Lapsiperhe muuttaa Melbourneen

Aloittaja R?yh?, elokuu 10, 2006, 02:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

skab

Kiitos tsemppauksesta. Täytyy myöntää, että kyllähän se työn saaminen vähän mietityttää. Ratkaisuna tähän pulmaan olen vain keksinyt yhden vastauksen - pitää etsiä tarpeeksi monen kiven alta. :D

Olemme ajatelleet aluksi asettautua Boroondaran / Whitehorsen / Manninghamin alueelle (kuviot on tähän liittyen vielä aivan auki). Optimina olisi asua ~10-15 km:n päässä keskustasta. Tähän ketjun otsikkoon liittyen ajattelin muuten kysyä seuraavaa..

Mitä mieltä olette, riittääkö Melbournessa asuvalle perheelle yksi auto vai onko kaksi hyvä olla? Kuinka kauas keskustasta pitää mennä (vaikkapa lähiöiden tai km etäisyyden mukaan) että toinen auto on välttämätön vaikkapa töissä käyntiin (olettaen että työ on vaikkapa keskustassa) tai päivittäistavaroiden ostoon. Olen ymmärtänyt ettei ihan kaikilla aussilla ole kaikille perheen jäsenille omaa autoa - voin tosin olla väärässäkin. ;)

Ajatuksia / kommentteja?

R?yh?

Kuten alkuperäinen otsikkokin kertoo: lapsiperhe muuttaa Melbourneen. Vihdoin! Lennot on varattu, laskeudumme (lapset ja minä)Melbourneen 10.6. anivarhain. Siis enää reilut pari viikkoa! Mies lähtee jo ensi viikolla Sydneyn kautta, hoitaa vähän työhommia ja jatkaa sitten Melbourneen perhettä vastaan. Pitäkää pipoistanne (tai aurinkohatuistanne) kiinni, Räyhä saapuu, eikä Melbourne ole enää entisensä  ;)

Milka

Tervetuloa Rayhis!  :pepsodent

:XXXX  :XXXX  :XXXX  :XXXX  :XXXX




eevis

Hei loistavia uutisia, Räyhä! Tsemppiä viime valmisteluihin, hyvää matkaa, ja olen varma, että tulet rakastumaan Melluun! Ja sähän jo tiesitkin sen tärkeimmän: missä Ikea on... :pepsodent :XXXX :XXXX :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


R?yh?

Kiitos kiitos :)
Antakaapa vielä vähän henkistä tukea ja hyviä vinkkejä, kuinka selvitä 30 tunnin matkasta kolmen lapsen kanssa menettämättä loppujakin järjen rippeitä? ??? Mielestäni meillä on kyllä aika hyvä reitti/matka-aikataulu. Lähdemme iltapäivällä Helsingistä, ensin verryttelylento Istanbuliin 3,5 tuntia. Siellä heti muutaman tunnin tauko. Sitten lähempänä puolta yötä lähtee se pisin lento eli Singaporeen 10,5h , elättelen kovasti toiveita, että tämän välin saisi edes jotenkuten nukuttua tai edes lapset nukkuisivat. Singaporessa sitten neljän tunnin tauko ennen viimeistä 7 tunnin pätkää Melbourneen. Singaporen kenttä on kuulema erityisen mukava, onko suositteluja, mihin päin terminaaleissa kannattaa suunnata aikaa kuluttamaan?

Pohdiskelee,

Räyhä

Aikis

Voi harmi kun ehditään just alta pois Singaporesta enneku Räyhän sakki saapuu...oisitte saaneet aimo kasan adaptereita ja puhelinplugeja. Miten niitä on niin paljon kertynytkin???

Singaporen kentällä pari tuntia hurahtaa lapsilla ihan noissa 'puistoissa' juoksentelussa ja kalalammikoiden vilskettä seuratessa. Ostamiset melkein suosittelisin jättämään Melbournen ostosparatiiseihin, Singaporessa ei tätänykyä ole enää mikään juuri halpaa.

Hauskaa matkaa, kerran se vaan kirpasee.

R?yh?

Hei Aikis, joko tee suuntaatte kohti Suomea?

Aikis

Kyllä vaan, onha tuosta jo tullut tarinaakin tuolla siirtolaistarinoissa. Lähdemme täältä pari päivää aiemmin kun te taas liitelette kohti Australiaa...Niin se elämä kuljettaa. Vielä ehdittäis Hesassa tavata ja antaa viime evästykset Ossilan ihmeistä...

R?yh?

Kappas Aikis, olinhan mä tuon lukenutkin, mutta jo taas unohtanut. Vaikka ihmekö tuo, onhan tässä ihan kiitettävästi ollut hommaa omissa muuttojärjestelyissä ja aikatauluissa, ei siinä muista enää kaikken muiden menoja.

Hyvää kotimatkaa! Varaudu paluumuuttajan kulttuurishokkiin, mulla otti aikoinaan aika koville.

Tuipa

Tervetuloa meidankin puolesta!
Singaporen kentalla aika kuluu mukavasti - meidan vakkari pysahdys paikka! Lapsille, ikahaarukasta tietysti riippuen, suositellaan esim seuraavia: leikkipaikka (muistaakseni gate e), kalalammikot, nettikahvilat (babychino + pikku kakkonen / abckids), leffat ylakerrassa... Meilla ei shoppailuun ikina juurikaan jaa aikaa!
Kiva saada uusia lapsia tanne! Suomi talon lasten kerhon ikahaarukka vaihtelee talla hetkella alle 1 - 5, mekin varmaan aktoivoidutaan vihdoinkin Suomi koulun suhteen Suomen matkan jalkeen! Ja kiva saada pohojalaasta mukaan - meidan neiti on tassa viime viikkoina vaihtanut kirjakielensa slangiin... lieko Heinahattu ja Vilttitossu apuopeina kun suusta tulee "mä haluun!" kun ennen tuli voisinko saada, kiitos....

Kaitlin

WAU!!  :god: :god: Te teitte sen! Onnea kovasti ja jaksamista lennolle!

Meillä valitettavasti koko lähtö tuntuu olevan vain haave ja pitää alkaa uusia ulottuvuuksia miettimään sillä tämä tapa A ei tunnu luonnistuvan :( Mies ei toisellakaan kerralla saanut tarvittavaa Band 6:sta jokaisesta osioista IELTS:ssä joten assessmenttia on turha lähettää :( Mietimmekin että mitä ihmettä me nyt keksittäisiin? Vieläkö mies kokeilisi kerran vai pistetäänkö minut ensisijaiseksi hakijaksi kun oma kokeeni meni hyvin, ellei jopa loistavasti.

Oma ammattini ei vaan ole MODL listalla on toki SOL:lla eli mitä nyt sitten kannattaisi tehdä? Pitänee alkaa tutkimaan muita viisumi vaihtoehtoja kuin Skilled Indipendent tässä viikonloppuna.

ENIVEI, me emme luovuteta ja perässä tullaan!! Lupaan, vaikka menisi viisi vuotta!  :nuttu: :nuttu: :nuttu:

:XXXX räyhälle mahdottoman tekemisestä mahdollisesti (siltä tää lähtö nyt tuntuu....)

Kati ja hela familjen

R?yh?

Tuipa :D Joskus on hyvä pitää lapset eristyksissä... Kuulostaa niin tutulta! Meidänkin lapset luuli kauan aikaa, että suomen kielen kysymyslauseet alkaa sanoilla voisinko tai saisinko ja päättyy lähes aina sanaan Kiitos! Oi niitä aikoja. Yritän edelleen olla kuulematta mä-haluun ja anna-mulle alkuisia lauseita ja tivaan "salasanaa", jos jotain ollaan vailla.
Meidän lapset on nyt 6, 11 ja 14. Suunnistamme Suomi-koululle heti, kun olemme vähän asettuneet. Odotan jo innolla, että tapaan teitä näiden nimimerkkien takana olevia ihmisiä. Jotenkin on mukava ajatella, että on valmiiksi kontakteja olemassa, vaikkei vielä olla nähtykään.




Tuipa

Niin se on kavereitten kanssa - nykypaivan parhaat kaverit ovat loytyneet, kas kummaa, dunderin kautta! :)
Pian nahdaan, tosin heinakuussa me lahdetaan Suomeen lomailemaan!

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: Räyhä - toukokuu 25, 2007, 19:49

Meidänkin lapset luuli kauan aikaa, että suomen kielen kysymyslauseet alkaa sanoilla voisinko tai saisinko ja päättyy lähes aina sanaan Kiitos! Oi niitä aikoja


Hahahaa  :pepsodent Meillä on juuri tuo aika menossa nyt. Lapset pyytävät "saisinko äiti kiltti maitoa?" ja vastaavat nätisti "oi kiitos äiti rakas". Ai tämä ei olekaan pysyvä olotila :D:D:D

Meidän lapset siis 4v2kk ja 2v2kk.

K

R?yh?

Voi harmi Kaitlin sen IELTSIN kanssa. Mutta älkää luovuttako, suomalaista sisua vaan peliin. Harkitkaa ihmeessä hakijan vaihtamista, jos se on mahdollista. Yleensä kai kyse on kuitenkin kokonaisuudesta, kun hakemusta tutkitaan. Meillekin meinattiin ensi hakea mun papereilla, kun oli paljon paremmat arvosanat yms ja lisäksi mun mies oli juuri ylittänyt viiden kympin rajan ja mä taas olen 37. Pelättiin, että tökkää siihen 45 v ikärajaan heti alkumetreillä. No, miehen ammatti oli kuitenkin modl listalla, niin meitä neuvottiin, että kannattaa kuitenkin hakea hänelle. Vaikka ikää on enemmän, se saatiin menemään läpi perustelemalla, että ala on erittäin erikoistunutta ja on vaikea löytää kokenutta porukkaa. Työkokemus siis oli tärkeämpi kriteeri kuin ikä ja hakemus meni läpi heittämällä. Joten pohtikaa ihmeessä eri vaihtoehtoja, yrittänyttä ei laiteta...

Kaitlin

Meillä tilanne se että miehellä inssin paperit ja 10 työkokemusta ja ikää 35, mutta yksi osio ei IELTSistä ollut riittävän korkea = kirjoitus. Ala on erittäin erikoinen ja sille tarvetta ympäri maailmaa on kova ja tosiaan MODL listalla on, joten harkittiin että josko pistäisi assessmentin kuitenkin jo menemään ja IELTSin sinne. Jos vaativat että uusi niin uusitaan sitten taas.

Itse kun olen kuitenkin huonommin koulutettu ja jos mun papereilla pistettäisiin niin jotta miehen ammatti edes huomattaisiin niin pitäisi hänen joka tapauksessa tehdä se assessmentti (jotta itse siis saisin pisteitä spousesta joka täyttää kriteerit). Äh, mies tässä enemmän masentunut on. Itse uskon että kun jaksaisi vaan niin saa kyllä sen testin läpi seuraavalla kerralla myös kirjoituksen osalta.

Katellaan nyt viikonlopun yli taas ja surffaillaan vaihtoehtoja. Kiitos myötäelämisestä ja peukkui koneeseen. Lähtöhän on jo IHAN KOHTA teillä  :o

K

R?yh?

Lainaus käyttäjältä: Kaitlin - toukokuu 25, 2007, 19:58
Lainaus käyttäjältä: Räyhä - toukokuu 25, 2007, 19:49

Meidänkin lapset luuli kauan aikaa, että suomen kielen kysymyslauseet alkaa sanoilla voisinko tai saisinko ja päättyy lähes aina sanaan Kiitos! Oi niitä aikoja


Ai tämä ei olekaan pysyvä olotila :D:D:D



K


Voi kun olisikin! Mutta ei, upean kehityskaaren päässä odottaa taantumavaihe, jossa kertaamme uudelleen ja uudelleen kohteliaan puheen aakkosia :nuttu:

R?yh?

Joo Kaitlin, hui, enää kaksi viikkoa! On ollut niin paljon puuhaa, ettei ole ehtinyt yhtään jännittää, mutta kun näin lentojen vahvistuspaperin, niin kummasti alkoi vatsassa vääntää :D
Oletteko muuten harkinneet, jospa mies ottaisi muutaman tunnin intensiivikurssin englannissa? Joku yksityinen voisi räätälöidä sun miehelle sopivan tehopaketin? Mun mies oli aikoinaan viikon intensiivikurssilla ja oppi Suomea enemmän kuin vuodessa siihen asti. Mutta jos on noin pienestä kiinni, niin muutama tuntikin voisi tehdä ihmeitä.

Aikis

Samat sanat, Kaitlin...eli eikös Suomessa järjestetä IETLSin preppauskursseja? Ainakin Australiassa niitä oli pilvin pimein ja isot markkinat. Juuri kirjoitustehtävä on sellainen että siinä ei kyllä auta kuin harjoitus ja taas harjoitus. Ja tietysti lukeminen. Että minäkin sanoisin että elkää luovuttako, tsemiä vaan ja kohta uusintatestiin kun noin vähästä kerta on kiinni.

RUU

Lainaus käyttäjältä: Räyhä - toukokuu 25, 2007, 18:34
Singaporen kenttä on kuulema erityisen mukava, onko suositteluja, mihin päin terminaaleissa kannattaa suunnata aikaa kuluttamaan?

Eikä kukaan huomannut maailman parasta virkistystä puuduttavien istumisten välissä: uima-allas.
Uikkarit vaan käsimatkatavaroihin (pyyhkeet on talon puolesta), käytte maksamassa lentokenttähotellin respassa ja sitten nautiskelemaan. Jos koneet on ajallaan, ehditte sopivasti veryttelemään tunnin - pari.

Ainakin Singapore Airlinesin 747:ssä oli henkilökohtaisessa telkkarissa niin paljon pelejä, että meidän 11 v pojalta loppui aika kesken...  ??? Ja muutenkin, uutta hyvää lukemista, pelaamista ja muuta mukaan.
Ja yölennolla on toiveita saada nukuttua edes pari tuntia.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

R?yh?

Kiitos kaikille vinkeistä. Ja juuri kun minulla alkoi olla kivaa ja sain oikein kunnolla markkinoitua lapsille, kuinka kiva kolmenkymmenen tunnin matka meillä on edessä, kun päästään uimaan ja kaikkea :D Niin eikö matkatoimiston täti ilmoita, että eipä vaiskaan, tässäpä tulikin vielä jotain ihme takkua, vaikka lennot piti olla vahvistettu ja ohessa uusi, nyt ihan varmasti vahvistettu lentosuunnitelma. Se siitä Singaporen ihanasta välilaskusta. Nyt lennämmekin Istanbulista Bangkokiin ja sieltä vielä Sydneyyn, josta vain tunnin vaihtoajalla pitäisi ehtiä kolmen lapsen kanssa Melbournen koneeseen. Kokonaismatka-aika piteni vielä entisestään neljällä tunnilla. Hhmmm, nyt on semmoista pientä kiukunpuuskaa ilmassa, että päätin jättää tädille vastaamisen aamukahvin jälkeen, ettei tule kirjoittaneeksi liian isolla fontilla...

Kiukuttelee,

Räyhä

RUU

Räyhä, pidättele vielä henkeäsi!
Finnair onnistui muuttamaan rakkaan vaimoni saman matkan lentoja kahdesti peräkkäin. Eka kerta meni laiskuuden piikkiin: kone oli sen verran tyhjä etteivät viitsineet lentää etappia lainkaan, toisella kerralla puhuttiin tekniikasta. Jälkimmäinen muutos oli oikeastaan parempi - paitsi Visa-laskun kannalta.  :nuttu: Joku voisi poistaa Singaporesta sen ostosparatiisin...   ;)
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

R?yh?

Lainaus käyttäjältä: RUU - toukokuu 30, 2007, 15:28
paitsi Visa-laskun kannalta.  :nuttu: Joku voisi poistaa Singaporesta sen ostosparatiisin...   ;)

Ruu, luulitkos, että minua oikeasti se uima-allas niin riivatusti harmitti ;)

Katsos vain, kuppi kahvia tekee ihmeitä näin aamutuimaan ja nyt ihmettelen itsekin, kuinka niin älyttömästi voi hermostua moisesta muutoksesta. Ehkäpä se on tämä jännitys ja kaikki ne tuhat vielä hoidettavaa asiaa, ettei kapasiteetti meinaa riittää enää pieniinkään muutoksiin. Nyt vain haluaisi, että kaikki, ihan kaikki toimii niin kuin on suunniteltu. Eilen sain uuden laskun sanomalehdestä, jonka jo olin peruuttanut ja lisäksi huomasin, että jääkaapin sisälämpötila on 15 astetta. Nämäkin saivat minut aivan raivon partaalle. Ei todellakaan olisi aikaa peruuttaa samoja lehtiä kahteen kertaan ja onko tuon kaapin pakko hajota juuri nyt, kun sen olisi voinut viikon päästä jättää talon uudelle omistajalle? Uusi kaappi vielä, takuuhuollon asiakaspalvelija joutui sijaiskärsijäksi, mutta muistin kuitenkin lopuksi kiittää hyvästä palvelusta, kun lupasivat, että kaappi tulee kuntoon vielä tällä viikolla.

Hermot pinkeänä,

Räyhä

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: Räyhä - toukokuu 30, 2007, 15:36
Nämäkin saivat minut aivan raivon partaalle. Ei todellakaan olisi aikaa peruuttaa samoja lehtiä kahteen kertaan ja onko tuon kaapin pakko hajota juuri nyt, kun sen olisi voinut viikon päästä jättää talon uudelle omistajalle? Uusi kaappi vielä, takuuhuollon asiakaspalvelija joutui sijaiskärsijäksi, mutta muistin kuitenkin lopuksi kiittää hyvästä palvelusta, kun lupasivat, että kaappi tulee kuntoon vielä tällä viikolla.

Hermot pinkeänä,

Räyhä

Ihanaa lukea teidän lähtövalmisteluja  :D Varmasti alkaa ilmassakin jo tuntea sellaista pientä sähinää!! Hitsit kun melkeen mahassa kiertää teidän jännitys täälläkin!! Loistavaa matkaa ja kerro sitten kun pääsitte perille miten kaikki meni ja pikku reportaasi miltä nyt tuntuu :D:D

Meilläkin taas kerätty sisua  :nuttu: uuteen koitokseen ja uusi IELTS varattu sekä heidän oma preppaus matsku hankittu. Mies sai myös hyviä vinkkejä suoraan tarkastajalta että mikä meni pieleen ja osa oli ihan vain huolimattomuusvirheitä/huonosta käsialasta johtuvia. Toinen juttu oli että hän oli vahingossa tehnyt ton toisen testin Academic versiona eikä General ja ilmeisesti se on muutenkin hiukan vaikeampi tai ainakin sanavarasto laajempi tai jotain.

Perästä siis tullaan hitaasti mutta varmasti  :pepsodent
Kati &co

R?yh?

Kaitlin :) Voi jumpe, miesparka se siellä yrittää päästä läpi academic-versiosta, vaikka general riittää! No, ensi kerralla general tuntuu sitten varmaan tosi helpolta. Joko saatte paljousalennusta tai kausikortin tai jotain? ;)

Laitoin muuten jokuaika sitten sulle yksityisviestin, käypä kurkkaamassa!

Räyhä

eevis

Kaitlin :) Voi itku, tsemppiä vaan miehellesi seuraavaan testiin! :peukkuy sano terveisiä, että tarkistaa vielä itse jokaisen paperinsa ja haastattelijaltakin vaikka vielä varmistaa, että nythän tehdään general-tasoa, inhimillisiä virheitä kun voi sattua British Councilillekin... tein general-testin viime kesänä ja kun oli kiire Porin Jatseille Stingiä katsomaan niin vaihdoin haastatteluaikaa yhden pojan kanssa. haastattelussa täti sitten aloitti, että niin tässä lukemassasi päivän lintuaiheisessa tekstissä bla bla ja tajusin että just joo niin niillä academiceilla oli joku lintuteksti, eli varmaan hän kuvitteli minun sitä academicia tekevän. no, onneksi keskustelen sujuvasti myös linnuista ja niiden suojelusta ja luonnon monimuotoisuudesta, vaikka olinkin henkisesti varautunut kulttuurieroista jutteluun. :pepsodent en sitten korjannut väärinkäsitystä kun tajusin sen vasta haastattelun loppupuolella. :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


chilifinn


Ohessa on sivusto jossa voi tehdä englanninkielen testejä ilmaiseksi online.
Ihan hauskoja.  :pepsodent
http://www.usingenglish.com/

Räyhä, aiotteko tosiaan lentää yli 30 tuntia?? Miksi noin pitkät lennot, onko se jokin erikoistarjous hinnan puolesta?
Olen aina lentänyt nopeimmalla mahdollisella tavalla eli lento on kestänyt 24 tuntia ja siinäkin on kyllä ihan tarpeeksi.
Koettakaa ihmeessä saada nopein mahdollinen lentoreitti.

R?yh?

Firma tilaa meidät liput Australiasta käsin, tämä on kuulema edullisin yhdensuuntainen reitti. Joudun odottamaan sekä Istanbulissa, että Bangkokissa tämän uuden aikataulun mukaan viisi tuntia. Jep jep :nuttu: Ensimmäinen reitti jota ehdottivat matkatoimistosta sisälsi 10 tunnin odotuksen Istanbulissa, kieltäydyin nousemasta koneeseen, jos ei muuta löydy. Sitten tulikin ihan ok ehdotus, joka oli siis Singaporen kautta, mutta nyt sitten taas tämmöinen katastrofaalinen aikataulu. Ja aikaa reilu viikko, tässä ei kai paljon jalan polkeminen auta. Ensi  kerralla hoidan kyllä itse, niin saa sitten kiukutella peilille, jos ei reitti miellytä. Positiivisyyttä peliin vaan: onneksi ei oo enää vaippaikäisiä matkassa ja onhan se ihanaa, että ollaan ylipäätään näin nopeasti lähdössä! Viisumihan tuli vasta vappuna ja nyt jo on kaikki valmista lähtöön. :XXXX

chilifinn

Hyvä että jaksat olla positiivisella mielellä.  :peukkuy
Kerranhan se vain kirpaisee. Matkan aikana voi kiukuttaa mutta perillä raskas reissu unohtuu kun pääsette uusiin maisemiin.
Hyvää matkaa teille!!!

Heidi

Ala Rayha huolehdi, eikos sun lapset ole jo aika isoja, mina matkustin juuri viime viikolla yhden vaippaikaisen ja yhden just ja just vaipoista eroon paasseen kanssa yksin Melbourne-Singapore-Amsterdam-Helsinki valin (kaksi koneenvaihtoa ja toisessa valissa useita tunteja odottelua) ja hengissa selvisin. Tiukkaa teki valilla ja hermot oli kireella monta kertaa, mutta nyt voin jo vetaa henkea. Lapset olivat lisaksi molemmat antibioottikuurilla korvien takia ja molemmilla kamala nuha ja toisella viela kuumetta. Hyva, etta paastivat mut koneeseen kaikkien niiden laakepullojen kanssa. Koneessa muuten kuulutettiin laakaria jossain vaiheessa ja ajattelin mielessani, etta menisin ihan taysilla laakarista niiden rohtojen kanssa!

Hyvaa matkaa teida perheelle ja toivottavasti kaikki menee hyvin!  :peukkuy

R?yh?

Täällä sitä sitten ollaan!!  :XXXX

Ensimmäinen päivä meni aikaero- ja univelkatokkurassa, mutta eilen käytiin jo ihmettelemässä kaupunkia ja tunnelmat ovat erittäin positiiviset koko porukalla. Lapset ovat olleet liikuttavan innoissaan ja selvästikin helpottuneita siitä, kuinka paljon täältä on heti löytynyt kaikkea tuttua: samoja ruokia, samoja tv-ohjelmia, samanlaisia tavaroita kaupasta, ja Messenger toimii :peukkuy Niin ja Coca Cola, mehut ja maito on valtavissa purkeissa!! Hienoa, kun osaa keskittyä olennaiseen!

Tytöt ovat selvästi vielä vähän pihalla tästä vuodenaikojen päinvastaisuudesta ja ihmettelivät lisäksi sitä, että täällähän on lämmintä (+16 astetta eilen), vaikka sä äiti sanoit, että täällä on nyt talvi... Onko siis nyt kuitenkin täälläkin kesäkuu, vaikka on talvi? Missäs kuussa mun synttärit on sitten täällä? Siis paljonko kello on nyt täällä? Ja mikä päivä Suomessa nyt on? Onko Australiassa aina silloin koulua, kun Suomessa on kesäloma? Ja miksi autossa on ratti eri puolella? Ja miksi isi ajaa väärään suuntaan? Kovasti oli vaikea vastata lapselle purskahtamatta nauruun, kun kysymys kaiken tämän erilaisuuden ihmettelyn jälkeen kuului: "No onko täällä edes vasen ja oikea samoinpäin kuin Suomessa?"  :pepsodent

Ensimmäinen arkipäivä on sitten edessä, suuntaamme metsästämään medicare cardeja, tax file numbereita ja pankkitiliä näin alkulämmittelyksi. Ja muurahaismyrkkyä....

Räyhä


Jurttamuori

Tervetuloa Räyhä ja loppuryhmä  :XXXX

Ja ihmettelemistä varmasti riittää jatkossakin! Niinkuin se, että vessapaperi on hapertuvaa ja hajustettua (ostakaa kierrätettyjä valkaisemattomia, ne on ainoita jotka ei hajoa käsiin), hanat saattaa kääntyillä vääriin suuntiin ja mitä vielä. Onnea Medicaren ja pankkitilien hankintaan! Kannattaa muuten kysellä pankeilta tietoja, aika moni laskuttaa jos esim. nostaa tililtään rahaa useamminkuin 10x kuussa... tileissä on eroja paljon. Mutta tämän varmaan jo tiesittekin.

Paljon suklaata nassuun niin maistuu migrantin elämä makeammalta, ja vielä kerran, tervetuloa!

Jurttis
On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.

RUU

Tervetuloa Räyhä & co maisemiin!!!  :XXXX

Ja juu, on täällä jotain samoin kuin pohjoisellakin pallonpuoliskolla: ainakin lämpömittarissa asteikko on samanlainen. Ja muistaakseni aurinko nousee idästä. Mutta moni muu asia onkin sitten nurinpäin, että siitä sitten vaan lasten päät pyörälle - voit ihan ekana heittaa niille triviana "näyttäkää missä aurinko on parin tunnin päästä"...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Leokatti

Tervetuloa täältäkin! Tulee pehmeä lasku kun talveen sopivasti saavuitte. Ensi vuonna +16 tuntuu jo jumalattoman kylmältä 8). Hrr...  :pepsodent
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

R?yh?

Kiitos kiitos!
Pankissa sujui kivasti, lähinnä sen ansiosta, että olin valmiiksi netissä tutkinut vaihtoehtoja ja tiesin mitä halusin. Silti saimme kulumaan siellä lähes puolitoista tuntia. Meitä pyydettiin myös ilmoittamaan tax file number pankkiin, kunhan sen saamme. Mikäs siinä, mutta mihin ihmeeseen he sitä pankissa tarvitsevat? Se jäi vähän epäselväksi.

Medicaren täti toivotteli tervetulleeksi, tutki viisumit ja antoi lomakkeen täytettäväksi, sen kanssa saisi tulla parin viikon kuluttua takaisin, siihen mennessä tietomme kuulema kirjautuvat Immigration viranomaisilta heidän järjestelmäänsä.

Yksi käytännön kysymys on herännyt päivän mittaan: minne tyhjät limsa- ja olutpullot palautetaan? Ei sattunut palautuspaikkaa näkökenttään.

Ja arvatkaapa nielaisiko ostoskeskuksen parkkihalli automme? Jep! Siis ei, että me oltais eksytty...  :D Suuri maa, suuret parkkihallit!

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: Räyhä - kesäkuu 12, 2007, 19:15
Yksi käytännön kysymys on herännyt päivän mittaan: minne tyhjät limsa- ja olutpullot palautetaan? Ei sattunut palautuspaikkaa näkökenttään.

:god: :god: Kiitos nauruista! Ei ole tainnut kukaan valistaa, että Australiassa ei pulloja voi palauttaa muualle kuin kierrätykseen muun kierrätysmateriaalin kera (paperi, tölkit, muovipullot jne)... Teiltäkin varmaan löytyy "recyclables" wheely bin kotoa?

TFN pankkiin siitä syystä, että valtio kerää veronsa kertyneestä korosta...
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Jurttamuori

 :D Tervetuloa kierrätyksen ihmemaahan-

ei niitä palauteta kauppoihin, paiskotaan vaan kierrätysroskikseen  muiden kierätysroskien joukkoon. Ainakin NSW:ssa, en tiedä onko jo Mellunmäellä keksitty pullopantit (paikalliset tietänee). Samaan koppaan menee sitten muuten paperit, metallit, lasit (jos kannessa/kyljessä luvataan).
TFN:n pankki tarvii, ettei säästötilillä makaavia miljoonia :pepsodent veroteta vallan mielivaltaisesti (siis epäselvää mullekin kuten huomaat, vaikka täti sen selittikin)..

Voi että, on varmasti mahtavaa olla vihdoin täällä!
Villasukat jalassa hytisee
Jurttis
Muoks- Leokatti kerkesi ensin- ja osasi selittää tuon TFN:kin  :god:
On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.

Jaaks

Tervetuloa minunkin puolestani Räyhä ja muu perhe  :XXXX

Jos et anna TFN pankille niin heidän tulee lain mukaan pidättää saamistasi koroista 47% veroa, mutta jos heillä on se, niin ei mene mitään veroa ja ilmoitat sitten vaan saamasi korot veroilmoituksessasi.

jounij

Tervetuloa (vai pitäisikö minun sanoa tervemenoa) Australiaan!

... eli tililla makaavista miljoonista ei siis peritä veroa, vaan ainoastaan niillä ansaituista koroista.

Pullopanttijärjestelmää ei ole käytössä muualla kuin Etelä-Australian osavaltiossa. Sielläkin kyseessä oleva summa on pieni, vain 5 senttiä. Kierrätettyjä pulloja ei mahdeta uusiokäyttää sielläkään, vaan ne mennenevät sulatukseen.


Selventää
Jouni
Canberra

RUU

Lainaus käyttäjältä: Jurttamuori - kesäkuu 12, 2007, 19:34
:D Tervetuloa kierrätyksen ihmemaahan-

ei niitä palauteta kauppoihin, paiskotaan vaan kierrätysroskikseen  muiden kierätysroskien joukkoon.

Meillä menee kierrätysroskiin 80-90% jätteistä. Se refuse bin on aina niin hävettävän tyhjä ettei edes viitsisi vetää sitä kadun varteen kolisemaan. Aiemmin sain sen yleensä täyteen palmunoksista, yms, mutta nyt mokoma garden bag nielaisee nekin eli sekajätepöntön voisi meiltä melkein poistaa.

Mietiskelin tässä muuten päivänä eräänä että meidän kadun varrella on 17 taloa. Jos kaikilta tulisi keskimäärin yhtä vähän sekajätettä kuin meiltä, keskelle katua voisi tipauttaa 1 - 1½ pönttöä kaikille yhteisesti. Riittäisivät ihan mainiosti... Ja kun ne sitten vielä raahataan keruuta varten viereisen isomman kadun varteen, ei tarttis Sitan taiteilla meidän umpikujillamme ja taas säästyisi aikaa ja taaloja monen minuutin edestä. Sitten säästöä tulisi tietenkin oikeasti, jos kollektiivisia pönttöjä harrastaisi koko kulmakunta.
Nimim "keskitetympään jätehuoltoon tottunut..."
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates