Viisumiasiaa

Aloittaja katriina76, elokuu 02, 2004, 17:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

katriina76

Tämä ei nyt ole vielä ihan ajankohtaista, mutta ajattelin kysyä teiltä viisaammilta neuvoa! Minkälainen viisumi kannattaisi hankkia jos mm. menee Australiaan viettämään äitiyslomaa (isä on australialainen)? Siis jos haluaa olla  suurimman osan äitiyslomasta Ausseissa ja onhan se muuten sallittua äitiyskorvauksen maksun kannalta?

Siis onko mitään sellaista vuoden viisumia muuta kuin WH (ja sitähän ei edes saa jos on jälkeläisiä)? Pitääkö heti olla anomassa sitä partner viisumia? Ja kun meillä yhdessä asuminen on ollu sellasta että poikaystäväni ei ole pysyvästi asunu Suomessa mun kanssa vaan on oleskellu pidempiä aikoja Suomessa, siis pari kuukautta jne. mutta emme ole siis virallisesti asuneet yhdessä. Muutenkin miten sen voi todistaa, jos täällä Suomessa olisi asunu yhdessä?

Kannattaisko esim. mennä jollain muulla viisumilla Ausseihin ensin (tuona äitiyslomana), asua yhdessä ja sitte anoa sitä partner viisumia?

Pohditaan täällä vaan eri vaihtoehtoja :) Olen käynny lukemassa noista viisumeista, mutta alkaa pää mennä niistä sekaisin :?

Kiitos jo etukäteen neuvoista :god:

Katriina

riaapa

Katriina,

Ihan ensimmäiseksi: onneksi olkoon tulevan vauvan johdosta!

Sitten asiaan: tulisiko teille tuo maaginen 12 kuukautta kokoon jos tulisit Australiaan turistiviisumilla kolmeksi tai kuudeksi kuukaudeksi? Silloin voisit tulla helposti turistiviisumilla, ja heti kun pystytte todistamaan 12 kuukautta, niin voisitte laittaa hakemuksen vetämään. Siksi ajaksi kun odottelette sinun puolisoviisumiasi, saat ns. Bridging Visan, jolla saat pysyä maassa. Näin olen ymmärtänyt. Korjatkaa te kenellä tästä on kokemusta. (Marika?)

Toisekseen, suosittelisin ottamaan yhteyttä vaikka Berliinin lähetystöön, nimittäin ymmärtääkseni tuosta 12 kuukauden vaatimuksesta on olemassa vähän joustoa joissain tapauksissa, jos pystyy kuitenkin todistamaan että olette vuoden ajan olleet sitoutuneet toisiinne. Ja luulisin että tulossa oleva yhteinen vauva otettaisiin myös huomioon. :??

Toivottavasti poikaystävälläsi on passissa leimat joka kerralta kun hän on ollut luonasi käymässä. Niillähän pystyy todistamaan kuinka monesti ja kuinka kauan aikaa hän on ollut Suomessa. Mutta jos hän on tullut jonkun Schengen-maan (vaikka Ruotsin) kautta, niin niitä leimoja ei passissa välttämättä ole...

Lycka till!
Riina

katriina76

Kiitos Riina neuvoista :) Ensiksi pitänee korjata, vauvaa ei olla siis vielä tehty, mutta suunnitelmissa on jossain lähitulevaisuudessa, siis kartoitetaan vaan vaihtoehtoja :P Kun ei vielä oikeen tiedetä missä tullaan edes asumaan :?

Ollaan vaan mietitty, että kun muutenkin on aika vuoden, parin sisällä yrittää tota vauvaa niin, sitte vois yhdistää siihen ton Australiassa asumisen kokeilun :) Siis tuntuis silleen hyvältä/turvalliselta, et olis vielä ainaki jonkun aikaa työpaikka Suomessa ja mieluummin olisin suomalaisen työnantajan puolesta äitiyslomalla (paljon paremmat äitiysedut kuin Ausseissa?). Kun askarruttaa siis toi Ausseihin muutto-vaihtoehto, on niin kaukana :o

Mutta pitänee kysyä noista passileimoista. Siis se on 12 kk tuo että pitää olla asunu yhdessä? Ja 6 kk turistiviisumin voi saada? No se ja yhteenlaskettuna kaikki Suomessa vietetty aika varmaan olis 12 kk!

Kiitos vinkeistä :god:, täytyy suunnitella lisää! Hankalia kyllä nämä jutut! Oon lukenu näitä sivuja nyt jonkin aikaa ja ymmärtäny että sä Riina muutit Ausseihin aussimiehesi kanssa? Miten sä menettelit noiden viisumeiden suhteen? Onko sulla tuollanen partner viisumi? Oliko vaikea päätös muuttaa toiselle puolelle maapalloa? Kuinka usein käyt Suomessa?


Aurinkoisin terveisin Helsingistä (vihdoin aurinkoa :cool: 4 päivän sateen jälkeen)

Katriina

riaapa

Oho, kylläpäs onnistuinkin käsittämään paljon väärin... :hahhaa No, onnittelut sitten vaikka siitä että olette suunnitelleet vauvan saamista... :D

Kyllä, siis de facto partner -viisumia (avopuoliso) varten täytyy todistaa että olette asuneet vähintään 12 kuukautta yhdessä ja että olette sitoutuneet yhteiseen elämään "with the exclusion of any other partners". Tässä pari hyvää de facto -linkkiä, tosin voivat olla sinulle jo tuttujakin:
http://www.australian-embassy.de/visa/visas/family/100_309.html
http://www.immi.gov.au/allforms/books1.htm
http://www.immi.gov.au/migration/family/partners/index.htm

Normaali turistiviisumi on 3 kuukauden, mutta voit hakea kuuden kuukauden "long stay visitor visa". Nyt täytyy myöntää että en ole tutkinut asiaa niin tarkasti että tietäisin miten suhtaudutaan henkilöihin jotka tulevat turistiviisumilla ja hakevat sitten puolisoviisumia... mutta ainakin WH-viisumilla maahan tulleilta se onnistuu... Lisää tietoa täältä:
http://www.immi.gov.au/allforms/visiting_tourism.htm

Muutin tosiaan poikaystäväni kanssa tänne vasta reilu pari kuukautta sitten... Minulla (kuten monella monella muullakin täällä foorumissa :) ) on tuo de facto -viisumi. Meillä sen saamisen kanssa ei ollut mitään vaikeuksia, koska oltiin oltu yhdessä 4 vuotta ja oltiin kerätty niin vahva evidenssi meidän suhteen aitoudesta ja yhdessä asumisista ym., joten viisumi myönnettiin aika nopeasti. Muuttopäätös ei ollut minulle vaikea, koska olen sen verran reissannut muutenkin, että tiedän ettei se fyysinen välimatka loppujen lopuksi merkitse niin paljoa sellaisten rakkaiden ihmisten kanssa jotka ovat sydämessä aina lähellä. Päätöksemme oli ehkä vaikein äidilleni ja mummoilleni, mutta kyllä hekin ovat asiaan tottuneet. Varsinkin kun nykyään on niin helppo pitää yhteyttä vaikka maapallon toiselle puolelle. Ollaan tosiaan vasta asetuttu tänne, joten vaikea sanoa kuinka usein tulemme käymään Suomessa. :?? Eiköhän se riipu eniten siitä miten raha- ja työtilanne sen sallii.

Riina.

p.s. Jos haluat vaihtaa lisää ajatuksia, niin laita u2u-viesti, tai sähköpostia tuohon alla näkyvään osoitteeseen. (se on muuten "alfathree"; voi olla vaikea erottaa äffää ja teetä, kun se on niin hienosti naamioitu ;) -Kiitos Joukon!)
Riina

Marika

Olet oikeassa Riia, maahan voi tulla W&H -viisumilla (12 kk). Kun puolisoviisumihakemuksen  lahettaa Dimiaan, niin hakemuksen vastaanottamispaivasta lahtien myonnetaan automaattisesti Bridging Visa, jolla saa pysyä maassa niin kauan kuin puolisoviisumin kasittely kestaa.

Eli periaatteessa Katriina voit kartuttaa yhdessa asumisaikaa WH-viisumilla Ausseissa ja hakea sitten loppumetreilla Partner-viisumia, jonka jalkeen voit olla maassa Bridging viisumilla.

woikukka

Ajattelin taas kysella tyhmia, kun tuosta WH ja de facto viisumista on kyse. Mulla tilanne on vahan hankala talla hetkella, kun ei ole varmuutta mistaan...siis lahinna tulevaisuudesta. Siis...

Ma tulin WH viisumilla 27.4. Australiaan ja siita asti asunut yhdessa poikaystavani kanssa. Mun kuitenkin pitaa olla SUomessa takaisin 24.4.2005, joten tuosta ei ihan tule tayteen vuotta, jaa noin viikon vajaaksi. Poikaystavani on luultavasti lahdossa kaymaan silloin myos SUomessa, jos kaikki menee hyvin. Pienta paatani nyt askarruttaakin, etta miten paasen takaisin tanne hanen kanssaan sen jalkeen ym ym...En siis varmaankaan pysty laittaan de facto hakemusta sisalle ennenkuin pitaa poistua maasta??? Ja saako silla bridging viisumilla kayda poissa maasta? Viime aikoina tullut ihan liikaa mietittya asioita :(. Onko kenellakaan henkilokohtaista kokemusta miten voisi taalla olo aikana saada sponsor viisumin? Helppoa vai erittain vaikeaa?

Milka

Woikukka, voinet tulla tanne takaisin turistiviisumilla ja heti maahan uudelleen saavuttuasi hakea de facto viisumia. Immigration ohviisi antaa sinulle todellakin taman bridging viisumin hakemuksen kasittely ajaksi.
Timo Townsvillesta varmaan tietaisi enemmankin asiasta.

Silppu

Katriina :D

Vastauksia pulmiisi löytyy Kelan sivulta.

http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/130801120102EH?openDocument

ja

http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/110701133339EH?openDocument

Mahtaisiko olla helpointa saada mies kosimaan, niin Aussiviisumi  tulisi kivuttomasti naimakauppojen avulla.

Silppu

Marika

Silppu, ei se naimisiinmeno takaa todellakaan mitaan kivutonta viisumia :) Eli samaa samaa parteriviisumia pitaa niin avio - kuin avoparien hakea. Eli paperisotaa riittaa..En tieda sitten myonnetaanko aviopareille viisumi nopeammin, luultavasti.

riaapa

Niin, tosiaan aviopuolisot hakevat partneriviisumia siinä kuin avopuolisot ja rekisteröidyt paritkin. Hinta on sama (yhteensä noin 1000 euroa, sis. lääkärintarkastus ym.) ja sama määrä liitteitä täytyy hakemukseen liittää. Tai itse asiassa enemmän, koska täytyy liittää myös avioliittotodistus. :hahhaa

Katriinan pulma lienee myös siinä, että tuo 1000 euroa on iso summa laittaa viisumihakemukseen, jos he eivät ole vielä varmaksi päättäneet mihin asettuvat asumaan. Turisti- tai WH-viisumilla on huomattavasti edullisempaa tulla haistelemaan josko tämä maa/maanosa olisi se oikea paikka.

Henkilökohtaisesti viisumin saaminen ei ole minulle riittävä syy mennä naimisiin. Tietysti jos muutenkin tuntuu siltä, niin mikä jottei, mutta romantikkona kaipaisin jotain vähemmän byrokraattista perustelua kosinnalle... ;)

Riina.
Riina

woikukka

Olen samaa mielta Riinan kanssa...Viisumin saanti ei ole riittava syy menna naimisiin. Vaan eipa mulla nayta enaa olevan ongelmia minkaan viisumin suhteen :(...Kaikki kaatui viisumeihin ja niiden saantivaikeuteen ja tyonsaantivaikeuteen WH viisumilla. Tulevaisuus ei nayta valoisalta. Lahden kai takaisin Suomeen...En halua, mutten jaksa yksinaan taallakaan olla.

riaapa

Voih, Woikukka... mitäpä tuohon osaisi sanoa muuta kuin virtuaalihalauksen heittää sinne Brisbanen suuntaan. Tsemppiä!

Riina.
Riina

katriina76

Kiitos kaikista neuvoista :)
Onko se nyt niin, että jos saa tuon 2 vuoden provisional partneriviisumin niin pitää nuo kaksi vuotta viettää kokonaan Ausseissa? Musta se tuntuu aika tiukalta, siis ettei pääsis Suomeen käymään sinä aikana? :itke

Kyllä mäkin tosiaan mieluummin muuten tulisin kosituksi kuin tuon viisumin takia :) ja näyttää tosiaan olevan paperisotaa siinäkin tapauksessa. Nuo haastattelut viisuminhaun yhteydessä muuten, onko ne puhelimitse esim. silloin kuin Suomesta hakee? Ei kai sitä nyt voi Berliiniin lähteä sen takia?

Miten helposti te löysitte töitä Aussilasta, kun olitte saaneet tuon partneriviisumin?

Monimutkaista tämä elämä :??

Katriina :)

Hennu

Samanlaisien ongelmien kanssa näyttää painiskelevan niin kovin moni. Itse menen Australiaan ensin WH-viisumin turvin ja toivon että töitäkin saisin... pieni pelko kuitenkin on, että hankalaa se tulee olemaan mutta toivotaan parasta.

Ikävä kuulla että woikukan asiat ei menneet toivomalla tavalla. Noi viisumiasiat on aika puuduttavia ja tuntuu välillä ylitsepääsemättömiltä... Itse vielä toistaiseksi olen toiveikas.

Ja olen samaa mieltä kun edelliset että viisumi ei ole syy mennä naimisiin... samoin olen niin romantikko, että toivoisin kosinnan tulevan vähän eri syystä :) Ellei sitten muutenkin tunnu siltä. Itse olen asiaa paljon pohdiskellut mutta asia kerrallaan. Onneksi on WH-viisumi millä pääsee maahan harjoittelemaan miltä se ulkomailla asuminen oikein maistuu.

Tässä siis muutama ajatus...

riaapa

Katriina :)

2 vuoden provisional puolisoviisumilla saa ihan vapaasti matkustaa Australiaan ja sieltä pois niin monta kertaa kun haluaa. Eikä ole edes mitään velvoitetta asua koko aikaa täällä. Tuosta Bridging visasta en ole niinkään varma.

Tuo viisumi millä minäkin täällä tällä hetkellä olen, antaa sinulle ihan samat oikeudet olla, asua ja työskennellä kuin permanent residency, paitsi että et ole oikeutettu täkäläiseen sosiaaliturvaan, ja tietysti se että se on vain 2 vuotta voimassa. Joten työnteon suhteen ei siis ole mitään rajoituksia. En ole itse vielä edes alkanut hakea töitä, mutta en ole kuullut että kenelläkään olisi tuon provisional viisumin takia ollut ongelmia.

Minun haastatteluni oli puhelimitse, ja lähinnä kyseltiin samoja asioita mitä olin kirjoitellut hakemukseen. Kerroin siitä täällä:
http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=109&page=5
Riina

katriina76

No se on sentään huojentavaa kuulla, että on vapaa matkustamaan tuon kahden vuoden aikana :) Jostain täältä foorumin kirjoituksista ymmärsin toisin. Kai on sentään joku rajoitus miten pitkään saa olla muualla?

Ajattelin lisätä poikaystäväni nimen asuntomme sähkölaskuun ja talonkirjoihin, vaikka hän ei täällä vakituisesti asukaan, siis emme asu kunnolla yhdessä, vaan hän edelleen reissaa Suomen ja Aussilan väliä. Ehkä siitä on apua jos anomme tuota de facto viisumia?

Kesäisin terkuin,
Katriina

petra

Woikukka,

Voisitteko ajatella poikaystavasi kanssa visiittia UKhon? Aussithan voivat saada 2 vuoden working holiday viisumin tanne UKhon ja viisumissa ei ole tyonantaja rajoitteita. Monet aussit tulevat tanne viettamaan valivuotta toista, ottamalla virkavapaata siita vakkaripaikasta siella ausseissa.  Pieni tovi UKssa asuen saisi teidan paivat tayteen ja voisit onnellisesti hakea sita De Facto viisumia ausseihin. Ainakin taalla lontoossa on runsaasti toita tarjolla!

Tasta on ollut juttua aiemmin. Loydat keskustelun taalta

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=109&page=5

Asiolla on tapan jarjestya, eikos :)

Petra

Marika

Lisatietoa siita, voiko bridging viisumilla matkustella..

If you wish to travel overseas agter lodging your residence application and before granted a Temporary Partner visa, you must apply for and be granted a bridging visa "B". The bridging visa B is only available if you held a substantice visa when you made the Partner visa application. The bridging visa B can be applied for at any office of this Department in Australia and the current fee is AUD$65.

The bridging visa B has two components.
Firstly, if you leave Australia during the processing of your Temporary Partner visa application, it will allow you to return to Australia. Secondly, when you return, it will allow you to remain in Australia an continue Partner visa application.

NOTE: To be granted either the Temporary or Permanent Partner visas you must be physically in Australia. If you do not return to Australia within the validity of the bridging visa B, your Partner visa application might be refused on the basis that you are not in Australia. It is impossible to extend or grant a bridging visa B if you are outside Australia.

woikukka

Petra,

Kuukaudet olisi tullu tayteen mun suunnittelemalla tavalla hyvin, mutta han ei ole valmis ottaan riskia de facto viisumin suhteen, etta jos sita ei sitten saakaan vaikka ehdot olis taynna. Ma en voi vaikuttaa siihen mitenkaan, ei ole valia mita teen tai sanon, han on paattanyt tehda nain. Eika han edes ole valmis lahtemaan Aussilasta muualle, ei ole koskaan kaynyt taman maan rajojen ulkopuolella ja olisi ollut todella hienoa vieda hanet Suomeen, mutta aina kaikki ei mene niinkuin suunnittelee...

Ma en paase lahtemaan taalta vasta kuin 7. syyskuuta...Pirun olympilaiset ja high season!!! :nuttu: Lahden hakemaan uutta "potkua" Suomesta kasin ja varmaan tulen takaisin Australiaan myohemmin vahan eri periaattella (siis ihan oikeasti tutkimaan maata), kun viisumi on kuitenkin huhtikuun loppuun asti voimassa.

Milka

Woikukka,

Olet varmaan paatoksesi tehnyt Suomeen lahdon suhteen, mutta yritan kuitenkin muuttaa mielesi.:D

Sinullahan on viisumi voimassa huhtikuulle saakka, niin miksi et jaisi suoraan tanne. Vaihda vaikka maisemaa ja kaupunkia niin paaset helpommin yli sydansuruista. Taalla on niin paljon backpackereita, etta varmasti loydat matkustusseuraa kun naytat naamaasi hostellissa. Paljonhan taalla nayttaa olevan myos suomalaisia liikkeella. :peukkuy

riaapa

Woikukka,

asiahan ei minulle yhtään kuulu, mutta olisin kyllä Milkan kanssa samoilla linjoilla. Hirveetä rahanmenoa vaan lähteä Suomeen käymään. Ja todennäköisyys kasvaa ettet tulekaan enää takaisin, ja sitten olisi WH-viisumi tullut käytettyä ilman että pääsit näkemään ja matkailemaan tätä maata kunnolla. Varmasti kaduttaisi.

Edullisemmin pääset kun lennät vaikka Sydneyyn, sieltä löytyy epäilemättä matkaseuraa, tai lähdet sitä itärannikkoa tulemaan tänne alaspäin. Siinä vaiheessa kun pääset tänne Melbourneen niin täälläkin on toivottavasti jo lämpimämpi. Ja toivottavasti siinä samalla karisisi sydänsurutkin. Minen voi sinun kanssa lähtee matkailemaan, mutta lupaan lähtee muutamalle jos pääset tänne saakka. :XXXX

Tsemppiä!
Riina

petra

Woikukka,

Olen pahoillani:( Iso halaus sinulle. Ymmarran kylla etta sinun tekee mieli lahtea Suomeen ja olla lahimpien&tarkeimpien ihmisten ymparoimana, mutta toisaalta kuten Milka ja Riinakin jo sanoivat etta kerta olet australiaan asti tullut eiko kannattaisi kiertaa maata:) Nena pystyyn ja menoksi varmasti sielta loytyy reissukavereita vaikka kuin. Matkakuumetta voit heratella vaikka lukemalla Hanneksen ja Floran kertomuksia, ollappa siella :cool::XXXX
Petra

woikukka

Kiitos kaikille lohduttavista sanoista :).

Talla hetkella ei ole voimia lahtea reissaamaan, kun tyon saaminen taalla on ollut niin vaikeeta, etta se on vieny kaikki mehut musta. Ma olin valmis yrittamaan kuitenkin kaikkeni, mutta nyt ei ole syyta siihen. Olen siis aika vakaasti paattanyt lahtea keraamaan voimia Suomeen ja palata ensi kevaana tanne tutkimaan maata ja kylailemaan kaikkien luona, jotka vaan ottavat vastaan :hahhaa. Ja rahalla ei ole valia, sita tulee ja menee eika kaduttanut ole, etta kaikki saastoni pistin tahan matkaan. Ja mulla ei tuo hostellielama oikein jaksa kiinnostaa, olen kai sitten sen ian jo ylittanyt. Mieluummin asustelen "omassa" asunnossa, missa on turvallisempaa.

Mutta ma pysyn linjoilla ja MSN loytyy joten laittakaa U2U viestia, jos haluatte pitaa yhteytta. Ma nimittain tulen ihan varmasti takaisin....eli I'll be back!!! :hahhaa

Hannele

Jouko

Hannele,

Jos aikaa löytyy tule ihmeessa käymään meillä, otetaan uusiksi kun viimekertainen tapaaminen jäi niin lyhyeksi. Voit soittaa joko Annelle tai minulle laitan Annen numeron U2U:lla, mun numeron löytyy tuosta alta. Olisi mukava tavata ennen kuin lähdet. :(


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

woikukka

Jouko

Olin ajatellutkin ottaa yhteytta. Tulen mielellani kaymaan ennenkuin lahden. Lahtohan ei ole kuin vasta syyskuussa, joten aikaa mulla viela on. Ma soittelen, kunhan tasta vahan paasen jaloilleni, viikonlopuksi lahden pois kaupungista, Childersiin. Saa nahda mita sielta loydan, sukulaisia ainakin, joista en ole aikasemmin edes kuullut :hahhaa.