Vanhuus ja eläkkelläolo Australiassa

Aloittaja datapair, toukokuu 19, 2003, 16:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Urul

Suomalainen Lepokoti löytyy läheltä
Brisbanea. www.finlandiavillage.com

[Editoitu 19/5/03 by Urul]

Andreasyan

Hei Tapio,
kuinkas sattuikaan, olemme juuri Tonyn kanssa ruotineet Svedu-Suomi aihetta ilmoitustaulu foorumissa otsakkeen "voi vatun vatun vattu" alla. Sinulla on varmasti myös sanasi sanottavana kun jo 40 vuotta olet täällä asustellut. Itse olen melko uusi, vain n.5 vuotta Ruotsissa...mutta ihan samat fiilikset kuin sullakin, ja varmaan monella muulla meikäläisellä. Mielenkiintoinen on myös aihe jota tutkit, itse olen psyk.syrra ja muuttamassa Canberraan, pistäpä lisää infoa tulemaan niin saadaan jutustella.
Terveisin: Anne

Tony

G´dag Tapio,

Omat kokemukseni Australiasta ovat, ainakin toistaiseksi, jääneet pelkästään matkusteluun ja hyviin ystäviin, niin suomalaisiin kuin australialaisiin. Mutta sen kyllä voin taata, että suomalaisiin siellä suhtaudutaan huomattavasti neutraalimmin kuin Ruotsissa, ja onhan siihen selvät syytkin. Suomalaisia on Australiassa niin vähän, etteivät he pahemmin erotu katukuvasta, eivätkä he myöskään ole perustaneet sisään päin kääntyneitä yhteisöjä, jotka olisivat millään tavalla ristiriidassa Australian valtaväestön(mikä se sitten onkaan) kanssa. Eikä moni australialainen taida tietää Suomesta juuri mitään, hyvä jos tietää missä päin moinen maa sijaitsee. Toisaalta nämä formula-sankarit ovat tietenkin saattaneet muuttaa tätä asiaa, joten kertokaapas Australiassa asuvat, että tiedetäänkö Raikkonen suomalaiseksi ja ovatko formulat lisänneet Suomi tietoisuutta. Formuloista ja Svedu-kytköksestä vielä sen verran, että eikös ne ruotsalaiset aikoinaan yrittäneet omia Keke Rosberginkin. Säälittäväähän se on , kun naapurit joutuvat menemään lähes 30 vuotta ajassa taaksepäin ja muistelemaan edesmennyttä Ronnie Petersonia. Kyllähän Suomi voisi ihan vain säälistä leasata ruotsalaisille edes muutamaa formulakuskia, ja jos kaupan päälle annettais vielä pari rallikuskia, ja saisivat ihan vapaasti uskotella niiden olevan aitoja Taalainmaan poikia, niin olisivatkohan tyytyväisiä.
Anne, se mitä kerroit siitä ruotsalaisesta, joka suuttui teidän puhumisesta suomenkielellä, niin ei ole mikään harvinaisuus, olen nimittäin kuullut samanlaisista tapauksista enennenkin. Se on kai se kuvitelma siitä, että heistä puhutaan pahaa, enpä muuta syytä asialle keksi. Tuleepahan vain mieleen, että onkohan ruotsalaisilla sittenkään aidosti hyvä itsetunto. Mutta muistan kyllä Australiastakin hieman vastaavia tilanteita, kun kaverini kanssa puhuimme suomea, ja jos vielä satuimme naurahtamaan, niin silloin saattoi aussi kuvitella, että kyse on hänestä.

 :)Tony

Jaaks

Tapio,

Sorry, mutta ei tullut ihan selvaksi mita haluat tietaa?
Miten vanhuksista pidetaan huolta?  Mista iasta lahtien pitaisi ihmiset luokitella vanhuksiksi?

Taalla on hyvin yleista ja lainmukaista jaada "vanhuuselakkeelle", jolloin saat kaikki elakerahastossa olevat rahat pois, jo 55 vuotiaana.:cool:
Tiettyja etuisuuksia saa jo kun tayttaa 50. Valtion elakkeen saanti riippuu sitten jo muista asioista, kuten omaisuudesta, syntymavuodesta etc.
Vai tarkoitatko kuinka paljon rahaa ym avustuksia saa valtiolta tai muuten yhteiskunnalta.  

On vahan valtavan laaja alue alkaa selvitteleen yhtaan sen tarkemmin tietamatta.  Taalla on myoskin tiettyja asioita, jotka on Liittovaltion- (eli Federal) ja tiettyja asioita Osavaltio tasolla???

Taalta loydat hieman tietoa Canberran (eli Federal ) Senior Citizen palveluista:

http://www.facs.gov.au/GUIDE/ind_gde/seniorc1.htm

ja naista vahan lisaa:

http://www.aboutseniors.com.au

http://www.seniorcitizen.com.au/seniorcitizen.htm



Muuten en sanoisi, etta elakelaisia tai vanhuksia kohdeltaisiin taalla yhtaan erilailla kuin nuorempiakin noin normaali elaman puitteissa.  Tietysti on olemassa kaikenlaisia alennuksia kuten; veroissa, matkustuksessa, laakkeissa, sahkossa, vakuutuksissa jne. jne...
Ja ennenkuin joku muu lukija tulee esiin jonkun raikean tapauksen kanssa totean, etta poikkeuksia aina loytyy.

Cheers
Jaaks


:XXXX:XXXX:XXXX

Jaaks

Tony,

En tieda onko Raikkonen viela tullut niin kovin tunnetuksi.  Hakkisesta puhutaan vielakin.
Muista taalla tunnetuista suomalaisista taytyy mainita Tommi Makinen.  Mitsubishi on myynyt jo vuodesta 1999 lahtien Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Makinen Edition ja Tommin nimi on hyvin nakyvasti takaspoilerin alapuolella.  Myoskin nk Ralliart on hyvin esilla useissa autoissa.

Cheers
Jaaks

Jukka

Tony,

Pari kommenttia sun kirjoitukseen, oon Sydneyssä hommissa ja mun kaveri/työpiirissä ei kyllä tunneta Häkkistä taikka Räikköstä, mutta Schumi kylläkin tunnetaan. F1:t on tosi pieni uutinen, Webberistä kirjoitetaan jonkin verran mutta sekin on kyllä jossain urheilu-uutisten pikkujutuissa.

Sitten ruotsalaisiin, olin 80-luvun lopulla Omanissa töissä ja monet työkavereista oli ruotsalaisia. Muistan hyvin kun olin suomalaisen vaimoni kanssa kylässä kahdella ruotsalaisella kaverilla ja hänen kanssaan istuin olohuoneessa katsomassa TV:tä kun kaverit samaan aikaan keittiössä kokkasivat. Mikä oli hienointa niin koko ajan puhuivat keskenään englantia koska kumpikaan meistä ei oikein osannut ruotsia. Sen jälkeen mun arvotus ruotsalaisia kohtaan nousi tuntuvasti, myöskin vaimon kanssa puhuimme aina englantia jos kaikki eivät ymmärrä suomea, mun mielestä se on yks tärkeimmistä käyttäytymissäännöstä. Nyt kun oon monta vuotta ollut saksalaisten kanssa, niin mikään ei kyllä enempää ota päähän kun puhuvat saksaa kun olen läsnä, esim. autossa taikka ravintolassa.

Jukka
:XXXX

Tony

Niin, tulihan sitä jo aluksi mainittuakin, että tuskinpa Australiassa Suomesta paljoakaan tiedetään, ja onhan se ihan selvääkin, kun emme mitään lähimpiä naapurivaltioita ole , eikä Suomessa juurikaan pelata krikettiä ja aussifudista, saatika Australiassa olla kiinnostuneita jääkiekosta.
Jukka, vähän harmittaa, etten tuota kieliasiaa selventänyt heti alkuunsa muutamaa lausetta enempää, joten korjataanpa asia. Se ei aina ole niin yksiselitteistä milloin pitää puhua yleisesti ymmärrettyä kieltä, koska asiaan voivat vaikuttaa niin monet tekijät. Se vaatiikin todellista tilannetajua ja ymmärtämystä, niin vieraan kielen puhujilta kuin häneltäkin, joka ei kieltä ymmärrä. Kerroit esimerkin niistä ruotsalaisista työkavereistasi siellä Omanissa. Minkähänlainen mahtoi olla heidän kielitaitonsa, tuskinpa he siellä keittössä keskustelivat pelkällä koulussa opitulla englannilla, jolloin tilanne olisi saattanut kuulostaa enemmänkin koomiselta. Eli tässä tulee kysymykseen vierasta kieltä puhuvien kielitaito , ja se on asia minkä tämän sivullisen ihmisenkin tulisi ymmärtää ottaa huomioon. Minäkin kun tulin ensimmäistä kertaa Australiaan 19 vuotiaana, pohjana lukion lyhyt englanti, niin jos en olisi saanut kommunikoida sanaakaan suomeksi , silloin kun joku australialainen oli lähettyvillä, niin olisi se ollut aika kornia. Tottakai sitä itsekin yritti mahdollisimman nopeasti kehittää kielitaitoa, jotta pystyisi keskustelemaan muiden kanssa, mutta kuten tiedät ei se tapahdu aivan hetkessä. Me ihmiset vaan olemme niin erilaisia, ja toisilla on vaan kielellinen muisti parempi kuin toisilla, jolloin vieraiden kielten oppiminen on helpompaa. Itse en ole mikään varsinainen kielinero, vaikka maailmaa olenkin paljon kiertänyt. Joku muu vastaavien reissujen tehneenä saattaisi puhua täydellistä englantia, mutta minä en, ja siksi täytyykin tulla taas Australiaan harjoittelemaan. Toki kyllä pärjään englannilla kaikissa mahdollisissa tilanteissa, mutta onhan se kiva, että on elämässä haasteita.
Ymmärrän hyvin tuon kohteliaisuus näkökulman. Pikkuveljelläni oli aikanaan amerikkalainen tyttöystävä, ja kun kävimme kolmistaan esim. ravintolassa, niin tietenkin puhuimme yleisesti englantia. Ehkäpä jonkun sanan saatoimme jossakin tilanteessa veljeni kanssa vaihtaa suomeksi, mutta emme ruvenneet keskustelemaan, jolloin hänen tyttöystävänsä olisi jäänyt ulkopuoliseksi. Tärkeää onkin nyt eroittaa toisistaan kohteliaisuusnäkökulma ja kielirasistiset tilanteet, joista Annekin mainitsi. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.
Miten on australiansuomalaiset, minkälainen käytäntö teillä on esim. pubissa, siitä milloin kielen täytyy vaihtua englanniksi. Silloin kun pöytään saapuu ei-suomalainen? Entä jos suomalaisten ryhmä on isompi ja tämä ei-suomalainen juttelee vain yhden suomalaisen kanssa, siis tietysti englanniksi, niin vaihtavatko muut suomalaiset silloin oman keskustelunsa automaattisesti englanniksi, jottei tämä ei-suomalainen pahastuisi?
Lopuksi täytyy vielä kerran todeta, etten todellakaan ole mikään ruotsalaisten vihaaja. Halusin vain herättää keskustelua siitä minkälainen meidän suomalaisten identiteetti on ja mistä se on syntynyt. Olen tavannut useita mukavia ruotsalaisia, mutta myös niitäkin, joiden mielestä Suomessa ei ole muuta hyvää, kun että sieltä suunnasta tulee kesän lämpimät poutasäät.

:)Tony

[Editoitu 21/5/03 by Tony]

Milka

Taalla puhumme suomalaisen ystavattareni Heidin kanssa suomea keskenamme. Mutta kun seuraan liittyy muita suomea ymmartamattomia ihmisia vaihdamme kielen englanniksi.

Olen pitkalle samaa mielta Tonyn kanssa kohteliaisuudesta kieliasioissa. Mina en itsekaan ole mikaan kielinero ja ystavistani ja sukulaisista loytyy monia, jotka eivat osaa englantia lainkaan tai kouluenglanti on niin ruosteessa etteivat uskalla sita kayttaa. Mieheni ei osaa suomea, mutta jos isantavaki Suomessa ollessamme puhuu suomea keskenaan ei mieheni siita loukkaannu lainkaan. Jos keskustelu on suomeksi mina yleensa tulkkaan hanelle, mita ymparilla puhutaan ettei han jaa mistaan paitsi. Samalla lailla tulkaan ymparilla englanniksi kaydyn keskustelun suomeksi seurueeseen kuuluville ihmisille, jotka eivat ymmarra englantia.

Jaaks

Sitahan se juuri on - kohteliaisuutta tai toisten huomioon ottamista.  

Meilla on sama juttu kun on jonkin verran suomalaisia ystavia, etta jos porukassa on muunkielisia, niin silloin puhutaan automaattisesti englantia.

Vaimoni ei myoskaan puhu suomea, mutta aina han itse heittaa valiin ne harvat osaamansa suomenkielen sanat englannin keskelle kuten; kiitos, ole hyva, heippa, mita kuuluu jne.

Minusta vahan tuntuu, etta perus suomalainen on valtavan ujo omasta kielitaidostaan.  Eihan sita kielta opi muuten kuin kayttamalla sita ja jos on liian ujo ja pelkaa virheita, niin eihan siita mitaan tule.  
Alkaa ollenkaan jannittako, etta onko se nyt se aivan oikea sana tai oikea lausuminen; jos toinen ei ymmarra niin kylla ne kysyy, etta: excuse me? tai muuta vastaavaa.
Tuskin kukaan tulee teidan kielitaidolle nauramaan, paitsi tietysti joku toinen suomalainen joka onkin sitten taysi idiootti.

Laitetaanpa se vaikka Suomen koululaitoksen tai opetustekniikan syyksi.  Siella kun ei koskaan rohkaistu yrittamaan ellet tiennyt varmasti sita oikeaa aantamista tai sanaa ja nyt voisi kylla itsekin kinastella sen vanhan opettajan kanssa kuinka jotkut sanat oikeassa elamassa aannetaan ja kuinka monta eri versiota englanninkielisessa maailmassa loytyy. (tastahan voisi aloittaa vaikka uuden aiheen, siella varmasti loytyy joku opetushenkinen suomalainen joka lukee naita juttuja)
:D

Niinkuin aikaisemminkin on sanottu, niin Australia on sellainen kansalaisuuksien sulatto, ettei ole tosikaan.

Taalla jopa useissa valtion viroissa eli yleisessa asiakapalveluksessa on niin monia eri kansalaisuuksia ja joskus on meikalaisenkin kohtalaisella englannin kielen taidollaan hyvin vaikea ymmartaa jonkun pohjois-intialaisen mongerrusta kun yritan selvittaa esim. viime vuoden verotusta. Siina joskus tulee hieman aitia ikava, mutta jotenkin siita aina selvitaan kun molemmat yrittaa.

Samoin on laita useiden suomalaisten tuttujemme kanssa, joilla on erittain hyva englanninkielen taito(euroopassa tai jenkkeissa opittu), mutta heilla on vaikeuksia ymmartaa meidan lapsia, joilla luonnollisesti on hyvin vahva aussi aksentti ja aussi sanavarasto.  


Cheers
Jaaks
:XXXX

[Editoitu 22/5/03 by Jaaks]

[Editoitu 22/5/03 by Jaaks]

datapair

Tervehdys!

Tässä odotellesani lähetyksen alkua täsmennän sitä aikaisempaa kirjoitustani.

Tarkoitukseni oli kertoa, että olen tulossa ja millä asialla.

Pääsiäisenä 1964 tuli koulukaverini isänsä kanssa käymään Suomessa sieltä Australiasta jossa olivat asuneet kymmenisen vuotta.

Kun oli lähdössä takaiksin, niin  kysyi lähdenkö mukaan ja sanoin, että miksipä ei. Pääsimme Göteborgiin asti jossa asuimme hänen siskonsa luona. Ja miten ollakkaan rahat kävivät vähiin ja tuli muitakin viiveitä.

Siitä lähtien olen asunut eri puolilla Ruotsia. Kaverini muutti takaisin Australiaan.

Yhteydet katkesivat, mutta vajaa vuosi sitten hän soitti ja teki saman kysymksen lähdenkö käymään siellä.

Hänen selkänsä on vammautunut ja hän liikkuu pyörätuolilla.

Ruotsin Radion toimitusjohtaja päätti, että kaikki työntekijät voivat parantaa ammattitaitoaan ja kehittää itseään 20.000 kruunun edestä.

Suomenkielinen Sisuradio (http://www.sr.se/Sisuradio/) lähettää muunmuassa "Kultaiset vuodet" nimistä ohjelmaa jonka kohderyhmä on työelämän jättäneet Ruotsinsuomalaiset.

Tästä sitten syntyi idea lähteä tekemään muutama haastattelu sieltä Australiasta.

Tarkoitukseni ei ole tehdä kovin syväluotaavaa asiajuttuja miten yhteiskunta kohtelee eläkeikäisiä, vaan minkälaisia elämäntarinoita ja -kohtaloita ihmisillä on kerrottavana.

Tietysti lähinnä kaipaisin tietoa hyvistä tarinaniskijöistä.
Mistä heidät löytää lähinnä Sydneyn ja Canberran akselilla.

Terveisiä Canberraan muuttavalle Annelle, kaikesta päätellen pahin stressi on alkanut, mutta kyllä se siitä.
Jutustellaan toki, ehkäpä siellä Canberrassa voidaan käydä vaikka olusilla?

Nyt alkaa aika polttaa.

terveisin Tapio

PS: Jos käytte Sisuradion kotisivulla, niin työskentelen Sydänmaan Sisuradiossa, sieltä löytyy yhteystietoja.

Sama
   

Jaaks

Tapio,

Jos haluat "tarinaniskijaa" niin huuda taalla oikein lujaa:

RAIVOOOOO..... ja kilistele kaljamukeja tahan malliin  :XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX

Pitais loytya varsinainen juttumaakari.

Cheers

(Sorry Raivo.. I just had to..:cool )

[Editoitu 23/5/03 by Jaaks]

[Editoitu 23/5/03 by Jaaks]

jounij

Minä tunnen - ainakin joten kuten - lähes kaikki Canberran suomalaiset. Joukossa tosiaan on myös monia jutuniskijöitä radiohaastattelujakin silmälläpitäen. (Itsekin muuten teen vaimoni Arjan kanssa radio-ohjelmia suomenkielellä yhdellä Canberran paikallisella radioasemalla.) Eli tervetuloa kyselemään lähempiä kontaktitietoja sitten, kun Canberraan tulon aikataulu alkaa olla lukkoonlyöty.


Kehottaa

Jouni Juntunen
Canberra
Jouni
Canberra

Jukka

Moi Jouni,

Harmittaa kun en tietänyt näistä jutuista, olin vuosi sitten vajaan vuoden siellä (Canberra), mutta viikonloppuisin ajoin aina kotiin (Central Coast, 2 x 400 km). Pari kertaa tapasin yhden suomalaisen kaverin jonka nimeä en muista mutta hän istui kapakassa (Dickson) punainen Ferrarin lippis päässä. Hän tuli tänne joskus 60-luvulla ja hänen juttunsa oli kyllä tosi mielenkiintoisia, hän oli ollut hommissa Darwinista Alice Springen kautta Canberraan.

Jukka



jounij

Moi vaan,

Niin, harmihan se, mutta nytpä tiedät keneen ottaa yhteyttä ensi kerralla, kun tänne päin on asiaa.

Ei sano minulle mitään tuo punainen ferrarilippis. Liekö mahdollista, etten tunne koko kaveria?! :) Ovat jonkun verran hajaantuneet nämä vielä pubeissa käyvät suomalaiset eri puolille kaupunkia Suomi-Klubin lakkauttamisen jälkeen. Kokemuksieni mukaan suomalaisia tapaa varmimmin Hawkerin kaupungiosassa sijaitsevan Belconnen Soccer Clubin baarissa. Usein torstai-iltaisin köörissä on hyvinkin toistakymmentä tyyppiä niin miehiä kuin naisiakin. Ja tuohon toisaalla käynnistyneeseen juomatapakeskusteluun viitaten, eivät nämä suomalaiset ole edes pahemmin juovuksissakaan. Enemmän siinä jutustellaan keskenään  - toki muutamia midejä (ei niinkään schoonereita) nappaillen.


Joskus myös Soccer Clubilla nähty

Jouni
Canberra
Jouni
Canberra

Raiwå

Kiitos Jaakz !!!!


:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:coolh

Meikäläinen juuri pari kk sitten sai eläkeläispaperit kuntoon Isälleni.
Siinä olisi kerrottavana sotatarinoita ja muita kauhukuvia, ainakin 5min menis.:coolh

Ja muutenvaan Ausseissa elämisestä menis ainakin yksi aa patterisarja tukkoon nauhottajasta.


Mutta aletaas jutteleen Naisista!!!!!!:coolh:coolh
Ja kaljasta :XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX

Siihen ei yksi kapinen 20.000 kruunun budjetti piisaa ku yhdex illaksi :))

Tervetuloa meidän matalaan majaamme.

Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

datapair


Joumille ja miksei myös Raylle!

Olet aivan oikeassa ettei vaivainen 20.000 Ruotsin kuninkaallista kruunua riitä, mutta ehkäpä edestakaiseen lentoon.

Mutta omiaan ottaa avuksi, niin eiköhän sitä oluissa pysy.

Sattuipa aivan kohdalleen Jouni kun olet alan miehiä. Nimittäin yksi perustelu matkalle oli nimenomaan, että tutustun myös suomenkieliseen radiotoimintaan.

Ei edes Ruotsin radio hellitä kukkaroaan ilman kunnollisia perusteluja, vaikka on runsaasti luvannut.(noin 1800 työntekijää)

Yksi työkavereistani Jönköpinistä työskenli parisenkymmentä vuotta sitten Sydneyssä (tulikohan oikein tavattua?) jollakin radiokanavalla parisen vuotta. Mahtaako siellä olla vielä suomenkielisiä lähetyksiä.

Olen tässä ollut jo pari päivää vuosilomalla, puuhaillut puutarhassa sun muuta.

Torstain vastaisena yönä lähden Lahteen siskon tytön lakkiaisiin. Matkaa kertyy ehkä saman verran kuin Canberrasta Brisbaneen? Tai sitten vähemmän, kun nuo Australian etäisyydet ovat hallelujaa meikäläiselle.
Ehkä oikea mitta olisi Tukholmasta Kreikkaan?

Aikaisemmin oli puhetta jollakin näistä otsikoista talojen eteisistä.

Talomme on rakennettu 1908 ja ei siinä perskules ole minkäänlaista verantaa.

Pienen pieni eteinen josta ovi suoraan pihalle.

Nyt aion lomani aikana korjata lähes sata vuotta vanhan mokan ja rakentaa kunnon verannan.

Vielä puolivuotta sitten sai Borlängeläisestä lihakaupasta HK:n sinistä, mutta kun omistaja vaihtui niin siihen loppui se lysti.

Suomesta tärkein ostos on HK:n sininen koska se vanhalle stadilaiselle maistuu parhaiten.

Jouni yksi asia jota olen pohtinut on se miten saat suomalaista musiikkia sinne?

Meille levyfirmat lähettävät CD levyjä joita emme enään soittele koska meillä kaikki musiikki on tietokannassa.

Jos olet levyjen tarpeessa, ja firma suhtautuu suosiollisesti lähtöaikeisiini, niin voin tuoda tullessani
nipun suomalaista musiikkia.

Eipä muuta kuin hyvää jatkoa terveisin Tapio



jounij

Moi Tapio!

Tässä vastauksia yllä esittämiisi kysymyksiin:

Jep, Sydneyssä (on oikeinkirjoitettu :)) on suomenkielistä radiotoimintaa. Sieltä käsin lähetetään suurimmassa osassa maan suurissa kaupungeissa kuultavat valtion Special Broadcasting Services (SBS) -aseman monikieliset lähetykset. Suomalaista ohjelmaa lähetetään lauantaiaamuisin kello 7 - 8 ja sunnuntaisin kello 17 - 18. (Kuuluvatko nämä ohjelmat Perthissä, ja jos kuuluvat, niin mihin aikaan?) Suomenkielisen ohjelman teosta vastaa sydneyläinen Karl Mattas, jolla on apunaan Kaarina Rauramo. Karliin voi ottaa yhteyttä puhelimitse +61 - 2 - 9560 2768. Sähköpostiosoite on muistaakseni etunimi.sukunimi (eli karl.mattas) + miukumauku + sbs.com.au, mutta en voi tarkistaa tätä juuri tähän hätään. Sitä paitsi Karl taitaa olla kesäkuun lopulle asti Suomessa.

Musiikkia olen saanut muun muassa pyytämällä veljeäni postittamaan joitain CD:itä. Kolmella Suomen matkallani olen myös ostanut joka kerta pienen matkalaukullisen musiikkia. Jos sinulla kerta on joutilaita levyjä, niin kyllä minulla niille käyttöä löytyy.


Etukäteen kiittelee

Jouni
Canberra


P.S. Hieman täkäläisistä tie-etäisyyksistä: Melbournesta Canberraan on 670 kilometriä, Canberrasta Sydneyyn 300 ja Sydneystä Brisbaneen 960. Melbournesta pääsee Brisbaneen myös suoraan sisämaan kautta 1726 kilometriä ajamalla. Näitä ja muita Itä-Australian etäisyyksiä voi tarkistaa vaikkapa New South Walesin autoilujärjestön NRMA:n veppisivulta

http://www.mynrma.com.au/products/travel/maps/index.shtml

löytyvällä etäisyyslaskimella (Distance Calculator).
Jouni
Canberra

datapair


Moi!

Olen aika uusi tällä listalla. Olen myös melkoisella mielenkiinnolla seurannut käytyjä keskusteluja jonkin aikaa.

Nyt näyttää siltä, että työnantajani maksaa matkat Australiaan jotta tekisin 10 - 15 haastattelua eläkelästen ja vanhusten kanssa sinne lähdöstä, elämästä siellä ja miten vanhuksista pidetään huolta vaikka suomeksi.

Olen tulossa joskus joulukuussa ja aion keskyttyä lähinnä Sidneye - Canberra akselille.


Miksi juuri tämä aihe?

Olen asunut Ruotsissa 40-vuotta ja nähnyt miten "svedut" kohtelee meitä ns. Ruotsinsuomalaisia. Kohdellaanko suomlaisia paremmin siellä?

Tänään esimerkiksi saavutti Kimi Räikkönen kakkos-sijan
Formel ykköskisassa Itävallassa.

Se oli kuin tervaa ruotsalaisten selostajien suussa (sekunda germaanien); Kimi johtaa kuitenkin F1:stä vaikkapa ruotsalaisten kiusaksi,


Eipä muuta, tulen kertomaan matkasuunnitelmistani myöhemmin.

terveisin Tapio A