Muutto ilman muuttokuormaa

Aloittaja solan, lokakuu 12, 2010, 02:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

solan

Kuinka moni taalla on muuttanut Australiaan ilman muuttokuormaa? Saattaa nyt kuulostaa hassulta mutta jos vaan viisumi jarjestyy niin ollaan mietitty josko lahdettaisiin ihan vaan parin matkalaukun ja repun kanssa matkaan. Suunnitelmana olisi asua maassa pari vuotta, mutta eipa taalla kotosalla oikeastaan mitaan suurempaa ole mita pitaisi valttamatta saada mukaan. No, kirjat toki olisi kivoja ja sitten on kaikenlaista muuta pienta mutta huonekaluja tai muuta sellaista en kaipaa. Jos saisi vaikkapa pari matkalaukkua per nuppi niin sekin tietysti olisi ihan kiva mutten tieda hankaloittaisiko asioita kuinka paljon eli kannattaako luopua ajatuksesta.

Eli tallaisia nyt alustavasti taalla pohdiskelen miettien mahdollista muuttoa ja pohtien asunnon ja roinien kohtaloa.

Inkaa

Mä itse olisin sillä kannalla, että myykää tavarat Suomessa, ja ostakaa Ausseista sitten uudet. Asuntojakin on mahdollista vuokrata kalustettuna, joten se helpottais vähän tuota ostamissumaa sitten paikan päällä - ei tarvitse ostaa kaikkea kerralla! Kirjoja ja noita muita pienempia juttuja kannattaa miettiä sitten lähettävänsä  vaikka shippaamalla, niitä kun ei varmaan ensimmäisiin kuukausiin nyt ehkä niin kaipaa (:
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

aussila

Me aijomme muuttaa ilman muuttokuormaa ensi kuukauden alussa,asiaa varmasti helpottaa valmiiksi kalustettu asunto perillä.
Aijon kuitenkin jättää tärkeimmät huonekalut ym.tavarat sukulaiseni luo,jotka voi sitten lähettää myöhemmin perässä,jos tarvetta?(Muuttokuorman tilaaminen Australiasta käsin on tietojeni mukaan halvempaa,tarkoitan konttia)
Postihan lähettää muistaakseni aina 150kg asti tavaraa,se asia pitää vielä selvittää.

Tänään selvittelin lentoreittejä ja eri mahdollisuuksia,ihmettelen kovasti finnairin toimia,kun eivät myy kuin meno-paluu lippuja!?Sanoisin,käsittämätöntä Bisnestä!?
Eli lento pitää ottaa euroopan kautta,lapsien kanssa se hieman hankaloittaa tilannetta,yhden ylimääräisen välilaskun kanssa.
4000€ oli lippujen hinta,yksisuuntainen,2 aikuista ja 3 lasta,ei paha hinta,kunhan vihdoin pääsee lähtemään.

Kassandra

Postin kautta voi lähettää niin paljon tavaraa kuin lompakko kestää. Yksittäisen paketin enimmäispaino on economynä 20 kg, prioritynä 30 kg. 20 kg economy-laatikko maksoi viime keväänä (Suomen aikaa) 150 €. Tuo 150 kg rajoitus lienee "yhtenä lähetyksenä", eli pakettikorttiin voi merkitä, montako pakettia lähetys sisältää.

Itse laitoimme postitse tavaramme, täällä kun oli kalustettu asunto odottamassa. Sai lisäksi pakata kaikessa rauhassa, ja viedä laatikoita postiin sitä mukaa, kun niitä täyttyi. Mitään usean paketin lähetysvaihtoehtoa ei meille edes tarjottu, vaikka veimme useammankin laatikon kerralla postiin, mutta epäilen, ettei sillä ole vaikutusta hintaan.

Sitten pakkaamisesta ja vastaanottajan osoitteesta:
Omista tavaroistamme osa särkyi matkalla. Kun valitimme asiasta täkäläisessä konttorissa, postitäti sanoi, että tavara pitää pakata siten, että paketti kestää metrin pudotuksen betonilattialle. Kahdenkymmenen kilon laatikolle vaatimus on aika kova. Toki meillä olisi näin jälkeenpäin ajatellen ollut pakkaamisessa parantamisen varaa, eli ei kannata kauheasti miettiä tukevan pakkauksen "painolisää". Kirjat kulkivat kohtuu siisteinä tiiviisti pakattuna ohuemmassakin laatikossa.

Jos lähettää minkäänlaista arvokasta tavaraa (vakuutuksista huolimatta), on postilokero-osoite varmin tapa. Postijakajat periaatteessa tuovat paketit ovelle, mutta jos et ole kotona (tai eivät viitsi tulla ovelle asti), löytyy paketti portinpielestä tms. "suojaisasta" paikasta. Jos paketti on avattu jossain vaiheessa matkaa ja tavaraa puuttuu, posti yleensä väittää, että tavara on kadonnut sen jälkeen, kun se oli jaettu asiakkaalle (eli jätetty portinpieleen - tosin ei kai ne voi tuota kerrostaloissa tehdä..) tai avattu jossain kehitysmaassa matkan varrella. Muistelen, että lisämaksusta voi myös ruksata paketin luovutettavaksi vain vastaanottajalle, eli silloin sen voi/pitää käydä postitoimistosta itse hakemassa.

nimim. "odottelen yhä selitystä sille, miksi meidän laatikkomme oli avattu ja sisältä löytyi Australian sisällä lähetettyä muiden ihmisten postia"

Savonian

Minun tuleva lähtöni (joka kuten sanottua on vielä "korkeammassa kädessä"), tulee olemaan juuri tällainen matkalaukku-muutto. Realistista on saada varastoitavaksi vanhemmille/muille sukulaisille yksi kaappi ja kapiokirstu, joista kummastakaan a) en halua luopua vielä pysyvästi, b) äiti ei saalisi minun luopuvan pysyvästi. Toki tulen täyttämään nämä niillä tärkeimmillä kirjoilla, elokuvilla, astioilla  etc.
Vaikka olenkin lähdössä "omasta kodista" -niin vuokrattu kuin se onkin- sänkyä lukuun ottamatta kaikki huonekalut ovat vanhoja, astiat halvimpia mitä aikoinaan sai, kodintekniikka tietokonetta lukuunottamatta ysäriä/käytettyä, joiden kohdalla saa olla tyytyväinen jos joku suostuu ne ottamaan, ilman että itse tarvitsee mitään siitä maksaa...
Omalla tavallaan tuntuu vapauttavalta katsella kirjapinoja ja käydä läpi cd-levyjä ja dvd-levyjä ja laittaa niitä divari-pinoon. Jää miettimään tosissaan että näitä on raahattu useammassa muutossa pitkin Suomen niemeä, enkä ihan tosissani edes tiedä milloin olisi viimeksi ajatellut omistavani tämän tai tämän. Onhan se haikeaa luopua tavaroistaan, mutta elämä ei kuitenkaan ole kiinni niissä tavaroissa.
Katsoo sitten aikaan mitä kaikkea Itellan huomaan joutuu laittamaan kun arki alkaa pyöriä ja kirjoja ja harrustusvälineitä tulee ikävä.

Kottarainen

Mä tulin Australiaan yhden repun kanssa, eikä niitä vanhempien varastossa odottavia tavaroita/vaatteita oo paljoa ollut neljässä vuodessa ikävä. Paikallisesta UFFista (LifeCycle) saa kokonaisen greenbagin keittiötarpeita (lautasia, mukeja yms) kolmella dollarilla ja kaikki meidän huonekalutkin on tainneet olla kavereiden entisiä.

Tämä ei toki kaikille käy - jos pitää olla priimaa ja siitä on Suomessa tuhansia maksanut, niin on järkeä tuoda aarteet mukanaan. Mulle, ja muille UFFia rakastaville, uuden kodin pystyttäminen uuteen maahan on edullisempaa ja helpompaa kuin omaisuuden rahtaaminen 16 000km päähän.

Jiniba