Onko tietoo yksityisyrittamisesta

Aloittaja FinnDane Family, maaliskuu 15, 2002, 10:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fogs

Kannattaa katsoa veroasioita osoitteesta http://www.ato.gov.au ja valtion business sivu jossa on esim tietoa ABN (Australian Business Number) ja GST (Goods and Services Tax) asioista löytyy osoitteesta http://www.business.gov.au
Toivottavasti näistä on apua;)

ata

Hei,
ato:sta (australian tax office) saa kaiken tarvittavan tiedon, webbisivujen lisäksi marssimalla toimistolle ja kysymällä. Lisäksi ato vastaa kirjallisiin kysymyksiin kiitettävän hyvin.

Jos yritystoimintaa on Suomessa pyörittänyt ja selvinnyt niistä kuvioista, niin onnistuu se ausseissakin. Se mihin kannattaa varautua (ehkä suurin ero) on, että ausseissa tuntuu tapana olevan kaikkien "spesiaalialojen" hoidattaminen ulkopuolisilla. Yksityisyrittäjä joka itse selvittää vakuutuksiaan eikä käytä siihen insurance brokeria, tekee itse kirjanpidon eikä käytä siihen bookkeeperiä ja hoitaa verotuksenkin itse eikä tax accountantin kautta on KUMMA OTUS - mutta sitähän yrittäjä muutenkin on, ainakin täällä Suomessa.

2 vuotta pyöritin yksityisyrittäjätoimintaa ausseissa ja vähiten ongelmia aiheutti ato... turha jupina gst:stä (meidän alv, ent. lvv) suorastaan nauratti välillä.

Ata
Ata

Raiwå

Yksityisyrittäjän elämä on täällä ihan sama kuin suomessakin, eli ellet ovesta aamulla ulos kävele ei sieltä kukaan rahaa sisään kanna.:D
Mutta yrityslaki on vaihteleva riippuen alasta ja myös liikevaihdosta.
verotus on sidonnainen myös edelliseen.
Jos vertaa lakiasioita suomen ja aussien välillä?
Siinä erot löytyy lähinnä prosenteissa ja paperityössä.
Meillä on käytäntönä kirjanpitäjien asiakkaina se että se joka saa parhaimmat palautukset on jota seuraavana jaksona käytetään lähipiireissä.
mutta siinä se ainut helppo juttu onkin.
Yksityisyrittäjänä(pienenä) elämä on suurpiirteisesti aika vaikeaa.
Täällä ei meinaa ihmiset oikein ottaa laskujen tai muiden velkojen maksuja aina ihan vakavasti, silloin joutuu tuottaja rahoja odotellessaan käyttämään lainarahaa tukenaan ettei liikevaihto lopu heti ensimmäisen neljänneksen kohdalla.
maksupuoli vaihtelee myös alan mukaan, rakennusala on tunnetusti pahin paikka harrastaa sinisilmäistä luototusmyyntiä.


Mutta jos et tuosta litaniasta saanut selvää niin kirjoita kysymykset sähköllä tänne niin yritän auttaa
Terv
Ray Virta:)
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

FinnDane Family

Denmark 2002/03/14-0300 Tanskan aikaa
Tervehdys
Haluaisin keskustella suomalaisen yksityisyrittajan kanssa, joka omistaa firman Austraaliassa ( taikka muiden kanssa jotka business asioista tietavat )
Erikoisesti kiinnostaisi nuo veroasiat ja firman perustamistaminen. Ja samalla jos joku kertoisi loytyyko New Zealandista taikka Tasmaaniasta suomalaisseuraa.
Minulle voi vastata suoraan timo@lindholm.as taikka foorumin kautta.
Kiitos etukateen
Terveisin Timo Lindholm

[Editoitu 24/10/02 by FinnDane Family]