Hakea vai ei työviisumia?

Aloittaja timnis, marraskuu 22, 2005, 08:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timnis

Heippa vaan kaikki!

Olin Ausseissa 2003 syksyllä ja pidin kovasti siellä olosta, joten olen tässä miettinyt ausseihin töihin lähtemistä. Mutta muutama asia on jäänyt vähän epäselväksi vaikka olen lueskellut noita Immigrationin ja tän foorumin viestejä/sivuja. Eli olen vielä 29v ja täytän ensi syksynä (13.9.2006) 30v, joten tuli mieleen et jos saisin lähetettyä hakemuksen loppukesästä niin saisin ne 5p lisää iästä (jotka on tarpeen). Koulutukseltani olen logistiikka inssi, mutta nyt opiskelen tietotekniikan sertifikaatteja. MCSE-serti (+ läjä muita sertejä) on taskussa kesällä, tosin työkokemusta ei kovin hirveästi ole vielä tietotekniikan alalta :)

Eli olisin hakemassa Skilled ? Independent (subclass 136) visaa (ilmeisti oikea vaihtoehto mun kohdalla, sponssaajia kun ei oo).

Joten:

1. paljonko tosta inssi koulutuksesta tai noista serteistä saa skills pisteitä? 40, 50 vai 60 :?

2. entäs työkokemus? Olen ollut palkkatöissä, mutta jos lasken syksy 2006:sta 4 vuotta takapakkia niin työkuukausia tulee vain 34kk, eli ei siis sitä kolmea vuotta :(

3. onko mitään mahdollisuutta on saada se 5 bonus pistettä suomenkielestä :?

4. jos pisteet jää sen 120 alle, niin onko mitään mahdollisuuksia saada viisumia (sen kahden vuoden sisällä)?

5. jos sattuu saamaan työviisumin, niin kuinka nopeasti pitää saapua maahan myöntöpäivästä?

Englanninkielen taito on kohtalainen/hyvä, mutta sitä kerkiän parantaa vielä tässä ennen kesää, tuleehan sitä luettua koko ajan tota englanninkielistä koulutusmatskua :) eli se 20p pitäis irrota.

Vai olisiko minun parempi lykätä hakemusta vaikka 2007 (tai 2008) vuoteen, jolloin olisi työkokemusta enemmän, mutta 5p vähemmän iästä?

Kaikista vastauksista kiittäen :god::god::god:
Timnis

Rockola

Vastaan nyt näihin helpompiin ensin, kohta kyllä varmaan joku kehottaa käyttämään vasemman ylänurkan "Search"-nappulaakin...

LainaaOriginally posted by timnis
3. onko mitään mahdollisuutta on saada se 5 bonus pistettä suomenkielestä :?
Ilman suomeksi suoritettua korkeakoulututkintoa mahdollisuudet ovat heikot.

Lainaa4. jos pisteet jää sen 120 alle, niin onko mitään mahdollisuuksia saada viisumia (sen kahden vuoden sisällä)?
Mahdollisuus rajan alenemiseen lienee lähinnä teoreettinen. Katso kuitenkin myös " Skilled - Independent Regional (Provisional) (subclass 495) visa" DIMIAn webbisivulta, siinä nimittäin raja on alhaisempi. (En osaa sanoa kuinka relevantti tämä juuri sinun tapauksessasi on.)

Lainaa5. jos sattuu saamaan työviisumin, niin kuinka nopeasti pitää saapua maahan myöntöpäivästä?
Myöntöpäivä ei vaikuta vaan viisumiin merkitään erikseen päivä, johon mennessä maahan pitää saapua. Tyypillisesti tämä päivä on vuoden päässä siitä, kun lääkärintarkastus tai poliisilausunto (aiempi noista kahdesta) on päivätty. Muuttaa ei tuolloin vielä tarvitse, riittää kun tulee käymään.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

susuli

Kysyit paljonko inssi koulutuksesta saa. Oletko lukenut Bookletin jossa ammatit on listattu jotka kelpaavat? Minä olen sitä kahlannut läpi muutaman kuukauden ja äkkiseltään muistelisin ettei siellä ole logistiikka inssiä, voit tarkistaa immi.gov sivuilta.

Me haetaan skilled- independentia myös ja joudumme "joustamaan" sen 30- vuotis rajan yli. Toisaalta ammatti jolla haen on 60 pisteen arvoinen :pepsodent
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

timnis

susuli

Olet oikeassa ei siellä SOL listalla ole logistiikka inssiä, lähimmäksi osuva taitaa olla Materials Engineer (tai sitten ei).

Mut osaako joku sanoa voiko voiko noista tietotekniikan serfitikaateista olla mitään hyötyä? Ilmeisesti niistä voi kysellä Australian Computer Societyltä, no tarviipa selvitellä asiaa lisää sieltä :)

susuli

Löytyykö bookletista sillä nimikkeellä ammatti jolla voi hakea? Ei mistään extrasta mitään hyötyä ole, jos ei omaa ammattia joka mainitaan listalla. Sillä ammatilla, millä hakee, on sitten oltava vielä se työkokemus ja viimeisimpänä.

Tietysti voisi hakea duunia suoraan Ausseissa, eli lähteä 3 kk turistiviisumilla etsimään töitä ja yrittää saada sponsoria. Silloin ei tarivtse ammatti olla listalla mainittu.
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

eevis

LainaaAlkuperäinen postittaja susuli
Sillä ammatilla, millä hakee, on sitten oltava vielä se työkokemus ja viimeisimpänä.

Jos Skilled Independent (136) viisumista puhutaan, niin mikä tahansa työkokemus SOL-listalla olevista ammateista käy, ei siis tarvitse välttämättä olla siitä työstä, minkä ammattinimikkeellä viisumia haet. Foorumista ja DIMIAn sivuilta Löytyiskö sulla Timnis mistään muusta listalla olevasta hommasta työkokemusta? No, onnea matkaan joka tapauksessa! :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


timnis

Ilmeisesti toi 12kk:n työkokemus 18kk:n sisällä on minimi vaatimus kuten eevis laitto tossa DIMIAn likissä, mutta mikäs tää on tää on DIMIAn sivulla :? Siellä puhutuaan et on ollut töissä 3 vuotta viimesen 4 vuoden sisallä :?

Mites onko väliä millä koulutuksella hakee ja mitä töitä todellisuudessa tekee sitten perillä?

Mun tarvii vielä selata tarkemmin sitä booklettiä läpi, jos vaikka jotain löytys. Se on ainakin varmaa et sieltä MODL-listalta ei löydy :)

Ja tarvii miettiä tota susulin ehdotusta myös :)

Jouko

Voisko sen pistää vaikka näin?

Hakijalle annetaan pisteitä perustuen hakemuksessa nimettyyn ammattiin ja tämän nimenomaisen työkokemuksen pituudesta joka hakijalla on takanaan.

Elikkä jos sun ammatti on 60 pisteen listalla (Skilled Occupation List (SOL)) ja olet työskennellyt hakemuksessasi nimeämässäsi ammatissa tai siihen läheisesti liittyvässä ammatissa vähintään 3 vuotta, välittömästi ennen hakuprosessia viimeisten neljän vuoden aikana saat 10 pistettä.

Mutta jos sun ammatti on 40, 50, 60 pisteen arvoinen ja olet työskennellyt missä tahansa  Skilled Occupation Listassa mainitussa ammatissa vähintään 3 vuotta viimeisen neljän vuoden aikana välittömästi ennen hakuprosessia, saat 5 pistettä.

Niin ja tämän on eri juttu kuin "recent work experience" joka on perusvaatimus kaikissa  "General Skilled" viisumi kategorioissa.

Mulla on ainakin ollut se käsitys että saat tehdä mitä duunia tahansa kun maahan saavut. Tietysti jos viisumissa on joitain eritysrajioituksia niin se on sitten eri juttu,

soppaa hämmentää jouko


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

eevis

Talla koostesivulla olevasta rastituslistassa tuo recent work experience on omanaan ensin, sitten jaljessa tulee points test, jonka osa tuo 10/5 pistetta spesifisesta tyokokemuksesta on. :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


timnis

eevis

Tuotakin sivua on tullut jo ihmeteltyä :)  Mitä enemmän oon lukenut noita sivuja, niin alkaa tuntuu siltä että mulla ei täyty se Nominated occupation kohta :(  koska logistiikasta ei ole mainintaa missään listassa ja ammattikoulu tason koulusta ei lasketa.

Tarviipa vielä katsella ja lueskella.... tarvii alkaa katselemaan sitä sponsored osastoa irtoisko sieltä mitään :)

Kiitoksia kuitenkin kaikille tulleista vastauksista :god: :god: :god:

susuli

Tee kuten susuli, opiskelet lämpimiksesi ihan asiaksesi ammatin jonka harjoittaja melkein revitään Ausseihin. Kokki-, parturi- ja hoitsukoulut ei kestä kuin pari vuotta ja siinä sivussa työkokemusta osarina.
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

Jaaks

Timnis,


Lainaa... ja ammattikoulu tason koulusta ei lasketa.

Missä sanotaan, että ammattikoulu tason koulutusta ei lasketa ???  Käyväthän jopa oppisopimuksilla hankitut ammatit ja tietyiltä aloilta pelkästään riittävä työkokemus riittää ammatin hallitsemisen todistamiseksi.

Mistä sinulla on ammattikoulun koulutus ?

Entäs "Engineering Manager" ?  Erittäin laajakäsitteinen ammatti ja voi olla ihan miltä tahansa "Engineering" alalta vaikka Logistics, mutta sinulla kyllä sitten pitäisi olla se "Manager" kokemus tai ainakin "työtodistuksia" siitä.

Itse palkkasin juuri yhden entisen backpackerin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi sponssoriviisumilla.  Hän on ollut minulla töissä viimeiset 12 kuukautta ja WH viisumi meni umpeen tässä kuussa.  Jatkoksi hankittiin ensin Bridging Visa kuukaudeksi ja sitten kolmannen osapuolen sponssoroima kahden vuoden viisumi ammatille, jota ei edes ole IMMI'n listoilla.  Siihen tarvitiin kylläkin Immigration Lawyer'n apua, mutta onnistui helposti.

Noita mahdollisuuksia siis on vaikka kaikki eivät olekaan siellä IMMI'n sivuilla julkaistu.

timnis

Jaaks,

LainaaMissä sanotaan, että ammattikoulu tason koulutusta ei lasketa ??? Käyväthän jopa oppisopimuksilla hankitut ammatit ja tietyiltä aloilta pelkästään riittävä työkokemus riittää ammatin hallitsemisen todistamiseksi.

Ymmärsin vain kun luin General Skilled Migration-booklettiä ja sieltä kohtaa:

Basic requirements
--> Qualifications
You must have post-secondary (such as university or trade) qualifications and your skills must have been assessed by the relevant assessing authority as suitable for your nominated occupation.


Onhan mulla oppisopimuskoulutuksella hankittu metsämekaanikko/metsäkoneenkuljetta koulutus ja ko. hommia on tullut tehtyä, tosin ei ihan viime aikoina ...mutta taas toisaalta saisin kyllä semmosen työtodistuksen jos tarve on (olen siis työskennellyt sedän firmassa elokuun loppuun asti, joka on metsäkonealalta).


Eli mulla on lyhyesti seuraavat koulutukset:
- metsämekaanikko/-kuljettaja (oppisopimus)
- logistiikka inssi (AMK, tällä ilmeisesti sais sen 5p suomenkielestä)
- ja nyt olen lukemassa tietotekniikan sertifikaatteja

ja työkokemusta löytyy siis kaikkea  metsäkoneiden ja tietotekniikan väliltä.

Tosta Manager hommasta ei varmaankaan irtoo paljon, et ainut  olis tuo metsäpuoli. Näemmä SOL-listan Forester näyttää 50p.

Kysyinkin tossa jo aikaisemmin et onko pakko hakea samalla ammattinimikkeellä töitä sieltä Ausseista kun minkä on laittanut siihen viisumuhakemukseen? Itse en ole vielä löytänyt vastausta ko. kysymykseen.

Mutta jatketaan lueskelua/pohdiskelua vielä....

susuli

Ei ole, kun visa on taskussa, voit myydä vaikka fish & chips!!
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

Milka

Timnis,

Minakin hammennan tata soppaa. Mina olen aina luullut etta AMK (ammattikorkeakoulutus) arvioitaisiin taalla yliopistotutkinnoksi  ja vastaisi bachelor tutkintoa.

Miten muuten olisi Engineer -Materials Engineer 60 pistetta? Kannattaa ainakin hankkia lisatietoja istanssista, joka tekee tahan ammattiin skills assessmentin. Heilla varmaan on webbisivut, jotka valaisevat vaatimuksia enemman.

Tarvittavaan tyokokemukseenhan sitten voit saada pisteet forestry alalta.

Jaaks

Timnis,


LainaaYou must have post-secondary (such as university or trade) qualifications ...

Secondary on siis sama kuin year 12 eli lukiota vastaava suomessa (tai mika se nykyaan onkin ? )

Trade qualification on esimerkiksi juuri Oppisopimuksella hankittu.

Niista insinoorihommien assessment jutuista loydat :
OVERSEAS QUALIFICATIONS ASSESSMENT FOR ENGINEERS

Kuten Milkakin sanoi siinahan sinulla on kaikki valmiina kun haet sen Assessment niista insinoorin hommista ja tyokokemukset  metsahommista :D

timnis

Jaaks ja Milka

Kiitokset vinkeistä ja linkeistä, tarvii lukea viikonloppuna oikein perusteellisesti noita sivuja (kerkeen syventyyn oikein kunnolla):)
Oishan se mukava jos sattuis saamaan se 60p siitä Materials Engineeristä.

timnis

Eli nyt on tullut taas vähän lueskeltua noita sivuja ja näyttää siltä, että jos mä haluan saada pisteitä tosta inssi paperista niin mun tarvii tehdä seuraava: Kirjoittaa kolme "career episodes (minimum 1000 words each)" ja lähettää ne tonne Overseas Qualifications Assesment Review -toimistoon. Toi jää multa tekemättä, koska multa ei toi kirjoittaminen suju ja en enään muista mitään oikeastaan logistiikka hommista :) Hinta tuolle arvionnille näyttäs olevan AU$ 450.

Joten nyt tarvii alkaa selvitteleen sitä Forester kohtaa.... tai sitten miettiä sitä maahan tulemista turistivisalla ja etsiä sponsoria (niin kuin susuli ehdotti).

eevis

timnis :D

ei kirjoittaminen suju suomeksi vai enkuksi? jos saisit suomeksi kirjoitettua kolme tarinaa siita, kuinka pelastit firman loistavilla logistiikkaratkaisuillasi, sitten vaan maksaisit jollekin kaantamisesta. :) :confuse
Dees - We will bloody bounce back!!!


timnis

eevis,

Siinähän se on kun ei kirjoittaminen suju oikein edes suomeksi :D

eevis

timnis :D

jaa...hmm no rahalla saa ja hevosella pääsee... :) en jaksa uskoa, että jokainen viisuminhakija/arvioitava välttämättä noita itse kirjoittaisi...jospa googlaamalla löytyisi joku palvelu? tai sitten kelaamaan kavereita, kellä oli koulussa kymppi enkussa ja äikässä? :eye: :) harmi vaan jos sulla menee tuo logistiikkamahis puihin noitten esseitten takia.
Dees - We will bloody bounce back!!!


Aikis

Melkein uskaltaisin olla samaa mieltä kuin Eevis; muodollisuudestahan vain on kysymys. Ja filunkia ei tarvitse silti tehdä, eihän sellaiseen nuorta ihmistä kenenkään pidä usuttaa. Mutta sanelet vaan ja joku toinen kirjaa ylös. Eihän 1000 sanaa ole kuin pari arkkia...

Suomalainen vakavuus on kunnioitettava asia, mutta Ausseissa ei kannata ihan kaikkea ottaa niin vakavasti kuin ohjeistetaan! Se on siis mun mielipiteeni ja yhdyn siihen täysin.

eevis

aikis :D

juu en tosiaan satuilemaan kehottanut, vaan vaikka uran kohokohdat ranskalaisilla viivoilla ja selityksill? yl?s ja jollekulle sanasepolle tekstiksi muokattavaksi. :) :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tanja74

Taitaa mun haaveet siitä Aussilaan muuttamisesta vaan vahvistua koko ajan. Ja asuuhan siellä rakas serkkunikin! Olen seuraillut näitä keskusteluja jonkun aikaa ja toivon koko ajan löytäväni lisää plussaa. Oman ammattini löysin tuolta yhdeltä listalta, olen kokki, enemmän suurkeittiö puolelta ja olen ollut samassa työpaikassa jo kohta 7 vuotta, mitä nyt välillä olin 1½ vuotta äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Mutta yksi mitä olen kysellyt ja miettinyt, miten lasten koulunkäynti... He ovat tällä hetkellä ruotsinkielisessä koulussa, poika 5. luokalla ja tyttö 3:lla. Nuorimmainen onkin vielä päiväkodissa. Lapset pärjäävät kyllä suomenkielelläkin mutta englanti voi tuottaa vähän vaikeuksia. Poika lukee ekaa vuotta mutta tyttö ei vielä lue. Ja koulumaksut on toinen asia. Yritän ynnäillä niitä kaikkia menoja ja miettiä kannattaako se muuton miettiminen ollenkaan. Siis kyse olisi vuodesta ainakin ekaks. Mieheni on tällä hetkellä maanviljelijä mutta on koulutukseltaan peltiseppä. Mutta niistä töistä on jo 10 vuotta aikaa. Huh huh.. Paljon asiaa ja selvitettävää. Mutta kyllähän se sen arvoista olisi!
Kommentoikaa mielellään tätäkin jos huvittaa...

RUU

Tanja, way to go! :peukkuy

Kokit ovat haluttujen ammattien listalla (MODL, http://www.dimia.gov.au/migration/skilled/advice_doc/gn_modl.htm), joten siitä heruu lisäpisteitä hakemukseen (Skilled migration, subclass 136).

Lasten koulumaksuista on ollut puhetta Dunderissa aiemminkin, viimeksi tänään. Yleisesti ottaen PR-statuksen saaneiden lapset saavat ilmaisen opetuksen. Jos tulette väliaikaisella viisumilla, joissain osavaltioissa peritään maksua. Turisti- tai vierailijaviisumin haltijoiden lapsilta peritään melko varmasti maksua, jonka suuruus vaihtelee. Queenslandin osalta laitoin viestiä juuri tänään foorumiin, seuraa viestissä olleita linkkejä.

Lasten kieli ei sinällään tuota ongelmia. Jos haette PR-viisumia (skilled migration), sen saaminen kestää liki vuoden, joten ehditte hyvin opettamaan vähän pohjia... Meilläkin mukaan lähtee 3-vuotias, jolle ajattelin opettaa muutamat värit ja numerot, "car", "dog", "left / right" ja muuta ihan triviaalia. Eivät varmaan päädy aktiiviseen sanavarastoon ennen muuttoa mutta ovatpahan vähän tuttuja kun joku niitä hokee hänelle sitten aikanaan... :eureka
Ausseissa kannattaa varmaan hakeutua kouluun, jossa lapset saavat ESL-opetusta (English as second language) eli saavat ylimääräistä preppauksta koulunkäynnin alkumetreillä. Ainakin QLD:ssä varsin monessa koulussa on valmiudet ESL:ään ja toki varmasti muissakin paikoissa.

Siinä olet oikeassa, että maasta toiseen muutossa on paljon selvitettävää ja tehtävää. Huviksesi voit kurkistaa ketjussa http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=1748#pid19775 olevaa listaa... :? Työn iloa tämän projektin kanssa!
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Tanja74

Terve Ruu!
Noita koulujuttuja olen katsellut jonkun verran. Meillä olisi muutto Western Australiaan siinä tapauksessa. Serkkuni asuu Perthin alueella. Ja hän miehensä kanssa on lupautunut auttamaan kaikessa missä mahdollista. Onhan se melkein vielä vaan haaveasteella mutta siitähän sen on lähdettäväkin. Milloinkas teillä on muutto edessä? Menenkin tästä tota sun linkkiä tutkailemaan! Kiitoksia avusta!!!!!:)

mette

Nakit näppäimistölle, vaikkei multa mitään ole kysyttykään, mutta kun uskon   muistavani  Ruun perheen saapumisajankohdan Brisbaneen tapahtuvan 20.06.2006.

RUU

Uskomatonta Mette! Quite a wizard, aren't you... :god:
Siis kuinka kukaan voi muistaa sitä noin näppärästi kun olen kerran tai pari heittänyt tuon päivän ihan vitsinä kehiin kun on niin helppo muistaa?

Meidän tuloamme säätelee koulun lukukauden alku, 11.7. Lasken, että 2-3 viikkoa ennen sitä pitäisi saapua paikalle että ehditään asettua aloillemme, tottua kellonaikoihin (jet lag) ja kesän viileyteen. :hahhaa
"20062006" on siis about viimeinen lähtöpäivä mutta sitä edellistä viikonloppua tässä nyt katselen "sillä silmällä". Etenkin kun ajatuksena on tehdä parin yön stop-over (lentojen kannalta Hong Kong tai Kuala Lumpur lienevät yksinkertaiset = suorat lennot sinne Hesasta tai Tukholmasta ja sieltä eteenpäin).
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates