Huomio Sydneyyn saapujat!

Aloittaja ko@l@, tammikuu 31, 2004, 15:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ko@l@

Terve teille kaikki, jotka olette juuri saapumassa/jo saapuneet Sydneyyn:). Itse tulin tanne noin kolme kuukautta sitten ja aion viipya viela pari kuukautta. Tulin tosiaan taallakin monta kertaa mainitun Work&Travel Companyn kautta eika jarjestosta kovin paljon hyvaa sanottavaa ole.

Lahinna halusinkin tarjota apuani teille, jotka tulette tanne ilman mitaan jarjestoja, koska taalla voi olla hieman eksynyt olo alussa (ja usein viela myohemminkin). Tietysti taalta dunderista saa paljon tietoa, kun vahan etsii, mutta voisin ihan henkilokohtaisesti ojentaa auttavan kateni teille; neuvoa perusasioissa, nayttaa baareja yms.

Kaikki tietysti ihmettelee, miksi taman teen.. No, onhan mulla vahan omakin lehma ojassa :). Tunnen taalta valtavan maaran ihmisia, mutta silti olen usein melko yksinainen :( tai paremminkin: kaipaan enemman seuraa. Kai se johtuu vaan pienista piireista. Tutustuisin mielellani uusiin ihmisiin, kun olen kyllastynyt naihin samoihin naamoihin ;). Voitte laittaa postia U2U:hun, jos apua/seuraa tms. tarvitsette.

Olen itse vahan reilu parikymppinen, vaikka taalla Ausseissa ika ei tunnu paljon merkkaavankaan.

Cheers


.

Jaaks

Koala :D

Well Done Mate :god::god::god:

That's the true blue spirit and a fair dinkum act :D:D:D

Cheers :XXXX
Jaaks

Anski

Moikka Koala :)

Saavun sinne 10. maaliskuuta ja hyvin mielellään seura ja kaikenlainen apu otetaan vastaan! :)
Luulen nimittäin, että oon todellakin melko hukassa alussa, jos en sitten koko ajan :D
Tuun kyllä Allianssin kautta, toivottavasti tarjous on silti voimassa!
Laitanpa viestiä lähempänä lähtöä,  tavataan vaikka :XXXX merkeissä!

ko@l@

Anski!

Toki se on voimassa. Lahinna ajattelin vaan, etta ne jotka ei tule jarjestojen kautta, on enemman hukassa, koska ne putoaa taysin tyhjan paalle.

Laittele vaan viestia myohemmin ja jannittavaa matkanodotusta!:peukkuy

Jaaks

Taitaa olla, etta osasyyna toimintaani on aussi-hengen tarttuminen. Ei niin, etta suomalaiselle luonteellekaan tama outoa olisi, mutta ehka vahan epatavallista..:??

Cheers mates!

.

jepjep

Joo, se on kylla totta. Tuo Work & Travel Company on suurimman luokan kusestusta mita olen koskaan tavannut ja harmittaa suunnattomasti etta tulin tanne Australiaan taman firman kautta.

Tassa muutama seikka mitka eivat ihan pitaneet paikkaansa, mita ne antoivat ymmartaa:

1. Kukaan ei ollut lentokentalla vastassa, vasta useamman soiton ja parin tunnin odottelun jalkeen sielta tultiin hakemaan.

2. Niiden Tax File Number ei koskaan mennyt verovirastoon asti vaan jouduin itse hakemaan sen.

3. WTC:n suosittelema pankkitili vaati tilille 2000 dollaria ennen kuin ne sen aukaisee. Itse hain pankkitilin jossa riitti etta aion laittaa rahaa sitten kun saan toita.

4. Sitten tama tyotakuu.. No toita tuli tosin 10 paivan kuluttua ja yhdeksi yoksi ja sen jalkeen tyotakuu oli mennyt. Seuraavien toiden hakeminen olikin vaikeampaa eika WTC:sta ollut siina mitaan apua.

5. WTC ei maksa palkkoja. Joko liian vahan, viiveella tai ei ollenkaan.

6. Ilmainen internet, joo se on kylla totta mutta olisi parempaakin tekemista kuin odottaa 2 tuntia etta paasee koneelle.

Ja minun mielesta tassa firmassa ei toimi mikaan muu kuin rahastus. Eika tama olen ainoastaan minun mielipide. 11 kuukauden aikana olen tormannut useampaankin suomalaiseen tai muunmaalaiseen joka on tullut WTC:n kautta ja kaikilla on ollut aina enemman huonoa kuin hyvaa sanottavaa.

Ajatelkaa ihmiset etta mita muuta silla rahalla voisi tehda.

Jouko

JepJep,

Tuo voi olla asia joka on ollut muidenkin kielenpäässä ja onhan siitä ollut jo jonkin verran keskustelukin.

Muuten ihan mielenkiinnon vuoksi, mikä oli tuo tili johon olisi pitänyt sijoittaa paritonnia:?

5. Kohtaa voisi hieman selventää, käsitykseni mukaan WTC:llä ei ole mitään tekemistä palkan maksujen tai itse työpaikkojen kanssa vaan työntarjonnasta vastaa itsenäinen järjestö World Wide Workers joka on osa worldwideclub.com systeemiä.

Suomen WTC on haalinut kasaan näitä palveluja ja myy sitä pakettina.

World Wide club tarjoaa noita jäsenkortteja joilla ?saa töitä?

$65
3 Month Membership  Running Job Counter
 Worldwide Workers 3 months priority access (?? Oikeen nopeuttettu pääsy duuniin)
Worldwide Pickers 3 months priority Access
Free internet time valued at $150 (25 hours)
Worldwide Phonecard
$10 Barney Bucks to use at any Backpacker World Travel centre
Personal Organiser

$99
6 Month Membership  
Worldwide Workers 6 months priority access
Worldwide Pickers 6 months priority Access
Free internet time valued at $300 (50 hours)
Worldwide Phonecard
$10 Barney Bucks to use at any Backpacker World Travel centre
Personal Organiser


Jokainen Australiaa kierrellyt tietää miten paljon täältä löytyy näitä duuninvälitys agentteja, ettei niiden palveluista tarvitse erikseen maksaa, ja varsinkin kun takuut ovat mitä ne ovat.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Anski

Jostain kumman syystä ovat poistaneet keskustelupalstan kokonaan WTCn nettisivuilta.
Kävin siellä aina välillä ihan mielenkiinnosta lukemassa viestejä, jos joku antoi negatiivista palautetta, viesti oli poistettu jo seuraavana päivänä :o
Ja nyt koko keskustelua ei enää ole.. :?
Aika kumma, ettei ne mainitse mitään, että niiden suosittelemalle tilille täytyy tallettaa 2000 dollaria...
Nyt sivuilla muuten lukee, että "varma ensikosketus työelämään Sydneyssä 7pv:n sisällä saapumisesta"
Kosketukseksi se kyllä jääkin, jos luvatut hommat on yhden päivän/yön pituisia

Jaaks

Anski :D

Onko se mikaan ihme jos poistavat keskustelupalstansa, kun tulee vaan negatiivista palautetta :o

ko@l@

Terve vaan taas

Toivottavasti Work&Travel Companyn suosio alkaa vahitellen laskea, kun kukaan ei ole siihen tyytyvainen. Olen itsekin tavannut noin 30 sen kautta tullutta ihmista ja arvatkaa, kuinka monen mielesta kyseinen jarjesto tekee tehtavansa? Aivan oikein, ei yhdenkaan.

Ainoat hyvat asiat jarjestossa on ilmanen alkoholitarjoilu pari kertaa viikossa ja sen kautta tapaamani ihmiset :XXXX

Mita noihin sen kautta tulleisiin muihin "etuihin" tulee, allekirjoitan kaikki muut jepjep:n luettelemat jutut, paitsi pankkitilin ja kuljetuksen. Kuljetus oli meita odottamassa valittomasti lentokentalla ja pankkitilini sain kylla auki ilman tuota 2000 dollariakin.

Kuulin muuten ihan sisapiiritietona, etta WorldWideWorkers on kaatumassa.. Syina nimenomaan ettei ne maksa palkkoja eika ilmoitettuja tyopaikkoja ole tarjolla. WWW:han tosiaan ilmoittaa "saatavilla' olevista tyopaikoista TNT lehdessa. Viimeiset kolme kuukautta siella on olleet samat tyopaikat :?

Etta nain.. Pystyisiko taman jarjeston muuten viemaan oikeuteen? Matkanjarjestajillahan kuitenkin taitaa olla hieman joustavat saannokset..

Take care!
Cheers.



.

Jaaks

Koala :D

"...Pystyisiko taman jarjeston muuten viemaan oikeuteen?..."

Good Luck Koala :D

Vieda oikeuteen mista ja minka maan oikeuteen :??

Siella on kuitenkin jossain se kuuluisa "fine print", jossa kaikki vastuudet kielletaan :o :peukkua

SaQ

Moikka ko@l@!

Saavuin 7. paiva tanne ja oon katellu kamppia tuolta pohjois/lansi Sydneyn alueelta. Jos on jotain hyvia vinkkeja mista loytaa kamppa ilmoituksia (lehtia esim.) niin otan mielellaan vastaan. Ja olunenkin maistuisi :XXXX :P

Mut saa kiin U2U:lla. Loistavaa etta jaksat jeesailla. Ei mulla ihan hukassa olo viela ole vaikka kaikenlaista sahlinkia on sattunutkin. Ketas muita on tallahetkella Sydneyssa?

t, Saku

Reija

Saku :D

Kannattaa kayda katsastamassa keskustassa tallainen paikka kuin Dymock Building George streetilla ja hissilla 7 kerrokseen, sielta loytyy tammonen paikka kuin Travellers Contact Point ja siella on ainakin yksi seinan patka vuorattu noilla asunto ilmoituksilla.... eli sinne vaan lueskelemaan! Toinen on tietysti Sydney Morning Herald mutta niita asuntoja kannattaa alkaa soittelemaan jo ennen 8 aamulla koska muuten ovat menneet jo :) Kolmas tosi hyva on nama kuuluisat ilmoitukset pylvaissa joita olen nahnyt melkein missa vaan...

Onnea matkaan!

Ja olunen maistuu aina tallekkin :D Otinpas talteen sun numeros....

marjukka80

Heippa! Olisimme kaverin kanssa lähdössä maaliskuun puolessa välissä Australiaan Work holiday viisumilla. Eka ajateltiin Mennä Sidney ja jatkaa siitä ajallaan matkaa eteenpäin. Olemme hyvin lähellä, ettemme lähde järjestön kautta, mutta epäillys heräsi kun luin viestejänne. Jos emme nyt sitten lähtisikään järjestön kautta, mitä me ekaks tehdään kun saavutaan australiaan...majotus ja työt?

Anski

Marjukka :)

Luulisin, että majotuksen kanssa ei tule olemaan ongelmia.
Oman käsitykseni mukaan hostelleja on tosi paljon, ja aivan varmasti löydätte heti jonkun majapaikan.
Varsinkin kun oot lähössä kaverin kans, et oo ainakaan ihan yksin keskellä uutta kaupunkia.
Ja jos olet lukenut yhtään näitä viestiketjuja, oletkin ehkä huomannut, että töitten saannissa noista järjestöistä ei paljon apua ole.

Mutta empä minä ole ehkä oikea henkilö neuvomaan muita lähtemään itsenäisesti reissuun kun oon ite menossa Allianssin kautta, mutta apua ja neuvojia löytyy varmasti :)
Oma päätös oli ehkä vähän hätiköity, mutta tehty mikä tehty ja maksettu :D
turhaan sitä enään murehtimaan.

Itse oon perillä 10.3 ja jos siinä vaiheessa, kun saavutte olen itse yhtään perillä mistään, mitä epäilen :D, neuvon kyllä, missä vaan voin.
Kannattaa käydä läpi näitä viestiketjuja ja käyttää HAKUa, saat varmasti paljon apua matkan suunnittelussa ja ehkä jo kavereitakin valmiiksi :)
Meikäläinen on ainakin valmis muutamalle :XXXX aina :D

Reija

Marjukka + kamu :D

Majotuksen loytaminen taalta Sydneysta ei tule olemaan hankalaa... taalla kun noita hostelleja on enemman kuin laki sallii ja tuskin uskon etta sattuis tulemaan paivaa kun jokainen niista on taynna yhta aikaa :D Joten majoitus nou hata...

Toiden saanti sitten.... no kaikki on ihan itesta kiinni ja siita miten sinnikas jaksaa olla, jos on kiinnostunut ravintola alan toista niin ehdottomasti taytyy hankkia RSA certificate... kestaa yhen paivan mutta silla jo paasee alkua eteenpain... sitten vaan ilmoittautuu johonkin tyonvalitys toimistoon ja nayttaa heille etta osaa kantaa kolmea lautasta kerralla niin nou hata... mutta kaikki on kuitenkin loppujen lopuksi itesta kiinni... Taalta loytyy loppujen lopuksi aika paljon hantti hommia jos vaan osaa etsia oikeista paikoista ja on valmis vahan antamaan periksi unelmista taydelliseen tyohon ;)

Lahteminen tanne jarjeston kautta tai ilman... no oottekin varmaan jo lukeneet paljon aiheesta, ja varsinkin kun teita on kaksi niin lahtekaa iteksenne taalla kylla varmaan on aina joku joka auttelee sitten jos tulee kysyttavaa... ja kehotan myos tarkistamaan lentoja lahi maista eika vain suoraan suomesta koska yleensa myos talla tavalla saastaa rahaa aika rutkasti :D Itella saatyi 500 euroa :o

hanskie

Jos joku on pikkurahan puutteessa, niin miksi ei kukaan teista nuorista laita pystyyn sinne Sydneyhyn tyonvalitysta. Kasittaakseni ei vaadi muuta, kuin businestax numeron.

Oletetaan, etta Sydneyssa on yhden viikon       aikana abaut 500 workvisa matkaajaa ja he tarvitsevat casual jobin. Sopivalla paikalla keskustassa toimisto , jossa on huuto avoimista tyopaikoista esim: 6-8 m-s, sunday closed. Tyopaikat menevat niille jotka ovat paikalla. Ja jokaisella rekistoroidylla hakijalla on oma haku numero.
 Tyopaikat voisivat  olla  esim. tiskareita, kitchen handeja, nisseja, ym, ym.  Ainoastaan busineksen alkuvaiheessa tarvitaan laajaa mainostamista tietottaessa tyonantajille tallaisesta palveluksesta  ja siten saada avoimet paikat listalle.  Kuka sitten maksaa tasta palvelusta?  Esim tyonantaja 30-50 per/jobi ja tyontekijat 5-10 taalaa per/jobi.  
Ja se tekee esim 50 jobia paivassa = tulos/minus kulut.  
Mulle voi sitten maksaa ideapalkinnon lumbsummana.  

:D  :XXXX
Hannu

Jaaks

Hanskie :D

Hyva ajatus, mutta lisaksi tarvitaan myos Worker's Compensation vakuutus ja jos sina maksat palkat niin sitten tulee Payroll Tax ja Superannuation seka tietysti GST. :o

Toisekseen kukaan tyonantaja ei maksa yhtaan mitaan sijais- tai valiaikais (casual)tyontekijoiden valityksesta eli se ainoa raha minka teet on se minka saat tyontekijoiden palkasta otettua paalta :( eli siis todella pikkurahaa ennenkuin pystyt valittamaan todella suuria tyontekija joukkoja.

Tama casual tyovaen valitys ei oikeastaan olekaan naiden valitystoimistojen paa - ansio vaan ns pysyvat hommat joista he laskuttavat yleensa vahintaan yhden kuukauden palkan.

Noita valitysfirmoja syntyy uusia harva se paiva eika niista moni nayta selviavan kuukautta paria kauemmin :(

hanskie

Mutta yhtaan valitysvirmaa ei toimi mainitsemallani periaatteella. Aamulla huuto paivan, kahden tai viikon tyopaikasta. Miten milloinkin.

Se on iso joukko casuaalipaikkojen tyonhakijoita ainostaan Sydneyn keskustassa. Joka paiva. Ja iso joukko myos tyonantajia jotka tarvitsevat vain casualityontekijoita. Esim: vain Sydneyn City: ssa tyoskentelee paivittain 1.4 miljoonaa tyontekijaa. Ravitola sektorilla 380 000 ihmista.

Ja kuka sen maaraa, etta tyonantaja ei maksa casuaalin valityspalkkiota? Jos  kysyntaa on ja firma tarvii esim: kahdeksi paivaksi hyvan henkilon, joka ei haluakkaan kuin kahden paivan jobin, niin varmasti maksaja loytyy valittajalle.

 Tamanhetkinen systeemi ei huomio naita workvisa matkaajia lainkaan vaikka virallisesti heille annetaan tyoviisumi. Toinen juttu on sitten jos sattuvat toita loytamaan. :roue

Kannattaa muuten herattaa keskustelu tasta aiheesta.  :XXXX
Hannu

Jaaks

Hanskie :D

Huutoperiaate toimii "wharfie" hommissa, mutta tuskin ravintolahommissa.

Itse ainakin tarvitsen ainakin useammankin paivan "varoitusajan" valittajalta siita kuka tulee toihin.
Esimerkiksi tanaan tilasin 35 tyontekijaa 17 Maaliskuuta varten ja haluan tietaa ennen viikonloppua kuka tulee :o
No, tietysti meilla on Eduskuntatalona tarkemmat turvallisuus systeemit, mutta haluan myoskin ihmisia jotka tietavat mita tekevat :D

Kayttamani agentti valittaa myoskin WH lomalaisia, eika ole kiinnostunut tuosta kolmen kuukauden saannosta ollenkaan.

"...Ja kuka sen maaraa, etta tyonantaja ei maksa casuaalin valityspalkkiota?..."

Tyonantaja maaraa

Miksi he maksaisivat, kun kerran "ilmaiseksikin" saa :??

No aivan ilmaistahan se ei tietysti ole, mutta minun ei tarvitse itse soitella henkilokunnalle ja kysella haluaisivatko he mahdollisesti tehda toita, vaan tilata tietty maara agentilta ja se on heidan ongelma jos joku ei yhtakkia haluakkaan tulla.  Myoskaan ei tarvitse maksaa noita aikaisemmin mainitsemiani Work Comp, Payroll Tax, Super, normaaleja veroja etc, etc.... eli saastan henkilostotoimiston kustannuksissa.

Me maksetaan meidan agentille (tarjoilijasta) talla hetkella n. $23 / tunti maanantaista - lauantaihin ja tyontekijat saa siita $14.50/ tunti eli on kait siina jonkinlainen voitto :?? Kokeista n $32/tunti, josta he saa n $24/tunti.

Jos otan oman casual toihin lauantaina, niin se maksaa meille jo yli $30/ tunti plus nuo aikaisemmin mainitsemani maksut :o

Kehittele vaan ideaa, mutta sitten jossain vaiheessa tulee nama "Worker's Unions" kuvaan mukaan :D

Good Luck

hanskie

Silloin kun toimin Cateringina, oli minulla  jatkuva pula tiskareista ja kitchenhandeista ja eteenkin viikonloppu tarjoilijoista.  Valitys toimi kuinka toimi. Ja siihen aikaan mina maksoin palkat. Ei valitystoimisto.

Itse tyon valitysprosessi on kai ihan sama tapahtuuko se huutamalla, soittamalla, postitse tai e-mailina jne. Huutosysteemissa on se etu etta tyotekija lahtee valittomasti tyopaikalle huudosta valmiina toihin.
 Aihe tahan ideaan ei toki ollut uusi vaan muistelen 50-60 luvun tiskarivalitysta Tukholmassa, joka toimi edellamainitun tavoin.

Ainoastaa Clubeilla tulee Unioni mukaa kuvaan,  mutta ei juuri yksityis-sektorilla.  
Perusajatuksena minulla on vain naitten WH visan omistajien huoli toihin paasysta. Eli ns. hanttihommia jotka eivat
muille kelpaa.
Sina et kai voikkaan kayttaa ihan keta vaan tyossa, mutta yksityisella sektorilla kylla. Kuvittele tilanne etta aamulla toihin mennessasi havaitset tarvitsevasi keittioon lisaa kasia. Mika sen helpompaa, jos tiedossa on agentti ,josta yhdella pirautuksella tunnin sisalla sinulla on tarvittava henkilo.

Ei tasta kannata kannata ruveta katta vaantamaan, kunhan vain toin ajatuksen julki.   :roue   :XXXX
Hannu

Jaaks

Hanskie :D

Ei mitaan kadenvaantoa ollut edes tarkoituksenakaan :D
Kerroin vain omat ajatukseni :D

"...jos tiedossa on agentti ,josta yhdella pirautuksella tunnin sisalla sinulla on tarvittava henkilo..."

Toimii jo nyt eika maksa mitaan (paitsi palkan tietysti) ja saan henkilon joka on ollut meilla aikaisemmin toissa ja tietaa mita tekee  
:D

Nama nykyiset WHS/OHS lait tekevat tilapaistyontekijoiden palkkaamisen hyvin vaikeaksi, kun kaikille pitaisi lain mukaan pitaa ensin "kurssi" tyon vaaroista ja opettaa PPE:n (personal protective equipment) kaytto :?? etc, etc.....