Ongelmia viisumityypin valinnassa

Aloittaja Villem, heinäkuu 02, 2003, 20:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Villem

Moi kaikille!

Mukava tietää, että tällainenkin palsta on olemassa. Eiköhän täältä löydy tietoa kaikkiin ongelmiini, mutta nyt asiaan:

Tarkoitus olisi siis lähteä  siskoni luo Australiaan syksyllä 4kk ajaksi ja ongelmani on seuraavanlainen: Haluaisin työskennellä reissuni aikana satunnaisesti, mutta en haluaisi käyttää working holiday viisumiani vielä, koska olen ymmärtänyt, että sitä ei myönnetä kuin kerran elämässä ja mieluummin olen Ausseissa sitten koko vuoden jos tuon käytän. Onko minulla muita vaihtoehtoja kuin tuo working holiday viisumi?

iskater

(kaytannossa) ei.

jatat ne satunnaiset tyot sikseen ja nautit olostasi turistiviisumilla. :XXXX

Villem

Onneksi siskolla on firma Ausseissa. Pitää sitten ilmeisesti ottaa 3kk viisumi ja-OLLA TYÖSKENTELEMÄTTÄ JA SYÖDÄ KYNSIÄ- vai onko 6kk kuukauden viisumi hankala hankkia? Silloin voisin oleskella Ausseissa koko 4kk ajan.

edit: Sensuroitu

iskater

nyt kaivataan taas jotain paljon minua viisaampaa. onkos tuosta siskosta jo jotain iloa? taalla naita asiantuntijoita kylla on!

http://www.immi.gov.au/allforms/working.htm

tuosta paaset ehka aavistuksen pidemmalle. mutta.....JAAKS!!!

Villem

"6 kuukauden turistiviisumi on maksullinen, maksu suoritetaan Australian Tukholmassa sijaitsevan
suurlähetystön tilille, jonka jälkeen hakemus lähetetään Berliinin.

HUOMIOITAVAA: Turistiviisumi ei oikeuta tekemään työtä tai opiskelemaan Australiassa."

Eli paras vaihtoehtoni on ilmeisesti 6kk maksullinen viisumi yhdistettynä -KOLIKOIDEN ETSIMISEEN KADUILTA-. Mitä se verottajalle kuuluu jos siskoni antaa minulle joskus taskurahaa ihan hyvää tahtoaan? ;)

Au pairiksikaan ei ymmärtääkseni pääse haluamaansa perheeseen? Olisin voinut lähteä systerille Au Pairiksi. Au Pairien yhteisiin tilaisuuksiinkin lähtisin kyllä ihan mielelläni. :)

edit: Sensuroitu

Raiwå

Willem :)

Dunderissa on sellainen hiljainen kirjoittamaton laki.
Emme suosi, emmekä välitä pimeitä (sellaisia) asioita.
Jos sinulla on sisko jolla on firma.
Ota selvää jos hän on valmis kirjoittamaan puoltokirjeen Business viisumia varten.

Tämä tarkoittaa sitä, että hän pystyy keksimään sellaisen erikoisammatin omasta busineksestaan että sen konsultointiin tarvitaan Suomesta apua.
Ja kuinka ollakkaan, sinulla sattuu olemaan sellaiseen pätevät arvot.

Lähde ihan puhtaalta linjalta, ja oikealla tavalla. Et sitten kadu jälkeepäin.
Business viisumi on yleensä 3-6kk kerralaan maassa töihin ja oleskeluun oikeuttava.
Se on 5v voimassa, ja voit jatkaa oloasi täällä myös paikanpäällä anomalla jatkoa.


:)

PS: Olen kyseisiä viisumeita hommannut liikeasioissa muutaman.

Ja voin asiassa auttaa, jos et saa selvää siskosi avulla asioista.
Lähetä postia, jos kaipaat mitään.
:XXXX
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Jaaks

"Eli paras vaihtoehtoni on ilmeisesti 6kk maksullinen viisumi yhdistettynä työn tekemiseen "palkatta". Mitä se verottajalle kuuluu jos siskoni antaa minulle joskus taskurahaa ihan hyvää tahtoaan? "

Willem,

"Dunderissa on sellainen hiljainen kirjoittamaton laki.
Emme suosi, emmekä välitä pimeitä (sellaisia) asioita"

Mites se on sen siskon kanssa :??

 Jos voit tehda toita siskollesi "palkatta", niin mitas se kenellekaan muulle kuuluu
:?? ainakaan Aussi viranomaisille.
Kannattaa vain olla varovainen jos tyohon liittyy jonkilainen riski onnettomuuksille, ei pelkastaan itselle vaan lahinna kolmannelle osapuolelle eli ns Third Party Liability:??  silla jos jotain sattuu voi menna siskolikan firmat ja talotkin myyntiin, sinulla kun ei ole mitaan vakuutusturvaa.

Sinun tilanteessasi sanoisin vaan, etta GO FOR IT :cool::cool::cool:

Cheers
Jaaks
:XXXX

Surffari

Kuten tuossa jo todettiin, niin mikäpä estää sinua työskentelmästä siskollesi ilmaiseksi.
Mikään ei taas estä siskoasi antamasta sinulle ruokaa, majoitusta ja taskurahaa ilmaiseksi!?!?

Ja tuosta bisnis-visasta ja sen puoltamisesta
sen verran että Aussi kokemusta ei asiasta ole,
mutta vähänkään kekseliäs ja verbaalisesti lahjakas henkilö pystyy kyllä perustelemaan miksi JUURI SINUN ammattitaitoasi tarvitaan johonkin. Sveitsiinkään ei ole helppo päästä, mutta samat lainalaisuudet toimivat sielläkin vastaavasti.

Jos haluat duunia tehdä muualla kuin siskolla, homma vaikeutuu edelleen.

Toisaalta siskosi firma voi esim laskuttaa firmaa jossa teet työtä ja maksu edelleen siskon kautta. Tässä tosin toisen työantajan varmasti pitää TODELLA haluta sinut töihin että suostuu em. kikkailuun. Tällöin mm. vakuutukset yms. on myös pieni ongelma.

Mitenkäs muuten seuraava skenaario:

A:lla on TMI suomessa ja hän saapuu Australiaan WH-visalla. Onko mahdollista tehdä jotain projekteja etc. niin, että laskuttaa ne suomalaisen TMI:n kautta.
Toisaalta tästäkään ei välttämättä ole mitään käytännön hyötyä kuin teityissä tilanteissa.

Ai niin, viisumi haettu eilen illalla, myöntävä vastaus tuli tänään! Ens kuussa ollaan sitten pää alaspäin!

Jaaks

Surffari :D

"Ja tuosta bisnis-visasta ja sen puoltamisesta
sen verran että Aussi kokemusta ei asiasta ole,
mutta vähänkään kekseliäs ja verbaalisesti lahjakas henkilö pystyy kyllä perustelemaan miksi JUURI SINUN ammattitaitoasi tarvitaan johonkin. "

Juu, juu, sillahan kaikki siirtolaiset tanne nykyaan tulee

"Toisaalta siskosi firma voi esim laskuttaa firmaa jossa teet työtä ja maksu edelleen siskon kautta. Tässä tosin toisen työantajan varmasti pitää TODELLA haluta sinut töihin että suostuu em. kikkailuun. Tällöin mm. vakuutukset yms. on myös pieni ongelma."

Jos siskon firma laskuttaa toista firmaa tehdysta tyosta, sisko maksaa myos vakuutukset ja verot ja sitten maksat omat verosi ellei sisko maksa pimeasti kateen.  Kuinkahan kannattaisi siskon firmalle

"A:lla on TMI suomessa ja hän saapuu Australiaan WH-visalla. Onko mahdollista tehdä jotain projekteja etc. niin, että laskuttaa ne suomalaisen TMI:n kautta.
Toisaalta tästäkään ei välttämättä ole mitään käytännön hyötyä kuin teityissä tilanteissa."

Niin, Missa tilanteissa ??  Luuletko etta Suomalainen TMI ei maksa veroa Australiassa saadusta ansiosta ??

Milla viisumilla tulet muuten itse :??
Varmaankin silla business viisumilla (ollessasi noin kekselias ja verbaalisesti lahjakas) koska olet vakuuttanut kaikki mahdolliset Aussi tyonantajat, etta he todella tarvitsevat sinut eika kukaan taalla voi tehda samoja hommia :??:??:??:

Have another try, Mate :D:D:D

Surffari

> "Niin, Missa tilanteissa ?? Luuletko etta
> Suomalainen TMI ei maksa veroa
> Australiassa saadusta ansiosta ??"

Kyse ei ollutkaan veronkierrosta vaan lähinnä siitä, että jos olet Ausseissa ilman viisumia tai turisti viisumilla jolloin työnteko ei ole mahdollista paikallisesti, niin suomalainen yrityksesi tekee alihankintaa aussifirmalle joka siis ostaa palveluja suomalaiselta yritykseltä. Rahat menee suomeen ja suomi verottaa, mutta idea on siinä että saat jostain fyrkkaa ja olet itse kuitenkin ausseissa ja voit duunisi siellä tehdä.

Luulisi että teoriassa onnistuu. En tiedä miten kilpailukykyiseksi hinnat saisi verrattuna aussiyrityksiin.

Mä en tässä yrittänytkään esittää mitään pomminvarmoja ideoita vaan spekuloida erilaisilla mahdollisuuksilla.

Toivottavasti nämä nyt ei mennyt kategoriaan: "juttelepa täällä laittomasta työnteostä niin saat näpeillesi".

Itse olen tulossa lokakuun lopussa ihan working holiday viisumilla, joten mulla on työluvat ainakin toistaiseksi kunnossa.

Ja kuten sanoin, niin en tunne aussikäytäntöjä bisnes viisumien suhteen, mutta voisin kuvitella että tietyissä tapauksissa homma kävisi kuitenkin suht. kivuttomasti. Esimerkkinä mainitsin sen että sveitsiinkään ei saa työvisaa ihan suoraan luukulta, mutta suhteilla homma helpottuu huomattavasti.

Otetaanpa esimerkiksi Kalle Killuttimen kuvitteellisen siskon firma Australiassa. Sisko anoo kallelle bisnisviisumia tyyliin (lyhykäisesti):
Ostin suomalaisen TMI Kallen Softa tekemän  toiminnanohjausjärjestelmän. Koska kukaan     paikallinen firma ei tuotetta, tunne, minun on palkattava tuotteen tunteva kalle killutin asentamaan/integroimaan tuote sekä kouluttamaan henklilökunta tuotteen käyttöön".

Voi olla ettei riitä Ausseissa, mutta sitähän en voi tietää eikä tarvitsekaan koska pelkästään spekuloin.

Ja siis enhän minä sinne millään bisnisvisalla ole tulossa, mutta jos minun siskolla sattuisi olemaan siellä firma, niin tilanne voisi olla hyvinkin toinen.

:)

Jaaks

OK Kalle Killutin

Siis edellen luulet, etta rahat vaan menee Suomeen tosta noin vaan, eika kukaan tieda mistaan mitaan :??:??

Mihinkas se Aussifirma tilinkertomuksessaan kertoo niiden rahojen menneen :??:??:??
"Ai, Jaa.... meilla oli joku Suomalainen konsultti jolle me maksettiin" :o:o

Teoriat on tosi hyvia sun paivaunissa, mutta ei todelllisessa elamassa :D

Aloitas nyt vaikka spekuloimaan sita omaa lomaasi ja katsotaan sitten :o:o

Surffari

No sullahan on asenne! :o

Ei ollut missään vaiheessa tarkoitus provosoida.

 Ja kuten sanoin, niin pelkästään spekuloin ja leikittelin ajatuksella ajatellen että vastaukseksi tulee faktaa tai korjauksia asialliseen tyyliin joltain joka oikeasti tietäisi mistä puhuu. näin ei toistaiseksi ole käynyt. ;)

Tämä nyt alkaa mennä ehkä aiheen viereen mutta spekuloidaan vielä...

Ajatellaan että on suomalainen firma F, ja
aussi firma A..
A tekee kauppaa/ostaa palveluita F:ltä.
A maksaa F:n osoittamalle tilille maksun em. liiketoimesta. A:ta ei varmasti edes kiinnosta onko tuote/palvelu tuotettu suomessa, australiassa tai vietnamissa. Sitä ei varmastikaan näe edes aussifirman tilinpäätöksestä.

Mun loma tai mikään ei liity Kalle Killuttimeen joka oli kuvitteellinen henkilö.

Otetaanpas nyt itse kukin luja puhallus ulos nenän kautta jotta saadaan ne herneet sieltä pois. Jookos. Ja huuhdotaan angstit pois med :XXXX

Enkä tässä nyt omia lomiani spekuloi sen enempää. Pölähdän sinne ens kuun lopussa
ja kaikki sen jälkeen on historiaa. :D

[Editoitu 11/9/03 - Surffari]

Jouko

Surffari,

Ei muuta kuin tervetuloa, vaikkapa ihan lomallekin.

Mutta vielä tuosta liikemiseviisumista, lyhyen liikemiesviisumin voi saada jos hakijan taitoja tarvitaan esim. jonkin lyhyen projektin läpiviemiseksi max. 3kk, lisää tästä alla olevasta linkistä.

Viisumin voi saada myös suoraan matkatoimiston kautta tai pistämällä hakemuksen ETA:n websivun http://www.eta.immi.gov.au/ kautta sisään. Hakemuksen voi jättää painamalla "Apply for ETA" nappia ja hakemuksen edistymisen voi tarkistaa "Check your ETA" napista. Viisumi käsitellään nopeasti hinta 20 aussi taalaa. Hakemukseen tarvitaan voimassa oleva luottokortti ja passi. Viisumi on ilmeisesti melko helppo saada...:D

Kannattaa myös huomioida seikka että, jos nyt narahdat laittomasta työskentelystä niin et todenäköisesti saa WH viisumia tai sen saaminen voi olla hankalampaa...


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Tiimi10

Pieni tarkennus tähän maksulliseen turistiviisumiasiaan:


Lainaa"6 kuukauden turistiviisumi on maksullinen, maksu suoritetaan Australian Tukholmassa sijaitsevan suurlähetystön tilille, jonka jälkeen hakemus lähetetään Berliinin.

Tiimi10:n toisella jäsenellä on turistiviisumi vuodeksi. Se on periaatteessa sama kuin tuo 6:n kk:n viisumi, mutta hakemuksen liitteena oli perustelut, miksi pitääkin olla koko vuosi turistina. :XXXX  :cool:

Viisumihakemuksen (lomake numero 48: Application to visit Australia for tourism)sai Museokadulta Australian edustustosta (tai netistä) ja maksua ei tarvinnut lähettää Tukholmaan vaan passin ja hakemuksen mukana Berliiniin lähetettiin lappu, jossa oli luottokorttinumerot. Paluupostissa tuli passi viisumin kera ja kuitti maksusta. Nämä tiedot on siis touko-kesäkuulta 2003.



[Editoitu 11/9/03 - Tiimi10]

Jaaks

Surffari :D

"Ajatellaan että on suomalainen firma F, ja
aussi firma A..
A tekee kauppaa/ostaa palveluita F:ltä.
A maksaa F:n osoittamalle tilille maksun em. liiketoimesta. A:ta ei varmasti edes kiinnosta onko tuote/palvelu tuotettu suomessa, australiassa tai vietnamissa. Sitä ei varmastikaan näe edes aussifirman tilinpäätöksestä"




Nykyaikana, jos F:lla ei ole ABN (Australian Business Number) A:n tulee pidattaa 50% veroa palvelun hinnasta.  Myoskin F:n laskuttama GST (Goods and Services Tax) saattaa olla vahennyskelpoinen A:lle joten F:n taytyy olla rekisteroity GST:ta varten joka sitten maksetaan Australian valtiolle.

Saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta nain se on taalla.

Kokemuksella Suomalaisten tuotteiden myynista Australiassa
(ja kaikki hengitystiet taysin puhtaina)

Jaaks :XXXX

Surffari

No nyt tuli faktaa ovista ja ikkunoista!  =0)

Tässä vaiheessa siis tarkennettakoon että WH viisumi mulla on jo haettuna ja saatuna!

Eli en (ainakaan näillä näkymin) edes joudu uhraamaan ajatusta millekään edellä mainitsemalleni kikkailulle.

Kuten jo mainitsin (tai ainakin yritin)  niin spekuloin pelkästään sillä mikä on mahdollista ja mikä ei.

:) :D

Jaaks

Surffari :D

Hyva juttu, etta on WH viisumi valmiin :D
Silla sita on hyva tulla tanne ja tutustua maan meninkeihin.

Kyllahan ne kikkailutkin aina joskus onnistuu, mutta taytyy olla hyvat ja tosi luotettavat paikalliset suhteet.
Ja kuten sanotaan kaikki on aina mahdollista : "If there's a will, there's a way" :D:D:D