Yliopisto-opiskelu ja PR status

Aloittaja Tiiu, huhtikuu 26, 2007, 21:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tiiu

Moikka taasen,

Ajattelinpahan sitten kysäistä, kun en millään löydä vastausta (vai oliko sen niin että haluamaani vastausta  ;) )

Olen siis päässyt opiskelemaan BA tutkintoa Perttiin jo viime vuonna ja saanut peräti lykkäystäkin opiskelun aloittamiseen, joten aloitan helmikuussa 2008. Nyt sitten tuota aikaa on ollut tutkia viisumeita ym. ja olemme tulleen mieheni kanssa siihen tulokseen (kiitos tämän palstan avuliaiden ja viisaiden), että haemmekin skilled - independent visaa (subclass 136) student visan sijasta. Tällöin ukko-kullalla on täydet työoikeudet ja minäkin saan opiskella ihan vapaasti. No nyt sitten Yliopiston tarjouskirjettä lukiessni törmäsinkin siihen, että tuo tarjouskirje on vain student visan tai muun temporaryn omaaville. Kun maahan tulee skilled visalla, on heti saanut tuon pr-statuksen, vai? Tällöin tuo tarjouskirje ja mahdollinen opiskelupaikka ei koskisi minua.

Kysymykseni liittyy tuohon kansainvälisen opiskelija pr-statukseen. Onko kellään mitään tietoa/kokemusta siitä, että on saanut kansainvälisen opiskelijan tarjouskirjeen ja onkin hakenut laillani pr-viisumia? Niin tai onko kukaan opiskellut ensin temporary viisumilla ja saanut opiskelun jossakin vaiheessa tuon pr-statuksen? Lukiessani tarjouskirjettä sana sanalta oli siellä kohta, jossa sanottiin että minun pitää ilmoittaa jos statukseni muuttuu, heti kun sen tiedän ja sen jälkeen ei yliopistolla ole enää velvollisuutta päästää minua opiskelemaan. Nyt hirvittää, että mitä jos joudun luopumaan paikasta, jonka eteen olen tehnyt paljon työtä, jo ennen kuin edes olen päässyt opiskelemaan.

Olemme joka tapauksessa muuttamassa, joten muutto on edessä, mutta olisihan se mukavaa tietää, että opiskeleminen ei ole ihan mahdotonta aloittaa ensi vuonna. Onhan sitä tietenkin mahdollista hakea uudestaan, mutta se tuntuu kyllä tässä tapauksessa vähän enemmänkin kuin turhalta  :(

Ehkä ei se suurin murhe, mutta jos jollakin olisi jonkinlaista kokemusta tai tietoa, niin olisin enemmänkin kiitollinen ja onnellisena  :god: :god: sille taholle.

:nuttu: :nuttu: Ja kun kaikki oli nii-iin hyvin vielä vähän aikaa sitten, kun tuotakaan tekstiä ei ollut lukenut
Tiiu

Wilmina

Aika myohaan tulee kommenttia, joten ehka asia on jo selvinnyt? Kehoittaisin ottamaan yhteytta kyseiseen yliopistoon, koska eri yliopistoissa voi olla eri kaytannot. Sydneyin yliopistossa tuo statuksen muutos ei kuitenkaan olisi ongelma, kunhan siita tiedotat. Ja etuahan sitta sinulle on, jos PR-statukseslla opiskelet ja paikallisten maksuja makselet (vai pateekohan tuokaan kaikkiin yliopistoihin?).


W

Tiiu

Kiitoksia vaan Wilmina,

Otin sitten suoraan yliopistoon yhteyttä jo tuossa jokin aika sitten. Sanoivat, että pitäisi ottaa kansainvälisen opiskelijan paikka vastaan ja kun tuo pr status on saatu, ilmoitetaan se heille. Sitten vain opiskelijastatus vaihtoon ja haetaan siirtoa kansallisen opiskelijan paikalle. Ei kuulemma ole sen kummempi juttu. Pientä paniikin poikasta oli ilmassa, mutta siitä selvittiin hyvissä sielunvoimissa  :D

Ainoa ikävä puoli on tietenkin se, että kun tuon paikan ottaa vastaan, joutuu myös maksamaan tuon kansainvälisen opiskelijan maksun. Noh, rahan menoahan ei voi estää...  :nuttu:
Nyt sitten sitä viisumia odotellaan ja odotellaan ja odotellaan ja ... kyllä te sen tiedätte...

Tiiu