Naimisiin ja nimenmuutos

Aloittaja Lenkki, syyskuu 28, 2013, 07:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lenkki

Hyvää Grand Final daytä vaan! :D

Tulipa tällainen kysymys että olemme pari viikkoa sitten menneet naimisiin mieheni kanssa ja olen ottamassa hänen sukunimensä. Nyt kuitenkin olen vähän ymmälläni että miten ja minne teen nimenmuutoksen?

Naimisiin menimme Austraalian ulkopuolella ja ymmärtääkseni meidän ei tarvitse rekisteröidä avioliittoa erikseen Victoriassa mutta yritän nyt ymmärtää että miten ja minne ilmoitan nimenmuutoksestani? Olemme vasta asuneet Ausseissa viimeiset 6kk joten en voi täyttää Adult Change of Name- lomaketta koska siinä vaaditaan että olen asunut täällä viimeiset 12 kk. Mutta jos nyt haluan vaihtaa nimeni ajokorttiin, pankkikorttiin ja muihin niin miten teen sen? Onko kenelläkään tietoa tästä?

Tai pitäisikö ensin muuttaa nimi Suomeen virallisesti ja saada uusi passi ja sen jälkeen pystyn muuttamaan nimen täällä?
Miten muuten viisumini kanssa kun saan uuden passin? Pitääkö kanssa DIACiin ilmoitta uusi passin numero jotta viisumi voidaan myöntää myös sille passille?

Kiitos paljon etukäteen avusta!

T. Mrs P 


iluvatar

Hah oot uponnut samaa mustaan aukkoon mihin mäkin putosin :D Ainakin jos oot Aussi kansalainen ja haluat vaihtaa passiin nimen. Tosiaan joudut odottaa sen 12kk, mä yritin ottaa Suomen konsulaattiin ja Ruotsin suurlähetystöön yhteyttä mut sieltä ei tullut mitään vastausta. Mut eipä toi matkustamista rajoita, vaikka mullakin oli kaksi eri passia eri nimillä niin ihan sujuvasti kaikki hoitui.

Mut noihin muihin kelpaa Suomen vihkitodistus, kai sulla on englanninkielinen kopio? Oli itseasiassa kumman helppoa, kävellä sisään ja vaihtaa. Helpointa on aloittaa ajokortista, koska sillä voi sitten todistella ne muut sen vihkitodistuksen lisäksi. Ja kannattaa myös vaihtaa tiedot äänestämistä varten (jos olet kansalainen), koska sitten sulla on governmentin dokumentti lisätodisteena, jotkut paikat haluaa pari eri dokumettia.

Olet varmaan jo saanut vaihdettua nimet, mutta toivottavasti tästä on jollekin muulle apua.

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: iluvatar - lokakuu 24, 2013, 13:46
Helpointa on aloittaa ajokortista, koska sillä voi sitten todistella ne muut sen vihkitodistuksen lisäksi.

Niinhän sitä luulisi...  :nuttu: VicRoadsille ei nimittäin kelpaa ulkomaalainen vihkitodistus, vaikka se olisi kirjoitettu englanniksi alunperinkin. Sinne tarvitset "change of name" todistuksen Births, Deaths and Marriages rekisteristä, jossa sinusta ei ole minkäänlaista merkintää, jollet sitten ole syntyperältäsi aussi tai täällä kuollut...  :XXXX Ja usko tai älä, niin tuon todistuksen sieltä kyllä kirjoittavat, kun ensin annat heille tiedot itsestäsi, että he voivat ensin lisätä sinut sinne rekisteriin... :confuse
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

iluvatar

Noi byrokratian mutkat on kyllä niin kummallisia täällä.. tuntuu et joka toimisto tekee omaa hommaansa eikä mitään aavistusta miten ne sujuu muissa toimistoissa. QLD:ssa onneksi hyväksyi sen ajokortin, sitä mä kuitenkin käytän eniten henkkarina, jos ne ei ois antanut sitä sillä aviotodistuksella olisi ollut kyllä aika veristä sotaa saada se kun olen Aussin kansalainen. Mä soitin niistä passiasioista BDM toimistoon ja oli kyllä niin no-can-do asenne eikä mitään hajua mitä tehdä asialle.

Lenkki

 :D

Jooh, ei tämä helppoa ole... koska en olen vielä asunut täällä 12 kuukautta niin Victoriassa en voi nimeäni muuttaa kuin vasta sen jälkeen kun olen täällä sen 12 kk asunut joten turhaan viitsin edes suomeen sitä nimeä muuttaa kuin vasta ensi keväänä  :D noh, vähemmän stressiä nyt ennen joulua kun ei tarvitse alkaa riehua kaikkien papereiden kanssa eri toimistoilla... ja passikin pitää sitten uusia..Canberrassa kait?.. örk..

Noh, eikähän tämä tästä :) pikkuhiljaa ainakin..