Työnteko WH-lomalla? Kannattaako?

Aloittaja Paula_Liina, huhtikuu 09, 2005, 18:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paula_Liina

Olen lähdössä toukokuussa WH-lomalle vuodeksi Ausseihin. Olenkin tässä nyt hoidellut näitä käytännön juttuja ja haluaisin kokemuksia ja neuvoja teiltä, jotka olette olleet tai olette paraikaa  WH-lomalla... Ongelma on siis tämä:

Olen nyt alkuvuoden ollut töissä Suomessa ja maksanut veroa sen mukaan mitä ehdin ennen lähtöä tienamaan. Loppuvuoden tuloja Ausseista on mahdotonta näin etukäteen arvioida. Verotoimiston mukaan kaikki Australiassa tienaamani rahat lisätään Suomessa tienaamaani summaan ja vero pitää maksaa tästä summasta. Nythän maksan siis liian vähän veroa ja mätkyt tulee vuoden päästä. Australiassa maksetuista veroista maksetaan hyvitysta mutta vain Suomen verotuksen mukaan (eli jos Australiassa maksaa 30 % ja Suomessa samasta summasta maksaisi 15%, vain 15 % hyvitetään). Onko kenelläkään ollut ongelmia näiden veroasioiden kanssa WH-loman jälkeen? Mietin vaan minkälaiset mätkyt on mahdollisesti tulossa...
Lisää ongelmia tuli kun kävin Kelassa. Kelaanhan pitää ilmoittaa tilapäisestä ulkomailla olosta, ja sieltä tulee sitten päätös kuulumisesta Suomen sosiaaliturvaan (ja vakuutusyhtiö ei anna vakuutusta jos ei kuulu suomen sosiaaliturvaan). Päivää ennen kuin tulee 12 kk täyteen ulkomailla oloa pitää Suomeen palata, no se on ok, mutta sitten tämä työnteko. Kuulemma jos tekee töitä, sitten putoaakin Suomen sosiaaliturvasta pois. Kelasta neuvottiin aina töihin mennessä sopimaan työnantajan kanssa sosiaaliturvasta, vaikka olisi kuinka lyhyt pesti. Tuntuu melko hullulta? Jos tienaa niin vähän että veroa ei tarvitse maksaa, niin silloin säilyy Suomen sosiaaliturva. Sosiaaliturvasta voidaan kuitenkin päättää tapauskohtaisesti ja sainkin sähköpostiosoitteen virkailijalle ja siihen minun pitäisi ilmoittaa aina kun menen töihin jotta voidaan sitten päättää tapauskohtaisesti kuulunko enää Suomen sosiaaliturvaan... Seuraavaksi taidankin kysyä sitten vakuutusyhtiöstä että pätkiikö vakuutuksenikin samaa tahtia kuin sosiaaliturva! :?:?

Kuka sanoi että ulkomaille lähtö olisi helppoa.... Jos työnteko on näin monimutkaista niin taidan lomailla tasan niin kauan kuin rahat riittää ja sitten palata kotiin... ;)

Jos joku voisi kertoilla omista kokemuksistaan näihin asioihin liittyen, että kuinka käytäntö sujuu, olisin kiitollinen!

Jaaks

Paula Liina,

LainaaKelasta neuvottiin aina töihin mennessä sopimaan työnantajan kanssa sosiaaliturvasta, vaikka olisi kuinka lyhyt pesti. Tuntuu melko hullulta? Jos tienaa niin vähän että veroa ei tarvitse maksaa, niin silloin säilyy Suomen sosiaaliturva. Sosiaaliturvasta voidaan kuitenkin päättää tapauskohtaisesti ja sainkin sähköpostiosoitteen virkailijalle ja siihen minun pitäisi ilmoittaa aina kun menen töihin jotta voidaan sitten päättää tapauskohtaisesti kuulunko enää Suomen sosiaaliturvaan...

Mitä tarkoitat sosiaaliturvalla ???

Suomella ja Australialla on Terveydenhuollon yhteistyö sopimus, eli olet katettu täällä kaikkia emergency tapauksia varten.

Vai tarkoitatko noilla Suomen Sosiaaliturva jutuilla joitain työttömyys etc maksuja ???

Mitään sosiaaliturvaa et täällä työnantajilta saa, paitsi tietysti normaalin Workers Compensation.

Mitäs sinne suomeen alat ilmoittelemaan, jos menet töihin ?
Varsinkin jos saat palkan käteisenä, kuten usein sattuu, niin eihän se niille kuulu.

Eipä Australian ja Suomen verovirastojen välillä ole ainakaan vielä tietääkseni mitään yhteistyötä veromaksujen saamiseksi toisessa maassa tehdystä työstä :?

Paula_Liina

Juuri tuota halusinkin tietää eli mitäs jos en ilmoitakaan .... eli siis käytännössä toimii hyvin. :roue

Sosiaaliturvaa kyselen sen takia, koska kun matkavakuutusta kysyin niin vakuutusyhtiöstä sanottiin että täytyy kuulua Suomen sosiaaliturvaan vakuutuksen saadakseen. (Sosiaaliturvahan sinänsä kattaa kaiken sairastamisesta työttymyyteen ja muihin tukiin. ) Mikä lie siinäkin syynä.

Kiitos vastauksesta! :god:

Jouko

Pauliina,

Ei kannata murehtia noita Sosiaaliturva tuloja ulkomailla lomalla ollessa. Tietääkseni WH lomalla ollessa et voi saada suomesta työttömyyskorvausta etkä muitakaan normaaleja sosiaaliavustuksia (paitsi ehkä äitiyspäivärahaa etc).

Vakuutushan otetaan suomesta lähtiessä eikä sinne palatessa jolloin olet vielä suomen sosiaaliturvan piirissä. Luulen että olet sekoittanut maasta muuton ja WH loman keskenään. Niin ja mikä estää palaamasta suomeen 366 päivän sijasta jo 364 päivän päästä suomeen jos sossu tuommoisilla uhkailee.

Täällä ollessa kuulut Australian ja Suomen välisen terveydenhoito palvelujen vaihtosopimuksen piiriin. Tästä huolimatta matkavakuutus on enemmän kuin suositeltava.

Niin ja mitä verotukseen tulee niin kannattaa muuten kysyä Suomen verotoimistosta milloin Australian ja Suomen välinen Double Taxation Agreements (DTAs) on kumottu.

Periaatteessa hakemalla ? Certificates of Payment for non-residents? ATO:sta voit todistaa suomen verottajalle että olet maksanut verosi Australiaan.

Australiassa työskentelevät ulkomaan kansalaiset joutuvat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta maksamaan jokaisesta tienaamastaan Aussi dollarista veroa Australiaan, mutta he eivät tietääkseni joudu maksamaan Medicare maksuja kuten Australian kansalaiset. WH viisumilaiset ?voivat? joutua maksamaan veroa tienaamistaan dollareista mutta saavat (periaatteessa) ylimääräisenä perityt verot takaisin vuoden lopussa (jos tekevät veroilmoituksen maasta poistuessa tai verovuoden lopussa).

Eli kaikki ne henkilöt joilla on Department of Immigration and Multicultural and Indigenous Affairs myöntämän viisumi joka oikeuttaa työntekoon (esim. Working Holiday Visa), tulee hakea Tax File Number (TFN) verotoimistosta. Homma on helppoo kun heinänteko, hakemuksen voi tehdä netissä online osoitteessa http://www.ato.gov.au tai lataamalla siihen tarvittavan TFN kaavakkeen NAT4157 samoilta sivuilta tai hakemalla sen verotoimistosta (Australian Tax Office). Toimistojen osoitteet löytyvät samoilta sivuilta.

Aussilan verovuosi loppuu kesäkuun 30 päivä ja veroilmoitus on toimitettava ennen lokakuun 31 päivää verotoimistoon. Yleensä paikalliset käyttävät tähän hommaan vero-agentteja jotka veloittavat hommasta siinä satasen kieppeillä riippuen tapauksesta.

Esimerkki Viikko tienestistä ja siitä maksettavasta verosta
$0 - $383
$384 - $960
$961 - $1,152
$1,153 ja yli

Veron määrä
29 centtiä jokaisesta $1
$111 + 30 centtiä jokaisesta dollarista yli $383  dollarin
$284 + 42 centtiä jokaisesta dollarista yli $960  dollarin
$365 + 47 centtiä jokaisesta dollarista yli $1,152  dollarin

Tärkeää. Yllämainitut tiedot on pelkästään ohjeellisia ja niiden tämän hetkisen oikeellisuus tulee itse kunkin tarkastaa asianmukaisilta tahoilta asioiden kanssa toimiessa.

Lisää aiheesta

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=458

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Paula_Liina

Älä muuta sano! :hahhaa

En ole sekoittanut maasta muuttoa ja WH:ta, ja tuntuu että olenkin ainoa kun näitä virastoja kiertelen. Vaikka kuinka yritän siellä toitottaa että lähden vain tilapäisesti pois maasta ja pääasiallisesti lomailemaan ja kenties teen jotain vähäistä hommaa välillä niin aina tulee jotain kommervenkkiä. Mietityttää että kuinkahan moni vaan lähtee eikä täytä lomakkeita joka hemmetin virastoon.... Taidan olla ylivastuullinen viranomaisten suhteen. :pyhimys:pyhimys:pyhimys

Mitään tukia en ole nostamassa, joten siinä mielessä sosiaaliturvan "katkeaminen" hetkeksi ei haittaa. Ainoa mikä mietityttää on se vakuutusten voimassaolo, mutta se tarvii vielä varmistaa uudelleen vakuutusyhtiöstä. Ettei vaan käy köpelösti.

Innolla olen joka tapauksessa matkaan lähdössä! :XXXX

Annuli

Kivaa! Jonkulla muullakin on ongelmia Kelan kanssa. Ma kavin parikin kertaa tyokkarissa & kelassa kysyy et onhan kaikki nyt kunnossa, koska olen lahdossa ulkomaille Work&Holiday Viisumilla ja keskeytan tyokkarin asiakkuuden. Ja Kelan tati sanoi etta kaikki on kunnossa.  No, en ole saanu tyottomyyskorvauksiani vielakaan, n.3kk myohassa ja ny ne rupee vaatimaan lisaselvityksia "muutostani  ulkomaille".  (olen siis ollut Australiassa n.2kk) Todella arsyttavaa nyt ruveta selvittamaan asioita kun kaikki maksaa erikseen, internetti, fax, posti yms. Mitakohan niihin lisaselvityksiin kuuluis laittaa?

Tume

Pauliina

Eihän ne kelat ja konttorit niin pahoja paikkoja ole... Byrokratia nyt vaatii tietyjä kuvioita toteutuakseen. Antaa niiden tätien ja setien puhua niistä pykälistään ja koukeroistaan. Ilmoitat sinne kelaan vaan, että milloin lähdet pois suomesta ja minne menet. Nehän kysyy kaikenlaisa työnanatajista ja osoitteista. Tässä vaiheessa pitää antaa joku osoite. Itse olen ollut 1,5 vuotta Norjassa töissä ja tein niin, että pistin osoitteeksini sikäläisen työpaikan. Mutta sinun tapauksessa voit vaikka keksiä sen osoitteen tai laittaa vaikka jonkin hostellin osoitteen. Byrokratia kun vaan on sellainen , että osoite on oltava ei sitä kukaan tarkista. Sitten kun tulet takaisin Suomeen niin ilmoittaudut Kelaan.  Siinä sosiaaliturva asiassa on ideanahan on se, että ei voi olla kahdessa maassa sosiaaliturvan piirissä. Minun ymmärtääkseni sinun tapauksessasi ei sillä sosiaaliturvalla ole mitään merkitystä seuraavan vuoden aikana. Ei sinua pois tulla hakemaan tai hki-vantataalla käännytetä takaisin. Mutta palatessasi takaisin jos haet jotakin tukea tai korvausta niin sitten sillä on ymmärtääkseni jotakin merkitystä.

Muistan kuin itse lähdin Norjaan ja kysyin, että mitä tämä väliaikainen "sosiaaliturvasta luopuminen" tarkoittaa noin käytännön asioiden kannalta. Siis muutakin että ei voi hakea koravauksia ja tukia suomesta ....Minulta mitätöitiin kela-kortti joten Suomi lomilla apteekissa asioidessani en olisi saanut jotakin sairasvakuutus vähennystä. Ei muuta kun matkavakuutus kunttoon. Ja kannattaa muuten katella tarkaan mitä ne vakuutukset pitävät sisällään. Kaikki vakuutukset tarjoavat oikeastaan sen hoitokulut ilman ylärajaa. Se ei ole todellakaan mikään myyntivaltti vaikka jotkut yritykset antavat niin ymmärtää.:peukkuy Kannattaa kiinnittää huomioita niihin korvaus summiin. Olen itse lähdössä heinäkuussa W%h viisumilla. Kilroy tarjosi jotakin vuosimatkavakuutusta 480 eur. Siinä oli esim pysyvän vamman kertakorvaus vain 25 000 eur. No Tapiolasta, jossa muutenkin on vaakutukset, samalla hinnalla saa sellaisen vakuutuksen jossa se kertakorvaus on 84 100 eur.... Niitä autojakin kun on niin monen hintaisia.  

Niin ja niistä veroista. Jos olet kerran ulkomailla kirjoilla, niin ei sinun kahteen maahan tarvitse verojasi kantaa. Siirtämällä kirjasi ulkomaille ei niitä suomen mätkyjä tartte pelätä. Niin ja takaisin tullessasi saat verokortin aika pienellä prosentilla. Minä maksoin viime vuonna 3 kk 9 % veroja täällä Suomessa. Joten ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ PILAA LOMA FIILISTÄSI JONKUN SÄÄLITTÄVÄN LAKIPYKÄLÄN TAKIA!  :peukkuy

jounij

Mutta Working Holiday -viisumissa se paino varmaankin on sanalla "Holiday" eli loma. Sellaisen haltija ei missään nimessä Australiaan tullessaan siirry eikä edes pääse täkäläisen sosiaaliturvan piiriin. Suomesta lähtenyt Suomen kansalainen on edelleen suomalainen, Suomen sosiaaliturvaan kuuluva, Australiassa vain pitkäaikaisella lomalla oleva. Älkää missään tapauksessa siellä Suomessa puhuko Kelassa mitään ulkomaille töihin menosta - lomallehan te tänne olette tulossa, ilman aikomustakaan muuttaa pois Suomesta. (Heh, ne aikomukset tulevat vasta myöhemmin!)

Opastaa
Jouni
Canberra

Paula_Liina

Just niin, olisinpa vain tajunnut aikaisemmin. Onneksi sain kelasta päätöksen jossa kerrottiin että kuulun Suomen sosiaaliturvaan, joten vakuutus hoituu sen avulla. Ihan hiljaa aion olla jos töitä teen.

Tuohon aiempaan Tumen viestiin viitaten, ulkomaista osoitetta ei kysytä jos ei ole siirtämässä kirjojaan ulkomaille. "Lomalle" voi lähteä 12 kk(-1 pv) ajaksi ihan vapaasti (kunhan ei siis tee töitä... :roue ainakaan virallisesti ) Minulta ei ainakaan mikään virasto ole ulkomaista osoitetta vaatinut. Postit käänsin äidin osoitteeseen ja maistraattiin tuli merkintä "tilapäisesti ulkomailla". Mielenkiintoista kyllä että miten matkavakuutuksen saa jos ei kuulu Suomen sosiaaliturvaan, koska minulle vakuutusyhtiöstä sanottiin, että se on vakuutuksen ehtona.
Mun vakuutus tosin on kotivakuutus, johon kuuluu matkavakuutus tietyksi aikaa, ja nyt siirrän kotivakuutuksen varastoon vietyjä tavaroita suojaamaan ja otan vähän jatkoa matkavakuutukselle. Ehkä sitten juuri sen kotivakuutuksen takia vaativat sen Suomen sosiaaliturvaan kuulumisen?

Nyt kun saan vielä huonekalut ja muut tavarat vietyä varastoon niin sitten voi jo alkaa pakkailla matkalaukkua. Vika työpäivä on 20.5. ja suoraan töistä kentälle :D

Kiitokset muuten kaikille tämän foorumin ylläpitäjille!!! Tunteja on tullut täällä vietettyä. Erittäin hyödyllinen! :XXXX

eve79

Joo ei kannata mennä mihinkään keloihin. Olen asunnut 4 vuotta englannissa ja puolivuotta etelä-afrikassa enkä ilmoittanut kellekkään mitään. Miks olisin. Hittoako se ketään kiinnostaa.. Pääsin paljon helpommalla kun ei tarvinu juosta täyttelemässä mitään papereita. Ja hyvin pärjäsin.
Mulla oli vaan vakuutus suomesta jos joku olis pöllinyt kamani tai olisin jäänny autonalle.
Eli liian tarkka lakien seuraaminen ei aina ole itselleen hyvästä.