentoyhtiot antavat matkustajille hammasharjan, hammastahnan, sukat jne. Tai no ainakin antoivat vielta kun viimeksi matkustin...

Jurttamuori

Esmis,

tuosta rinkasta- mulla oli tullessa oman rinkan päällä vain sadesuoja joka oli köytetty kiinni kahdella vyöllä. Pysyi remmit ja piuhat ojennuksessa, hyvin pysyi kun kiristin kunnolla lähtiessä.

Jurttis
On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.

Paula_Liina

LainaaAlkuperäinen postittaja Milka
Pitkan matkan lennoilla lentoyhtiot antavat matkustajille hammasharjan, hammastahnan, sukat jne. Tai no ainakin antoivat vielta kun viimeksi matkustin...

Riippuu lentoyhtiöstä, Qantasilla ja Cathaylla olen saanut, mutta Austrianilla en (ja olin tietenkin pakannut oman hammasharjani ruumaan eikä vaihdoilla ollut aikaa käydä ostamassa joten melkein kaksi päivää hampaita pesemättä jes! :D )

FunMachine

Jee, haku toimii  :)

Tuosta vetyperoksidista piti vielä kysyä. Itse käytän piilolinssien desinfiointiin 3%:sta vetyperoksidiliuosta. Lennon ajan voi toki olla vaikka lasit päässä, mutta voinko ottaa mukaani tuota liuosta ollenkaan?
Siis, vaikka en sitä käsimatkatavaroissa tarvitsekaan, saako tuota edes ruumassa tuoda maahan?
:confuse

Nordman

Kyllä ainakin minun käsittääkseni saisi tuoda ruumassa, mutta saattaa riippua esim. määrästä...Meillä mamma toi Australiasta suomeen päin kyllä ja kelpasi Sydneyssä koneeseen mutta Viennassa alkoivat jo nipottamaan (eu-säännöt?) :confuse

Saahan sitä kyllä sitten paikankin päältä jos hankalaksi alkavat :coolh
"Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea"

Isa03k

Lainaus käyttäjältä: Zara - helmikuu 07, 2007, 13:09
Niin ja tuo saanto koskee siis kaikkia EU:n sisaisia lentoja, seka EU:sta lahtevia lentoja (+ Norja, Islanti, Sveitsi).

Me saatiin lentoyhtioilta muutamia kuohuviinipulloja lahjaksi, ja menomatkalla Suomeen meni Amsterdamissa roskikseen yksi, takaisintulomatkalla kaksi (eli siis itse ei otettu niita kasimatkatavaroihin, vaan saatiin lentoyhtioilta!).

Olis pitanyt varmaan korkata ne Amsterdamin kentalla!!! :XXXX

Tax-freestä ostettaessa pullot laitetaan sinetöityyn muovipussiin, ja ne saa vietyä siis koneeseen. Määrästä en tiedä, sisko tuli Amsterdamista jouluksi ja hänellä kolme viinipulloa muovipussissa. OT: Mitään muuta ei sitten käsimatkatavaroiden lisäksi tullutkaan  :pepsodent kun laukku hävisi matkalla.. Sas:lle tosin pisteet koska hommasivat kassin vielä myöhemmin samana iltana Kruunupyyn kentälle ja olisivat vielä ajaneet meille 250km iltamyöhällä sitä tuomaan.  :peukkuy Tosin tämä tosin vissiin ainoaksi oikeaksi palveluksi todettu käytäntö vrt. kiukkuset asiakkaat.  :D

Nordman


Lainaus käyttäjältä: Zara - helmikuu 07, 2007, 13:09


Tax-freestä ostettaessa pullot laitetaan sinetöityyn muovipussiin, ja ne saa vietyä siis koneeseen. Määrästä en tiedä, sisko tuli Amsterdamista jouluksi ja hänellä kolme viinipulloa muovipussissa. OT: Mitään muuta ei sitten käsimatkatavaroiden lisäksi tullutkaan  :pepsodent kun laukku hävisi matkalla.. Sas:lle tosin pisteet koska hommasivat kassin vielä myöhemmin samana iltana Kruunupyyn kentälle ja olisivat vielä ajaneet meille 250km iltamyöhällä sitä tuomaan.  :peukkuy Tosin tämä tosin vissiin ainoaksi oikeaksi palveluksi todettu käytäntö vrt. kiukkuset asiakkaat.  :D


Hmmm...Hiukan ihmettelen tuota käytäntöä koska eikös säännöt sano ettei saa olla tilavuudeltaan yli 50ml pakkauskokoa ja niiden yhteismäärä ei saa ylittää 1l Sorry...
Meille eivät edes myyneet Sydney:ssä taxfreesta mitään just tämän säännön perusteella ettei menis roskiin, ja silti Viennassa koneen vaihdossa lähes kaikki partavedet yms, meni roskiin kun määrä ylitti rajan.

Tämä tapahtui myös juuri ennen joulua Järkyttynyt
"Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea"


Nordman

 :D Jep, sieltähän se ero siis löytyikin :peukkuy

Harmittelinkin jo että tuliko turhaan tulijais bundit jätettyä Sydneyyn :nuttu:
"Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea"

Zara

Moikka,

Ja me siis saatiin nuo kuoharipullot ensimmaisilta lennoilta, joten ei voitu enaa laittaa matkatavaroihin, eivatka ne voineet niita lentokoneessa sinetoida, eivatka todellakaan mahtuneet tuohon pieneen minigrip-pussiin. Joten sen takia nama olisi tarvinnut korkata, nyt ne paatyivat suoraan roskikseen! Jos olisimme jaaneet Amsterdamiin, se ei olisi ollut ongelma, mutta koska meilla oli viela EU:n sisainen lento AMS - HEL, jouduimme ne havittamaan....   :nuttu:

Milka

Viikko sitten Euroopasta kotiin tulleena, voin varoittaa kaikkia etta kasimatkatavaroista menee roskikseen kaikki pullot, jotka on yli 50ml. Asiasta oltiin erittain tarkkoja jokaikisella lentokentalla, missa pysahdyin, Melbourne, Singapore, Lontoo, Helsinki, Praha.

Vinkki 1: Laittakaa suosiolla kaikki 50ml rajan ylittavat alkomahooli, parta- ja hajuvedet, hiuslakat & -kiinteet, deodorantit, ihonhoitotuotteet yms. ruumaan meneviin matkatavaroihin. Alkaka edes yrittako ostaa naita aineita lentokentalta, jos sinulla on viela yksikaan koneen vaihto edessa myohemmin.

Vinkki 2: Lentokenttien myymaloissa on katevia haju- & partavesitestereita, joita voi kayttaa jos alkaa 24 lento ilman tallaisia vesia kauhistuttaa. Singaporen kentalla nain monia ihmisia noiden testereiden kimpussa  :pepsodent  :pepsodent  :pepsodent  :pepsodent

jounij

Tuota tuota... Onko siis muilla kentillä paitsi Sydneyssä eri raja: Sydneyn kentällä rajaksi sanottiin ja koneeseen mukaan sallittiin ottaa mukaan 100ml:n purnukoita kunhan yhteismäärä ei ylitä 1 litraa. Itseasiassa minulla meni läpi 110ml hammastahna ilman mukinoita. Olin tosin varautunut väittämään, ettei kaupasta saanut pienempää tuubia (mikä olikin totta, jos aivan vauvoille tarkoitettuja hammastahnoja ei lasketa).


Koko lento"turvallisuus" -vouhotukseen tympääntynyt
Jouni
Canberra

Nordman

Järjetöntä touhottamista tuo lentoyhtiöiden homma on :nuttu:

Itseä jurppii suunnattomasti kun oli tarkoitus "tulijaisikisi" tuoda paripulloa bundya (sitä kun täältäs suomesta ei saa edes tilaamalla :nuttu: )
Ajattelin ensin ostaa normaaliin tapaan bottle shopista ja nakata rinkkaan ja ruumaan mutta eräs tuttu suositteli ostettavaksi suoraan kentältä taxfreena halvemmalla ja käsitavaroihin vaan mukaan. Ahneuksissani sitten tietämättömänä tästä nykysäännöstä jätin ostokset Sydneyhyn kentälle ja voitte kuvitella kuinka oli mukava yllätys :nuttu:...ja rinkkahan oli jo matkalla koneeseen jotta ei enään sinnekkään olisi voinut siirtää :confuse

Viennassa lähti sitten melkein loputkin nesteet käsitavaroista, mutta niin lähti näköjään monelta muultakin :pepsodent
"Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea"

jounij

Lainaus käyttäjältä: Nordman - toukokuu 29, 2007, 01:08
Järjetöntä touhottamista tuo lentoyhtiöiden homma on :nuttu:

Taitavat kuitenkin olla enemmän eri maiden ilmailun turvallisuudesta vastaavat viranomaiset kuin lentoyhtiöt, jotka näitä typeriä sääntöjä istuvat päivätyökseen keksiskelemässä.


Luulee
Jouni
Canberra

Nordman

Siinä kyllä olet oikeassa jounij jälleen kerran oikeassa :peukkuy
Hmmm...ja kun tarkemmin ajattelee niin ihan kai aiheestakin ne välillä hätäilevät, mutta ei mahda mitään tympiihän se :confuse

Jospa se tästä taas ajan myötä rauhoittunee :D

Taitaa Intiassa olla myös aika kovat toimet kentillä? :pepsodent
"Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea"

jounij

Ei vielä ole oikein kertynyt kokemuksia intialaisesta lentokenttämeiningistä. Eihän noita tavaroita tarkisteta kuin poislähtijöiltä, ja sitähän en ole vielä kokeillut. Joka tapauksessa lentokentän ulkopuolella näytti olevan ainakin yksi hiekkasäkeistä kasattu bunkkeri ja sen takana pari sotilaan näköistä hemmoa tarkkailemassa tilannetta. Varmaan heillä oli siellä aseitakin, muttei ne ainakaan mitenkään silmiinpistävän näkyvästi olleet esillä.

Minusta nämä nykysäännökset ovat jo aikaa sitten menneet matkustajien suoranaiseksi kiusaamiseksi. Ja koko sota terrorismia vastaan hävittiin jo pelkästään näiden säännösten luomisen yhteydessä: nyt vapaan maailman vapaat kansalaiset ovat menettäneet suuren osan vapauksistaan, joista he kerran saivat nauttia. Ja pelko hallitsee! Kaikki tämä on erittäin paljolti terroristien tavoitteiden mukaista. Suht' paljon matkustavana väitän jopa, että itse räjähtäisin mieluummin tuhanneksi kappaleeksi (= edelleenkin hyvin epätodennäköistä) taivaalla kuin sietäisin tätä lentokentillä tapahtuvaa simputusta (= joudun kärsimään monta kertaa vuodessa - kenties loppuikäni), mutta minkäs teen?!


Kiroaa
Jouni
Canberra

Isa03k

Olen aivan samaa mieltä Indiaaani Jonen kanssa tosta että pikkasen ammutaan ehkä jo yli, mutta kai se on meidän kaikkien parhaaksi sitten damdidaa... Meinas mennä herne nenään Rooman Da Vincin kentällä joulun alla kun olin tekemässä yhden naisen muuttoa Milanosta Suomeen..  :pepsodent Nyt tälle pystyy jo nauramaan, mutta oli vitsit vähissä kun yritin kammeta itseäni, neljää pussia ja kassia, reppua ja matkalaukkua ensin Milanossa yöjunaan (jaa miksi en ottanut lentoa Milanosta, älä kysy  :nuttu: ) -nimimerkki rinkkaa ikävä- ja sitten kunnialla Rooman koneeseen.

Olin ostanut lipun edellisenä päivänä, Milanostakin olisi saanut, mutta eihhh, päätin ottaa yöjunan Roomaan ja mennä Roomasta suoraan Helsinkiin. Onneksi lippu oli Finnairilta, koska kiloja oli 38..   :o  siis matkalaukku ja reppu, sitten tuli vielä pussit ja kassit ja kannettava.  Eli noin 45kg yhteensä. Ja painan itse 55kg :D 8) Nimimerkki mitä sitä liialla suunnittelemalla päätän rasittaa.8) Ryanairilla olisin vieläkin siellä kentällä.  :D Finskillä onneksi koneessa tilaa eikä tullut edes mitään lisämaksuja.

Niin asiaan, sen jälkeen kun olin saanut check-in tiskillä sydänkohtauksen virkailijan todettua ettei minua näy lennon tiedoissa. (pelästyin puolitokkurassa huonosti nukutun yön jälkeen että olen tullut päivää aikasemmin/myöhemmin kentälle!  :o )  Hän sitten soitti pari puhelua minun panikoidessa vieressä ja totesi tyynesti että oho, olihan se siellä  >:( Löysin siis kaikkien kommellusten jälkeen (ks alla :D) itseni ja miljoona kassiani turvatarkastuksesta, vähän hävetti kun latasin aina vaan uuteen muoviastiaan pussejani.. Siellä sitten päällystakkia ja paitaa (!) pois ja kenkiä pois jalasta. Meikä siinä väsyneenä ja muutenkin mukavalla tuulella vähän protestoin että näytänkö kovastikin terroristilta mutta luulen heidän kuullen vitsin jo pari kertaa. Käsilaukku vielä läpivalaistiin että oloni olisi mahdollisimman syyllinen. :pepsodent

Kulttuurieroja kerrakseen: olen nähnyt Italiassa poliiseja seisoskelemassa ja polttamassa röökiä, konduktöörejä tekemässä edellmainittua, lentokenttähenkilöstöä... jatkanko listaa. Okei ei kummassakaan mitään mutta sattumoisin kokemukseni tukevat negatiivista mielleyhtymääni em. toiminnasta.   ;) Kun rapakunnossa maitohapoissani ähkin raahattuani kassejani jo metron välit ja kolmet yläportaat Milanon Centrale- juna-asemalla, junan lähtöön 2min, ja pyysin seisoskelevilta konduktööreiltä+ vieressä norkoilevilta soltuilta apua kantamisessa, sain vain vastauksen että vaunusi on tuolla 20 vaunua eteenpäin ja juna lähtee bytheway sitten niinkun nyt. (ja selähtee jos en kerkeä sen tajusin sanomattakin :peukkuy) katselin vähän aikaa ukkoa ällistyneenä ja kampesin tuhat pussukkaani ja aloin raahaamaan niitä eteenpäin..

( Olin ajatellut ettei tässä mitään takseja, pari kassia vaan..  :D eikä sillä, taksin saaminen Italiassa on oma taiteenlajinsa sekin; jos taksikeskuksen täti ei ymmärrä kysymystäsi, hän yleensä lyö luurin korvaan! :D :D :D  )

Ilmiö toistui lentokentällä paitsi että vahingosta viisastuneena en edes kysynyt keltään apua..  :nuttu: Yritin mm. saada (olin taivaissa kun vihdoin kärryjä kentältä löysin, niitä ei ollut juna-asemalla vaan sieltä noin kilometri lentäkentän uumeniin..  :pepsodent ) kärryjä laittamalla kolikon laitteeseen mutta väsyneenä en oikeen hommassa onnistunut. Mitä tekee vieressä seisova lentokenttävirkailija avunpyyntö-katseistani huolimatta? Seisoo tylsistyneenä ja polttaa tupakkaa!  >:( Lähellä ollut matkustaja auttoi minua kun katteli varmasti että alan pian potkimaan masiinaa mäsäksi..  :D

Luulen että laukkumääräni ja räjähtänyt ulkomuotoni vähä edesauttoi tätä lapamato-ilmiötä, koska muuten näitä rajattoman itsetunnon omaavia uroita (ikähaitari 17-60) sai huiskia oikeen olan takaa kimpusta.  :D

Vähän rönsyilevää tekstiä, mutta kummakos tuo kun näin kovat seikkailut takana.  :coolh

Andreasyan

 :pepsodent

Isa, jotain hyvin samantapaista tulin itsekin kokeeneksi CDG:n kentalla...ja paatin, etta Pariisin kautta en lenna jollei ole pakko.
Frankfurtissa meinasi taas hermot menna sen valtavan kentan kanssa koska turvatarkastuspisteita oli jopa eri porttien valilla...eli ei kun taas kengat pois jalasta, lappari pois laukusta jne. Tottakai mun portti oli siella kaytavan paassa, eli kolme kertaa sain saman rumban lapikayda.

Hyvia kokemuksia on sitten Incheonin kentalta Seoulista ja samoin Changin kentalla Singaporessa palvelu oli 100% ystavallista ja avuliasta.