ABN ja verojen maksu

Aloittaja arja, lokakuu 01, 2007, 20:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

arja

no niin, uskomattoman hieno vuosi ausseissa takana WH:lla. nyt takaisin suomessa ja nyt probleemia abn.n kanssa. Eli verot pitäisi maksaa mutta miten. Latasin kyllä e-tax ohjelman itselleni, joten normaalin veroselvityksen tekeminen on ok, mutta miten ihmeessä maksan abn.n alasena tehdyt työt. Joo, mokasin kyllä, en ole säilyttänyt kaikkia kuitteja, mutta abn.n alla ansaitsema summa on kyllä noin tiedossa, mutta nyt en vaan mistään löydä tietoa miten verot maksaa.
Ja kuuliaisena (ja kohta viisumia uudestaan hakevana) haluaisin saada verot alta pois. Ensi vuonna olisi taas tarkoitus jotenkin australiaan päästä. Niin vanhanaikaisesti minullekkin kävi että miehen sieltä löysin, ja nyt alkaa sit ongelmat viisumin saannissa. Eli vinkkejä siihenkin otetaan vastaan  ;) wh on käytetty, ammatti ei ole kummoinen eikä mieskään ole rikas, joten toivoisin jotenkin saavan jonkinmoisen työluvan..
syysterveiset täältä Tampereelta teille kaikille!!
Hullu saa olla (ja v?h?n pit??kin olla) mutta ei tyhm?!

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: arja...mutta miten ihmeessä maksan abn.n alasena tehdyt työt. Joo, mokasin kyllä, en ole säilyttänyt kaikkia kuitteja, mutta abn.n alla ansaitsema summa on kyllä noin tiedossa, mutta nyt en vaan mistään löydä tietoa miten verot maksaa.

Sinun olisi täällä ollessasi pitänyt maksaa verot PAYG (pay as you go) ja siihenkin on aikarajansa koska ne pitää maksaa, mutta nyt teet vaan veroilmoituksen ja ilmoitat ansaitsemasi brutto tulot sekä maksamasi verot ja mahdolliset vähennykset. 
ABN alaisena työntekemisen hyväpuoli on juuri siinä, että voit vähentää verotuksesta lähes kaiken eli voit vähentää työvälineet, työmatkat, työvaatteet, osan vuokrastasi, sähkölaskusta, puhelinlaskusta, kännykkälaskusta, tietokoneliittymästä etc, etc...  mutta kuitit täytyy olla.
Jos tienasit ABN alaisena et siis maksanut veroja etkä varmasti myöskään GST (tietysti alasta riippuen) joka on 10% ja sisältyy tuloihisi ja tulee tuloveron päälle, mutta yleensä palvelut eli työnteko toiselle on GST alaista, niin valmistu maksamaan jonkin verran veroja takaisin valtiolle ja jos olit WH viisumilla niin vero jonka joudut maksamaan takaisin voi olla jopa sen 29% bruttotuloistasi + se GST joka on 1/11 osa ansaitsemistasi bruttotuloista ABN alaisena tehdyistä töistä.
 
Tehtyäsi veroilmoituksen lasku tulee kyllä takuulla perässä, mutta hoida ne kunnolla jos kerran haluat tulla takaisin.  Sinun kaikki tietosi on nyt Australian immigrationin ja veroviraston tiedossa ja jos sinulla on velkaa valtiolle niin et saa edes turistiviisumia muista puhumattakaan   8)

arixmel

Arja,
en nyt hirmuiseti verohommia itse hoida mutta vinkkina tuli mieleen etta kun sinulla on ABN niin sun taytyy myos tehda BAS (bussiness activity statement) statement,(Jolla ne sun mahdollisesti samasi GST verot menee maksuun),,jonka formi pitas tulla automaatiseti postissa, mutta sun tapauksessa joudut ilmeisesti mailaamaan/soittamaan niille saadaksesi omasi http://www.gstwize.com.au/Visitors/Questions/bas.htm.

vedampa ajatukseni takaisin ja sanon etta ehka parempi olis alkaa se koko prosessi eli saada digitaali certifikaatti niin sitten paaset tekemaan tuon BAS ja etax ohjelman suoraan netissa. en ole varma onko tama bisne etax sitten sam kuin normaali kansalaisen etax, muistaakseni normaalikansalaisen etaxiin ei liittynyt mitaan snail mail lahetyksia kunhan latas ohjelman.

Mutta tasta kun alat lukemaan niin pitas hoitua, se toimii niin etta osan saat normaali postissa esim pin numero ja asennus cdn ja sitten niiden avulla paaset bisneksen online palveluun ja sita myota tekemaan kaiken vaadittavan paperityon ja maksamaan maksusi
http://www.ato.gov.au/onlineservices/

Omasta mielestani ATO ihmiset ovat oikein auttavaisia, ja uskon asioiden varmasti alkavan selviamaan kunhan alat ottamaan heihin yhteytta.
xcv
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Jaaks

Arja,

Viela tuosta GST'sta sen verran koska et itse siita mitaan maininnut.  Et edes sita tarvitsiko sinun siihen rekisteroitya vai ei.

Tassa hieman tietoa ATO'n sivuilta:
LainaaIf you carry on an enterprise, you must register for GST if your
GST turnover is $75,000 or more ($150,000 or more for
non-profit organisations).
You must also register for GST if you provide taxi travel as part
of your business, regardless of your GST turnover. Taxi travel
means transporting passengers by taxi or limousine for fares.

If you're not registered or required to be registered for GST, you
don't include GST in the price of your sales and you can't claim
credits for any GST included in the price of your purchases,
even if they are for your business. But if you can claim the
business expense as an income tax deduction, you can claim
the entire expense, including GST, on your income tax return.

GST for Small Business

Samaa mielta kuin Ari aikaisemmin, etta ATO'n ihmiset ovat hyvin auttavaisia  :pepsodent

arixmel

ja kuten jaaksin linkki kertoo siihen GST systeemiin saa rekisteroitya pienemmillakin tuloilla, rekisteroityminen voi olla joissakin tapauksissa helpompaa jos myo jotain palveluja jotka isot firmat automaattisesti tilittaa GST mukaanlukien.

elikka jotkut nakee asian yksinkertaisemmaksi silla tavalla etta laskuttaa GST joka tapauksessa ja sitten tilittaa sen valtiolle.

xcv
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

arja

no niin, selvisihän tuokin probleema...
kiitos kaikille vastauksista. Aloitin siis ottamalla faksitse yhteyttä verotoimistoon (ei vastausta parin viikon odotuksen jälkeen), sitten soitin verohelppilinjalle.. ja kuinka ollakkaan siinä e-tax ohjelmassa on kysymys 14 jossa sain abn:n alaiset tulotkin ilmoitettua. Oma mokanihan oli siis etten ollut kuitteja menoista säilyttänyt, ja ammattialakin oli väärin, mutta sain kuitenkin veroilmoituksen täytettyä ja tänään sain postissa mätkylapun, maksettavaa 1600$! No ei auta kuin maksaa. (Niin ja se verotoimiston vastaus faksipyyntoon tuli postissa 2päivää ennen kuin tuo 1600dollarin lasku, eli palvelu toimi kyllä mutta hieman hitaasti)
Nyt sitten alkaakin kukkaron kiristys että saa tuon maksuun, ja rahat lentolippuun.
Muutto siis edessä helmikuussa sydneyyn, turistiviisumilla ikäväkyllä. Laskin poikaystäväni kanssa että kituuttamalla pärjäämme juuri ja juuri hänen palkallansa ensimmäiset 8kk ja sitten voinkin hakea spousseviisumia ja aloittaa ehkä itsekkin rahan ansaitsemisen. Toivottavasti sitä ennenkin saisin vaikka jotain lastenvahtihommia jotta saisin vähän "taskurahoja".. Ideoita lailliseen rahanansaitsemiseen esim neuvoa johonkin viisumiin otetaan kyllä mielellään vastaan sekä vinkkejä halvoista lennoista.
Tunnelmallista joulunodotusta kaikille!
Hullu saa olla (ja v?h?n pit??kin olla) mutta ei tyhm?!

poples

En tohtinut avata uutta keskustelua talle aiheelle kun kerran ABN:sta loytyi jo valmista juttua. Mulla on siis semmoinen ongelma, et minun pitas hankkia tuo ABN. Yhtaan en haluaisi, kun sit pitaa alkaa saatamaan verojen kanssa ja ties mita, mut minun tuleva tyonantaja sanoi et hanki sit semmonen ennen kuin tuut toihin, muuten ei hyva heilu. Et pakko kai se on. Viela vahemman kiinnostaa tuo vaivannako sen takia, et tyosuhteen kesto on 6-8 tuntia. Eli yksi vajaa tyopaiva. Mut oon niin peeaa et pakko tehda ihan mita tahansa. Ja kun ei kerran muuta ole, niin sitten kai se on vaan ABN hankittava.

Sita minun piti olla kysymassa, et miten tarkkoja ne on sen hakemuksen kasittelyssa? Kun sehan on ikaan kuin toiminimi, jotain semmoista yrittajyytta. Ja mina en siis ole minkaanlainen yrittaja, meen toihin jollekin jampalle asentamaan kokolattiamattoa. Minun siis pitas valehdella siihen hakemukseen vaikka mita tietoja et saisin kaikki vaaditut kentat taytettya, tuleeko viikon paasta joku veroagentti ovelle huutamaan etta "Busted!"?

Ilmeisestikaan se ei ole vaihtoehto, etta en hankkisi ABN-numeroa, kun se dude tuntui olevan vakaasti sita mielta et semmoisen hankit jos tuut mulle toihin. Sekaan ei ole vaihtoehto et olisin menematta toihin, koska minun on pakko kehrata jostain edes vahan rahaa. Miten pirussa voikin olla nain vaikeaa loytaa yhtaan mitaan toita? Puolitoista kuukautta olen Melbournessa haeskellut periaatteella "teen mita vaan rahasta" ja tuloksena on ollut 7 tyopaivaa ja kolme eri tyopaikkaa. Olisipa varaa lahtea vaikka Queenslandiin harvest trailille, mut ei riita rahat bussiin tai junaan. Vaan tuopa onkin sitten ihan eri valitusvirsi.

Jaaks

Poples,

Haet numeron täältä:Australian Business Register

Saat sen heti online, jos kaikki ehdot täyttyy  8)

Jos tähän leikkiin lähdet, niin hoida sitten vero ym asiat kunnolla. Mitään ei kannata valehdella, koska siitä jää kuitenkin kiinni.

ps.  Muista myös, että sinun tulee hankkia ITSE omat vakuutuksesi etkä saa mitään superannuation työnantajalta, koska olet sub contractor.  Myöskin, jos laitat matot väärin ja tulee korvausvaatimus asiakkaalta, niin sinä yksin olet vastuussa - ei työnantajasi.

SeppoG

Onkohan poplesilla sama ongelma kun minulla? Täällä Sydneyssä ei olisi mitään ongelmia löytää töitä kunhan ei olisi tämä kirottu WH-viisumi!  ;)
Kyll? Australiassakin vituttaa, mutta ei l?hesk??n yht? paljon kuin Suomessa...

Leokatti

Olisikohan epäluotettavilla WH-viisumilaisilla mitään tekemistä sen kanssa, että töitä on vaikea löytää? En siis tarkoita täällä kirjoittavia henk.koht., mutta noin yleensähän se tahtoo mennä niin, että tekevät päivän hommia ja sitten seuraavana ei ilmestytäkään enää paikalle, kun ei työt miellyttäneet tai sitten illalla venyi vähän pitkään...

Peukkuja teille ja toivottavasti ette lukeudu noihin em. tyyppeihin niin jatkossakin joku vielä löytää töitä WH-viisumillakin.

Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

poples

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - huhtikuu 07, 2008, 19:17
Poples,

Haet numeron täältä:Australian Business Register

Saat sen heti online, jos kaikki ehdot täyttyy
O je. Nama asiat olikin tiedossa. Pitaa siis soittaa sille tyypille ja sanoa etten ole menossa toihin, kun en kerran ole mikaan yrittaja.

Lainaus käyttäjältä: Leokattiyleensähän se tahtoo mennä niin, että tekevät päivän hommia ja sitten seuraavana ei ilmestytäkään enää paikalle, kun ei työt miellyttäneet tai sitten illalla venyi vähän pitkään...
Voihan se hyvinkin olla, etta jotkut paatoimisesti lomailevat WH:laiset kay vaan valilla leikkimassa tyontekoa ja sit homma ns. kusee kaikille muille. Itse tulin tanne Ausseihin toita tekemaan ja siksi onkin aika viheliaista kun toita ei irtoa millaan. Nyt nayttaa silta et otan riskin ja pistan joka pennin kiinni lentoon Brisbaneen, jos sielta suunnalta loytyisi jotain harvestia. Jos ei loydy, niin sit vaan liftaamalla Sydneyhyn ja sillan alle asumaan. Ja eikun vaan anelemaan sukulaisilta Suomesta paluulipun verran rahaa lainaan.

On a related note: Jos tiedatte et joku tarvii Brisbanessa tunnollista ja kunnollista jamppaa mihin tahansa toihin, niin mina olen se jamppa. Tai no. Telemarkkinointia en tee, muuten mita tahansa. Voin vaikka suolistaa kissoja. Tai syoda kynttiloita. Tai... jotain. Mita tahansa. Kuten vanha suomalainen sanonta kuuluu, "rahasta se tanssii vaikka ryssan pappi."

SeppoG

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - huhtikuu 07, 2008, 19:53
Olisikohan epäluotettavilla WH-viisumilaisilla mitään tekemistä sen kanssa, että töitä on vaikea löytää? En siis tarkoita täällä kirjoittavia henk.koht., mutta noin yleensähän se tahtoo mennä niin, että tekevät päivän hommia ja sitten seuraavana ei ilmestytäkään enää paikalle, kun ei työt miellyttäneet tai sitten illalla venyi vähän pitkään...

Peukkuja teille ja toivottavasti ette lukeudu noihin em. tyyppeihin niin jatkossakin joku vielä löytää töitä WH-viisumillakin.



Voi hyvinkin olla, mutta harmittaa kun ihan aikuisten oikeesti haluaisi olla sen 6kk, tai miksi ei vakka pidempään töissä.  8) Noh, onneksi on henkilöstöpalveluiden kautta löytynyt jonkin verran mukavaa varastotyötä ja tänään tuli taas käytyä parissa haastattelussa, että eiköhän jotain kohta löydy?

Onneksi ei jaksa ottaa tätä elämää niin tosissaan!  :pepsodent
Kyll? Australiassakin vituttaa, mutta ei l?hesk??n yht? paljon kuin Suomessa...

poples

Lainaus käyttäjältä: SeppoG - huhtikuu 07, 2008, 20:37Onneksi ei jaksa ottaa tätä elämää niin tosissaan!
Onhan se hieno asenne tuo kylla, enka halua mitenkaan pilata iloista tunnelmaasi. Mut minua ei jaksa enaa juurikaan naurattaa kun tililla on alle $200 eika mitaan tietoa toista ja vuokra pitaisi taas kohta maksaa ja varmaan joskus jotain syodakin. Mut ei muuta kuin toiveikas talvimieli paalle, ehka taa viela tasta.

MH

Positiivistä tuossa on se että käyt muille hyvästä esimerkistä siihen, mitä voi tapahtua kun lähtee liian pienellä budjetilla liikkeelle kun töitä ei löydykkään niinkuin on kuvitellut. :nuttu: :nuttu: :nuttu:

Tästäkin on täällä ollut puhetta monasti.

poples

Lainaus käyttäjältä: MH - huhtikuu 07, 2008, 23:34
Positiivistä tuossa on se että käyt muille hyvästä esimerkistä siihen, mitä voi tapahtua kun lähtee liian pienellä budjetilla liikkeelle kun töitä ei löydykkään niinkuin on kuvitellut.
Tästäkin on täällä ollut puhetta monasti.
Ei kay kiistaminen. (Positiivisuudesta olen tosin eri mielta.) Luin itsekin niita juttuja paljon ennen lahtoani ja olin jo perumassa, mut paatin sit et "jos nyt en, niin en mene ollenkaan". Eika silla, hauskaa on ollut. Nyt vaan nayttaa silta et saattaa loppua ennenaikaisesti tama riemu. Vaan paaseehan tanne takaisin. Ei tietenkaan wh-viisumilla, mut aika vahaista se w on tahankin asti ollut, sama olisi hengata pelkalla h:lla. En nyt kuitenkaan viela heita pyyhetta kaivoon ja kirvesta nurkkaan, vaan katon mita vastaan tulee.

arja

Voi kuinka tutulta kuulostaa tuo wh:laisen elama, ei ole luksusta ei. Minulla oli toissavuonna ihan sama ongelma, toita olisi ollut vaikka kuinka jos olisit voinut tehda toita yli 6kk samassa paikassa, mutta sehan ei onnistu. Ja vaikka kuulin kuinka esim hedelmanpoimintaan yms tarvitaan aina tyontekijoita, niin niitakaan paikkoja ei niin vain loytynyt. Itsellani kavi hyva tuuri kun eksyin Alice springsiin ja loysin toita roudhousesta yli kuukaudeksi, siella sain sopivasti tienattua saastoon rahaa. Vinkkina annankin siella suunnassa reissaaville etta katsastaa roadhousien ja cattlestationien ilmoitukset tai vaikka soittaa suoraan ja kysyy toita, ainakin silloin kun mina siella olin siella oli pulaa tyontekijoista sesonkiaikana.
Mutta vaikka wh-vuosi ei aina niin helppoa ollut, en kuitenkaan kertaakaan katunut tanne lahtoa. Loppujen lopuksi kuitenkin selvisin vuodesta yllattavankin helposti, helpommin taalta toita loytyi kuin suomesta. Eli tsemppia kaikille, kaikista vastoinkaymisista huolimatta olen melkein satavarma etta teilla on aivan mahtava wh-reissu edessa.
Nyt siis olen itse takaisin Sydneyssa, turistiviisumilla, eli eipa voi tehda toita vaikka kuinka haluaisi. ensi viikolla olisi tarkoitus hakea jatkoaikaa viisumille. Oloneuvoksena olo ei ole niin rentouttavaa kuin luulisi, mutta jos nyt taman vuoden jaksaa kitkutella niin eikohan ensi vuonna sitten saa sen spousseviisumin ja tyoluvan!!
Hullu saa olla (ja v?h?n pit??kin olla) mutta ei tyhm?!

Leokatti

Onko poplesilla mitään koulutusta tai erityisiä taitoja? Mitä olet aiemmin tehnyt?
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

poples

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - huhtikuu 09, 2008, 11:06
Onko poplesilla mitään koulutusta tai erityisiä taitoja? Mitä olet aiemmin tehnyt?
Taalla Brisbanessa pitaa maksaa netin kaytosta (outrageous!) niin on jaanyt tama taulu tsekkaamatta. Mullahan on vaikka mita taitoja ja koulutusta! (hiusmalli! taksikuski! melkein kokki! kiertuemanageri! toimihenkilo! lautamies!) Mutta olkoon ihan rauhassa, en ala mainostamaan kun olen kuitenkin lahdossa pois ihan kohta, sit teita vaan harmittaisi etta voi ei, tuommoinen timangi oli joukossamme, mutta poissa, nyt kaikki on poissa, toivo on menetetty.

Reijo

En ole katkera, mutta kuitenkin  :confuse
Reijo

Rinkka

Heippati hei! Tahan ketjuun ei ole nakojaan aikoihin kirjoitettu, mutta en viitsi uuttakaan keskustelua avata, joten here we go...

Olen tehnyt kohta kolmisen kuukautta toita omalla ABN:lla, jonka tyonantajani mulle haki. Lopetan tyot parin viikon kuluessa ja rupesin miettimaan etta paljonkohan niita veroja nyt pitais maksaa ja talsin siis eraan veroheppulin juttusille. Han sanoi etta koska bruttotuloni jaavat reilusti alle $6000 niin minun ei tarvitse maksaa veroja ollenkaan eika ilmoitella kenellekaan yhtaan mitaan. Voikohan tama pitaa paikkaansa? No, toinen ongelma on se etta tein syksylla nelja viikkoa baarihommia Queenslandissa (nyt olen siis Perthissa), mista en koskaan saanut minkaanlaista payment summarya vaikka kuinka kinusin. Minulla ei siis ole minkaanlaisia palkkakuitteja ko. tyosta eika aavistustakaan siita paljonko palkastani on pidatetty veroa (ja kuinka paljon tyonantaja veti valista, mur...). Sain vain shekit kateen ja ne summat olen kylla itselleni laittanut muistiin, mutta mita hyotya siita on sitten veroilmoitusta tayttaessa.

Mita kokeneemmat suosittelevat, marssinko johonkin verotoimistoon ja pyydan apua asian selvittelyssa vai olenko nyt ihan totaalisesti lirissa ilman niita kuitteja? Tasta ABN-hommasta mulla on onneksi joka ikinen kuitti tallessa ja olen tayttanyt kilometrivihkosta ym, joten sen puoleen ei varmaan ole mitaan hataa.

Olen surffannut ATOn sivuilla vaikka ja kuinka, mutta ei vaan tunnu asia selvenevan. Jos jollakulla on vinkkeja niin otan ne kiitollisena vastaan!