Nöyrä PERUSkysmys viisumihakemuksista

Aloittaja Vilja, maaliskuu 17, 2005, 22:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vilja

Hei!!!

Olen lueskellut näitä sivuja nyt kuukauden ja -kiitos- saanut PALJON hyödyllistä tietoa ja matkakuumekin kasvaa. ;)

Omaan ongelmaani en kuitenkaan ole löytänyt vastausta. Olen kysellyt tätä useilta tahoilta, esim. suomi-seuran neuvonnasta jne. mutta ongelma ei ole ratkennut!
Osaisikohan joku neuvoa??? :god:

Eli MITÄ viisumia meidän kannattaisi hakea, kun tilanne on seuraava lyhyesti.

Mieheni on saanut töitä rakennusfirmasta Australiasta (setänsä firma). Perhe (vaimo ja kolme lasta) lähdössä mukaan. Aikomus viipyä kaksi vuotta.
 
Miehen koulutus teknisen työn opettaja, rakentanut esim. oman talon. Minä olen luokanopettaja.

Olemme ihan :nuttu: ja :confuse ja :? ja vielä :itke luettuamme immi.gov -sivuja. Minulla suht hyvä en-kielitaitokin, mutta silti!

Eli onko se "sponsored by an employee" vai "skilled person" vai onko edes muita vaihtoehtoja???

Onko teitoa, hyväksytäänkö toisen tyyppinen viisumi helpommin, kun taas toisen tyyppinen?!?

Toivottavasti joku tietävä jaksaa neuvoa...

Kiitos paljon etukäteen!  :peukkuy

Jukka

Omasta kokemuksesta seuraavaa:

Menin Ausseihin 1999 firman sponsoroimalla viisumilla (457), mulle se myönnettiin 4:ksi vuodeksi.  Se on ihan okay, ainoa haitta on että ei voi vaihtaa työnantajaa. Elikä jos työsuhde katkeaa niin siinä on tietty aika että maasta on lähdettävä (21 päivää tai jotakin sellaista).

Kun olin maassa niin hain "skilled" (136) viisumin.

Ps. itkästä aikaa tällä sivulla,
cheers :XXXX

Jukka

petra

Terve Vilja,

Olet lukenut bookletteja ihan oikein. Paa-asiallisesti kaksi jarkevaa kategoria sopii teidan tapauksen, skilled & sponsoroitu

Kokeile laittaa skilled & sponsored hakusanaksi tuonne hakulaatikkoon, esille pompahtaa aiheenseen liittyvia keskusteluita jotka on varmasti hyvinkin hyodyllisia:)

RUU

Vilja, kuten Petrakin totesi, hakua kannattaa koitta vielä sopivin avainsanoin.

Yksi oleellinen ero noissa kahdessa viisumiluokassa sinun kannaltasi on saamisen helppous:
sponsoroitu viisumi on helppo ja nopea saada kun taas suoraan permanent residencyn antavan skilled-viisumin hakijat seulotaan tarkemmin ja viisumin saanti kestää kauan.

Long Stay Business (457) on yksioikoinen ja helppo tapaus: työnantaja hakee sponsorin statusta Dimialta ja sen jälkeen te saatte viisumin liki 100% varmuudella parissa kk:ssa. Haittana on se että päähakija ei voi vaihtaa työpaikkaa ilman Dimian lupaa (lue: uuden viisuminin hakemista). Puoliso saa rajoittamattoman työoikeuden. Lasten kouluasioista kannattaa tsekata maksut: ilmeisesti toisissa osavaltioissa peritään maksuja tilapäisemmin paikalla olevilta lapsilta (QLD lienee OK tässä suhteessa eli hassle-free zone :god: ).

Skilled migration (136) puolestaan on kiinni ainoastaan ja vain päähakijan saamista pisteistä (huhupuheita immigranntien määrän rajoittamisesta /vuosi löytyy foorumista), viisumi vaatii reilusti paperityötä (mm. skill assesment) ja saanti kestää liki vuoden ja maksaa moninkertaisesti (maksu heti, non-refundable).

Minä tähtäisin ehdottomasti tässä vaiheessa tuohon sponsoroituun väliaikaiseen sen saamisen varmuuden, nopeuden ja edullisemman hinnan vuoksi. Teillä on sitten nelisen joulua aikaa miettiä muuton mielekkyyttä - siinä ajassa tulevat maa ja olot jo sopivan tutuksi jotta hitaampi hämäläinenkin osaa tuumia jotain asiasta. :hahhaa
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Vilja

Kiitos paljon teille kolmelle jo vastanneelle!!!

Selkeyttää, kun joku asiasta TIETÄVÄ neuvoo!

Jatkamme prosessia... Kysymyksiä odotettavissa! :D

Vilja

Tuli vielä mieleen, että kun viisumillasi ei saa vaihtaa työnantajaa, niin, mitä JOS haluaa vaihtaa, niin onko mahista edes saada joku nopea väliaikainen viisumi siksi aikaa, kunnes uudenlainen on myönnetty?

 Nimittäin mieheni on kiinnostunut muistakin töistä. Tämä sukulaisen raksatyöpaikka on turvallinen alku ja yksi tapa saada viisumi, mutta...

Eli jos vaihtaisi työpaikkaa, niin periaatteessa olisiko tultava takaisin Suomeen ja aloitettava uusi prosessi?!? :?

Jaaks

Vilja :D


Lainaaolisiko tultava takaisin Suomeen ja aloitettava uusi prosessi?!? :?

Ei välttämättä Suomeen, mutta pois Australiasta.

Jos tulet tänne sillä sponsoroidulla viisumilla, niin voit vaikka heti laittaa hakemuksen pysyvään viisumiin.  Se, että joudutko hakemaan sen Australian ulkopuolelta tai et riippuu täysin Immigration Departmentista.

Mitään nopeita väliaikaisia viisumeita ei ikävä kyllä ole olemassa :itke
(tai onhan se olemassa, mutta sitä sinä et halua käyttää)

Jukka

Vilja, kaks juttua:

Ruu sanoi että "457" on helppo tapaus, mutta riippuu tosiaan millä alalla olet ja saatko sponsorin. Mun käsityksen mukaan se on aika vaikea saada ja tyonantajat eivät ole edes yleensä halukkaita sponsoroimaan. Yksityisellä sektorilla voi olla toisin, en tiedä mutta esim. mun alalla "telecom" niin ei oikein onnistu.

Ja kuten Jaaks jo vastasi, menin Ausseihin firman sponsoroimalla viisumilla (457) ja kun sain ton permanent viisumin (136) niin se piti hakea ulkomailta.

Ja kommentti vielä tohon sponsoroituun viisumiin, meillä firmassa pistettiin väkeä ulos muutama vuosi sitten ja kun sut irtisanotaan niin viisumi menee umpeen, maasta lähto joka tapauksessa ja aika nopeasti eli kuten aikaisemmin mainitsin niin n. 4 viikkoa.

Jaaks

RUU :D


Lainaa...huhupuheita immigranttien määrän rajoittamisesta /vuosi löytyy foorumista...

Mistähän tuon olet kuullut :?

Tilanne on kylläkin toisinpäin eli siirtolaisten kiintiötä nostetaan jatkuvasti.  Tässä ote Ministerin sivuilta:

LainaaMigration program

Australia's 2004-05 Migration Program will be the largest and most highly skilled in over a decade, with a planning level set in the range of 105,000 to 115,000 places, plus an additional 5,000 places for the new two-stage Skilled Independent Regional visa. This will result in a likely outcome for the year of 120,000.


http://www.minister.immi.gov.au/migration/index.htm



Tietyillä aloilla on valtava puute ammattitaitoisista työntekijöistä kuten esimerkiksi omallani ja olenkin jo aloittanut neuvottelut käyttämäni Agentin kanssa työvoiman sponssoroinnista ulkomailta.  Immigration lakimiehet selvittävät asiaa parhaillaan ja sen pitäisi toivottavasti lähteä käyntiin puolen vuoden sisällä.

Vilja

Hei taas!

Jukka sanoi, että sponsoriviisumin myöntäminen riippuu alasta.

Onko kellään käsitystä, myönnetäänkö "sponsoriviisumi" ihan raksahommiin???

Eli työpaikka ausseissa on rakennusfirma. Sen toimitusjohtaja on valmis itse kyllä sponsaamaan mieheni sinne. :peukkuy

Voiko olla, että tällaiseen duunarihommaan ei myönnettäisikään sponsoriviisumia?!?

Ei varmaan ole mitään sataprosenttisia vastauksia tällaiseen kysymykseen, mutta mikä käsitys teillä on?

Jaaks

Vilja :D

Jos firma on valmis sponssoroimaan ja laittaa hakemuksen sisään hyväksyttäväksi sponssoriksi ja se menee läpi, niin ei ole mitään syytä miksi ei - oli sitten minkä tahansa alan firma, paitsi - että heidän tarvitsee todistaa etteivät löydä samaa ammattitaitoista työntekijää Australiasta.

http://www.immi.gov.au/allforms/books11.htm


Se mitä Jukka tarkoitti oli, että monenkaan alan firmat eivät halua lähteä edes hakemaan tuota sponssori statusta.

Paperit vetämään vain :peukkuy

ps.  Toisaalta voisitte myös ehkä yrittää "Family Migration"
http://www.immi.gov.au/migration/family/others/index.htm#summary

Ollaksesi oikeutettu hakemaan tätä viisumia sukulaisen tätyy olla :

Lainaa* Relative definition
'Relative' includes child, parent, brother, sister, grandparent, grandchild, aunt, uncle, niece or nephew (or step relative of the same degree).

ja siellähän se on tuo Uncle :D

Vilja

Kiitos selvennyksestä, Jaaks! :pyhimys

Ei voi muuta, kun kiittää teitä konkareita, että viitsitte vastailla näihin samoihin kysymyksiin uudelleen ja uudelleen! :D

Ne vaan tuntuvat niin sekavilta tässä vaiheessa ne bookletit sun muut, niin pää niinkuin JÄRJESTYY, kun joku kertoo ne yksinkertaistaen sulle! :P  

Ja tässä vaiheessahan koko projekti on järkyttävän alussa, niin sekin luo kaaosta, kun aina välillä jokin asia HYPPÄÄ mieleen, ja huomaa, että tosiaan...talokin pitää laittaa vuokralle...ja ai niin...mitenkäs lasten koulut ja hoitopaikat... jnejnejne... ;)

Täytyy antaa takaisin sitten joskus, kun its eon siellä, että pysyy näillä sivuilla ja neuvoo osaltansa muita!!! :peukkuy

Että KIITOS!!!

Vilja

Mietimmekin tuota family-viisumia, mutta ehkä kannattaa vielä tsekata, mitä siihen vaaditaan...eli meille on tässä vaiheessa aivan sama, MITÄ viisumia haemme, kunhan se olisi myöntämisen kannalta todennäköisin läpimenevä!

Täytyy TAAs lukea niitä kriteereitä! :nuttu:

Kiitos vinkistä :D... vaikkakin pian on joku hakemus valittava, muuten mietin sitä vielä mummunakin...eikä tullutkaan koskaan lähdettyä! :hahhaa

Jaaks

Vilja :D

Se "Family Viisumi" on hyvin helppo niinkauan kuin vaatimukset on täytetty.

Olen itse tehnyt sen kerran (ja vieläkin kaduttaa :D  ) , mutta sen täällä olevan sukulaisen täytyy vain allekirjoittaa paperit, että hän pitää teistä talodellisesti huolen 2 vuoden ajan tarpeen tullessa, jonka jälkeen saatte pysyvän PR viisumin - siinä kaikki.