ansioluettelo ja suosittelijat, helppiä

Aloittaja fatamorgana, marraskuu 24, 2010, 16:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fatamorgana

Moi taas,
tällä kertaa kaipailen infoa ja vinkkejä ansioluettelon kanssa. Netti-infon perusteella aussi-resume on aika erilainen kuin suomalainen, eli jopa 3-4 sivua pitkä, ei kuvaa jne. Olen nyt säätänyt omaa resumea vastaamaan aussiversiota eli avannut enemmän ja laveammin työnkuvia, achievementteja jne. Ja kysymyksiin.

1) Resumeasiantuntijasivustoilla sanotaan, että aussiresumessa olisi syytä olla 3 professional referenssiä ja 3 personal referenssiä. Ihanko tosiaan näin paljon? Oletteko muut laittaneet noita personal suosittelijoita?

2) voiko suosittelijoiden yhteystiedoksi laittaa vain s-postiosoitteen, koska kaikki eivät puhu niin hyvää englantia, että voisivat puhua/tuntisivat olonsa sujuvaksi puhelinkeskustelussa? Sen sijaan kirjoittaminen eli s-postiin vastaaminen onnistuisi kyllä.

3) mitä tarkoittaa career objectives (joka usein neuvotaan laittamaan resumeen)? Eli laitanko siihen uratavoitteet pitkällä aikavälillä, vai yksiselitteisesti sen tai niiden töiden nimet, joihin hakemassani firmassa sopisin/haluan (esim. project officer)?

4) oletteko tarkistuttaneet resumen jollain paikallisella hr-asiantuntijalla, ja jos olette, pystyttekö suosittelemaan ketään? Vai oletteko vain kyselleet tutuilta tms., näyttääkö ok:lta?

Kiitos!

Silppu

Lainaus käyttäjältä: fatamorgana - marraskuu 24, 2010, 16:43

4) oletteko tarkistuttaneet resumen jollain paikallisella hr-asiantuntijalla, ja jos olette, pystyttekö suosittelemaan ketään?

Suosittelen suomalaiset juuret omaavaa asiantuntijaa: Lisan yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.careerworx.com.au

RUU

Fatamorgana, resumeiden muoto ja muut seikat ovat myös alakohtaisia.

Minä olen IT-alalla ja meilä suora neuvo on jättää suosittelijat pois resumesta ja cover letteristä. Kahden tai kolmen suosittelijan nimet annetaan sitten haastattelussa, jos kysytään.

Monesti referenssitarkastus tehdään mieluiten puhelimella, tai soitetaan ensin ja lähetetään kyselylomake perään. Molemmissa tapauksissa yleensä käydään läpi valmiiksi skriptattu haastattelu.
Minä olen antanut 75% suosituksista puhelimessa, ja vain muutaman s-postilla. Kun annat suosittelijoiden tiedot, anna kaikki yhteystiedot mutta kannattaa mainita jos joku preferoi kirjallista puhelun sijaan. Useimmat rekrytoijat mielellään kyllä tuntuvat mukautuvan tähän.

Career objectives on vähän monisyisempi juttu. Itselläni sitä ei sinällään ole ollenkaan, mutta on puolen sivun mittainen mainostus (alkaen "X has an impressive X year successful track record in Y and Z", kirjoittanut rekryagentti puolestani) & 'Key strengths' & 'Professional & personal values'. Resumen alku on suoraa mainostusta, ja vasta sen jälkeen päästään itse ammatilliseen asiaan.

Kannattaa ehdottomasti antaa resume parillekin agentille kommentoitavaksi. Jos löydät jonkun, joka on valmis antamaan myös yksityiskohtaista palautetta ja ehdottamaan parempia sanamuotoja ja formaattia, tartu ihmeessä syöttiin.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

sim

Minäkään en pistäisi (enkä pistä) suosittelijoita resumeen lainkaan vaan antaisin pyydettäessä, yleensä työhönottoprosessin loppuvaiheilla.

Tämä jo senkin takia että suosittelijoiden tulee tietää milloin ja mistä paikasta heille ollaan soittamassa. Toisekseen suosittelijat voidaan näin valita parhaiten ko. paikkaan sopiviksi mahdollisten suosittelijoiden joukosta. Kolmanneksi en luottaisin kaikkiin agentteihin niin paljon että antaisin heille suosittelijoiden yhteystietoja noin vaan resumen yhteydessä..

Rockola

Lainaus käyttäjältä: sim - marraskuu 25, 2010, 10:07
Minäkään en pistäisi (enkä pistä) suosittelijoita resumeen lainkaan vaan antaisin pyydettäessä, yleensä työhönottoprosessin loppuvaiheilla.

Samaa mieltä. Joskus nuorempana ja jos mahdollista, vieläkin tyhmempänä uskoin, kun ilmoituksessa erikseen luvattiin, että suosittelijoihin ei oteta yhteyttä kysymättä. Sanomattakin lienee selvää, että silloinen pomoni kuuli lähtöaikeistani, kun joku tuntematon tyyppi soitti kyselläkseen häneltä suosituksia. (Luonnollisesti olisi pitänyt ensin kysyä suosittelijan mielipidettä siitä, suostuuko hän ylipäänsä suosittelijaksi, mutta tässä oli vähän sellainen muna ja kana -tilanne...)
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

fatamorgana

Tattis, hyviä pointteja, eli ei kannata antaa suosittelijoiden nimiä. Suomessahan tilanne on usein (ainakin itselläni ollut), että suosittelijoihin ei edes oteta yhteyttä. Tärkeintä monille työnantajille on, että nimiä on, eli joku professionaali on valmis "takaamaan" minut. Mutta pitääpä jättää ne reffit pois ja laittaa tilalle upon request... Nykyistä työnantajaani en varmaan uskalla laittaa reffiksi ainakaan ennen kuin olen jo lähtenyt täältä, eli että lähtöaikeeni eivät tule kolmannen osapuolen kautta tietoon. Muuten kyllä uskoisin, että suostuu suosittelijaksi.

Kiitos Ruu career objectives vinkistä. Enpä ihmeesti tajunnut, että se on periaatteessa sama asia kuin alun mainostus :) Mulla ei ole itsellä ollut sellaista resumessa ennen, mutta olen nähnyt muiden käyttävän vastaavaa täällä Suomessa kyllä.

fatamorgana

ps. tarkoittaako rekryagentti siis rekryfirman agenttia (Hays tms.), vai resume/hr-asiantuntijaa (joilla on netti pullollaan mainoksia, että arvioin resumesi ja cover letterisi)? Eli pitääkö resume arvioittaa ennen kuin antaa sen rekryfirmalle, vai onko se rekryfirman hommaa arvioida/kritikoida/korjailla resume?

sanni

Tahan pikakommentiksi, etta oman kokemuksen mukaan jokaisessa aussityopaikassa on omiin ja itseni jalkeen rekrytoityjen kaikkiin suosittelijoihin otettu yhteytta. Mita vastuullisempi tyo, sita varmemmin otetaan yhteytta. Yleisimmin otetaan yhteytta vasta sen jalkeen, kun sinut on jo periaatteessa valittu virkaan, eli vasta loppuvaiheessa tarvitaan suosittelijoiden tiedot.

Lainaus käyttäjältä: fatamorgana - marraskuu 25, 2010, 18:26
Tattis, hyviä pointteja, eli ei kannata antaa suosittelijoiden nimiä. Suomessahan tilanne on usein (ainakin itselläni ollut), että suosittelijoihin ei edes oteta yhteyttä. Tärkeintä monille työnantajille on, että nimiä on, eli joku professionaali on valmis "takaamaan" minut. Mutta pitääpä jättää ne reffit pois ja laittaa tilalle upon request... Nykyistä työnantajaani en varmaan uskalla laittaa reffiksi ainakaan ennen kuin olen jo lähtenyt täältä, eli että lähtöaikeeni eivät tule kolmannen osapuolen kautta tietoon. Muuten kyllä uskoisin, että suostuu suosittelijaksi.

Kiitos Ruu career objectives vinkistä. Enpä ihmeesti tajunnut, että se on periaatteessa sama asia kuin alun mainostus :) Mulla ei ole itsellä ollut sellaista resumessa ennen, mutta olen nähnyt muiden käyttävän vastaavaa täällä Suomessa kyllä.