Viisumin vaatima pohjakassa?

Aloittaja Katja., maaliskuu 24, 2005, 15:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Katja.

Hei! Sain juuri lennot varattua ja nyt katsastelin tuota viisumia. Ohjeissa lukee että:

Hakijan on esitettävä todisteet siitä että, hänellä on säästettynä vähintään $5000 Australian dollaria ( 2963 ? ) käyttörahaa, sekä lentomatkoihin tarvittavat rahat. Liitteeksi tulee laittaa kopio henkilökohtainen tilitosite tai vastaava, josta edellä mainitut seikat ilmenevät.'

Mutta aikaisemmin lukee:

'Hakijalla "tulisi" : ) olla vähintään 5000 Aussi dollaria säästössä lomaa varten, (En ole tosin kuullut että tätä olisi keneltäkään tarkastettu).''

Eli mistä tuollaiset 'todisteet' repii, jos matkaan on vielä 4 kuukautta ja on aikonut säästää siihen mennessä pohjakassan matkalle, tällä hetkellä rahaa tilillä ei tietenkään vielä ole.. Vai menisikö hakemus läpi ilman tätä todistetta?  Vai pitääkö olla joku selvitys että meinaa säästää tämän summan?

Riepu

Minä lähdin ausseihin working holiday viisumilla, josta oletan että sinäkin puhut.

Itsellä ei todellakaan ollut 5000$ säästössä. Lentoliput ostettuani rahaa oli ehkä 1000$ mutta tiesin, että olen töihin menossa, joten en sitten sen kummemmin huolehtinyt aiheesta.

Muistaakseni siihen viisumi hakemukseen ei tarvitse laittaa mitään todistusta siitä että kyseinen rahasumma on hallussa. (tämä voi tosin olla väärä tieto sillä omasta viisumi hakemuksesta on jo yli 1½ v). Itse en ainakaan laittanut mitään tiliotteita tms. mukaan.

Minulla sanottiin, että maahan tullessa voivat todistusta kysyä, siis tiliotetta tai lentolippua takaisin kotiin päin. Minulla oli avoin paluulippu jo valmiina, eikä edeleenkään sitä tiliotetta, mutta ei sitä kyllä kukaan kysynytkään. Muutama kaveri tuli ausseihin ilman paluu lippua ja ilman 5000$ eikä heiltäkään mitään kyselty.

Eli jos siihen viisumi hakemukseen ei tiliotetta vaadita, niin sinuna en juuri huolehtisi. Eihän suomalaisen tarvitse opiskelija viisumiinkaan todistaa että rahat on vain oma allekirjoitus riittää. Tämän tiedän sillä olen itse opiskelija viisumia juuri hakemassa.

Toivotaan että tästä höpinästä oli jotain apua, ja se edes osittain vastas sun kysymykseen ;)

zetax

Tuskin tuo asia on vuodessa muuttunut. Silloin kun mun viisumi oli haussa ei raha-asioita kyselty missään. Keneltäkään myös ei ole asiaa tarkastettu Australiaan saavuttua.
Asiaahan on puitu täällä 20 kertaa ennenkin, sitä hakulaatikkoa voi aina käyttää:D

Itselläni oli rahaa n.1500 egee ja Australiasta lähdettyä 1000 egee. Mutta jos haluat nauttia elämästä niin silloin kannattaa ihmeessä olla vähintään tuo 5000 aud. Muuten voi joutua esim. kadulle jos kaikki menee kuten mulla meni huonoimmillaan.

Minna

Heippa Katja :)

Eipä minulla ainakaan tsekkailtu mitään tilejä eikä sen kummemmin vaadittu todistamaankaan, että kuin paljon oli cashia matkassa.Itselläni oli lähtiessä 1000? eikä tullut sanomisia joten ole huoleti, en usko että aussit lähtee näitä juttuja sen koommin selvitteleen.

Onnea matkaan!:peukkuy:D
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

kati80

Ma en laittanut hakemukseeni liitetta varallisuudestani ja sainkin sitten pyynnon esittamaan tiliotteen ennen kuin myonsivat viisumin. Tama oli toukokuu 2002 eli ymmartaakseni ihan niita ekoja hakemuksia WH-viisumille joita suomalaiset sai hakea. Ei mulla kylla ollut niin paljon rahaa saastossa mutta onneksi aitini ja mummuni siirsivat tililleni sen verran rahaa paivaksi etta sain tiliotteen tulostettua ja sitten siirsin niille rahat takaisin....  kiero jekku mutta lapi meni!!

mia_kr

LainaaAlkuperäinen postittaja Riepu
Minä lähdin ausseihin working holiday viisumilla, josta oletan että sinäkin puhut.

Itsellä ei todellakaan ollut 5000$ säästössä. Lentoliput ostettuani rahaa oli ehkä 1000$ mutta tiesin, että olen töihin menossa, joten en sitten sen kummemmin huolehtinyt aiheesta.

Muistaakseni siihen viisumi hakemukseen ei tarvitse laittaa mitään todistusta siitä että kyseinen rahasumma on hallussa. (tämä voi tosin olla väärä tieto sillä omasta viisumi hakemuksesta on jo yli 1½ v). Itse en ainakaan laittanut mitään tiliotteita tms. mukaan.

Minulla sanottiin, että maahan tullessa voivat todistusta kysyä, siis tiliotetta tai lentolippua takaisin kotiin päin. Minulla oli avoin paluulippu jo valmiina, eikä edeleenkään sitä tiliotetta, mutta ei sitä kyllä kukaan kysynytkään. Muutama kaveri tuli ausseihin ilman paluu lippua ja ilman 5000$ eikä heiltäkään mitään kyselty.

Eli jos siihen viisumi hakemukseen ei tiliotetta vaadita, niin sinuna en juuri huolehtisi. Eihän suomalaisen tarvitse opiskelija viisumiinkaan todistaa että rahat on vain oma allekirjoitus riittää. Tämän tiedän sillä olen itse opiskelija viisumia juuri hakemassa.

Toivotaan että tästä höpinästä oli jotain apua, ja se edes osittain vastas sun kysymykseen ;)



paljonko siis suosittelisitte että matkakassaa ottaa mukaan lähtiessä? siis minimiä kyselen..ja kuinka kauan suunnilleen kestää että töitä löytyy- onko muutakin tarjolla kuin poimintatöitä?

Jaaks

mia_kr,


Lainaapaljonko siis suosittelisitte että matkakassaa ottaa mukaan lähtiessä? siis minimiä kyselen..ja kuinka kauan suunnilleen kestää että töitä löytyy- onko muutakin tarjolla kuin poimintatöitä?

Mahdollisimman paljon.  Eihän kukaan voi asettaa mitään minimiä - riippuu aivan kulutuksestasi, mutta jos sanon $400- $500/ viikko niin varmasti pärjäät ilman suurempia tuhlauksia.

Kauanko kestää, että saat töitä riippuu aivan täysin itsestäsi ja mitä töitä haet.  Kaikkia töitä on saatavilla haluaville ja osaaville.

Milma

Paljon riippuu myös siitä, minkä verran aiot Australiassa kierrellä. Siirtyminen paikasta toiseen maksaa aina. Itse olen laskeskellut, että puolen vuoden aikana rahaa palaa vähintään 5000?. Todennäköisesti kyllä enemmän. Tuo edellä mainittu summa olisi tavoite etukäteiskassasta. Saa nähdä kuinka käy :sormetr

susuli

Ja sitten vähan kokemuksen rintaäänta mukaan.. Palasimme viikko sitten Suomeen 6 kk wh- reissulta, ja rahaa paloi mieheni kanssa yhteensa 13 000 AUD tuona aikana. Ostimme halvan auton ja asuimme siina koko 6 kk, tietysti myos matkustimme silla koko 13 000 km jonka ehdimme kiertaa. Autosta saimme suunnilleen saman verran myydessa kuin olimme maksaneet, ja silti meni tuo 13 000. Laskimme myos syoneemme n. 300 pussia nuudeleita reissun aikana:P

Oikeasti, hyva vinkki, ei kannata lahtea liian pienella budjetilla. Harmittaa heti kattelyssa jos ei paase kivoihin paikkoihin, vaan on valittomasti lahdettava perahikialle repimaan ranteensa päärynapuissa nimin. kokemusta on:nuttu:
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

zetax

11 kk:n ja 1 viikon reissu jossa 10 kuukauden aussien jalkeen Nzl, Tonga ja Los angeles. Rahaa meni sellaiset 12000 euroa. Säästeliäästi. Tama summa sisaltaa kaikki viisumit, lennot ja vastaavat.

mia_kr

LainaaAlkuperäinen postittaja Minna
Heippa Katja :)

Eipä minulla ainakaan tsekkailtu mitään tilejä eikä sen kummemmin vaadittu todistamaankaan, että kuin paljon oli cashia matkassa.Itselläni oli lähtiessä 1000? eikä tullut sanomisia joten ole huoleti, en usko että aussit lähtee näitä juttuja sen koommin selvitteleen.

Onnea matkaan!:peukkuy:D


Oliko sinulla jo etukäteen ennen menoa työ /asunto selvillä? meinaan että 1000 e on aika iso ero täällä ehdotettuun 5000e...
Matkustitko paljon /teitkö töitä paljon ajasta?

Milma

mia_kr,

minä yritän saada kasaan mahdollisimman suuren pohjakassan siksi, että vaikka wh-viisumilla lähdenkin, niin työnteko ei ole matkani päätarkoitus. Teenkö töitä matkani aikana, selviää sitten paikan päällä. Jos rahavarat alkavat uhkaavasti huveta eikä luottokorttia viitsi alkaa vinguttamaan, niin sitten etsin töitä. Jokainen tekee omat valintansa minkälaisella rahavarastolla matkaan lähtee ja kuinka paljon ja kuinka pian on valmis töitä tekemään.

Katja.

Nyt kirjauduin sisaan ensimmaista kertaa yli vuoteen. Ei ollut suuret budjetit, ja hyvin meni.

Lahtokassani oli noin 800 euroa, toista en tiennyt mitaan, asua alkuun meinasin setani luona.

Kahdessa viikossa paasin mansikkafarmille. ihan ohi ajen pysahdyin kysymaan minne paasisi, ja siita lahti kayntiin. Nyt olen tyoskennellyt kuudella erilaisella farmilla, kaljan avaajana haavieraille, rakentamassa nurmikkoa Woodfordin festivaalialueelle, seka viimeisen 11 kuukautta Kilcoy Pastoral Companylla boningroomissa ja paatynyt siella laaduntarkkailuun.

Kuukauden paasta saapumisesta vuokrasin isoa vanhaa puutaloa Kilcoyn paakadulta (parkettilattiat!) Nykyiset puoli vuotta olen asunut unelmapaikalla peurafarmilla vuoren paalla. (ah kaikki on niin vehreaa, ja se luonto ja trooppiset aanet!..) Kolmas auto on jo menossa, yksi on jopa tuhlattu koirankopiksi http://delite.kapsi.fi/sekalaista/koirat/millan%20asunto.jpg . Samaan aikaan taalla ollessa maksoin suomesta visakorttia, nordean joustoluoton ja stockan tonnin luottokorttilaskut pois. Joitakin huonekaluja vuokrataan kalliilla radio rentalsilta, ja on jo monenlaista muutakin maksusitoumusta jo taaltakin, puhelinta ja tietokonetta. Ja nuudeleita ei ole tarvinnut ostaa tahan mennessa.

Eli olo oli sellainen etta taalla menestyy helpommin kuin Suomessa. Eli jos on valmis tekemaan toita, rahan suhteen ei tule ongelmia. Ei tarvitse olla ammattilainen paastakseen alkuun. Meinaan tosin muutaman vuoden paasta paivittaa suomen opintoni brisbanen Yliopistosta ja menna aikanaan takaisin aivotyoskentelyyn.

Oma tilanteeni nyt: Palkka on kateen noin 2500 kuukaudessa, veroprosentti kai se 29 joka maarattiin minulle alussa. Sain viime veronpalautuksessa 4100 dollaria  vajaan vuoden toista, joista 6kk osa-aikaista farmityoskentelya. Toita teen 15pv kuukaudessa, seka lisaksi satunaisia ekstrapaivia tarvittessa. Palkan lisaksi tyonantaja maksaa tietyn prosentien verran elakerahastoon, olikohan noin 8-9% palkan suuruudesta. En ole tarkistanut paljonko on sita superannuationia yhteensa kesaantynyt, mutta tuhansissa se jo pyorii.

Joten melko luottavaisin mielin tanne voi lahtea, jos oma asennoituminen on kunnossa ja on valmis tutustumaan paikallisiin (he yleensa kaiken laittavatkin tapahtumaan sinulle), seka ottamaan vastaan toita mita tarjotaan. Omalla kohdalla kaikki tuo on johtanut uusiin kokemuksiin ja elokuvamaisessa maailmassa elamiseen. Olisin tosin voinut valita ajanviettoni toisin, asuen suurissa kaupungeissa, juosten yokerhossa ja juoden, shoppaillen ja nayttaytyen. Matkata meinasin alkusuunnitelmien mukaan, mutta maaseudun ajaton virta kaappasi mukaansa. Kaikki on niin kaunista, on sademetsia ja vesiputouksia, kaikenlaisia elaimia ja kasveja, raemyrskyja ja paivaretkia Sunshine Coastin biitseille. En ole viela saanut tarpeekseni tasta Queenslandin kaakkoiskolkasta. Mutta kun saan, kayn katsomassa outbackin ja kokemassa sen tyhjyyden tunteen ja tahtitaivaan. Samoalle meinaamme myos miehen kanssa menna joku kerta, keskelle suurta merta. Sen jalkeen olen toteuttanut kaikki matkani mita halusin.