suomalaisuus lottovoitto!

Aloittaja TC, marraskuu 01, 2003, 21:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MH

Tästähän tulikin mielenkiintoinen keskustelu eikä meilläkään noi asiakasongelmat ole mikään kovin ihmeellinen asia kun kuitenkin asiakkaita käy keskimäärin 400 päivässä niin puhutaan promilleista tässä massassa mutta edelleen palaan ensimmäiseen kommenttiin niin kyllä sellainen asiakas jolta ei tervehdykseen saa vastakaikua niin tuskin saa 10pisteen palvelua missään se on kyllä tosi. Jaaksille ravintola maailmaan liittyvä kommentti suomesta kun asiakas on tilannut pihvin ja sen syötyään pyytää kokin paikalle että pihvi tuntui sitkeältä niin mikä on kokin kommentti??    Voihan se tuntua sitkeältä jos kotona on tottunut syömään jauhelihaa kokolihan asemasta;);)

Ps. edelleen 100% sitä mieltä että käyttäytyminen luo käyttäytymistä eli jos asiakas on myyjälle/asiakaspalvelialle töykeä niin varmasti saa samaa takaisin olen sen niin monta kertaa ja monessa tilanteessa huomannut. Vaikeissakin reklamaatio tilanteessa kun asiakkaana toimit kohteliasti ja tarpeetonta meteliä nostamatta niin aina hyvitetään ja usein enemmän kuin osasit ajatella. Turhan räyhääjät yleensä ei noissa onnistu.

Jaaks

MH :D

"suomesta kun asiakas on tilannut pihvin ja sen syötyään pyytää kokin paikalle että pihvi tuntui sitkeältä"

Jos asiakas valittaa syotyaan koko pihvin ja viela yleensa "nuoltuaan koko lautasen puhtaaksi" ei saa minultakaan mitaan sympatiaa :D   Jos pihvi on sitkea, kerrot heti alussa (et valita) jolloin voidaan viela todeta oliko asia nain ja korjata se.

"Turhan räyhääjät yleensä ei noissa onnistu"  Viitaten edelliseen :D

MH :D

Yksi parhaita pomojani (rest in peace) eraassa Helsinkilaisessa 5 tahden Hotellissa Mannerheimintiella oli meidan toimitusjohtaja ja sattui olemaan kokki alkuperaiselta koulutukseltaan.  Han oli yleensa joka ilta paaravintolassa, jossa kavi kaikki Helsingin "who's who" ja kerran yksi hyvin merkittava asiakas valitti pippurikastikkeesta pihvin kanssa. No johtaja pyysi asiakkaan kohteliaasti mukaansa, vei hanet keittioon, otti smokkitakkinsa pois ja sanoi: katso !
Johtaja valmisti saman kastikkeen mita asiakkalle oli tarjoiltu ja pyysi asiakasta maistamaan sita ja sanomaan mika on vikana, samalla sanoen, etta mina teen kastikkeen nain ja samoin tekee kaikki minun henkilokuntani ?

Asiakas poistui enemman kuin nolona keittiosta ja ollessaan hyvin vakio asiakas ei koskaan enaan valittanut yhtaan mistaan - painvastoin - oli ehka liiankin ystavallinen.

Ei ehka odottanut tallaista toimintaa toimitusjohtajalta :??:??

MH

JAAKS, Onko koskaan käynyt tilannetta jossa tiedät hoitaneesi asiakkaan toiveet ja tarpeet sataprosenttisesti ja silti tämä kehtaa haukkua palvelua tai ostoksen laatua pelkästään siksi että tietää tai on kuullut joltakin että kun vähän valitat saat alennusta palvelusta. Meille on käynyt kerran tällainen tapaus epäiltiin kun täti oli sellainen että aina valitti ja ruvettiin kirjamaan ylös kaikki käynnit sekä mitä palveluita on käyttänyt ja jonkin ajan kuluttua kävi niin että tuli jostain reklamoimaan niin lyöytiin lista eteen että mitä oli ostanut ja koska niin listasta ei löytynyt merkkiä väitetystä käynnistä eikä ostetusta palvelusta täytyy sanoa että kyllä oli asiakas nolona kun yritti huijata ja jäi siitä kiinni. Tällaista se on täällä kun hyvää hyvyyttään ollaan hyvityksiä annettu ja niitä käytetty väärin niin ollaan otettu tiukempi linja noissa asioissa ja silloin osa katsoo sen huonoksi palveluksi.

MH

Vielä alkuperäiseen aiheeseen SUOMALAISUUS ON LOTTOVOITTO MUTTA ONKO SE NELJÄ OIKEIN VAI TÄYSOSUMA :D:D:D  siitä voi olla montaa mieltä

Jaaks

MH :D

On kaynyt ja tapahtuu yhden tietyn herran kanssa koko ajan.  Joskus viikoittain, joskus kerran kuussa, joskus harvemmin.  Valitettavasti tama kyseinen herra on arvostettu ministeri, eika ole vaivan arvoista tapella asiasta.  Han ei koskaan halua rahojaan takaisin tai mitaan muutakaan korvausta, mutta haluaa vain valittaa ja laittaa koko palvelun maanrakoon.

Muita on, jotka ovat vaatineet rahojaan takaisin taysin perusteettomasti ja heille on vaan lahetetty kohtelias kirje hakea rahoja oikeusteitse - tuskin monellakaan on todella varaa vieda valtio oikeuteen :??
ja maksaa vuosien oikeudenkayntikulut ja sitten viela havita juttu :o
No, onneksi nuo tapaukset ovat todella harvoja, mutta aina jotain hulluja loytyy :??

MH,

Todellakin valtaosa (yli 99%) meidan asiakkaista on kunnon ihmisia ja he tietavat mita tilaavat ja saavat mita tilaavat :D

Minulla on viela yksi juttu, mika me aina liitetaan meidan tilaus sopimukseen :

"Lack of planning on your part, need not to become an emergency on ours"

Toimii hyvin :D:D:D

Cheers
Jaaks

MH

Tottahan kaikki tuo on ja kuten todettu niin aina on niitä jotka valittaa teetpä mitä hyvänsä jos Reijalle ei ole tällaista sattunut niin tästä saat hyvää oppia miten varautua kun sellainen kohdalle sattuu:D:D:D

mette

Riina :)

Tottakait olit oikeutettu antamaan palautteesi. Ilmeisesti kalla oli kylmissään :o

Tässä muisteltu aikoja , eikä meille muistunut mieleen ainuttakaan kertaa  että olisi koskaan ruoka palautettu siksi  että olisi ollut kylmää. Muista syistä kylläkin.

mette

Jaaks :)

Hyvitystäpä tietenkin $2000. Missähän mun ajatukseni taas olivat?

Mä kun olen kerran onnistunut veloittamaan 75 000mk(piti bongata 750mk) ja meni vielä läpi (vastaava systeemi eftpos täällä). Asiakas ihmetteli hiukan noita nollia ja totesi ;" ai mulla on noinkin paljon rahaa tai oli siis". Suoritettiin peruutus ja rahat meni takaisin tilille, eikä tullut edes yön yli korkoa. Että olin nolona! Onneksi olivat vakiasiakkaita ja ymmärtäväisiä!

Seuraavalla käynnillä sitten passattiin heitä oikein viimosen päälle.

Jaaks

MH :D

En nyt vastaa Reijan puolesta, mutta naita asioita ei voi oppia muuta kuin kokemuksen kautta :D  ja jokainen tapaus on asia erikseen. Kaikki ihmiset eivat myoskaan saa valituksia ihan omasta persoonallisuudestaan johtuen :?? Tell me why not and you'll be a rich man :D
Olen ollut itse samassa tilanteessa jossa on pitanyt valittaa jostain, mutta sitten on kohdallesi sattunut taysin ihastuttava (sukupuoleen katsomatta) henkilokunnan jasen, joka on pelkalla olemuksellaan ja ystavallisyydellaan sulattanut sen jaan :?? ja sina vain unohdat koko jutun.
Jalleen kerran vastaamatta kenenkaan puolesta, mutta luulen etta tahan Reijakin viittasi tuolla aikaisemmin :??

Itsellani ei myoskaan ole vaikeuksia ongelmien selvittamisessa - jos on meidan virhe, niin myonnan sen ja asia korjataan valittomasti.  Jos on asiakkaan virhe, niin se hoidetaan diplomaattisesti asiakkaan havitessa, mutta luullen voittaneensa :D:D

MH :D
En tieda minka alan bussineksessa olet mukana, mutta laki on kaikilla sama - "you either make it - or you don't" ja puheistasi paatellen "you've made it"

Nama ovat hyvin mielenkiintoisia keskusteluja ja erittain rakentavia kun saadaan vaihtaa mielipiteita jopa kansainvalisella tasolla, mutta huomaatko, etta ongelmat on samat joka puolella - ratkaisut voivat olla erilaisia, kuten myos lopputulos :D

Jaaks

Mette :D

Minun pahin laskutus oli $52,000 laskusta jonka piti olla $5,200 - ouch !!
Eika asiakas edes huomannut, vaikka kuittasi kuitin lahtiessaan, ennenkuin sai laskun kotiinsa.  
Soitti hyvin ystavallisesti ja kysyi: " It was a good party thank you very much, but what hell did we do and buy - the whole place"

No, se oli korjattu hetkessa, mutta kuitenkin - another embarrassing moment in my life :D

Reija

MH :??

"jos Reijalle ei ole tällaista sattunut niin tästä saat hyvää oppia miten varautua kun sellainen kohdalle sattuu"

- vaikeat asiakkaat  

:?? :?? :?? Mitä ne on :?? :?? :??

Kuten Jaaks jo sanoi, näitä asioita ei helposti opi ilman omakohtaista kokemusta. Mutta kuten vielä kerran sanon - jos asiakas on sinulle ilkeä, tätä ei todellakaan kannata ottaa henkilökohtaisesti jos ei sitten ole kyse omasta virheestäsi ja käytöksestäsi, vaan kannattaa asia hoitaa diplomaattisesti niin että säästytään isoimmilta murhilta :D

Kaikkia asiakkaita ei voi aina kääntää positiiviselle mielelle, koska joskus asiakkaat ovat vain yksin kertaisesti niin suutuksissa että he eivät halua kuunnella vaan heittävät valitus vyöryn sun päälle ja lähtevät samantien ulos antamatta mitään mahdollisuutta korjata tilannetta.

Mutta olen täysin samaa mieltä Jaaksin kanssa siitä että asiakaspalvelijan  oma asenne ja käyttäytyminen vaikuttaa todella paljon lopputulokseen ja tämä on myös niihin kokemuksiin perustuva fakta!! :D



:nuttu: :nuttu: :nuttu: :nuttu: :nuttu:

MH

REIJA, keskimmäinen virkkeesi on lyhyesti juuri se mitä olen kokoajan ajanut takaa eli on niitä joihin et saa otetta teetpä mitä hyvänsä ja juuri näistä ääritapauksista olen kokoajan puhunut näitä meilläkin on promille luokassa eli kyllä muut luetaan noihin haasteellisiin

Reija

Laitanpa tähän yhden hyvitys esimerkin meidän ketjusta :D

Asiakas oli Norjassa myöhästynyt tärkeältä lennolta koska asiakas ei ollut saanut herätystään sovittuun aikaan. Tuona päivänä sattui olemaan niin että tämä lento tuohon kyseiseen maahan oli ainut sille päivälle ja asiakas oli repiä pelihousunsa hotellin mokasta. Innokas ja palvelu altis asiakaspalvelija otti ja soitti herralle yksityiskoneen eurooppaan hotellin piikkiin :o :o :o :o

Oli meinaan työntekijä ottanut vähän liiankin kirjaimellisesti tuon 100% satisfaction guaranteen mitä hänelle oli opetettu :D :D

Voitte kuvitella hotellin johtajan ilmeen kun lasku lyötiin pöydälle, mutta hotelli oli myös saanut erikoismaininnan asiakkaalta jälkikäteen ja hän myös toi hotellille tuplasti rahat takasin :cool:

Työntekijää kylläkin käytettiin koulutuksissa esimerkkinä miten pitkälle ei ehkä kannata mennä hyvityksissä :D :D

sanna77

Reija, olen itse myös tilaillut uusia lentolippuja asiakkaalle kun herätys oli jostain syystä jäänyt laittamatta :o Onneksi lasku ei tullut kuitenkaan hotelille, mutta kaikki taidot sai laittaa peliin, jotta asiakas ehti seuraavaan tapaamiseen. Olen itse joutunut useampia kertoja tilanteisiin, missä asiakas vaatii raha/tuote hyvitystä. Toki huijareitakin sattuu kohdalle, mutta olen itse pyrkinyt entisen esimieheni ohjeilla hyvittämään asiakasta siten, että hyvitys on kohtuullinen asiakkaan kokemaan haittaan/pettymykseen verratuna. Esimerkiksi jos hotelliasiakas joutuu sisäänkirjoutusvaiheessa odottelemaan puoli tuntia huoneen vapautumista, hänelle tarjotaan ehkäpä kahvi/olut hotellin ravintolassa eikä välttämättä anneta hyvitystä huoneen hinnasta. Tämä on ainakin omalla kohdallani toiminut hyvin ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä.

Toinen asia, jota pidän asiakaspalvelu periaattenani on tämä asioiden positiiviseksi kääntäminen. Jos asiakkaalla on ollut paha päivä (joka ei johdu minusta), ja hän kiukuttelee :mad: asiakaspalvelu tilanteessa, vastaan tähän mörrimöykky asenteeseen yltiömäisellä ystävällisyydellä ja hymyllä. Tällöin asiakkaalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin hymyillä. :D :D

"niihän metsä vastaa kuin sinne huudetaan" ;)

Reija

Täytyy myöntää että ravintola alalla ja varsinkin tarjoilijana työskentely on ehkä hivusen " rankempaa " kuin hotellin vastaanotossa työskenteleminen (kummatkin kokeiltu)... mutta työpaikkansa voi aina vaihtaa jos itselle tuntuu että asiakaskunta alkaa käydä yleisesti liian hankalaksi ja työ liian vaativaksi henkisesti... Tai sitten katsoa jos asialle voisi tehdä jotain paikanpäällä. En usko että kukaan on pakotettu työskentelemään sellaisessa työympäristössä jossa ei viihdy ja sellaista asiaa ei mielestäni ole jota ei pystyisi muuttamaan... miten paljon tähän sitten menee aikaa se voi olla eri asia :??

Nostan kaikille tarjoilijoille hattua ylpeänä, teette upeaa työtä ja tiedän että teiltä vaaditaan paljon ja tarjoilijat ehkä useammin kuin muut hotelli ja ravintola alalla työskentelevät joutuvat tilanteisiin jossa heitä yritetään käyttää sylkykuppina :XXXX :XXXX :XXXX

Jaaks

Reija :D

Itse olen kaynyt lapi kaikki eli sali, keittio ja respa ja paadyin siihen salin puolelle.  Nykyaan ikava kylla usein melko kaukaista, mutta yritan toissa vielakin tehda ainakin pari ihan oikeaa "hovimestari - tarjoilu-baarivuoroa" aina kun Eduskunta istuu - ja sen on hauskaa.

Keitiosta nautin, mutta stressi on erilaista.  Vastaanotto on OK, muta en pitanyt siita tiskista asiakkaan ja minun valissa :??  Monelle se toimii vahan kuin "Safety barrier" , mutta en pitanyt  myoskaan siita, etta hyvin harvoin kuulit asiakkaastasi sisaan checkauksen jalkeen ellei sitten ollut valittamista.  Vahan sama homma keittiossa - huonot kommentit tuli takaisin heti - hyvia sait kysella.
Salityossa saat heti niin laheisen kontaktin asiakkaaseen kuin haluat ( tai etaisen) ja naet omilla silmillasi heidan tyytyvaisyytensa (tai painvastoin).  Ja mita ehka parasta saat kommentit - oli sitten hyva tai huono, heti :D ja jos on huono sinulla on paljon parempi ote asiakkaaseen ja tiedat miten korjata sen (jos olet hyva "lukemaan" asiakkaitasi :??)

Fyysisesti salityo on tosiaan paljonkin raskaampaa, mutta on sen arvoistakin - ainakin ollut minulle:D

Se sylkykuppi juttu on sitten asia erikseen ja jos tarjoilijana olet ammattilainen ja saat asiakkaan arvostuksen ei kukaan sylje paallesi (tietysti poikkeuksiakin on).

Nama ovat siis tosiaankin omia henkilokohtaisia mielipiteitani perustuen jonkinlaiseen kokemukseen ja tiedan, etta jokainen meista tekee mista pitaa :D

johki72

Sanna:D

Samaa mieltä sun kanssa noista kiukuttelevista asiakkaista.
Monasti jos asiakas on kohtuuton ja jopa törkeä,mutta kun itse jaksaa vaan olla kärsivällinen ja ystävällinen niin kyllähän se asiakaskin huomaa sen oman moukkamaisuutensa ja tulee jälkeenpäin  jopa pyytämään anteeksi huonoa käytöstään:D:D:D

Reija

Jaaks :D

Noista kommenteista.... hmm... itsellä taas tuntuu että vastaanotossa saa ottaa yleiseti vastaan kommentit koskien kaikkia osastoja
:?? :?? :??

Mutta oikeassa olet että tarjoilija näkee ehkä paremmin nämä asiakkaan mielialat ja pystyy näin heti reakoimaan niihin.... Mutta kuten sanoit jos asiakaspalvelija osaa aistia asiakkaasta että kaikki ei ole hyvin, silloin kannattaa aina kysyä asiakkaan mielipidettä asioista. Itse olen ottanut tavakseni kysyä asiakkailta aina ennen kuin he lähtevät hotellistä, mielipidettä heidän kokemuksistaan sinä aikana.... ja joskus jopa se iloinen asiakas saattaa mainita jostain joka ehkä olisi jäänyt sanomatta ilman kysymistä/jäänyt kaivelemaan asiakkaan mieltä ja näin asiakas yleensä lähtee talosta niin että hänelle on tarjottu mahdoillisuus kertoa negatiivisista kokemuksia ja mahdollisuus saada siitä hyvitystä.

Otetaan nyt taas yksi tilasto ja tietenkin amerikkalainen. Tutkimuksen mukaan suomalaiset "kuluttajat" ovat maailman haastavimpia asiakkaita koska he eivät yleensä kerro jos he ovat tyytymättömiä palveluun vaan jättävät aisan sikseen eivätkä ikinä enää käytä saman yrityksen palveluja. Omasta mielestäni tässäkin on jo nähty muutosta ja kyllä asiakkaat aika hyvin jo puhuvat negatiivisista kokemuksistaan.

Toinen hassu ilmiö suomalaissa on se että tässä yksi päivä esim. otin asiakkaan vastaan ja pyysin häneltä luottokortin numeron varmistukseksi etukäteen. Ja tästähän sitten sai myös kuulla kuinka suomalaiselle on kunnialoukkaus kun pyydellään rahaa etukäteen eikä luoteta, suomalainenhan on kuitenkin perusluonteeltaan rehti ja rehellinen :?? :?? :?? Ongelmaa tästä ei kuitenkaan syntynyt, diplomatia päti tähänkin tapaukseen :D

Jaaks

Reija :D

"vastaanotossa saa ottaa yleiseti vastaan kommentit koskien kaikkia osastoja "

Vastaanotossa tuli valituksia aivan joka osastosta koko hotellissa - ravintola, pesula, kahvila, taksit, portieerit, huonepalvelu, siivoojat, kampaaja ja mista nyt sitten voitkaan valittaa ja vaikka ei oikeastaan olisi edes osa hotellia kuten bussit ja metrot  :??

Kysyin aina, etta tulikos kerrottua esim siella ravintolassa ?  Suomalainen vastasi : no eihan siella voinut valittaa, mutta halusin vaan kertoa sinulle, etta tiedat :??

Sitten vaan taas asiakaskoulutusta ... kerro aina siella missa jotain menee pieleen, please :D ja ainoastaan jos jotain ei tapahdu niin mene muualle kertomaan.  Jos tama on tarpeellista, niin sitten niin korkealle hotellin johdossa kun pystyt !!!

Cheers
Jaaks :??

Reija

Jaaks :D

Aivan oikeassa olet että valitukset ei aina edes koske omia palveluja :XXXX :XXXX Melkosta diplomin vikaa saa olla :coolh

Ja joskus asiakkaat valittavat eri osastoille samasta asiasta, mutta eri "pikku " asioista  :nuttu: :nuttu: :nuttu:

Jaaks

Reija :D

"valitukset ei aina edes koske omia palveluja "

Mutta silti sina "Omistat sen valituksen" :??

On tietysti sinun asiasi mita silla teet, mutta jos valitat sen eteenpain hotellin ulkopuoliselle osakkaalle, et tiedakaan kuinka iloisia he voivat olla, koska eivat ole ehka kuulleetkaan kyseisesta ongelmasta :??  Koska kukaan ei ole koskaan viimeisen kymmenen vuoden aikana valittanut (heille suoraan) :D

Koko turisti- matkailu- lomailu -tyomatkailu etc...  palvelu on kaikki yhta ja samaa palveluketjua ja tiedonkulku palvelusta toiseen pitaisi olla joustavaa, vapaamielista ja syyttelematonta :D
Voin sanoa, etta toimii jossain melko hyvinkin :D

Kippis
:XXXX

Reija

Totta kai Jaaks :D

Valitus joka otetaan vastaan on aina otettava omakseen ja vietävä eteenpäin asianmukasesti :XXXX :XXXX :XXXX

näin ei kuitenkaan kaikki toimi  :mad: :mad:

datapair

Tervehdys!

Ei kuulu varmaankaan taman otsikon alle, mutta kuitenkin erron, etta olen taalla ja vielakin matkavasynyt.

Tapasin Jounin pari tuntia sitten ja haluan tavata teita muitakin kunhan ajoista sovitaan.

Olen Canberrassa ensiviikon puolivaliin, sitten Sydneyssa muutaman paivan(Raivo huom.) ennenkuin lahden gouldkoustille ja Brisbaneen.

terveisin Tapio

mette

Hei Tapio :)

Tervetuloa Australiaan :D Toivottavasti oli hyvä lentomatka.

Kerrohan meille tarkeneeko siellä Canberrassa jo ilman villapipoa :)

Ilmoittele vaikka U2U:lla milloin olet tulossa Brisbaneen ja sovitaan sitten lähemmin tapaamisista :)

datapair

Mette!

Kiitos tervetuliastoivotuksestasi, viikolla 48 siella sinun kulmillasi.

Kylla taalla tarkenee ilman villapaitaa, valilla auringossa on liian kuuma ja varjossa viilea tuuli tuntuu kylmalta.

Tapaan kohtapuolin Anne joka muutti kevaalla tanne Canberraan.

Yritaa kayda vilkaisemassa naita sivuja kn vaan paasen koneen aarelle.

Terveisin Tapio

Reija

Rakkaat Dunderilaiset ja paremmin oppineet :god:

Heitänpä ilmassa leijuneen kysymyksen tänne myös....

Puhuttiin kaverin kanssa Pohjoismaalaisuudesta ja Scandinaavisuudesta ja kaverini heitti että suomi joidenkin mielestä ei kuulu jompaan kumpaan käsitteeseen :o

Onko teillä kommentteja tästä :??

Itse en ole niin hurjasti lukenut asiasta mutta olen aina käsittänyt että suomi on osa pohjoismaita ja ns. kuuuluu Scandinaviaan.... mikä mulle on ollut aina yksi ja sama asia (pohjoismaat/Scandinavia) :?? :??

Kyselee hieman pökerryksissä taustojaan :D

iskater

kas kun en ole tasta ihan taysin varma. mutta nain mina taman asian olen aina ymmartanyt. suomi kuuluu pohjoismaihin, englanniksi nordic countries. joita ovat siis suomi, ruotsi, norja, tanska, islanti. ja sitten on erikseen skandinavia, ruotsi, norja, tanska, islanti. joihin minun kasittaakseni suomi siis ei kuulu.
mutta sitten on olemassa tama fenno-skandiavia, johon siis suomikin kasittaakseni kuuluu...
:??

Reija

Eli onko tässä Skandinaavian ei kuulumisella esim sellaiset juuret että suomi kielenä poikkeaa noista muiden maiden kielistä :?? :??

No joka tapauksessa oppia ikä kaikki... taisin taas aikoinani tuijotella ikkunasta ulos yhteiskuntaopin tunneilla  :eye: :eye:

mette

Juuri noin minäkin ymmärrän kuten Iskater sanoi. Puhutaan myös skandinaavisista kielistä ;ruotsi, norja, tanska ja islanti. Suomi kuuluu Pohjoismaihin, mutta ei Skandinaaviaan.

Esim. täällä Brisbanessa viime vuonna Skandinaavisten maiden juhlanviettoon ei suomalaisia kutsuttu. Illalliskorteissa oli muiden pohjoismaiden liput , mutta ei siis Suomen.

Mutta enpä ymmärrä miten Suomi voi osallistua Miss Skandinavia-mittelöihin :?? Tuossa minulla on videohyllykössä noita Miss Skandinavia-kisoja...

Reija

Niinpä, niinpä..... Liekö kaikki muutkaan niin olevan perillä näistä etiketeistä :D Mutta alkoi aihe ihan sen verran kiinnostamaan että kunhan näiltä töiltäni kerkeän niin perehdynpäs vähän asiaan syvemmin....

R :o ( eli siis ei enää selityksiä että "I´m from Scandinavia vaan I´m from Nordic Countries...selvä!)

riaapa

Reija :)

Minäkin aina matkatessani älähdän jos joku meitä suomalaisia skandinaaveiksi kutsuu... En mä mitenkään pahasti älähdä, mutta katsonpahan kuitenkin asiakseni aina vähän "sivistää"... ;)

Muistelen kouluajoilta seuraavaa: Skandinavia on puhtaasti maantieteellinen termi joka käsittää (jos ollaan kirjaimellisia) Skandinavian niemimaan eli Ruotsi, Norja, ja osia Tanskasta (jotka ovat nykyään veden erottamat varsinaisesta niemimaasta). Niin sanotut skandinaaviset kielet ovat tosiasiassa germaanisia (tätä aihetta olenkin muistaakseni jo sivunnut pitäessäni jonkinlaista oppituntia Jaaksille joskus ;) ), ja niihin kuuluu tanska, ruotsi, norja (sekä nynorska että bokmål), islanti ja färsaarten kieli. Tarkemmin sanottuna nämä kielet ova "North Germanic", kun mm. englanti on "West Germanic".

Fenno-Skandiaa kuulee käytettävän esimerkiksi säätiedotuksissa, kun meteorologit haluavat puhua Skandinavian niemimaan plus Suomen käsittävästä alueesta.

Pohjoismaihin (= Nordic Countries) kuuluu nuo vanhat tutut: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Islanti. Tämä on se termi joka usein sotketaan Skandinaviaan, mutta Pohjoismaat on tavallaan vain jonkinlainen yhteistyösopimus, eikä sillä ole mitään tekemistä kielirajojen tai maantieteellisten termien kanssa.

En nyt tähän hätään tarkistanut näitä tietoja mistään opuksesta, voi olla että puhun ihan läpiä päähäni... Tämä on kuitenkin se käsitys mikä minulla on ollut kouluajoista saakka. Maantiedon opettajamme oli erittän innokas matkailija, ja hänen muistan korostaneen tuota että "Skandinavia on puhtaasti maantieteellinen termi". Germaanisista kielistä olen kuitenkin sata-varma, se on ihan peruskurssikamaa lingvisteille. :D

Mutta siis lyhyestä virsi kaunis: minunkaan mielestäni Suomi ei kuulu Skandinaviaan.

Riina.

p.s. Mette, oliko siis tuohon tapaamiseen kutsuttu myös islantilaiset, muttei suomalaisia? Kun minä tosiaan muistelen ettei Islanti kuuluisi siihen Skandinavian niemimaahan. Mitä miss Skandinavia -mittelöön tulee, niin... tekisi mieli sanoa että onkos siinä muutenkaan järjen hiventä? Miss/Mr Skandinavia ja Miss Baltic Sea ym, eiköhän ne ole vaan tulonlähteitä einomakusille ja muille yritteliäille ihmisille?
Riina

Reija

Riina :god:

Kiitos sivistys ryöpystä tuosta ei varmaan hirveesti jäänyt mitään pois :D

Tällä kans vois olla eriäviä mielipiteitä noista missikisoista, mutta viihde kun aina on viihdettä :??

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja riaapa






p.s. Mette, oliko siis tuohon tapaamiseen kutsuttu myös islantilaiset, muttei suomalaisia? Kun minä tosiaan muistelen ettei Islanti kuuluisi siihen Skandinavian niemimaahan. Mitä miss Skandinavia -mittelöön tulee, niin... tekisi mieli sanoa että onkos siinä muutenkaan järjen hiventä? Miss/Mr Skandinavia ja Miss Baltic Sea ym, eiköhän ne ole vaan tulonlähteitä einomakusille ja muille yritteliäille ihmisille?

Riina :D Noin muistelemme,että islantilaiset olisivat olleet olleet kutsuvieraina. Tarkistamme asian  lähipäivien aikana mukana, paikan päällä olleelta henkilöltä.

http://www.folkbiblioteken.fi/FI/asklibrarian/archive.asp?kieli=&id=1662&arkisto=true#Hakutulos

mette

Veljeni tarkistaessa omasta tietosanakirjastaan. Skandinavian maat ovat Ruotsi ja Norja, laajemmassa merkityksessä myös Tanska ja kielellisessä merkityksessä myös Islanti.

Niin,mikähän olisi ihan oikea vastaus? Riippuu kai siitä miten asiaa katsoo.Tässä joitakin näkemyksiä ....
http://groups.google.com/groups?selm=PERW.93Nov15184248%40elixir.elixir.e.kth.se

riaapa

wow... tuosta viimeisimmästä linkistä jonka Mette laittoi voi jo sanoa että joku on pohtinut asiaa aika monelta kantilta... kiitos hyvästä linkistä Mette!

Tuohon ei varmaankaan voi enää kellään olla lisättävää?

Riina. (joka edelleen henk.koht. pitäytyy tuohon maantieteelliseen Skandinavian määritelmään)
Riina

jounij

...on himpun verran lisättävää! Jokainen, joka katsoo kartasta Skandinavian niemimaata, voi itse havaita myös Suomen Lapin kuuluvan tuohon niemimaahan (Pohjanlahden ja Vienanmeren välissä). Eli kun puhutaan Skandinaviasta puhtaasti maantieteellisenä terminä, siihen kuuluu Suomen Lappi, muttei eteläisempi Suomi.


Väittää
Jouni
Canberra

Jouko

Scandinavia keskustelua hämmentämään,

"The Roman historian Pliny the Elder mentions in 67 CE an island called "Scadinauia" in the sea at the edge of the world, north of Germania. This, as it dawned much later to the civilized world, was in fact no island but the southern tip of Sweden, the province of Scania (Skåne). The name is thought to be related to the word "skada", or "damage" that could be done to ships by the sand reefs outside southwestern Sweden. The "-avia" ending, on the other hand, probably comes from a word meaning "island", cf. contemporary Norwegian "øya". Thus the original definition of the word "Scandinavia" was purely geographical: it referred to the Scandinavian peninsula -- contemporary Sweden and Norway."

  " [Longman Dictionary of Contemporary English]
   SCANDINAVIAN
   1. of the countries Denmark, Norway, Sweden, Finland and Iceland
      in northern Europe, or their people or languages."

   "On the other hand, it is not uncommon to use the word "Scandinavia" in
   its more limited definition. An example:
   
   [The Concise Oxford Dictionary]
   SCANDINAVIAN
   1. a native or inhabitant of Scandinavia
      (Denmark, Norway, Sweden and Iceland).

   And some encyclopaedias put it like this:
   
   [The Random House Encyclopaedia]
   SCANDINAVIA
   1. region of northern Europe consisting of
      the kingdoms of Sweden, Norway and Denmark;
      culturally and historically Finland and Iceland
      are often considered part of this area."


Suosittelen lukemaan alla ovat artikkelit.

http://www.cs.uu.nl/wais/html/na-dir/nordic-faq/part2_NORDEN.html

http://www.lysator.liu.se/nordic/scn/faq21.html

http://www.faqs.org/faqs/nordic-faq/part2_NORDEN/preamble.html


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja mette

Jouni, luitko  tätä eilistä viestiäni?Maantieteellisesti Skandinavialla tarkoitetaan yleensä Norjan,Ruotsin ja aivan luoteisimman Suomen muodostamaa niemimaata(Skandinavian niemimaa).
http://www.folkbiblioteken.fi/FI/asklibrarian/archive.asp?kieli=&id=1662&arkisto=true#Hakutulos


Uusi SIVISTYSSANAKIRJAssani  vuodelta 1968
Skandinavia, Ruotsi ja Norja, laajemmassa merkityksessä Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti.
skandinavismi, etenkin Ruotsissa aika ajoin ilmennyt pyrkimys sivistyksellisesti ja poliittisesti lähentää Skandinavian kansoja toisiinsa.
Scandinavia, Scandia, antiikin kirjallisuudessa , ensiksi Plinius vanhemmalla  pohjoisessa sijaitseva saari, tarkoittaa Skandinaviaa.

riaapa

Joukon linkistä:

"Despite the term being rather clear for the Scandinavians themselves, disputes remain about how the term would be understood and derived in English."

Yeah right! Kylläpä näyttää olevan tosi selvä tämä termi meille! ;) (ai niin, paitsi jos me ei ollakaan skandinaaveja, silloinhan sen ei tarvitsekaan olla...)

Taidettiin upota tähän suohon...

Riina.
Riina

Reija

No melkoisen tunnurin kannen menin nostamaan :D

Kiitos vaan very mycket :god:

Asian selvyyden voi melkein jättää sitten jokaisen oman harkinnan varaan :roue