Lentomatka

Aloittaja Reija, marraskuu 06, 2003, 05:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaaks

Reija :D

Very good comment from the "female point if view" :god:

Tulihan noitakin siella aikoinaan laivoilla toissa ollessa nahtya ja nyt kun Reija avasi aiheen, niin kylla taytyy sanoa, etta naiset olivat huomattavasti "villimpia" ja "rajumpia" kuin miehet kun saivat muutaman hyvan cocktailin napaansa :D

headwind

Ruotsinmatkailusta laivalla

http://www.goom.net/ -> GOOMristeily

Tämä 90-luvun alussa alkunsa saanut opiskelijoiden virkistäytymisristeilyilmiö, joka sittemmin laajeni isommaksikin liiketoiminnaksi.

Kaveri luonnehti tätä "no mitäs luulet mitä tapahtuu Goomilla, sinne pistetään parituhatta opiskelijaa, sama kuin antaisi jokaiselle vodkapullon ja ottaisi kaikilta vaatteet pois..." Koskaan en tuonne itse ehtinyt, olisi voinut olla kokemus. Meininki saattaa olla hieman eri kuin varttuneemman väen risteilyillä.

cheers
HW
Riku Aho

Reija

Kuulin että tästä Goom risteilystä yritettäisiin päästä eroon, mutta taitaa tuoda laivayhtiölle kuitenkin niin paljo rahaa ettei kannata :?? :?? :??

Luulis ainakin että laiva on sisältä ihan sökönä tuollasen biletyksen jälkeen :D

Itse kans olin monesti menossa, mutta se aina jotenkin jäi ja siten alkoi jo tulemaan ikääkin lisää ja ei oikein enää kiehtonut ajatuksesta mennä risteilylle jolla juodaan itsensä tajuttomaksi alle kahden tunnin :XXXX

Anski

Reija
Goomin sivuilla kerrottiin, että tänä vuonna risteilyä ei järjestetä, osasyynä se, että opiskelijat eivät käytä rahaa tarpeeksi laivalla:??
Ilmeisesti ei olekkaan niin kannattavaa, kuin olisi voinut kuvitella:??
Mukavampi ottaa niitä hyvin käyttäytyviä keski-ikäisiä naisia ja miehiä risteilemään:D

riaapa

--------------------------------
HW:
Kaveri luonnehti tätä "no mitäs luulet mitä tapahtuu Goomilla, sinne pistetään parituhatta opiskelijaa, sama kuin antaisi jokaiselle vodkapullon ja ottaisi kaikilta vaatteet pois..." Koskaan en tuonne itse ehtinyt, olisi voinut olla kokemus. Meininki saattaa olla hieman eri kuin varttuneemman väen risteilyillä.
-------------------------------

Myönnän... Olin toisena opiskeluvuonnani tuolla risteilyllä. Meininki on tosiaan hieman eri. Näytti siltä että lähes kaikilla olikin se vodkapullo, ja aika monelta oli myös kadonneet vaatteet pois, tai ainakin vähentyneet huomattavasti.

En innostunut tuosta mitenkään mainittavasti. Jos en olisi ollut niin hyvällä kaveriporukalla liikkeellä, olisin ehkä jättänyt koko risteilyn ja mieluummin vaikka uinut takaisin. Positiivista oli kyllä hyvät artistit, joista pystyimme jopa nauttimaan koska emme olleet aivan umpitunnelissa kuten enemmistö. Emmehän mekään lasiin sylje, mutta rajansa kaikella...

Tietysti jos irtosuhteilu kiinnostaa, niin tuo risteily tarjoaa sille aivan oivat puitteet. Jos se ei kiinnosta, niin alkaa helposti ärsyttämään se "oletus".

------------------------------------
Reija:
Kuulin että tästä Goom risteilystä yritettäisiin päästä eroon, mutta taitaa tuoda laivayhtiölle kuitenkin niin paljo rahaa ettei kannata
Luulis ainakin että laiva on sisältä ihan sökönä tuollasen biletyksen jälkeen
Itse kans olin monesti menossa, mutta se aina jotenkin jäi ja siten alkoi jo tulemaan ikääkin lisää
---------------------------------

Ymmärtääkseni ensi vuoden alussa ei nähdäkään GooM-ristelyä. Ei ole löytynyt yhteistyökumppania? (mites tuo Anski ehti tuohon väliin) Sinänsä ihme, sillä luulisin että laivayhtiö jäisi reilusti voiton puolelle, kyllä siellä sen verran tax free -viinaa ja ylihinnoiteltuja pizza-siivuja ostetaan.

Onhan siellä niitä heppuja jotka ovat innostuneet risteilystä niin että palaavat vuosi vuoden jälkeen ja vielä useammalle risteilylle peräjälkeen, mutta kyllä se enemmän 18-20-vuotiaiden hommaa on. Minusta kun tuntui jo kakskymppisenä että olin liian vanha joukkoon...

Mutta ei siinä mitään, ovat nämä GooM-pojat keksineet hyvän bisneksen, ja onnistuneet luomaan siitä brandin. Hatunnosto heille. "Eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa?"

Riina.
Riina

Anski

Riina:D

Ei oo häpee olla nopee:D:D:D

Reija

Anski :D

Olipa hassua kuulla että risteilyt eivät tuottaisi ( sä teit sen taas, väliin kerkesit)... kuten riiapa sanoi, niin luulis että kassakoneet kilisis ainakin alkumatkasta kun porukka vetää taxfree kaupan tyhjäksi viinoista  :??  :??

Ettei vain olisi laivayhtiöiltä tulleen lausunnon hienosäätöä toi " ei kannata rahallisesti" koska voin kuvitella missä kunnossa ne purkit on tuon reissun jälkeen....

Voi niitä Työskenteleviä ihmisparkoja.... heh, varsinkin siivojat :XXXX :XXXX

MH

Reija, nehän on vaan niitä haasteellisia asiakkaita:XXXX:XXXX

Anski

Kummalliselta kuulostaa kyllä sekin, että laivayhtiöt ovat kehuneet GOOMatkaajien
käyttäytymistä ja heidän laivalle tuomaansa ainutlaatuista tunnelmaa.
No sen voi kyllä uskoa, että tunnelma on aivan varmasti ainutlaatuinen:XXXX

Reija

MH :D

Joo haasteellisia todellakin :?? :?? ehkä enemmän siedettäviä kuin haasteellisia :XXXX

Reija

Anski :D

Vai kehuneet käyttäytymistä :o :o :o No jopas !!

Niinkuin jo sanoin niin en  itse ole päässyt koskaan kokeilemaan, mutta näin yhden dokumentin laivalta ja siinä meno oli ainakin semmosta että oksat pois ja pala larvaa  :XXXX :XXXX

mette

Osaavat nuoret täälläkin hubaa pitää ...Goom täällä Schoolies...asuvat viikkotolkulla kalliissa hotelleissa,ajelua limousinella ...

http://www.smh.com.au/articles/2002/10/27/1035683305895.html

http://www.goldcoastschoolies.com.au/Parents/Parents_FAQs/

Jaaks

Mette :D

Tuosta jalkimmaisesta Governmentin linkista :
"Why is the State Government only getting involved this year?"

Just a wild guess Why :?? :??

Siis viime vuonnahan oli meidan Premierin tytar siella Gold Coastilla ja n 50 henkivartijaa (eli Secret Police Service - ja arvaa kuka maksoi) , mutta tana vuonna on vuorossa nuoremmat kaksoispojat :?? :??

Olisikohan mitaan asia yhteytta :?? :??
En Usko :D:D:D  Ovat ihan vaan muuten huolestuneita :mad:

mette

Jaaks :D

Niinpä :):):) olen katsellut Raidia nääs.

Täytyy vaan toivoa,ettei prinssi-Harry saa päähänsä lähteä Schoolies,sillä sitten ei riitä poliisivoimat ja on taas turvauduttava feikkipoliiseihin :D:D:D

Reija

Heh, miten toi maininta feikkipoliisit laittaakin aina suupielet ylöspäin :D :??

Täytyypä oikein käydä katsastamassa mikä siellä Goomin takana piilee :o:o

Reija

Näin äkkiseltään löytyi vain http://www.goom.net
:o :o
Keitähän mahtaa olla taustajoukoissa :?? :?? :??

riaapa

Reija,

vahva muistikuva että olis ollu Jyväskyläläisiä opiskelijapoikia jotka idean aikanaan kehittivät ja hommaa pyörittävät...

Riina.
Riina

Reija

Riiapa :D

Joo saattaapi olla. En ainakaan muistaisi että siellä mitään isompaa complexia olisi takana....

Mutta sitten taas lentomatka asiaa kysyy tietämätön :D

Lentomatkalle on suositeltu otettavaksi dollareita. Kun nyt matkustan Singapore Airlinesilla otanko mukaan kumpiakin USD ja AUD vai pärjääkö vain pelkillä aussi dollareilla :?? :?? :?? USD saisin kaveriltani vaikka hur mycket mutta koska ajattelin vaihtaa käteistä vain vähän niin kannattaako mun vaihtaa jo täällä suomessa AUD vai nostanko sitten vasta kentällä käsirahaa esim taksia varten :?? :??

MH

Audeja on saanut ainakin ennen vaihdettua Suomessa paremmalla kurssilla kuin perillä ja ainakin singaporessa pärjäät niillä tai jos haluat niin voit vaihtaa singaporen dollareita mutta muistaakseni singaporessa jos maksaa audeilla saa vaihtorahana singaporen dollareita. Itse olen vaihtanut audit suomessa ja välilaskupaikoilla käyttänyt korttia niin ei tarvi sekoilla niin monen valuutan kanssa. Australiassa on sitten saanut käteistä kortilla lähes joka paikasta. Automaatti verkosto ainakin kaupunkialueilla hyvä.

Reija

Niin kaitpa toi kortin vinguttaminen on tosiaan helpointa, jostain vain on jäänyt sellainen muistikuva itselle että käteistä olisi hyvä ottaa vähän mukaan. En kyllä kuolemaksikaan muista enää että miksi :D

Tippejä :?? :??

MH

Joo siis onhán mulla aina ollut jonkin verran myöskin käteistä se kuitenkin on jossain tapauksissa kätevämpi mm. tips ja sydneyssa on helpompi tosiaan kun suunnistat taksilla tai pienoisbussilla joka muuten on muistaakseni 6$ keskustaan per nuppi kun taksi noin 25$

Reija

Ai Sydneyssäkin on Yellow taksin tyylinen kimppakyyti taksi.... very nice ja säästää vähän samalla! Joo täytyy varmaan jonkin verran kuitenkin vaihtaa sitä käteistäkin niin voi sitten antaa ainakin niitä tipsejä :D

MH

Jep, toimii keskusta alueella ainakin. Hakevat hotelleista ja vievät hotelleihin, siinä tulee samalla kiertoajelu jos ei käy niin hyvä tuuri että kaikki menee suunnilleen samaan suuntaan.:D:D:D  Ja jos haluaa vielä säästää lisää niin maksaa samalla menopaluun niin on vielä halvempi ja jää rahaa :XXXX:XXXX kirjoittaessa hymiöt näkyy xxxx mutta kyllä se VB on kuitenkin paremman makuista

headwind

Bankstown, Sydney, NSW. Menetetty eilen oppilaan henki general aviation-lentotoiminnassa. Opettaja paloi pahoin.
http://www.pprune.org/forums/showthread.php?s=&threadid=108521

Eikä SA:ssakaan mene kovin hyvin. 06-Nov-03 kevyt yleisilmailukone maahan, molemmat selvisivät.
http://www.pprune.org/forums/showthread.php?s=&threadid=107991

WA:ssa puolestaan 08-Nov-03 kopteri maahan ja neljä sielua taivaaseen
http://www.pprune.org/forums/showthread.php?s=&threadid=108225

VIC 26-Oct-03, yksi sielu ja tämän kone  kateissa edelleen
http://www.pprune.org/forums/showthread.php?s=&threadid=106736&perpage=15&pagenumber=1

Mareeba, QLD, 01-Oct-03: viisi ihmistä kuoli
http://www.pprune.org/forums/showthread.php?s=&threadid=104097

Kävin tutkimaan yleisilmailun onnettomuustilastoja ja löytö oli yllättävä. Poislukien NT ja ACT kaikissa osavaltioissa/territorioissa lento-onnettomuus tai useita viimeisen kuukauden aikana. Jos mukaan laskettaisiin NZ onnettomuudet samalta ajalta, lista olisi paljon pidempi. Seuraavaksi täytynee Aus lentoturvallisuushallinnon sivuilta etsiä tilastoja onnettomuustiheydestä lennetyjä lentotunteja kohden. Voi olla turvallistakin, jos vertaa esim. samaan ajettuun km-määrään maanteillä.... Tässä lentoaiheista pohdiskelua. BTW, monet regional public transport ja charter-lentäjät ovat ponnistaneet GA-pohjalta. What are they doing wrong...?

cheers
Riku
Riku Aho

Reija

Riku please!!!

I don´t wanna know!!! :D :D :D

headwind

Reija

That was HW uncovered (by myself) but that's OK. HW siis = Riku. Olen jo viikko sitten "heitellyt pavut ympäriinsä".

Reija muutama ajatus lentomatkustamista: on turha ajatella, että  "IT WILL NEVER HAPPEN TO ME", sillä niin vain tapahtuu niin maantiellä kuin ilmassa. Mutta kannattaa ajatella "It may happen to me but it need not be a tragedy". Tämä pätee ainakin yleisilmailussa, jossa ohjaajalla on huomattavasti enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa kohtaloonsa kuin esim matkustajalla penkiltä 25A liikennekoneen kabiinissa.

Listaamani onnettomuudet koskivat nimenomaan yleisilmailua, myönnän kyllä  provosoivan (ja ehkä tarpeettoman) viittaukseni yleisilmailijoiden ja ammattilentäjien välillä. Tosiasia joka tapauksessa on, että lentomatkustaminen on tilastollisesti turvallisempaa kuin matkustaminen maantiellä. Voit siis nukkua yösi hyvin.

cheers
Riks.
Riku Aho

Reija

HW :D

OF COURSE IT WILL NEVER HAPPEN TO ME!!!!!  :o :o :o  vai voiko :?? :?? :??

R :D

ps. suoraan verrattavissa siihen ettei sängyn alla asu mörköjä :roue

Jouko

Reija,

Valitettavasti headwind on oikeassa, televisio uutisista voi päätellä että, noita pienkoneita putoaa tuohon tahtiin kuukausittain.
En nyt muista onko uusi Dick Smithin ajama asetus löyhemmästä ilmatilan käytöstä mennyt läpi, vai onko se kehitys asteella, mutta en usko että se ainakaan vähentää noita ikäviä tapauksia.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Reija

Jouko :D

Joo totta kai....  sama kuin katsoisi pahoinpitely tapauksia kaupungeissa. Omalle kohdallehan niitä sattuu jos on tullakseen... niinhän se elämä heittelee sattumia :)

cheers :XXXX

Lauruski

Noista hyttien/hotellihuoneiden kunnosta tuollaisten tapahtumien jalkeen.  Aikaisemmin ajattelin aina, etta ei silla ole valia, vaikka huone vahan sotkuisempi olisikin, kun siivoojathan tekee sita siivomista tyokseen.  Kylla nyt on toinen aani kellossa (kokemuksen syva rintaaani puhuu :D ).  Mikaan ei ole arsyttavampaa kuin se, etta astut huoneeseen missa on kaikki ihan hujan hajan. :mad:  Se tarkoittaa, etta siivoamiseen menee enemman aikaa, joka taas tarkoittaa sita, etta kotiin paaset myohemmin. :(  Tasta lahtien kylla kunnioitan siivoojia, enka tee tahallani ylimaaraista tyota heille.  

En voi kylla muuta sanoa kuin, etta kylla tama reissu kasvattaa ihmista ihan mielettomasti.  Nain olen ainakin huomannut itselleni kayneen. :)

datapair

Reija !

Noista dollareista. Tulin tanne Ausseihin pari viikkoa sitten. Vaihdoin kyllakin Singaboren ja Australian dollareita ennen matkaa.

Lentokoneessa ei rahaa tarvitse jos ei aio ostella jotain hajuvesia tai vastaavaa. Tarjoilu on ilmaista.

Kerran olen vahvistanut kassaa nostamalla rahaa pankkiautomaatista ja onnistui ilman sen kummempia kommervenkkeja.

Muuten lennan jo ylihuomenna taalta Sydneysta Brisbaneen. sanotaanko vaikka vahan lammittelemaan, valilla tuulet ovat viela viela melko viileita.

Terveisin Tapio

Jouko

Reija,

Joo Reija oot oikeessa, vähän noita muihin onnettomuuksiin verrattuna putoilee, ehkä se tuntuu vaan niin paljolta kun ajattelee sitä kaikkea mitä turvallisuuden eteen niissä tehdään. Varmaa on että, jokainen koneen putoaminen on iltauutisten otsikoissa.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

headwind

Tietääkseni 27.11.2003 tulee voimaan Joukon mainitsema uusi ilmatilajako, en ole ihan perillä siitä mutta se onkin seuraava opiskelun aihe.

-HW
Riku Aho

Jouko

headwind,

Jep oikeassa olet, ?hit and miss? laiksi nimetty kansallinen ilmavalvonta systeemi on tosiaan tulossa käytäntöön tämän kuun lopussa. Näyttää myös siltä etteivät lennonjohtajat ja osa esim. Qantasin lentäjistä ole kovinkaan innostuneita laista.

Uuden säännöstön mukaan kevyet lentokoneet jotka lentävät yli 4500 ja alle 10 000 jalassa, eivät tarvitset radio tai tutkakontaktia lennonjohtoon tai näiden ei tarvitse ilmoittaa lentosuunnitelmistansa lennonjohdolle.

Lennonvalvonta ja osa lentäjistä on napit vastakkain uusista säännöistä ja niiden turvallisuudesta.


http://aipaweb.doublenegative.com.au/aipaweb/public/media.asp

http://quickstart.clari.net/qs_se/webnews/wed/af/Qaustralia-air.RtiQ_DST.html


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Reija

Joo ajattelinkin vaihtaa vähän noita Aussi dollareita.... Singaporen kentällä varmaan voi sitten maksaa kortilla. Tarkoituksena kun on viettää myös viikonloppu Lontoossa ennen lähtöä niin taitaisi olla liikaa eri maiden valuuttaa mukana :D

Joo ihan varmasti jokainen koneen putoaminen pääsee otsikoihin, koska nimenomaan niitä tapahtuu vähemmän ja sitä monesti ajatellaan paljon pahempana onnettomuutena kuin joka päivä lehtiin kirjoitetut pahoinpitely/varkaus/raiskaus tapaukset.... tai tiedä pahempana mutta kiinnittää ihmisten huomion enemmän :?? Ihmiset on ehkä turtunut jo tuohon joka päiväiseen väkivaltaan sen verran ettei se enää niin paljon kosketa aiheena kuin lentokone tapaturmat :?? :?? who knows :?? :??

Lauruski :D

Voin kokemuksesta kertoa että hotellin työntekijät tai yleensä ravintiola/matkailualalla työskentelevät ovat niitä jotka saavat huoneet huonoimpaan kuntoon yöpyessään omissa hotelleissaan :D en tietenkään yleistä, mutta varsinkin jos kyseessä on pieni muotoiset bileet :XXXX Itse olen myös sitä mieltä että on kivempi jättää huone vähän siivompaan kuntoon että siivoojilla olisi edes yksi helppo huone tehtävänä :D

Jaaks

Reija :D

Ja alan ihmisena jatat tosi hyvat tipit siivoojalle, vaikka olikin hyvat juhlat ja tuli vahan tehtya sotkua :D

Tarkea on kyllakin, etta et jata tippia huoneeseen, vaan ennen check out haet kasiisi juuri kyseisen huoneen siivoojan ja annat ne nimenomaan hanelle :D :D :D

Cheers
Jaaks :XXXX:XXXX:XXXX
and many more parties in the hotels:D

Reija

Jaaks :D

Joo tipit pöydälle on ollut tapana jo pienestä lähtien.. mutta tosiaan olisi parempi jättää tipit henkilökohtaisesti :( Joskin joskus on vähän liian kiire poistua hotellista kun check-out on jo pari tuntia myöhässä :XXXX

Tässä viesti taulussa näittää olevan jotain meneillään taas joten katsotaan miten viestit näyttää siellä päässä
:?? :??

headwind

Jouko

Kiitos valaisevista linkeistä. Ei kyllä hyvältä kuullosta. Tiedän kokemuksesta, että matkustajakoneen, vaikka pienen potkuriturpiininkin, on käytännössä mahdotonta ehtiä väistää pienkonetta jos risteäville lentoradoille joudutaan. Liikennekoneita lennetään usein automaattiohjauksessa lähes perille saakka johtuen siitä että ohjaamon työkuorma on lähestymisen aikana suuri. Siinä ei juuri ulos ikkunoista ehdi katsoa, luulisin. Omaa terveyttä voi tietysti pienkoneessakin suojella mainitussa ei-kontrolloidussa ilmatilassa a) pyytämällä tutkaohjausta, b) jättämällä lentosuunnitelman ja c) pitämällä tutkaan itse aktiivisesti yhteyttä kysellen muusta liikenteestä. Tai d) kiertää mokoma ilmatila.... Lähinnä matkustajakoneiden turvallisuus huolettaa.

cheers HW
Riku Aho

Reija

Pieni tarina viimeisimmästä kotimaan lennosta :nuttu::nuttu:

näin jo kentällä että kone tulisi olemaan täydempi kuin tullessa ja sen takia sijoitin itseni nopeasti jonon kärkipäähän että voisin ensimmäisten joukossa valita paikkani :D

Tämä koitui enemmän ja vähemmän kohtaloksi kun nuori äiti sylivauvansa kanssa kysyi olisiko mun viereinen paikka vapaa :god: :god:

ensimmäinen viisi minuuttia meni siinä kun äiti sai köytettyä lapsensa turvavöihin ja tässä vaiheessa hän oli sohinut käsillään jo niin kovaa omalle puolelleni että mulla oli ihan käsivarsi mustelmilla :D

Aukasin kuitenkin kirjan ja aloin uppoutua lukemiseen..... mutta siinä sivusilmällä katsellessani miten vauva repi kaikki mahdolliset prosyyrit siitä edessä olevan penkin taskusta yksitellen lattialle ja sitä mukaa äiti poimi niitä lattialta takasin sinne taskuun  :nuttu: :nuttu: :nuttu: tätä kierrettä kesti valehtelematta 20 min.... ja mua tosissaan alkoi hymyilyttämään miten sinnikäs se äiti oli laittaessaan ne liput ja laput aina vain uudelleen sieltä lattialta sinne taskuun samalla kun vauva oli jo heittänyt uuden maahan... :nuttu: :nuttu: :nuttu:

Jos pikkukoneissa on ymmärrettävästi tosi vähän penkkitilaa.... niin tällä matkalla sitä oli tuplasti vähemmän :D :D

Lukemisesta ei vaan tullut mitään kun väliin syliin lensi lehti tai äiti kaivoi mun jalkojen alta jotain lelua mutta paras kohta oli kun lentoemot jakoi kahvin.... ja koska vauva oli vähän astetta villimpi niin täytyihän minun jakaa myös oma ns. pöytä tämän äidin kanssa :o :o :o

Tilanne olisi voinut olla todella rasittava jos ei itsellä löytyisi niin pitkää pinnaa ja lopuksi tilanne alkoi vain olla todella huvittava katsellessa äidin toistuvia liikkeita poimiessa tavaroita milloin mistäkin :D :D

Ja kaiken kruunas kuitenkin hetki jolloin lapsi laittoi itsensä pötkölle äidin syliin ja katsoi mua sylistä suoraan silmiin ja laittoi sen älyttömän pienen kätensä mun hihalle ihan kuin vaan sanoakseen että "moi sä oot muuten aika kiva tyyppi "  :D :D

Sulaahan sitä vähemmästäkin tollasen edessä, mutta varmistan kyllä varmasti etten istu Aussi matkaa lapsi perheen lähellä :D :D

cheers :XXXX :XXXX

Jakoi kokemuksen hän!!

mette

Reija :D Humalaisia kanssamatkustajia tai lapsellisia perheita voisi paasta pakoon  ostamalla liput First Class tai Business Class.Niissa harvemmin matkustaa lapsiperheita ja oykkareita.