Passiuudistus

Aloittaja Milka, kesäkuu 29, 2006, 18:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Milka

:mad:

Nyt pomppas! Luin tuon passin uudistusviestin ja sen mukaan kaikkien taytyy matkustaa Sydneyyn uuden passin saadakseen jahka entinen passin voimassaoloaika umpeutuu. :mad:

Sanokaa hyvat ystavat etta blondin suomenkielen taito on niin ruostunut etten ymmarra viestia oikein!

Jos nyt kuitenkin viesti on totta niin onpa varmaan kiva Leokatin matkustaa WA:sta tai Timon Cairnsista Sydneyyn vain passia varten.  Mitahan arvelisivat Suomessa, jos Helsinkilaisten tarttis matkustaa Barcelonaan passin hakuun?

Minulta varmaan loppuu Suomen passin kanssa matkustaminen kuin seinaan jahka entinen passini umpeutuu. Minullakun ei ole Sydnyyn enaa nykyisellaan mitaan asiaa, ei edes tyomatkoja. :itke

- - - - - - -  - - - - -  - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ote passinuudistus uutisesta:

" Suomen Passiuudistus 2006 TÄRKEÄÄ!        
PASSI-, MAAHANTULO- JA KONSULIASIOIDEN KESKITTÄMINEN SYDNEYN KONSULAATTIIN 13.6.2006 ALKAEN.
Suomen Sydneyn kunniapääkonsulaatti on kuluvan vuoden alusta lakkautettu ja korotettu lähetetyn konsulin johtamaksi konsulaatiksi. Muutos merkitsee Australiassa ja sen lähimaissa asuville Suomen kansalaisille ennen kaikkea sitä, että 1.4.06 alkaen konsulaarisia tehtäviä hoidetaan keskitetysti Sydneyn konsulaatissa.
Uusien biometristen passien (kts. alempana) käyttöönoton myötä myös kaikki passi- ja maahantuloasiat hoidetaan 13.6.06 lähtien Sydneyn konsulaatissa. Vaikka passiuudistus merkitseekin mm. sitä, että passinhakijan on saavuttava henkilökohtaisesti anomaan uutta passiaan, niin keskittämällä passi-, maahantulo- ja konsuliasiat Sydneyyn pystymme tarjoamaan palveluitamme suomalaiselle siirtokunnalle entistä paremmin ja tehokkaammin. "

Leokatti

Niinpä... Ihan oikein ymmärsit, Milka. Pitääkin ottaa konsulaattiin yhteyttä ja kysellä avustusta lentoihin ja majoitukseen. Minun passini menee vanhaksi 2009, joten mietiskelin sen uusimista Suomessa, josko vaikka ennen sitä tulisi käytyä. Jos ei, niin sitten kyllä tosissani kyselen, kuka maksaa??? Varsinkin kun konsulaatti tuskin on auki viikonloppuna, joten reissuun joutuu ottamaan vielä töistäkin vapaata.

Näitä sattuu... pari vuotta sitten oli jotkut vaalit Suomessa ja äänestysjutut tulivat postissa. Olivat päättäneet jättää Perthin äänestyspaikan väliin eli olisi pitänyt lentää Darwiniin (lähin) äänestämään kuulema... :hahhaa:hahhaa
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Kik-ka

Näitä sattuu... pari vuotta sitten oli jotkut vaalit Suomessa ja äänestysjutut tulivat postissa. Olivat päättäneet jättää Perthin äänestyspaikan väliin eli olisi pitänyt lentää Darwiniin (lähin) äänestämään kuulema... :hahhaa:hahhaa [/quote]

Ja sitten Suomessa ihmetellään miksi ulkomailla on niin alhainen äänestysprosentti :)

Jaaks

Milka,

Siksi onkin Aussi passi taskussa, vaikka suomalainenkin on voimassa vielä vuoteen 2014 asti, niin sitä tuskin enään tarvitaan :roue

Mitähän se "Ulkoparlamentti" tekee asialle vai ajaako vain Euroopassa asuvien suomalaisten asioita kun ne on niin paljon helpompi hoitaa :confuse

Milka

Jaaks,

Niin on minullakin Aussipassi, mutta jotenkin olen kiintynyt Suomen passiini. Siina on paremmannakoinen kuvakin :hahhaa:hahhaa:hahhaa:hahhaa

Olen nyt niin vihainen etta taidankin tassa alkaa suunnitella valitusta jonnekin, pitaa vaan ottaa selville etta minnakohan valittaisin.

Nimimerkki normaalisti tasainen ja rauhallinen mutta nyt :mad::mad::mad::mad:

eevis

Milka :(

No ei tosiaan mikään elämää helpottava uutinen, mutta varmaan ei kauhean helppoa kumota tuota päätöstä. Jenkkilän suurlähetystön sivuilta lainattua:

LainaaBiometristen tunnisteiden käsittely edellyttää mittavia investointeja laitteisiin ja tietoyhteyksiin, joita ei ole kustannussyistä mahdollista tehdä kaikkiin nykyisin passihakemuksia vastaanottaviin toimipisteisiin. Ulkoasiainministeriö tutkii parhaillaan mahdollisuuksia varustaa runsaasti passeja käsitteleviä kunniakonsulaatteja passinantoon, mikäli rahoitus sitä varten järjestyy.

Yhden kunniakonsulaatin varustamisesta passihakemusten vastaanottamista varten maksaa noin 55 000 euroa, minkä lisäksi vuotuiset, lähinnä suojattujen tietoliikenneyhteyksien käyttökustannukset olisivat vähintään 10 000 euroa.

Tavoitteena luonnollisesti on, että ulkosuomalaisten passin hakeminen ei muodostu kohtuuttoman hankalaksi jatkossakaan. Passin voi edelleen hakea Suomessa tai muista Suomen edustustoista kuin kunniakonsulaateista.

Sama juttu sielläkin, joutuvat ilmeisesti joko Nykkiin, D.C:hen tai Losiin passiaan hakemaan. Että tuo, mitä uuden kunniakonsulaatin varustaminen maksaisi, tulee sitten passinhakijoilla tavallaan maksettua sukkuloidessa ympäri isoja maita uuden passin perässä. Muttei jää mitään käteen paitsi se oma passi. Ja sama rumba joka 5. vuosi. No yks positiivinen seikka on, ettei huonoa kuvaa tarvii kattella kuin se 5 v... Ihmettelen kyllä tuota vuotuista 10000 euroa suojattuun tietoliikenteeseen??? :?

Edit: oojaa...unohtakaa tuo Jenkkilän lainaus, sama tarinahan on jo Dunderissakin. Eli ilmeisesti yleinen Ulkoministeriön propagandaviesti. :) No, toisaalta kun ajattelee, miten ihmeessä markkinoit Suomen veronmaksajille 55k? + vuodessa 10k? maksavan passinhakupaikan kustantamisen joka ikiseen kunniakonsuliin? Reilua tai ei, vaikea varmaan löytää rahaa. :confuse
Dees - We will bloody bounce back!!!


eevis

LainaaAnoessaan passia henkilö ensin tunnistetaan, jonka jälkeen passijärjestelmästä tulostetaan hänen väestötietojärjestelmän mukaiset henkilö-, kansalaisuus- ja osoitetietonsa.

Asiakkaan tarkastettua, että lomakkeelle tulostetut väestötiedot ovat ajan tasalla, lisätään lomakkeeseen henkilön valokuva ja asiakas myös allekirjoittaa lomakkeen. Tämän jälkeen kaikki tiedot, mukaan lukien kasvokuva ja allekirjoitus siirretään sähköisesti passinvalmistajalle. Edellytyksenä on, että hakijan kaikki tiedot, jotka asiakas on ilmoittanut kotikuntansa maistraattiin www.maistraatti.fi, ovat ajan tasalla ja yhteneväiset Suomen väestötietojärjestelmässä.

Nykyisenlainen mahdollisuus passihakemuksen täyttämiseen julkisen notaarin valvonnassa tai kunniakonsulaatissa ei uuden passilain myötä ole mahdollista.

Passihakemusten käsittelyajat ulkomailla tulevat uuden passijärjestelmän myötä lyhenemään. Myös valmiin passin noutaminen kunniakonsulaatista tulee edelleen olemaan mahdollista.

Me wonders... miksihän niitä väestötietojärjestelmästä printattuja tietoja ei sitten voi tilata etukäteen kunniakonsulille, jossa asiakas ne tarkastaisi ja allekirjoittaisi? Sitten kasvokuvat ja lappuset diplomaattipostilla takaisin Sydneyyn ja sieltä sähköisesti passinvalmistajalle. :confuse:?
Dees - We will bloody bounce back!!!


Timo

Täytyypä sitten odottaa EU-maiden yhteistyötä tässä asiassa, tai peräti EU-passia. Oma Suomi-passini vanhenee 2012. Uskon silloin jo olevani aussipassin haltija, enkä ehkä välttämättä itke Suomi-passin perään. Onhan minulla ne irrotettavat leijonkannet, joilla voin halutessani komistaa aussipassini :pyhimys

Toinen asia on tietysti sitten, miten tiukasti lähetystö pitää kiinni tuosta vaatimuksesta. Vaimo uusi juuri maaliskuussa passinsa, ja sai määräyksen hakea sen Canberrasta kotimaansa lähetystöstä. Hän soitti sinne varmistaakseen asian ja sai ilokseen kuulla, että he joustavat,  ja voivat lähettää passin kuriirin kyydissä tänne. Ja sieltä se tuli parissa päivässä varsin vaatimatonta korvausta vastaan.

Timo

Niin, äänestysasioissa onneksi on vähän helpompaa kunhan ne saavat toteutettua nettiäänestyksen. Nykyisellään pitäisi käydä äänestämässä Brisbanessa, mihin menisi käytännössä päivä - tai viikonloppu. Omassa kaupungissa eli Townsvillessä oli äänestyspiste vielä vuonna 2003, mutta se lopetettin, koska paikalla kävi ainoastaan yksi äänestäjä - enkä se ollut minä.  Hävettää.

Heidi

Minakin varmaan matkustan sitten passini umpeuduttua  aussipassilla, kunhan sen ensin hankin, ellei tule muuten asiaa Sydneyyn pain. Kansalaisuudenhan sain siis taman vuoden alussa, mutta paikallista passia ei ole viela tullut hankittua. Aika kohtuuttomalta tuntuu ajatus, etta sinne saakka pitaisi matkustaa passin saadakseen! Mulla on kans ne irrotettavat siniset leijonakannet kuin Timollakin, etta niilla vois vaikka naamioida aussipassia, ihan vaan omaksi iloksi ja passintarkistajien kiusaksi! :P

Zara

VAROITUKSEN SANA!

Lensin viime viikonloppuna taalta Melbournesta Sydneyyn uutta passia anomaan.
Olin otattanut taalla passikuvat (menin kameraliikkeeseen Suomen poliisin enkunkieliset kuvaohjeet mukanani).
Tarkastin viela kuvat saatuani, etta kuvat olivat oikean kokoiset ja paani koko kuvissa oli ohjeen mukainen.
Ja kaikki oli juuri niinkuin piti.

Konsulaattiin paastyani, virkailija heti ensi toikseen kysyi olinko kaynyt otattamassa kuvat Double Bayn
Kodak Shopissa, ja kun sanoin etta otatin ne Melbournessa... sanoi han vaan tiukkaan savyyn, etta "no
katsotaan kelpaavatko ne". Heti kuvat nahtyaan han nyrpisti naamaansa ja sanoi etta kuvat ovat liian
pienet. Sanoin mitanneeni ne kotona, ja etta kaikki oli ihan ok. Han lupasi menna kokeilemaan onnistuuko
skannaus. Jonkin ajan paasta han tuli takaisin ja sanoi, ettei pysty skannaamaan kuvia, koska ne ovat liian pienet.  ???

Ja vaikka kuinka yritin kertoa, etta olin ne mitannut, han ei suostunut niita kayttamaan, vaan lahetti minut
kavelemaan Double Bayn Kodak Shoppiin. Juuri 10min ennen minua, han oli lahettanyt sinne kaksi muutakin kavelemaan!
Nain virkailija itse kertoi, ja nainkin heidat kavelevan minua vastaan!

Mittasin viela asken kotona (nain jalkikateen) taalla Melbournessa otattamani passikuvat, ja ne ovat aivan
ohjeen mukaiset. Tulostin vielapa Suomen poliisin sivuilta "templaten", johon kuvaani vertasin, ja se sopi siihen
"laatikkoon" kuin nena paahan!

Eli arvatkaa kiukuttaako minua moinen kaytos. Han ei edes yrittanyt olla ystavallinen, vaan hanella oli jo
alusta alkaen vaara asenne koko tyohon, koska olin otattanut kuvat muualla! Taidan lahettaa heille laskun noista
toisista passikuvista, jotka turhaan jouduin otattamaan!

Eli tama vaan varoituksena! Heille ei tunnu kelpaavan muut kuin Double Bayn Kodak Shopin kuvat! Ja asiakaspalvelusta
ei ole tietoakaan. Luulisi oman maan ihmisia kohtaan olevan hieman ystavallisempi, mutta...

>:(    >:(     >:(    >:(    >:(    >:(

Leokatti

Näin digi-aikakaudella viimeisimmät passikuvat on meidän perheessä otettu ihan omalla kameralla ja tulostettu alle satasen inkjetillä. Joka paikkaan ovat kelvanneet, viimeisin oli isännän aussipassi. Olisko tuolla ihmisellä oma lehmä ojassa tuon valokuvaamon kohdalla??  ::) Jos täältä lähden Sydneyyn passia uudistamaan niin siinä vaiheessa kyllä palaa hihat (eikun eikös ne nykyisin sanokin Suomessa, että vedän herneen nenään  ;D), jos ei ohjeitten mukaiset kuvat kelpaa  >:(
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Milka

Zara,

Leokattia myotaellen vain vahan suoremmin sanoin totean etta ehkapa sinua 'palvellut' virkailija omistaa ko. valokuvaus liikkeen ja tarvitsee asiakkaita.  >:( Mikas sen helpompaa rahan tuloa kuin 'passittaa' kaikki passinhakijat uusiin passikuviin.  :o

Kylla olisi minultakin 'palanut hihat' tai 'vetanyt herneen nenaan ja molempiin sieraimiin' moneen kertaan jos olisin ollut sinun tilanteessa. Olen loytanyt luonteestani taalla aivan uusia puolia ja kiivastuminen ei ole niista vahaisimpana.

Vielakin kiukuttaa koko uusi kaytanto Sydneyyn matkaaminen passin takia, vaikka ei omakohtaisesti siita tarvitse karsia. Uudessa Seelannissahan ei ole lahetystoa. Tietaako joku mista siella asuvat suomalaiset passinsa saavat? Matkustavat Sydneyyn?

Jaaks

LainaaUudessa Seelannissahan ei ole lahetystoa

Eihän Sydneyssäkään ole Suomen lähetystöä vaan Konsulaatti, josta passit saa.
Eiköhän sieltä Kiwi maastakin sentään Konsulaatti löydy  :)

RUU

Uusi-Seelantilaisia tosiaan palvelee Australiassa olevat edustustot.
Ulkoministeriö kertoo, että ulkomailla passia haetaan lähimmästä suurlähetystöstä tai konsulaatista, valmiin passin nouto onnistuu myös kunniakonsulilta. Täällä se tarkoittaisi Canberraa (lähetystö) ja Sydneytä (konsuli), tosin käytännössä Canberra on taidettu sivuuttaa tässä asiassa.
Koska suurlähettilään tontti ulottuu myös Uuteen-Seelantiin, Fidzille ja Papua-Uuteen-Guineaan, niin taitaa olla niin, että heikäläisten on vain istuttava Air New Zealandin, tms. kyydissä, jotta pääsee passikuvattavaksi...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jaaks

Hyvä huomio Milkalta  ;D

Löytyyhän Uudesta Seelannista useampikin Suomen Konsuli, mutta ovat kaikki noita Kunnia sellaisia ainakin viimeiksi julkaistun listan mukaan ja säännöissä sanotaan: "The Honorary Consuls cannot accept biometric passport applications."  Ehkä niistäkin on joku sitten nimitetty "oikeaksi" palkka Konsuliksi, kuten tehtiin Sydneyssäkin viime vuonna ?

jounij

Olen istunut Suurlähetystön tiedotustilaisuuden tästä passiuudistuksesta ja sen perusteella tiedän sanoa, ettei Uudesta-Seelannista ja muista Suomen Australian suurlähetystölle "alistetuista" maista saa hankittua Suomen passia, vaan sitä varten on matkattava Sydneyyn. Biopassien hankinnassa tarvittavat laitteet ovat niin kalliita, ettei Suomi halunnut budjetoida niiden hankintaan tämän enempää ainakaan tähän hätään. Vaikka Canberra suurlähetystöineen olisi muuten luonteva paikka näille passihankinnoille, niin laitteet kuitenkin päätettiin sijoittaa parempien kansainvälisten lentoyhteyksien päähän Sydneyyn. Eli näin Suomi omalta osaltaan edistää Australiaan suuntautuvaa turismia, heh heh...


Kommentoi
Jouni
Canberra

jounij

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - helmikuu 21, 2007, 21:37
Ehkä niistäkin on joku sitten nimitetty "oikeaksi" palkka Konsuliksi, kuten tehtiin Sydneyssäkin viime vuonna ?

Sydneyssä on ollut "oikea" konsuli vissiin kautta aikojen, mutta sen lisäksi myös kunniakonsuli kuten taannoin opimme - muistaakseni - Aikiksen viestistä. Se varsinainen konsulaatti on arvostetussa Double Bayn kaupunginosassa eli Suomen valtiolla on varsin arvokas sijoitus Sydneyssä.


Tuumaa
Jouni
Canberra

Timo

Lainaus käyttäjältä: Milka - helmikuu 21, 2007, 20:44
Zara,

Leokattia myotaellen vain vahan suoremmin sanoin totean etta ehkapa sinua 'palvellut' virkailija omistaa ko. valokuvaus liikkeen ja tarvitsee asiakkaita.  >:( Mikas sen helpompaa rahan tuloa kuin 'passittaa' kaikki passinhakijat uusiin passikuviin.  :o

Jos noin todellakin on, kannattaisi asiasta varmaankin nostaa vähän isompikin äläkkä: valittaa ulkoministeriöön tai usuttaa joku tutkiva journalisti penkomaan passivirkailijan ja valokuvayrityksen välisiä kytkentöjä.

Pipsu

Kavin joulukuussa myos passiasioilla Sydneyssa. Otatin kuvan taalla Brisbanessa ja se olikin yllattaen - eparoinnin, tarkan mittailun ja skannauksen jalkeen - niin hyva, etta tama virkailija halusi itselleen yhden ylimaaraisen, jonka kertoi toimittavansa ko. valokuvaliikkeeseen Double Bayssa. Aikaisemmin olivat kuulemma toimittaneet hiukan huonolaatuisia kuvia, varillisia sellasia - minun olivat mustavalkoiset omasta pyynnostani.

Mutta kylla taytyy sanoa, etta palvelua kaikenkaikkiaan ei missaan nimessa mitenkaan ystavalliseksi voi kuvailla. Ehka keskeytin teetuokion tai jotain...
Pipsu

Reijo

Eiköhän heitetä se Suomen passi nurkkaan ja unohdeta koko passi jos se noin vaikeeta on....taitaa iteltä jäädä uusimatta kun vanhaks menee

;D
Reijo

arixmel

joo kylla aika usealla taitaa se suomen passi jaada uudistamatta, itte en kylla viitsi Sydneyhin (oops mites se nyt tavattiinkaan) sen takia lahtea.  nypii kylla tuollainen asiakaspalvelu...

brb
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Jaaks

Lainaatiedän sanoa, ettei Uudesta-Seelannista ja muista Suomen Australian suurlähetystölle "alistetuista" maista saa hankittua Suomen passia, vaan sitä varten on matkattava Sydneyyn.

Oikeassa olet Jouni, vaikka en sita kylla epaillytkaan  ;D
Piti vaan tarkistaa asia ja Ulkoministerion e-mail vahvistaa asian, vaikkakin heidan mukaansa myoskin Canberran suurlahetysto:
LainaaHei Jaakko,
Uudessa Seelannissa ei ole Suomen edustustoa, joten passiasioissa lähinmmät edustustot ovat Australiassa; Sydneyn konsulaatti ja Canberran suurlähetystö. Koska uuden passilain mukaan jokaisen on haettava passia henkilökohtaisesti, täytyy Uudessa Seelannissa oleskelevien kääntyä edellä mainittujen Suomen edustustojen puoleen.

Parhain terveisin,
Ulkoasiainministeriö/
Passi- ja viisumiyksikkö

Nyt sitten vaan mainostamaan Uuden Seelannin Suomalaisille "Passi Matkoja" aurinkoon  8)

MH

Sisältyykö matkaliput passin hintaan. ;D ;D ;D

Milka

MH,

Ja pitaahan kiwi-finskien jossain yopyakin, joten varmaan myos hotellihuone pakettiin...  ;D 8) ;)

Viela jossittelen. Mitenkahan sitten kiwi-finskien pitaisi toimia jos on sattunut passi vanhentumaan Uudessa Seelannissa asustellessa? Ihmisethan tarvitsevat voimassa olevan passin ennen kuin paasevat Uudesta Seelannista tanne. Taitaa jaada ulkomailla matkustelu vahiin siina tapauksessa.  ???

Jaaks

LainaaTaitaa jaada ulkomailla matkustelu vahiin siina tapauksessa.

Niinpä, tai jos passi vaikka hukkuu tai varastetaan  ???

Ei hätiä.
LainaaPassin tai muun asiakirjan kadotessa
Kadonneen passin tilalle voi hakea uutta passia ulkomailla Suomen edustustoista. Edustusto voi tarvittaessa myöntää myös väliaikaisen passin kotimatkaa varten.
Mikäli kohdemaassa ei ole Suomen edustustoa, passiasioissa voi kääntyä jonkin toisen pohjoismaan tai muun EU-maan edustuston puoleen.

Pohjoismaiden ja EU-maiden edustustojen konsuliyhteistyö
Pohjoismaisen ja eurooppalaisen konsuliyhteistyön perusteella Suomen kansalainen on oikeutettu saamaan konsuliapua toisen pohjois- tai EU-maan edustustolta, jos Suomella ei ole edustustoa kyseisessä valtiossa.

Toisen Euroopan unionin jäsenvaltion suurlähetystö tai konsulaatti voi myöntää Euroopan unionin kansalaiselle:
·   matkustusasiakirjan


Pohjoismaiden ja EU-maiden edustustojen konsuliyhteistyö

Zara

Joo, heti kun vaan Australian passin saan, niin en todellekaan aio Sydneyssa uusia Suomen passiani!
Oli niin torkeaa kaytosta siella! Ja se asenne oli, kuten sanottu, jo heti alusta alkaen ihan vaara!

Terveisia vaan sille aidille ja pojalle, jotka kavelivat minua Double Bayssa vastaan, jotka olivat siis
hekin passitettu uusia kuvia otattamaan! Eli samassa veneessa oltiin!

No, taa asia ei ainakaan mun kohdaltani jaa tahan!  ;)




Marika

Hei passin uusijat,

Onko Sydneyn konsulaatti avoinna lauantaisin vai pitaako passinhakureissulle ottaa oikein vapaapaiva toista? Ja toinen kysymys passin hausta sen valmistuttua, pitaako silloinkin menna henkilokohtaisesti paikalle vai voidaanko se postittaa kotiin?

Kiitos jo etukateen,

:god:

Marika

jounij

Konsulaatti ei ole lauantaisin auki. Yhdellä käyntikerralla kuitenkin selviää: tietojeni mukaan konsulaatti suostuu postittamaan valmiin passin haluamaasi osoitteeseen sen Suomesta saatuaan, mutta luultavasti joudut itse maksamaan postimaksun. Haluat sen varmaan myös kirjattuna, mutta tuleehan se edelleen halvemmaksi kuin toinen matka Sydneyyn.


Tiedottaa
Jouni
Canberra

Zara

Moikka,

Mun passinhakureissusta olikin tuossa aiemmin. Olen nyt saanut uuden passin, jee jee.
Passin voit noutaa paikalliselta kunniakonsulilta tai sen voit saada kirjattuna postina suoraan
kotiin (kuten itse tein). Jos haluat passin kotiisi, joudutaan vanha passisi mitatoimaan jo
siella Sydneyn konsulaatissa, jos taas haet passin itse kunniakonsulilta, mitatoidaan vanha
passisi vasta siella.

Kannattaa sitten olla tosi tarkkana niiden passikuvien kanssa!


Nimim. Double Bayn Kodak Shoppiin passitettu    ;)

halfdundee

Siis jos oikein ymmärsin, että kun Aussi-Suomen kansalaisena kun olen ja Suomessa olen asunut jo n. 30 vuotta.
Eli jos haen Aussipassin, niin mun pitää mennä tosiaan Australiaan Aussi Suomen lähetystöön tekemään paperit ja sitä ei voi täällä
Suomessa tehdä millään hakemuskaavakkeilla ja lähettää täältä käsin Aussiin + maksaa täältä käsin sinne.

Jos näin on, niin kyllä se on väärin....


cheers,

-J

Leokatti

Jos minä taas puolestani ymmärsin oikein, niin asut siis Suomessa ja haet Aussipassia. Eiköhän se onnistu helpommin. Tuossa ylhäällä on ollut puhetta siitä, miten Suomen passiuudistus vaikuttaa meihin suomen kansalaisiin, jotka asumme ulkomailla.

Passports Australia sivuilta löytyy ohjeet kuinka toimia sinun tilanteessasi.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

SunSet

 Itselleni ainakin sanottiin, etta he voivat vain ja ainoastaan lahettaa passin postiin josta sen voin sitten hakea....

jounij

Niin, Suomen kansalainen - riippumatta muista mahdollisista kansalaisuuksistaan - hakee tietysti Suomen passia oleskelupaikkaansa lähimmästä passin myöntämispisteestä. Australasiassa tämä paikka on Sydney. Suomessa kotia lähin poliisilaitos. On se vaan niin väärin - Perthissä asuville!


Tuumaa


Jouni
Canberra

R?yh?

Pohdin jo valmiiksi tata passiruljanssia, joka tana vuonna on edessa. Minulla on viela vanha passi, jossa lapset on samassa. Pitaako alaikaiset lapsetkin kaikki raahata sinne Sydneyyn saakka, kun passeja aletaan uusimaan? Uudistuksen myotahan he saavat kaikki oman passin, eivatka voi enaa matkustella minun passilla. Ja mies varmaan ainakin pitaa ottaa mukaan, jos ei kerran papereita voi etukateen taytella, lasten hakemukseenhan pitaa tulla molempien vanhempien nimi, vai muistanko vaarin? Taytyy kai kilauttaa sinne konsulaattiin.... Ja pistaisiko ensin tarkistaa itse Suomen vaestotietojarjestelmasta, etta onko tiedot varmasti ajantasalla, ettei sitten Sydneyssa todeta, etta tulikin kallis hukkareissu.

Pahkailee,

Rayha

R?yh?

Ja vastaan itse itselleni:

www.poliisi.fi/passi sanoo nain:

"Alaikäiselle myönnetään passi pääsääntöisesti hänen huoltajiensa suostumuksella. Suostumus tarvitaan jokaiselta huoltajalta, ja se on ilmoitettava kirjallisesti, mikäli huoltaja ei ole paikalla passia haettaessa.

Lapsen tulee olla henkilökohtaisesti paikalla, kun hänelle haetaan omaa passia.

Passi voidaan antaa ilman toisen huoltajan suostumusta vain erityisestä syystä, jos joltakin huoltajalta ei matkan, sairauden tai muun vastaavan syyn vuoksi voida saada suostumusta."

Jep jep, taisi tulla koko perheen lomareissu Sydneyyn. Ja taman lystin maksaa tietysti....Rayha ihan itse!

Leokatti

Eiköhän nosteta kapina...? Laitetaan porukassa lasku Suomen valtiolle näistä "lomareissuista".  :pepsodent

Itse olen nyt kahden vaiheilla: hakisinko uuden passin Suomen lomallani kesäkuussa vai odottelisin rauhassa siihen ensi vuoteen ja tekisin sitten Sydneyn keikan... Mellunmäeltä (well, Ballaratista) se tulee kuitenkin paaaaaljon paaaaaaaljon halvemmaksi kuin täältä lännestä. Eihän tuota ole tullut Sydneyssä käytyäkään moneen vuoteen. 8)
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

helena

hei vaan kaikille!

Tuli vain mieleeni tallainen patti tilanne: minulla tallahetkella tyttonimella olev sf passi,
sukunimi vaihtunut jo reilu vuosi sitten, jos menen seuraavalla suomen reissulla uusimaan passin mutta lentolippu pitaa tietenkin varata tyttonimella ja sitten en enaa voisi matkustaa takaisin ossilaan?
Eli onko ainoa vaihtoehto menna Sydneyyn hakemaan uusi passi uudella sukunimellani,
vai odotella kunnes ensi vuonna saan permanent residencyn ja sitten voisin hakea sita kaksoiskanslaisuutta ja matkustaa sitten suomeen ossilan passilla jne
Ihan mielenkiinnosta aatelin etta jos jollakulla kokemuksia, aikaa on tosin v.2011 asti etta ei sinansa hataa, voihan tassa valissa tulla jopa cairnsiin passin teko laitteet vai mita luulette?
ps: tama oli muuten ensimmainen kerta kun viimein kirjottelen, olen jo n. 3v lueskellut ahkeraan sivuja, ja niista oli paljon hyotya viisumihakemukseni kanssa reilu vuosi sitten (kiitokset) ja nyt vasta sain aikaiseksi kirjautua :)

hmclehto

Laillisestihan et enaa kayta tyttonimeasi eli passi olisi oltava uudella nimella, passihan on virallinen ID ja sinua ei silla nimella enaa "tunneta", mutta kaytanto on kai vahan up to you?!

kaneli

moi Rayha,

vastailen koska itse juuri hankimme kesalla Suomessa kaydessa uudet passit lapsille. Olipa se siella helppoa ja edullista verrattuna viime talviseen lahetystossa (siis ei Ausseissa tosin) ramppaamiseen!

Menin poliisiasemalle lasten kanssa tietamatta etta molempien huoltajien suostumus tarvitaan (isa ei ollut siis mukana) ja jatimme hakemuksen normaalisti - toisen huoltajan suostumuksen nimittain pystyi hoitamaan sellaisella lomakkeella. Eli ei tarvinnut olla isan paikalla, allekirjoitettu lappu riitti (sen pystyi siis postittamaan/faxaamaan sinne poliisilaitokselle). Jospa suurlahetystossakin olisi semmoisia kaytossa?

Kun tuota asiaa miettii, siis molempien huoltajien hyvaksyntaa, niin onhan se ihan jarkeva juttu.

175-jonossa edelleenkin sitkeasti kokottava

kaneli

Lainaus käyttäjältä: Räyhä - helmikuu 18, 2008, 13:22
Pohdin jo valmiiksi tata passiruljanssia, joka tana vuonna on edessa. Minulla on viela vanha passi, jossa lapset on samassa. Pitaako alaikaiset lapsetkin kaikki raahata sinne Sydneyyn saakka, kun passeja aletaan uusimaan? Uudistuksen myotahan he saavat kaikki oman passin, eivatka voi enaa matkustella minun passilla. Ja mies varmaan ainakin pitaa ottaa mukaan, jos ei kerran papereita voi etukateen taytella, lasten hakemukseenhan pitaa tulla molempien vanhempien nimi, vai muistanko vaarin? Taytyy kai kilauttaa sinne konsulaattiin.... Ja pistaisiko ensin tarkistaa itse Suomen vaestotietojarjestelmasta, etta onko tiedot varmasti ajantasalla, ettei sitten Sydneyssa todeta, etta tulikin kallis hukkareissu.

Pahkailee,

Rayha