Sairaanhoitajat hoi!

Aloittaja sToked, helmikuu 03, 2012, 21:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eevis

Voi halavattu mitä meininkiä, sToked... :(

Hei en ole alan immeisiä enkä mistään mitään tiiä :) , mutta kunhan silmään osui tämä ketju, tiiä oisko sulle hyötyä suomalaisesta rekryfirmakontaktista, jos meinaan niitä EEN:n hommia alat odotellessasi/opiskellessasi tehdä.

EDIT: hmm, kyseinen käyttäjä lieneekin jo siirtynyt muualle töihin... mutta ehkä kannattaa kysäistä kummiskin?
Dees - We will bloody bounce back!!!


bugs

Hei,

Mielellani autan jos voin auttaa. :) Itsellani keikkafirma toimi sponsorina reilun vuoden eli mahdollista se on tosin siita on muutama vuosi aikaa. Ja rekisteroinnin hoisi silloinen rekrytointi firma tai yhteistyolla heidan kauttaan olin ensin Alfredin sairaalan sponsoroima ennen kuin aloitin keikka hommat. Eli kannattaa ottaa yhteytta eri sairaaloihin myos itse.

sToked

Joo, AHPRAlla on muuttunut nyt tänä keväänä hommat sillei et jokainen EU hoitsu joutuu sen kurssin tekemään. Pistin Minister of Healthillekin viestiä ja sain itse ministeriltä vastauksen et asia on tosiaankin näin. Niin paljon ollut kaikkea sotkua valehoitajien/lääkärien kans et haluavat olla jatkossa supertarkkoja.

Kursseja löytyy siis joka osavaltiosta PAITSI Queenslandistä, joka on tämmöselle Gold Coastin asukkaalle todella riemastuttava asia (NOT). Lähin on Sydneyssä ja sen kesto on 8vkoa ja maksaa 10 000 AUD. Muualta löytyy myös kursseja mutta pituudet vaihtelevat ja maksut myös. Onneksi on kokinhommiakin tehty joskus niin pikku väliaikainen alanvaihdos piti tehdä et saa rahaa säästettyä.

EEN rekisteröintiä kysyin kans, mut vastaus oli tyly. Eivät voi millään taata et mun koulutus Suomessa vastaisi tarvittavia kriteerejä mitä paikalliset EEN joutuvat koulussa tekemään. Ja pitäisi pistää kokonaan uusi hakemus vetämään jos sitä haluaa kokeille joten taidanpa jättää välistä. Ei auta ku ootella huhtikuuhun, ottaa laina ja käydä vähän todistelemassa et osaan hommani. Kaippa se maksaa ittensä sit joskus takasi.


Tässä lista AHPRAn hyväksymistä kursseista jos jotakin kiinnostaa:

http://www.nursingmidwiferyboard.gov.au/documents/default.aspx?record=WD12%2F7485&dbid=AP&chksum=VgkKXSc5inGYpBEONxIi4A%3D%3D

Savonian

No niin, tää ratkaisi sitten myös mun ongelmat.
Teen vielä jonkun aikaa näitä AiN-hommia mitä nytkin ja suuntaan sitten ensi heinäkuussa Britteihin viettämään sitä toista välivuotta. Sinne sentään saa rekisteröinnin ilman sen isompia kommervenkkejä.
Tää käänne olisi kyllä ollut kiva löytää myös APHRA:n sivuilta, ja voi olla että EU-hoitajien tulo maahan loppuu aika tehokkaasti.

feril

Ihan jarjeton suunnanveto AHPRA:lta!!!! :nuttu: Ei oo todellista! Mielenkiinnolla odotan, koska joutuvat pyortamaan paatoksensa, ei taida olla EU-hoitajista kohta ylitarjontaa... Samalla saa taistella olemattoman kielitaidon omaavien kiinalaisten hoitajien kans toissa paivittain. Niiden kiertotie IELTS:n suhteen on se, etta ne kay tutkinnon uusiks taalla (ja hyvaksluettaa kurssejaan) ja "valmistuu" siten aussipaperein ja eikun toihin..

Otan osaa sToked!

Savonian

Mä laitoin AHPRA:lle tiedustelun että pitääkö tämä paikkaansa. Vastauksena tuli s-posti jossa oli muutama linkki, rekisteröintihakemukseen, kielivaatimuksiin, ja rekisteröintiperusteisiin, EI siis varsinaista vastausta.

Leokatti

No en minä ainakaan löytänyt mainintaa moisesta kurssista pakollisena osana rekisteröintiä. Yliopiston ohjelmistoista sellainen kurssi kyllä löytyy.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

sToked

Joo ei sitä taidakaan vielä missään lukea. sehän tässä koko hommassa on ollukin raivostuttavaa ku kaikki tommoset "pikkuseikat" on selvinny vasta jälkikäteen, puolisen vuoden odottamisen jälkeen. no mut nyt on kurssihakemukset jo tulostettu ja rokotusrumba alkamassa (nsw healthilla on ihan supervaatimukset rokotusten suhteen jotta pääsee harjoitteluun, ei suomen laput kelpaa joten uutta piikkiä vaan!) ja sit kurssijonoon odottelemaan. toivottavasti ei menis toista 6kk

Savonian

Joo, toi oli mulla sama, eli verikokeilla piti todentaa että on vasta-aineet vesirokkoon ja B-hepatiittiin. Hinkuyskä-rokote iskettiin uusi (mä huomasin vasta jälkeen päin että PV tarjoo tosiaan hinkuyskä+jäykkäkouristus+kurkkumätä-rokotteen pelkän DiTe:n sijaan). Samoin jouduin uusimaan verikokeen jälkeen vihurirokko+hinkuyshä+tuhkarokko-rokotteen, koska vihurirokon vasta-aineet ei olleet riittävän korkealla (niin, siis kaksi rokoteannosta JA sairastettu vihurirokko ei täkäläisittäin anna riittävää suojaa...) Ja totta kai, kaikki verikokeet ja rokotteet piti maksaa itse.

hennallaan

Tajusinko nyt ihan oikein... Olen sh ja jos haluan sh:n töihin ausseihin niin minun täytyy käydä joku kymppitonnin kurssi??? Huh, taitaapa sitten jäädä haaveeksi se että lähtis vuoden päästä sinne...

sToked

ihanku tästä threadista olis muutama viesti poistunut? ihmeellistä.

mutta joo, kyllä se näyttäisi olevan juurikin niin. korjatkaa nyt joku jos ootte saanut lähiaikoina rekisteröityä ilman kyseistä kurssia ja rumbaa? nyt sain epävirallista vahvistusta deakiniltä et mahtuisin tuolle toukokuussa alkavalle kurssille joten ei muuta ku kämppää irtisanomaan ja nokka kohti Melbournea.


itellä siis tämmöiset lähtökohdat :

- muuttanut ausseihin 1990 ja asunut nuoren elämäni täällä

- permanent resident viisumi

- kaikki koulut käyty englanninkielellä (mukaanlukien Bachelor of Health Care suomessa)

- IELTS 8,5


täytyy pistää vähän infoa tuosta kurssista ja sen toteutuksesta kunhan pääsee hommiin. jos ketään kiinostaa. kurssiselosteita kun kattelee niin kovan hinnan on pistänyt sille että mulle opetetaan kaikki mitä oon jo koko elämäni tiennyt aussilan terveydenhuolto systeemistä :D

jounij

Lainaus käyttäjältä: sToked - maaliskuu 26, 2013, 11:17
ihanku tästä threadista olis muutama viesti poistunut? ihmeellistä.

Sinulta taisi mennä tämä viesti ohi.
Jouni
Canberra

hennallaan

No voiiih.. Taitaa sitten jäädä Australia haaveeksi  >:( on kyllä uskomaton hinta tuollaiselle kurssille  :o

hennallaan

Ihme jutu kun Profcolta sanottiin tänään ettei tuota kurssia tartteis... Ei taida olla ihan ajan tasalla kaikki tahot tästä hommasta.

feril

Lainaus käyttäjältä: sToked - maaliskuu 26, 2013, 11:17
täytyy pistää vähän infoa tuosta kurssista ja sen toteutuksesta kunhan pääsee hommiin. jos ketään kiinostaa. kurssiselosteita kun kattelee niin kovan hinnan on pistänyt sille että mulle opetetaan kaikki mitä oon jo koko elämäni tiennyt aussilan terveydenhuolto systeemistä :D

Ihan törkeä rahastuksen makuhan tuossa on. Karsii tehokkaasti kaikki lyhyilla WH-viisumeilla tulijat pois. :/

sToked

Onhan se todella härskii rahastusta mut minkäs teet. Kyllähän se ittensä maksaa takasin ja itehä sitä tälle tielle on lähteny. Voin kirjotella vaimon blogiin sit vaikka kurssipäivitystä niin saa muutkin lueskella ja katella et mitä kaikkee se pitää sisällään.
( http://livingupsidedowninaustralia.blogspot.com.au )

Ja hennallaan: en tiiä mitään profcon hommasta, en usko et nekään tuota prosessia saa yhtään nopeutettua. Auttavat varmaankin AHPRA:n hakemusten kans mut se on sit AHPRA joka sen kurssin vaatii (tai on vaatimatta) jotta suostuvat rekisteröimään. Kaipa se on nyt sit ulkoistettu yliopistoille ja muille kurssintarjoajille jottei heidän tarttis enää yksittäisten hoitsujen papereita sen kummemmin katella eikä arvioida. Keventää varmaan aika huomattavasti niitten työlastia.


sToked

Nonyt!

Nyt on pari päivää kurssia takana eikä kyllä paljoa kehuttavaa ole. Liki 60-henkinen porukka ja mun lisäksi yksi ainoa eurooppalainen. Loput tulevatkin aasian maista ja hyvin harvalta löytyy yhtään varsinaista työkokemusta. Ne tulee kurssille opiskelijaviisumilla, maksaa ittensä kipeeks ja sit toivovat jonkun sponssaavan niille työviisumia. Onneksi opettajat pyrki mun ja tuon hollantilaisen kohdalla saamaan meille mahdollisimman antoisa harjoittelupaikka jotta kurssista saisi jotain irti myös ammatillisesti. Hollantilaisella ukolla on n. 15v kokemus teholta ja ensiavusta eikä hänkään saanut mitään armoa AHPRAlta.

Kurssissa on kolme pääkomponenttia; Nursing Practice in Australia, Legal, Ethical and Contemporary Issues in Australian Nursing Practice ja Clinical Practicum.
Yhteensä tunteja kertyy 278h ja näillä saadaan ANMC tyytyväisiksi ja sitä kautta myöskin AHPRA. Kesto on 6vko teoriaa ja 4vko harjottelua.

Ensimmäiseen komponenttiin kuuluu kaikennäköistä testailua esim labrojen muodossa joilla varmistetaan että kaikki on paikallisen 3. vuoden opiskelijan tasolla. Perustemput tulee hallita mutta esim iv kanylointia ei missään vaiheessa opeteta vaan se tulee sitten työelämässä vastaan. Kaikki testataan ja kovasti uhkaillaan koko kurssin failaamista jos jonkun osion onnistuu tyrimään.

Toinen komponentti on enemmän Aussilan perus terveydenhuollon kuvausta ja lakien opettelua. Opetetaan julkisen ja yksityisen erot, kuinka hoitsut yleensä joutuvat lain kanssa ongelmiin ja kuinka kyseisiä ongelmia voi sujuvasti välttämään. Aika samantyyppistä mitä kuunneltiin Brittien yliopistoissa vaihtoni aikana. En tiiä kuinka pikkuprinttiin asti noita pykäliä sun muita lueskellaan mut se selvii lähiviikkoina.

Muutamia ryhmätöitä on kans luvassa sekä 2 tenttiä. Labrassa on joku näyttö kans joka on pakko saada läpi et pääsee harjoitteluosioon.

Nyt en keksi enää lisättävää. Kyselkää jos kiinnostaa!

Riku


feril

No worries sToked, jos sun oletataan ja vaaditaan olevan 3. vuoden opiskelijan tasolla, niin homma ei voi kusasta. Teoriatietoa voidaan olettaa olevan enemmän kuin mitä Suomessa, mutta siihen se sitten jää.

Noi laki+etiikkajutut ei olisi kyllä olleet huono pikakurssi itsellekään, aika perse edellä puuhun sitä tuli itsekin kiivettyä paikallisten käytäntöjen, kirjaamisen, lyhenteiden jne. kanssa. Mutta ei siihen nyt 10 viikkoa ja kaameeta kasaa rahaa tarvita!

Tsemppiä, aamukampaa vaan väsäilemään ja toivottavasti harjottelupaikaksi osuu edes mielenkiintoinen osasto!

sToked

Nonni! Sieltä se tulla tupsahti! Rekisteröity div1 sairaanhoitajaksi alkaen tänään! 1 vuos ja 5kk  ja joku $18000 siihe meni mut kukapa noita laskee. Nyt alkaa työnhaku!

vuokko


feril

Onnea sToked! Onneksi näillä palkoilla tienaa sen kurssisumman pikkasen nopeempaa takasin kuin Suomessa :) Eiköhän sieltä nopeasti irtoa joku hyvä paikka, ja sitten voikin alkaa suunnittelemaan paikallista urapolkua!

sToked

Tänks! Joo pikkusen helpompaa voi tuo lainanmaksu olla täällä ku kotisuomes. Onneks agency pisti samalle tasolle ku vuos sit (ensiapu, med/surg, mentalihommat) ni ei tartte iha pohjalta taas alotella. Jos natsais joku ensiapupesti kunha pääsee vähä naamaa näyttää noissa keikkahommissa. Huikee fiilis päästä hakemaan oikeita töitä eikä mitään gumtree kamaa! JesJes!

SHAnneli

Hei sToked ja muut konkarit!  :)

Meillä on Australiaan muutto ollut nyt viime ajat enempi vähempi tapetilla. Toukokuussa kävin Melbournessa ICN:n konferenssissa ja siellä juttelin AHPRA:n edustajan kanssa tuosta bridging-kurssista. Nainen sanoi, ettei sitä välttämättä tarvtse tehdä lainkaan, vain jos näyttää siltä että koulutus tai työkokemus on puutteellista. Nyt kun luin tuo sTokedin jutun, minua alkoi hirvittää, käytäntö taitaa olla hiukka eri kuitenkin...

Aloin miettimään sitä, että mitenköhän mahtaa olla minun kohdallani, mahtaakohan mokoma kurssi mennä läpi lainkaan. Nimittäin, minä olen töissä mielenterveystoimistossa, ja siitä on muutama hetki vierähtänyt, kun olen esim. EKG:tä ottanut tai katetria laittanut, mistään haavahoidoista nyt puhumattakaan. Räätälöikö ne kurssia jotenkin, esim. mielenterveyspuolelle suuntautuneille vai lähdetäänkö siellä ihan nollasta liikkeelle? Pitäisi sitten varmaan yrittää oman duunin ohella jaksaa tehdä keikkaa vaikka omaan terveyskeskukseen. 

Melbournessa minulla oli vierailulla Western Health-sairaalassa oppaana psykiatrinen sairaanhoitaja (jonkun sortin konsultti, ehkä yleissairaalapsykiatrian toimintaa vastaava), joka oli jo toivottamassa tervetulleeksi töihin ja hankkimaan rekisteröinnin, psykiatrisista sairaanhoitajista on kuulema kova pula eikä mies ollut kuullutkaan koko kurssista. Minähän olin jo aivan valmis varaamaan kielikokeeseen aikaa saman tien.

Mukaan lähtisi myös neljä lasta ja mies, joten WH-viisumi on poissuljettu. Jos rekisteröintiä ei voi saada ennen sitä kurssia ja kurssi käydään paikan päällä, millä viisumilla sinne sitten oikein edes pääsee? Näinköhän mahtaa mitään sponsoroitua viisumia saada, jos rekisteröintiä ei ole? AHPRA:n nainen sai asian kuulostamaan hyvin ysinkertaiselta, ensin rekisteröinti, sitten vaan viisumi ja matkaan. Mistä ihmeestä tässä pitäisi aloittaa kun kielikoe on tehty..?

AHPRA:n nainen sanoi, että eihän tätä saisi sanoa, mutta yksinkertaisinta olisi hakea rekisteröinti Uudesta Seelannista, sieltä sen saa helpommin ja sitten sen saa automaattisesti myös Australiasta. Mahtaakohan se nyt sitten olla se ainoa järkevä tie?

Jokseenkin turhauttavalta tuntuu, mulla on ollut jo selkeä toimintasuunnitelma tehtynä, mutta nyt tätä pakkaa on sekoitettu niin, että täytyy tehdä uudet suunnitelmat, kun nyt saisi taas aloituskohdasta kiinni.

feril

ilmeisesti kurssin voi suorittaa opiskeluviisumin turvin, ja hakea sitten sen jälkeen työviisumia. Pakkohan ton systeemin on jossain vaiheessa taas muuttua, mutta tahkovat nyt rahaa hetken noilla bridging-kursseilla. Jos moiselta haluaa välttyä, niin ei muuta ku Englantiin ensin pariksi vuodeksi duuniin, tai sitten Uuteen-Seelantiin... :)

sToked

Paha mennä sanomaan miten homma menee muilla, kokeneemmilla hoitsuilla Suomesta. Itellä ku oli vain vajaa 2v työkokemusta ja engl. kielinen sh tutkinto alla. Toisaalta, olihan tuo mun hollantilainen luokkakamu samalla linjalla vaikka sillä oli yli 10v teho + lanssikokemusta et voihan se olla et kaikki sen joutuu nyt tekemään. Paras tapa selvittää olis pistää hakemusta menemään ja kattoo mitä ne sanoo. Eihän se ite hakemus ollu ku joku 300-400$ jos oikein muistan.

Kurssin sisällöstä sen verran et en usko et haittaa vaikka ei olis käytännön hommat hallussa lainkaan - sen verran huteralla tasolla oli noitte filippiini- ja intialais-hoitsujen taidot et välillä vähän pelotti. Teoria käydään todella hyvin läpi ja kertausta saa yllinkyllin. Ainakin tuo Deakin Universityn ohjelma oli siinä hyvä et opettajat vetää aikalailla sillä meiningillä et kaikki pääsee läpi. Kovasti uhkaillaan ja pelotellaan mut en usko et meidän 60 henkisestä ryhmästä ykskään failas.

Rekisteröinti tulee kurssin päättymisestä n. viikon sisällä mut niinku varmaan tiiät, eka pitää olla ahpran kirje jossa sanotaan et kurssia vaaditaan, muuten ei pytsy hakemusta laittaa sisään. VArmaan 97% opiskelijoista tuli student viisumilla, meitä PR-viisumilaisia tais olla pari ja sit yks aussi. Kova kilpailu oli saada sponsorointia, varsinkin Melbournen alueelta ja tiedän et moni joutu lähtee takasi kotimaahan jatkamaan työ/sponsorihakua etänä. Jos sulla on jotain kontaktia jonnekin MT-puolelle niin kantsii jo etukäteen jutella et olisko sponsorointi mahdollista kurssin päätyttyä.

Kaikin puolin TODELLA turhauttava ja alentava kokemus, mut jos tänne haluaa hoitsuilemaan niin se on vaan tehtävä. Kyl AHPRA varmaankin muutaman vuoden sisään muuttaa vähän tota linjaustaan mut tällä hetkellä taitaa olla tilanne tämä. Muut perheelliset jätti suosiolla perheet kotimaihinsa/kaupunkeihinsa ja tulivat hoitamaan kurssin pois alta. Tosi tiukka tahti ja paljon kaikkee kirjallista diibadaabaa. Näin jälkeenpäin on sikapalkitsevaa työskennellä täällä hoitsuna mut toi byrokratiasotku jättää todella pahan maun suuhun. mulla on kaikki kurssimatskut vielä tallessa et voin pistää lisäinfo jos ketään kiinnostaa. pistäkää yv ni kattellaa!

Riku

Roosanen

Hei vaan!
Onkohan kellään päivitettyä tietoa siitä, täytyykö kyseinen "kurssi" tehdä vieläkin, jotta pystyy rekisteröitymään? Miten homma nykyään toimii?

sToked

On muuttunu kai aikalailla. Katopa nuo uudet vaatimukset AHPRAN sivulta.


http://www.nursingmidwiferyboard.gov.au/Registration-and-Endorsement/International.aspx

paljon joutuu kai koululta saamaan todistetta sun muuta mut pitas olla nykyisin helpompaa ku mita mulla oli 2012.

Tsemppia!