Muuttoon liittyen muutama kysymys

Aloittaja Tintti, tammikuu 14, 2003, 15:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouko

Heippa Tintti

Ruisjauhoja saa ostaa mutta ainakaan täällä Queenslandissä, mutta niitä ei löydy tavallisesta kaupasta vaan erityisistä terveysruoka kaupoista. Ruisleipää saa tuoda mutta siitä pitää mainita tulokaavakkeessa ja leivät täytyy tarkastuttaa karanteeni virkailijalla, sama näyttäisi koskevan jauhoja mutta jauhot on oltava kaupan hyllytavaraa. Lisää siitä aqis?sin websivulla. http://www.aqis.gov.au/icon32/asp/ex_casecontent.asp?intNodeId=397565&intCommodityId=893&Types=none&WhichQuery=Go+to+full+text&intSearch=1

Käsitellyn puun kanssa ei ole ongelmia ja niitä ei kannata jättää suomeen. Periaatteessa jos kontin tai laatikon laittaa tulemaan niin siihen kannattaa laitaa kaikki käyttöesineet paitsi puutarha työkaluja (ruohonleikkuri jne..) Laatikko kannattaa tehdä vanerista ja välttää käyttämästä käsittelemätöntä puuta.
Tietokoneet kannattaa tuoda mukana ja pienenä vinkkinä, kannattaa ottaa muutamia jatkojohtoja joissa on monta pistotulpan reikää, tällä säästää vaihtamasta pistotulppia kaikkiin laitteisiin on nimittäin helpompi vaihtaa jatkojohdon pistotulppa kuin tulpat kaikista laitteista. Tietysti pölyimureihin ja sen semmoisiin kannattaa vaihtaa tulpat ettei käy niin kuin itselle että, suomi adapteria etsitään ennen jokaista imurointia J
Eipä noita lisenssi todistuksia kukaan koskaan ole kysellyt ja eipä niitä koneita paljon sisältä katsella paitsi käsimatkatavaroissa olevat kannettavat tietokoneet joutuu buuttaamaan turvatarkastuksessa jotta nähdään onko ne toimivia koneita vai ei...

Jos on epäselvää niin kannattaa pistää e-maililla pari riviä menemään airports@aqis.gov.au osoitteeseen, vastaukset tulee yleensä muutaman tunnin sisällä.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Zara

Hei Tintti!

Itse muutan pariksi vuodeksi Melbourneen helmikuussa, ja olen samojen asioiden kimpussa kuin sinäkin. Miten aiot tavarasi Australiaan saada? Lähetätkö jotenkin vai?

Ei muuta kuin onnea matkaan! :)


Tintti

Kiitos Jouko!! Arvokkaita vinkkejä, taas pääsee eteenpäin :-)
Zaran kysymykseen, eli huonekalut ovat jäämässä Suomeen (asuntomme on menossa vuokralle), mutta kaikki pienemmät on suurelta osin lähdössä mukaan. Tavarat on lähdössä rahtina kontissa, kuutiotavarana. Hakevat kamat kotoa ja hoitavat rahtauksen plus vakuutuksen. Kestää n. kuutisen viikkoa saapua Adelaideen. Jos tarvitset rahtaajien nimiä, niin voin kysellä rahtaajien nimiä siipalta.
Suurkiitos muuten näistä sivuista ja kaikille keskustelijoille, täältä on saanut paljon arvokasta apua eri eteen tulleisiin kysymyksiin!

Tintti

Merirahdista vielä kysymys, onko ollut kosteusongelmia tms? Eli onko kokemuksia, uskaltaako myös merirahdilla heittää tietokoneen yms. sähkölaitteet kontilla tulemaan? Vai tuoko sana merirahti meikäläiselle vaan liikaa mieleen veden :-)

[Editoitu 15/1/03 by Tintti]

arixmel

oletteko ajatelleet omaisuutenne myomista/jattamista suomeen,
itse moin /lahjoitin kaiken sukulaisille ja kavereille,,,tyyliin he anna mulle toi CD niin saat mun uuden sangyn, ja pakkasin matkalaukun mukaan, + lahetin hiukan ammattikirjallisuutta postissa,
en tieda miten kallista se on lahettaa tavarat tanne, mutta ei niita varmaan vuodeksi tai kahdeksi kannata lahettaa.

joku kysyi jossain tietokoneista, olen huomannut etta ne on hiukan halvempia taalla (ainakin minun mielestani)
joten senkin jattaisin suomeen, jossei nyt ole jotain tosi hinoa kuorien alla,,,jolloin vois ottaa emo/muisti/prossu/pci/kortit kainaloon ja ostaa uudet kuoret/nayton taalta, tai jossei sitamatkatavaraa ole hirmuisesti, niin heittaa kaapelit koneensisalle, ja teipata ripa paalle, luulis ton menevan kasimatkatavaroissa:)
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

sanni

Moi Tintti (ja muutkin),
kuinkahan paljon merirahtaus oikein maksaa per kuutio? Muutto takaisin sinne lämpöön olisi edessä piakkoin ja tekisi mieli tällä kertaa ottaa mukaan enemmän omaisuutta kuin rinkallinen...

headwind

Moi Sanni,

Kyselin ennen joulua tarjouksia muuttofirmoilta. Hieman tarjouspyynnöstämme: halusimme että muuttofirma hoitaa meille meriliftin (kuljetuslaatikon), joka on tehty puusta ja jonka mukana tulee Aus karanteenitoimiston vaatimat toditukset siitä että puu on käsitelty oikein. Kysyimme hintaa 4.725m3 liftille.

Tässä hinnat:
Firma A:
- Nouto Keski-Suomesta-Helsinkiin EUR 260,-
- Merilifti 4,725 cbm  EUR 500,-
- Tulliselvitys EUR 84,-
- Rahti Helsinki-Sydney EUR 118,- / cbm -
- ahtaus meriliftiin EUR 94,-.
"Tullaus ja huolinta - voit hoitaa itse toisessa päässä - jos haluat meidän
hoitavan, niin ilmoita ja lähden kyselemään
hintaa agentiltamme.
Vakuutus - jos asiakas pakkaa itse tulee hänen hoitaa vakuutus - meidän
vakuutus ei korvaa asiakkaan itse
pakkaamaa tavaraa.
Laivapäivät noin 45 vrk."

Firma B:
"Kokonaishinta EUR 2920,-
 
Hintaan sisältyy pakkaus (myös muuttotavaroille rakennettu lifti) &
lastaus yhdestä kohteesta, kuljetus määräpaikkaan, toimitus yhteen
kohteeseen ja purkaus pakkauksista.

Hintaan ei sisälly arvonlisäveroa, vakuutusta, varastointia,
tullimaksuja, muita veroja, nosturikuluja tai muita toimeksiannon
laajenemisesta johtuvia ylimääräisiä kuluja.

Vakuutuksen hoidamme tarvittaessa puolestanne.
Vakuutusmaksu on 2,3% tavaran arvosta."

Lisäksi firma B vastasi hintatiedusteluihini 20 jalan kontista, jossa auto ja 5m3 muuttotavaraa. Hinta
Perusttena 1 x 20' dc kontti, jossa 1 auto ja noin 5 m3 muuttotavaraa Hinta noin EUR 6400,- sisältäen pakkauksen lähtöpäässä, laivauksen ja toimituksen Keski-Suomeen.

Tästä havaitsee muutaman asian
- hinnoissa on eroja
- tarjouspyynnössä pyydettävä hintoja tarkalleen eriteltyinä että näkee mistä hinta muodostuu
- tarjouspyyntövaiheessa antaa tarjoajan selvittää huolinta-, lastaus-, nosturi-,  yms kulut määränpäässä omien kontaktiensa kautta.
- avaimet käteen palvelu saattaa olla paras ellet itse halua viettää päivätolkulla juosten papereita ja fakseja eri toimistojen välillä

Kosteudesta: kosteus kontissa ja sen sisältämässä liftissä on varmaan lähellä 90-100%, mutta niinhän se on tropiikissa muutenkin. Tietokoneet sun muut kestävät tropiikin kosteutta ihan OK. Patjat tms. saattavat tietysti kerätä itseensä kosteutta. Toimme Afrikasta auton aikanaan, kontista otettaessa ratti oli homeesta vihreä. Home lähti pyyhkimällä.

Onnea niille jotka ovat jo lähtötunnelmissa!!

-hw.
Riku Aho

ata

Heips,
rahtautin Melbournesta 20-jalkaisen kontin (sisältäen mm auton) tasan 2 v sitten.
Sikäläinen firma haki mun itsepakkaamat tavarat, auton ajoin terminaalille. Siellä pakkasivat rojut konttiin ja tarvittaessa vielä lisäsivät wrappingkiä esim. puisten kalusteiden ympärille. Laivauslasku näine hyvineen n. 4300 $AUS. Siihen päälle 2% vakuutusmaksua (tuota voi sitten itse kukin miettiä mitä ilmoittaa rojujensa arvoksi ja niin päin pois - mutta toisaalta niitä kontteja välillä tippuu ja katoaa ja silleen...).

Hesan päässä, jossa lasti vaan purettiin tulliterminaaliin, tuli joku hassu saturainen kuluja (en nyt muista enkä ole koneelle kirjannut). Kontillisen rojut mahtui siihen autoon ja yhteen (vuokra)pakettiautolastiin joten jos sen vuokran vielä laskee mukaan ja päivän omaa työtä (OK, auton takia juoksuun toki meni enempi mutta se ei ole rahtaajasta kiinni) niin saa jonkinlaisen kokonaisestimaatin.

Kyselin minäkin aikanaan suomalais/kv-firmojen tarjouksia ja totesin että ne on tehty niille joiden matkat maksaa työnantaja :-) Kannattaa kuitenkin kysyä pari tuollaista ja lukea ne hyvin ennenkuin lähtee ominpäin neuvotteleen paikallisten kanssa...

Ata
Ata

sanni

Tuhannet kiitokset, näillä eväillä saa ainakin jonkinlaisen käsityksen prosessista. Nyt vain roinaa kirppiksille ja miettimään, mitä pakkaan mukaan!

riaapa

Palaan taas tähän vanhaan asiaan...

En muista onko tästä ollut puhetta, mutta hyvä linkki mistä löytää paljon rahtifirmoja on Helsingin Sataman nettisivulla. Siellä on listattu firma poikineen, joista osa tosin tekee vain Euroopan sisäisiä tai ainoastaan Venäjälle jne, mutta löytyy monta ihan potentiaalista kilpailutettavaakin. Lisäksi monen firman sivuilla on hyödyllistä tietoa ulkomaille muutoista, että mitä tulee ottaa huomioon jne.

http://www.hel.fi/port/tavaraliikenne/huolinta/index.html


Terkuin
puhtaat paperit oikeusrekisterikeskukselta saanut Riina :)

[Editoitu 2/5/03 by riaapa]
Riina

Andreasyan

Moi,
tosta tietokoneesta, me saatiin ainakin ohjeet ottaa ostokuitti mukaan  jota voi tullissa vilauttaa jos kyselevät, sillä mikäli mylly on alle vuoden vanha voi joutua maksamaan siitä "veroa". Jos olette opiskelijavisalla matkassa niin silloin tietokoneen tuominen katsotaan opiskeluun tarvittavaksi "apuvälineeksi" ja ylimääräisiä euroja ei taaskaan joudu taskustaan kaivelemaan. Mutta, eivät olleet kyselleet minkäänlaisia kuitteja, keskusyksikkö oli vain pitänyt checkata in erikseen. Hyvää matkaa toivottelee:Anne

Andreasyan

Ai niin, unohdin sanoa että minä ainakin pakkasin kaikki rakkaat esineet mukaan ja mies ne sinne kuljetti hyvin pakattuina,mukana oli ikonia ym. lasiesinettä ja koristekamaa eikä ongelmia tullin kanssa ollut. En tiedä oletteko opiskelemaan menossa mutta meille ANU( Australian National University) korvaa mahd. ylipainosta aiheutuvat extrakustannukset 5000 Ruotsin kruunuun saakka, (maksavat myös minun matkani) eli kannattaa tarkistaa saatteko "sponsoroitua" muuttokuluja työnantajan tai mahd. opinahjon toimesta.
 Höpöttää:se sama:D

Tintti

Heips, tietoa jalkikateen: tavaroiden tulo merirahtina Suomesta vei kaikkiaan 11 viikkoa. En tieda vaikuttiko sota myos osaltaan. Mutta perille tuli kaikki natisti ja ehjana tietokonetta myoden.
Ruisjauhoihin liittyen ainakin Adelaidessa niita saa ostaa myos Colesista. Ja kummasti ensimmaista kertaa elamassa on muutenkin pitanyt opetella suomalaisten ruokien valmistusta, kun ystavapiiri (16 kansallisuutta) painostaa pitamaan suomi-iltoja :-). Ja kun viimein sain maistettua kengurua totesin sen kayvan hyvin suomalaisiin hirvenliharesepteihin.
Kiitos muuten kaikista hyvista tipeista matkaan lahtijalle/muuttajalla, moni asia on sujunut helpommin taalla sivuilla saamillani ohjeilla :-)

Tintti

Muutamme Adelaideen n. kolmeksi vuodeksi helmikuusta lukien, mielessä tietenkin pyörii sellaisiakin kysymyksiä, että supisuomalaisena ruisleivän rakastajana, onko ruisjauhoja saatavilla, saako niitä tuoda maahan (kuivatuote ilmeisesti ok vai onko?).
Miten koristepuuesineet, oletteko tuoneet/onko mahdollisuus tuoda maahan-kyseessähän ei ole käsittelemätön puu?  Säälittää saako tuoda rakkaita esineitään mukaan, vai joutuuko niitä jättämään Suomeen.
Onko kellään kokemusta, oletteko tuoneet mukananne tietokonetta Suomesta? Mikä olisi edullisin tapa napata keskusyksikkö matkaan, onko jotain muita asioita mitä piti ottaa huomioon konetta viedessä (esim. pitääkö olla lisenssitodistukset yms. mukana?