pankkitilit

Aloittaja 35, lokakuu 20, 2002, 17:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raiwå

Kyllä se on paikanpäällä tehtävä.
Ja henk tod. pitää olla hyvä.
täällä pitää antaa niinsanottu 100 pistettä täyttävä todistus henkilöllisyydestään.
Passi oli muistaakseni 80%
ajokortti luottokortti pankkikortti tai muu kuvallinen kortti on käypä valuutta toimiessa.
Suosittelisin kuitenkin yhteyden ottoa pankkiin sähköisesti ennen tännetuloa, ja selvittämään sen mitä papereita pitäisi tuoda mukanaan.
Thomas cookin travellers cheque on omalta osaltani ollut aina paras vaihtoehto visalla maksamiseen.
Toisaalta Visalla ostaessa olen saanut myös parhaat kurssit valuutanvaihdossa.

Pankit täällä on: Commonwealth bank,
ANZ bank, National bank, Bendigo bank, Heritage society.

Kaikki löytyy .com.au lopulla.

Hyvää Lomaa.
:cool:
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Jouko

Lisäyksenä vielä edelliseen vastaukseen, kysyin asiaan Commonwealth pankissa asioidessani. Virkailijan mukaan Commonwealth pankki vaatii ensimmäistä kertaa maassa olevalta turistilta vain passin henkilötodistukseksi ja että, tili avataan ensimmäisen kuuden viikon aikana maahan saapumisesta. Mutta kuten raivo kirjoittaa on hyvä varata mukaan myös muita kortteja, joilla henkilöllisyys pystytään varmistamaan.

Mutta jos henkilö on ollut maassa aikaisemmin, häneltä vaaditaan valtion toimesta, passi, ajokortti (kansainvälinen käy) sekä pankkikortti tai vastaava. Pankkikortti olisi hyvä olla Australiasta mahdollisesti viimereissulta, mutta myös ulkomaalainen käy.

Toivotan myös hyvää lomaa :cool:


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

35

Mikä olisi itärannikolla Sidney-Cairns akselilla liikkuvalle sopiva pankki jolla olisi laaja konttoriverkosto rannikolla. Ajattelimme avata pankkitilin noin 3-4 kuukausen matkamme ajaksi jotta käteistä rahaa saisi sopivissa erissä. Voiko tilin avata etukäteen netin välityksellä ja siirtää sinne rahaa ?
Tommi Rouhento
Torikatu 1, 13100 Hämeenlinna
Tel +358 400 445 213

headwind

Asiaa tutkittuani pankeilla (ANZ, Commonwealth) näyttäisi olevan nettipankit ja automaattiverkostokin olemassa. Onko kokemuksia toimiiko nuo nettipankit. Ainakin Suomessa Handelsbankenin palvelu on yhtä mittaa alhaalla eri päivitysten ja huoltotoimenpiteiden takia. Nordean kanssa ei taas ole ollut ongelmia, mutta nehän olivatkin maailman ensimmäisiä nettipankkeja. Onko ajatuksia mikä luottokortti kelpaa parhaiten Australiassa, VISA/Mastercard, joku muu, joka kannattaa hankkia pankista tilinavauksen yhteydessä? Muita ajatuksia, kokemuksia pankeista ylipäänsä? En mielellään visiteeraa pankissa muuten kuin netin välityksellä. Suomessa tämä onnistuu Nordeassa tosi hyvin: lainat, ulkomaanmaksut ja vastaukset kaikkiin kysymyksiin hoituu nettipankin kautta.

cheers
Headwind
Riku Aho

Timo

Headwind,
Olen samoilla linjoilla kanssasi pankkiasioissa. Konttoriin astumista yritän välttää kaikin keinoin, samoin jopa pankkivirkailijan äänen kuulemista puhelinpalvelussa :)

Käytämme commonwealth-pankkia ja sen Nettipankkia säännöllisesti. Tämän vajaan vuoden aikana ei ole ollut palvelu kertaakaan alhaalla. Laskujen maksu ja tilisiirrot Australiaan pelaavat, mutta ulkomaille ei voi netin kautta maksaa. Sitä varten täytyy käydä konttorissa ja kirjoittaa nimensä viiteen-kuuteen lomakkeeseen.

Se ei ole sitten pankista kiinni, että ihan kaikkea ei voi pankkisiirrolla maksaa, mm. vuokraa, ja sitten on kyllä aika vaikea välttää saamasta maksuja, kuten esim. veronpalautuksia, paperisena shekkinä, joka täytyy kiikuttaa pankkiin lunastettavaksi.  Noista asioistahan olikin juttua tuolla BSB-number -viestiketjussa

Maksuvälineistä meillä on nettipankkisiirron lisäksi käytössä pankkikorttimaksu, joka toimii erittäin hyvin lähes joka kaupassa ja kioskissa sekä täkäläinen VISA-kortti. Kansainvälisessä Nettikaupassa käytämme lisäksi paypal-palvelua kun luottokorttitietoja ei viitsi ihan joka paikkaan levittää. Paypalia käytetään välikätenä myös rahan siirtämisessä Suomeen välttääksemme pankkikonttorin oven saranoiden kulumista.

Commonwealth valittiin aikanaan pankiksi sattumalta. Sen konttori sattui vain ensimmäisenä tiellemme. Jälkeen päin joku sitten sanoi, että olimme tehneet huonon valinnan, koska se on entinen valtion pankki. En sitten tiedä, kun ei ole paljoa tullut vertailtua muihin täkäläisiin pankkeihin.  Kuten sanoin, käyttämämme palvelut ovat pelanneet ihan kelvollisesti. Automaatteja on ihan siedettävästi, ja jos ei ole ja tarvitaan käteistä niin nostetaan sitä penkkikortti-  tai epos-maksun  yhteydessä.

headwind

Timo

Kiitos ajatuksistasi ja vinkeistä!
BR,
HW
Riku Aho

jounij

Minä aikoinani sain avattua ANZ-pankissa tilin Suomesta käsin faksaamalla vapaamuotoisen kirjeen + kuvat kaikista 100 pisteeseen vaadittavista todistuksista (pelkät ajokortti ja passi olivat riittäviä todisteita; ehkä kannattaa harkita myös nykyisen luottokortin kuvan lähettämistä ? se saattaa auttaa anottaessa paikallista luottokorttia ? mene ja tiedä). ANZ vastasi faksiini toimittamalla minulle tilinumeron, jonne saatoin siirtää rahaa Suomesta käsin. Kun sitten paikan päällä (Brisbanessa) menin ensimmäistä kertaa asioimaan kyseisessä pankissa, virkailija tarkisti kaikki todisteeni uudestaan ne aidoiksi todeten, ja asiointi pankkitilillä saattoi alkaa heti. En tiedä oliko tällä asian järjestymisen helppoudella mitään tekemistä sen kanssa, että minulla oli pysyvään oleskeluun oikeuttava viisumi.

Siitä asti olen myös pysynyt ANZ:in asiakkaana. Heidän verkkopankkinsa toimii mielestäni oikein hyvin. Vuosien varrella on ollut muutamia kertoja, että palvelut ovat olleet jonakin viikonlopun yönä pois päältä, mutta näistä on aina tiedotettu edellisellä viikolla, jos on sattunut pankin veppisivuilla vierailemaan. Muutamia kertoja olen sisäänkirjautumista yrittäessäni saanut virheilmoituksen ?server refused connection, try again later?, mutta yleensä olen päässyt palveluihin käsiksi 5 minuutin odottamisen jälkeen.

ANZ:in verkkopankkia käyttämällä voin maksaa rahaa mille hyvänsä pankkitilille - huom. myös ulkomaille!. Tämä ns. Pay Anyone -ominaisuus tosin täytyy pankista erikseen anoa, ja toinen erillinen anomus täytyy tehdä ulkomaan maksuihin. Eli ainakin tämä palvelu tuntuu ANZ:illa olevan paremmassa jamassa kuin CBA:lla.

Pankin valittuaan ja pankkikortin saatuaan kannattaa huomioida, että jos käyttää vieraan pankin pankkiautomaattia, siitä peritään suuremmat maksut kuin oman pankin automaatin käyttämisestä. ANZ:in $5 kuussa maksavaan perustiliin sisältyy (kun viimeksi tarkistin) ANZ:in omien automaattien rajaton käyttöoikeus. Maahan opiskelemaan tulevien kannattaa huomioida, että ANZ:illa ainakin oli tapana myöntää tuollainen perustili ilman kuukausimaksua australialaisissa oppilaitoksisssa opiskeleville.
 
Huomioideni mukaan joka ikinen firma, joka hyväksyy mitään luottokortteja, hyväksyy Visan ja Mastercardin. Seuraavaksi yleisin lienee Amex, mutta sellaisenkin joskus omistaneena huomasin toisinaan vaikeuksia sen hyväksymisen suhteen.

Minä muuten olen jo vuosikausien ajan saanut veronpalautukseni suoraan pankkiin enkä shekkinä. Eli, Timo, sinun kannattaa vaihtaa veroagenttia, jos hän ei osaa järjestää asiaa nykyaikaiselle tolalle. Monista muista paikoista tosin joutuu shekkejä vastaanottamaan, joten täysin ei voi välttyä pankin ovien saranoiden kulutukselta.

Lopetin shekkitilini joskus pari vuotta sitten, minkä jälkeen olen selvinnyt vain kahden postimaksumääräyksen lunastamisella - aina muulloin olen onnistunut saamaan maksun saajan BSB + tilinumeron, joka on riittänyt maksun toimittamiseksi suoraan saajan tilille. (Aussit kuitenkin selvästi arastelevat antaa pankkitietojaan ulkopuolisille ja kuuntelevat suu epäuskosta ymmyrkäisenä, kun heille kertoo, ettei Suomessa kukaan ole käyttänyt shekkejä vuosikausiin vaan kaikki makselevat maksunsa suoraan toistensa tileille).


Kertoilee
Jouni
Canberra

mette

Täällä Australiassa meitä ihmetytti kovasti sellainen seikka kun  pankista tiskiltä nostaessa rahaa pankkivirkailija(which bank?Commonwealth) ei laskenut(tarkistanut)rahoja niitä antaessa asiakkaalle .Suomessa olimme tottuneet,että pankkivirkailija tekee sen kahdesti ,ensin laskettuaan rahat itse ja  antaessaan  rahat asiakkaalle hän laskee ne uudelleen ääneen.
Nostit sitten  vähemmän tai enemmän,tuhannen dollaria tai kaksi, nivaska rahaa vaan laitettiin tiskille ja minä kyllä aina laskin rahat varmistaakseni saaneeni  oikean rahasumman.
Kerran sitten päätin pankissa asioidessa  pankinjohtajalta kysyä ja ihmetellä heidän outoa käytäntöänsä johon  hän vastasi ,että asiakas voi itse niin  halutessaan rahat laskea tiskillä ,eikä hän oikein ymmärtänyt asiaani, vaikka aivan ystävällinen olikin.
Sitten kerran nostaessa kaksi tuhatta dollaria  en tiedä miksi en tullut rahoja laskeneeksi.Ajattelin kai ,että oikeinhan nuo pankkivirkailijat laskevat.Seuraavana päivänä,perjantaina myöhään  iltapäivällä tulin laskeneeksi rahojani ja järkytyksekseni  huomasin ,että minulla olikin lompakossa vain tuhannen dollaria.Voitte kuvitella hätäni!Soitin heti pikimmiten pankkiin ja vastaukseksi sain,että minun on odotettava kunnes pankki on sulkenut ovensa ja he ovat laskenet rahansa.Samaan aikaan jouduin ottamaan valtakirjasanelua Suomesta,joka oli erittäin kiireellinen,mutta minun oli välillä sekin lopetettava sillä en halunnut missata pankin soittoa minulle,olihan viikonloppu alkamassa ja halusin selvyyden asiasta.Siispä pystyäkseni jatkamaan asiaani Suomeen päätin itse välillä soittaa  pankkiin  sen jo sulkeuduttua ja minulle oltiin niin vihaisia,että mitä sinne soittelen.He soittavat minulle heti ,kun rahat on laskettu.
Jonkun ajan kuluttua sitten sain soiton pankista ,että heillä on  tuo tuhannen dollaria ylimääräistä.Että oli huojentava olo!Anteeksipyyntöä pankista en saanut :o Joskus myöhemmin asioidessa pankissa jouduin "sen " virkailijan luukulle ,joka oli rahat väärin laskenut.Huomasin nuorukaisen olevan kovin vaivautunut joutuessaan minua palvelemaan ja juuri ennen lähtöäni hän sanoi olevansa erittäin pahoillaan tapahtuneesta.

Timo

Mette :D
Kyllä ainakin tuossa meidän kommaripankissa laskivat rahat kahteen kertaan kuvaamallasi tavalla kun sieltä nostettiin käteistä auton ostoa varten. :D

mette

Timo :D Siis meille laitettiin rahat useastikin tiskille ilman ,että niitä olisi laskettu.Ja ensimmäisen kerran tämä tapahtui ,kun oltiin nostamassa käsirahaa pankista autonostoon.Siitäkin olisi pitänyt ennakkoon pankkiin ilmoittaa.Heillä kun ei välttämättä ole aina tarvittavia rahoja,enkä nyt puhu kovinkaan isosta summasta.

Timo

Mette :D
Niin piti meidänkin ennakolta ilmoittaa kun nostettiin 7000 taalaa.  Meillä kun on sen verran uusi tili, niin vielä oli tuoreessa muistissa luetut tilin käyttöehdot ja itse sanelemamme viikottainen nostoraja, jonka ylityksestä piti sopia viikkoa aikaisemmin.

Meillä tosiaankin virkailija sekä laski rahat kahteen kertaan, että kehotti pakkaamaan rahat rauhassa ja vielä kysyi, missä saakka automme on ja kehotti menemään suorinta tietä autolle kiertämättä hämärän parkkihallin kautta. Ja tottahan meillä kuuluu asiaan myös utelu moisen summan käyttötarkoituskesta :D  Piti kertoa tädille, millainen auto ostetaan ja keneltä. Eikä ollut tosiaankaan ainut kerta kun  joutuu suorasukaisen utelun kohteeksi.  Taksissakin pitää melkein poikkeuksetta antaa selonteko matkan tarkoituksesta ja matkustajien elinolosuhteista. Tuppukylän mentaliteettia parhaimmillaan ... sekä hyvässä että pahassa :D :D

mette

Timo :D

Sitten tuo $800 dollarin päivärajoitus tuli yllätyksenä.Oltiin ostamassa jääkaappipakastinta ja maksutapana eftpos.Monista yrityksistä huolimatta maksu ei mennyt läpi ja sitten liikkeestä tiedustelivat onko meillä tuo limit vai ei.Eipä auttanut muu kuin lähteä etsimään lähintä pankkia ,josta nostimme rahat ja takaisin kodinkoneliikkeeseen.

Tämäkin tarina on tosi Timo:D Suomessa nostin pankkiautomaatilta kolmen lapsemme lentolippurahat 18 000mk,kun pankissa näytti olevan ihan liian pitkät jonot.Saihan sitä tehdä muutaman noston,kun kolmen tonnin erissä kone ne sylkäisi...mutta eipä tarvinnut mennä pankkiin jonottelemaan :)

Hannes

Onko kokemuksia t?st? pankista ja/tai tilist???


http://www.citibank.com.au/portal/generic_tbz.jsp?viewID=landing&stringID=citibluetbzapp1&sourceCode=TA00200400003002

Ja ovatko n?m? maksut ns. normaaleja Australiassa?

Account fees
 $1 per withdrawal - no extra charge for using a non-Citibank ATM
 $1 for a non-Citibank ATM balance enquiry
 No monthly account maintenance fee
 $10 per inward funds transfer from overseas
 1% fee of funds transferred for inward funds transfers sent in Australian dollars
 $20 per request for paper statements. Electronic statements are provided online at no charge
 Fees for general banking services also apply, for example when requesting a bank cheque or transferring funds overseas. A full copy of the Schedule of Fees and Charges may be viewed at www.citibank.com.au and is also available on request.
 

Thanks!
Hannes & Flora :god:

Jaaks

Hannes & Flora :D

Kallis :peukkua Amerikkalainen (USA) pankki

Kokeile vaikka http://www.suncorp.com.au/suncorp/index.html

Ei ole tili maksuja eika nostomaksuja.
On hyvia kokemuksia usean vuoden ajalta ja hoitavat myos vakuutukset :D

zetax

Mitas tykkaatte tuosta westpacista? Tuli mieleeni sellainen seikka, etta mita mahtaa tapahtua jos lahtee maasta ja jattaa tilin sulkematta? Koska kuukausimaksu westpacissa on 5 dollaria jos saldo on alle 2000 dollaria.

Laittaako ne sulle 5 vuoden kuluttua kotiin laskun jossa saldona 300 dollaria! Jos kuvitellaan tilin olevan tyhjana maasta poistuessa.

mette

zetax :D Luultavasti sulkevat tilin tuossa tapauksessa???T??ll?h?n pankit voivat sulkea tilisi ja niin tekev?tkin.Meill? yhdell? lapsista(alaik?inen) oli tili Bank of Queenslandissa ja ik?ns? vuoksi h?nell?  ei mit??n nosto ym.maksuja.Sitten pojan otettua iltaty?t? Dominoksesta (oli 13-vuotias muuten )h?nen annettua ty?nantajalle tilitietonsa ko.pankkiin, k?vi ilmi,ettei palkkaa ollut voitu maksaa,kun ei h?nell? en?? ollutkaan sit? tili?.Koska sit? ei ollut k?ytetty noin vuoteen, tili oli lopetettu ja pankki oli my?s ominut tilill? olevat v?h?iset varat itselleen-jotain alle 10 dollaria:??:??:?? Suomessa ,kun tilit eiv?t kai ikin? vanhene,niin olimme hiukan ihmeiss??n.

Westpacista :D Asioin siell?kin aina silloin t?ll?in ja olen huomannut miten heid?n pankkineideill? on vaikeuksia osata antaa rahasta takaisin.Monet heist? laskevat paperille v?hennyslaskuja ja viime kerrallakin sain  taas viiskyt centti? liian v?h?n.No,olen kyll? huomannut muuallakin kuin pankeissa joillakin ihmisill? selv?sti olevan vaikeuksia osata laskea paljonko antaa rahasta takaisin.En ole vain koskaan ymm?rt?nyt mik? siin? voi olla  vaikeata:??

Tony

K?ytt?m?tt?m?lle tilille tapahtuu juuri kuten Mette kertoi. 20 vuotta sitten, ekalla reissullani, minulla oli Comonwealth pankissa tili, jonne j?tin muutaman dollarin s??st??n. 10 vuotta my?hemmin palattuani Australiaan, ei tilist? ollut en?? tietoakaan, vaan se oli hyvin nopeasti sy?nyt itse itsens? loppuun ja siten lakkautettu.

Viime vuoden reissulla avasimme tilin ANZ pankissa, eik? ainakaan meill? ole pankista mit??n pahaa sanottavaa. Matkaajan kannalta ANZ on toimiva, koska sill? on laaja konttoriverkosto ymp?ri Australiaa.

:)Tony

jounij

Minulla ei ole kokemuksia muista ossi-pankeista kuin ANZista, sill? olen ollut ANZin - enimm?kseen - tyytyv?inen asiakas koko t??ll? asumiseni ajan. Heill? tavallisimman tilityypin (ei shekki!) hoitomaksu on yleens? $5 / kk ja siihen kuuluu nyky??n ilmeisesti rajoittamaton m??r? ottoja ja panoja niin kauan, kun ei k?yt? muiden pankkien automaatteja. Rahaa kuitenkin voi nostaa ANZin tililt? kaikkien pankkien automaateista noin $2 hintaan per nosto, jos k?y niin harvinaisen kehnosti, ettei ANZin automaattia l?ydy.

Meten poika olisi luultavasti my?s v?ltt?nyt tilin lakkauttamisen, jos olisi asioinut ANZissa, sill? ainakin ennen ANZ my?nsi vapautuksen tilimaksuista, jos k?vi tilikonttorissaan vuosittain esitt?m?ss? (australialaisesta) opinahjosta saatavan todistuksen siit?, ett? on koululainen tai opiskelija.

[lis?tty muutama minuutti yll?olevan tekstin j?lkeen]Olen noin kerran vuodessa siirt?nyt tai siirr?tt?nyt rahaa Suomesta ANZin tililleni, eik? minulta ole k?sitt??kseni koskaan peritty ANZin puolesta mit??n "inwards transfer" kuluja (ei ainakaan niin suuria summia, ett? olisin huomannut).


Tonyn suosituksiin yhtyen
Jouni
Canberra

mette

Commonwealth Bank'n  processing fee  rahansiirrosta Suomesta on $5.00.Commonwealth Bank ilmoittaa  t?st?  kirjeitse (Advice  of a direct  deposit).

Nepp

Pystyykö wh-lomalainen avaamaan pankkitilin ilman pysyvää osoitetta? Vaatiiko pankki siis, että heille tulee ilmoittaa joku osoite? Kun tulen wh-viisumilla Australiaan niin luultavasti asustelen hostelleissa ja vaihdan paikkaa melko usein niin on aika vaikea antaa mitään pysyvää osoitetta. Yritin etsiä tähän vastausta vanhoista pankkitilin avaamista koskevista keskusteluista mutta ei ainakaan minun silmiini sattunut...

Ja sitten vielä tuosta ANZ-pankista, kävin heidän nettisivuillaan mutten oikein saanut selkeää käsitystä, mitä ja paljonko eri maksuja tilin käytöstä tulee. Onko siis niin, että ANZ veloittaa "tavallisesta" tilistä sen 5$ /kk ja muita maksuja ei ole, jos käyttää pankin omia nostoautomaatteja? Saako tähän hintaan oman automaattikortin jolla nostaa rahaa vai joutuuko siitä maksamaan erikseen?

jounij

Melko varmaan se pankki vaatii osoitteen. Käytä vaikka "Poste Restantea", josta on keskusteltu täällä:

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=601

Sitten vain uudelle paikkakunnalle saavuttuasi  kipaiset paikalliseen ANZiin antamassa heille uuden postitoimiston osoitteen. Voit toki käyttää myös noiden hostellien osoitteita, jos aiot majailla niissä pidempään.

Pitää edelleen paikkansa, että ANZissa tili maksaa vain $5 / kuukausi niin kauan kuin käytät vain ANZin omia pankkiautomaatteja. Ja pankkiautomaattikortti kuuluu hintaan.


Neuvoo
Jouni
Canberra

ensiferum

Jos hommaa AZN:stä tilin ja pankkikortin niin toimiiko se sama kortti myös uudessa seelannissa?

jounij

ANZ omistaa National Bank of New Zealandin, eli heidän automaateissaan ainakin luulisi toimivan ja luulisi myös olevan halvempaa kuin muiden uusiseelantilaisten pankkien automaattien käyttö. Minulla tosin ei ole asiasta omakohtaista kokemusta, joten kannattaa ehkä kysyä pankista.


Tuumaa
Jouni
Canberra

eevis

Vuonna 2005 (eli tieto voi siis olla vanhentunutta) ei ANZ:n aussikorttini käynyt NZ:ssa (kokeiltiin piruuttaan yhdessä kirjakaupassa myyjän kanssa), koska kortti oli vain tavallinen pankkikortti, eikä siis luotto-ominaisuudella. Heidän laitteensa ei siis pystynyt Ausseista asti tekemään sitä katevarausta. Suomalainen visani sitten taas vinkui ihan kiitettävästi. :D Mutta automaatilta sain muistaakseni nostettua rahaa ANZ-kortillani, vai muistankohan väärin, ja nostinkin rahaa visaltani? Luulisin että pystyin ANZ-kortilla nostoja tekemään, mutta kuten Jouni sanoi, pankista kysymällä varmaan asia selviää. ;)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Wilmina

ANZsta en tiiä mutta vaikka Westpac toimii molemmissa maissa piti kortin olla maakohtainen! Bank of NZ voin kyllä mainostaa joustavasta hyvästä palvelusta myös Suomesta käsin - ja yhä vieläkin hyvällä korkoprosentilla varustettuna kannatti jättää rahoja sinne kasvamaan, kun kuitenkin vielä jossain vaiheessa sinne palataan!

ensiferum

Joo kävinpä pankissa ja tunnin jonottamisen jälkeen sain vastauksen kysymykseen pankin tädiltä. Eli Australiassa avattu ANZ:n kortti sekä tili toimii myös Uudessa-Seelannissa (ATM) mutta "overseas fines apply". Eli käytöstä joutuu maksamaan ylimääräistä.

Catano

Täytynee laittaa tonne ANZ pankkiin hakemus menemään että saa tilin aukastua ja siirreltyä sinne rahaa jo ennen ausseihin tuloa.
Reissuun on vielä useempia kuukausia mutta nyt ku euro on vahvana ni saa enemmän pätäkkää vaivaisilla ropoillani.
Tuo hakulomake löyty näppärästi tuolta pankin sivuilta, tarvii vaan täytellä se ja laittaa postilla meneen.
Varmaan useempi viikko vierähtää ennen ku sieltä tulee kirje takas jossa tilinumerot ynm, pitää vaan odotella ja toivoa että euro ei ainakaan kovin heikkenis AUD vastaan.


Pitk?tossu

Hei, voit myös avata valuuttatilin omaan pankkiisi jonne siirrät x määrän euroja Aussitaaloina odottamaan lähtöä.

Silppu

Tätä olen mainostanut jo aiemminkin täällä Dunderissa: Eikös se olisi halvinta ja helpointa siirtää rahat kansainväliseen nettipankkiin , kuten http://www.moneybookers.com tai http://www.paypal.com Ne ovat ihan oikeita pankkeja siinä missä muutkin, ja niistä rahat saa sitten siirrettyä edelleen paikalliseen pankkiin Ausseissa muutamassa päivässä. Välttää tällä tavalla ainakin nuo kansainväliset rahansiirtomaksut, jotka hyvin todennäköisesti ovat reilusti enemmän kuin mahdollinen valuuttakikkailulla saatu hyöty.

Silppu


jounij

Lainaus käyttäjältä: Silppu - helmikuu 04, 2009, 18:03
kansainväliset rahansiirtomaksut, jotka hyvin todennäköisesti ovat reilusti enemmän kuin mahdollinen valuuttakikkailulla saatu hyöty.

Rohkenenpa olla pikkuriikkisen eri mieltä. Jo muutaman tonninkin suuruisessa siirrossa joku tavallinen (noin 25 -50 rahayksikön suuruinen) pankin perimä siirtomaksu kutistuu olemattomiin valuuttakurssin heittäessä vaikkapa yhdenkin sentin. Esimerkiksi aussitaala käväisi tuossa pari kolme viikkoa sitten 53 eurosentissä (moneen viikkoon ensimmäistä kertaa niinkin ylhäällä). Jo parin päivän aikana kurssi laski takaisin jo pitkään vallinneelle 51 sentin tasolle ja hyvin pian senkin alle. Jos olisin osannut vaihtaa aussitaalani euroiksi tuon pienen piikin aikana, niin olisin pari viikkoa myöhemmin vaihtamallani taalamäärällä säästänyt valuutan siirtoon kuluneen välityspalkkion noin kolminkertaisesti. Valuuttakurssit tosin heittelevät sen verran arvaamattomasti, että joskus tuntuu lotossakin olevan helpompaa voittaa kuin vaihtaa valuuttaa juuri "oikeaan" aikaan.


Tuumii
Jouni
Canberra

hardflip

Lainaus käyttäjältä: Silppu - helmikuu 04, 2009, 18:03
Tätä olen mainostanut jo aiemminkin täällä Dunderissa: Eikös se olisi halvinta ja helpointa siirtää rahat kansainväliseen nettipankkiin , kuten http://www.moneybookers.com tai http://www.paypal.com Ne ovat ihan oikeita pankkeja siinä missä muutkin, ja niistä rahat saa sitten siirrettyä edelleen paikalliseen pankkiin Ausseissa muutamassa päivässä. Välttää tällä tavalla ainakin nuo kansainväliset rahansiirtomaksut, jotka hyvin todennäköisesti ovat reilusti enemmän kuin mahdollinen valuuttakikkailulla saatu hyöty.

Silppu

Olen kanssa hieman eria mielta tuon Paypalin suhteen. Se ei ole pankki, ei oikeastaan missaan mielessa vaan pelkka "maksupalvelu" joka helppo kytkea erilaisiin kauppapaikkoihin netissa. eBayhan sen omistaa.

Rahan siirtaminen sinne suomesta ei ole mahdollista (ainakaan ollut kun viimeksi katsoin) eli tililta et voi sinne rahaa laittaa. Voit ottaa maksuja vastaan ja maksaa omia laskuja esim. mita eBayn tai jonkun muun verkkokaupan kautta saat. Rahan lahettaminen on personal account:lla on kulutonta ja olikoha se 10 kertaa maksun vastaanottaminen myos kulutonta. Sen jalkeen et enaa tietyn ajan sisalla voi ottaa vastaan rahaa ellet paivityta paypal-tilliasi Premier Accountiksi. Talloin voit ottaa myos vastaan luottokortilla tai e-checkilla maksettuja paypal-laskuja tai ns. Money Requesteja.

Jos siirrat rahaa paypal-tililta omalle tilillesi, esim. suomeen, alle 100 eruon siirrosta menee tietty prosentti ja yli 100 euroa ei mene mitaan. Vie noin 4-7 paivaa Osuuspankin kanssa. Myos kansainvalisesta rahanpesusta johtuen, Paypal seuraa siirtoja joten suurempien summien kanssa voi tulla vastaan pieni hassakka, eli sitten lahettele passikopioita sun muita sinne todistaaksesi etta et kuulu Cosa Nostraan tjsp.

Tuo valuuttatili on ihan hyva ajatus tai sitten avaat vain pankkitilin taalla jonne siirrat rahaa suomesta. Kulut nyt eivat ole ihan kohtuuttomat ja rahat kylla siirtyvat 3-5 paivassa.

:peukkuy
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies

Hoyryjyra

Olen käyttänyt moneybookerssia pariinkin otteeseen rahan siirtämiseen.
Tanskalainen kaveri siirti sitä kautta minulle 240euroa ja nostin ne suomeen 2006 ja 2004 sveitsiläinen kaveri siirsi 200euroa sveitsistä suomeen, toimii, välityspalkkio taisi olla jotain 50centin luokkaa. (maksuja siis virtuaalikaupoista)
Paypalista en tiedä voiko sinne tallettaa rahaa, itselläni on siellä visan tiedot ja maksan suoraan paypalilla.

RUU

Minä vinkeistä viisastuneena katselin viime vuoden lopussa noita rahanvälittäjiä, etenkin Ozforexia. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että suomalaiset pankit antavat paremman ja ennustettavamman vaihtokurssin. Noissa välityspalveluissa kurssi tuntui elävän koko ajan ja oli vähän vaikea ennustaa mikä se milloinkin tulisi olemaan.

Minulla normaalisti kulut ovat olleet n 40-50 e luokkaa (13e lähettävään pankkiin ja n 30e välittäjäpankkina toimineelle Deutsche Bankille) ja kun siirtää tarpeeksi rahaa, paremmalla vaihtokurssilla saa katettua palkkiot kevyesti.

Siirto kannattaa lähettää Suomesta AUDeina  :pepsodent sillä aussipankkien vaihtokurssit ovat heikommat. Eurojen siirto ja vaihto taaloiksi täällä tuottaa huonoimman tuloksen: rahaa palaa välistä helposti prosentteja / satasia suuremmastakin summasta vaikka aussipankin kulut nimellisesti olisivatkin $0.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

MH

Mistä te puhutte?

Osuuspankin jäsen asiakkaana rahansiirto suomesta ossilan anz tilille ei maksa minulle ainakaan penniäkään. Paitsi anz pankin 5$ kuukausimaksu. Maksua lähettäessä voin valita lähetänkö euroja vai audeja. toistaiseksi on ollut edukkaampaa laittaa siirrot aud määräisinä.

Catano

Itelle järkevin vaihtoehto on täytellä noi kaavakkeet ja hakea suoraa se tili ausseista, olen kans OP  jäsenasiakas ja tänään just kattelin noita ulkomaanmaksuja ni rahan tosiaan voi siirtää suoraa AUD tonne aussilan tilille.

Reissaan kuiten pari kk ennen aussilaan tuloa joten raha voi olla tiukassa ekoina päivinä ni kaikkei mukavin ja helpoin on toi tilin avaus, ei tarvi aussilaan saapuessa ku marssia pankkiin ja näyttää passia että saa tuon tilin aktivoitua ja voi sit alkaa nostella masseja sieltä.

RUU

Lainaus käyttäjältä: MH - helmikuu 05, 2009, 00:47
Osuuspankin jäsen asiakkaana rahansiirto suomesta ossilan anz tilille ei maksa minulle ainakaan penniäkään.
Mitä ihmettä, oletko sinä Marko saanut kaikki rahat perille asti? Siis jos olet lähettänyt 10,000 krediittiä, niin ANZ:n tilille on aikanaan ilmestynyt 10,000 krediittiä? Jos näin on, minun on aika nurista pankilleni, että haluan paremman välittäjäpankin...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

MH

Ruu

Kyllä valitsen maksua lähettäessä osuuspankille että lähettäjä maksaa kaikki kulut ja kun taas osuuspankki ei peri minulta kuluja niin summa menee täysmääräisenä perille :)

Tai näkyyhän siinä kulut mutta ne menee op bonuksista joita taas kertyy jos on talletus tai asuntolaina op:ssa.

Eli kikkailua pitää osata vaan käyttää.  :pepsodent :pepsodent

Ja Onnitttelut viisumista.

Catano

Tänään tuli kirje ANZ:lta jossa nuo aussilan tilitietoni, tilin aukasuun meni viikko ja 2 päivää joten suht ripeää toimintaa oli.

Hoyryjyra

Minkälaisia kokemuksia visa electronin toimivuudesta ausseissa? (erityisesti Sampo kiinnostaa) Moni sanoo että se kelpaa melkein joka paikkaan. Tarkoittaako tämä isompia kaupunkeja vain ja jossain syrjäisellä huoltoasemalla ei käy kuin dollarit?
Sit toinen kyssäri.
Miulla on jonkun verran euroja käteisenä, johtuen siitä että auto on myyty ja saan kavereilta velkoja pois ennen lähtöä.
Otanko eurot matkaan euroina, vai käynkö jossain vaihtamassa AUD?
Jos ottais euroja ne ei siellä kelpaa. Miten jos avais tilin ANZ ja siinä samalla talletan eurot tuolle tilille, muuntuisko ne hyvällä kurssilla?
(nää nyt on varmaan hankalia kysymyksiä jotka pystysin kovalla googlettamisella selvittämään itsekkin, mut jos joku vaan sattuis asiasta vähänki enempi tietämään ni säästyisin siltä vaivalta)

pinkus

Visa Electron (mulla myos Sammon kortti) toimii melkein kaikkialla missa Visa kay ainakin Melbournessa, kerrot vaan etta se on 'credit' eika 'savings' tai 'cheque'. Silla oon myos ostanut lennot ja maksanut hotellit ja yliopistomaksut ym. netissa. Uudessa Seelannissa taas electron ei kaynyt laheskaan joka paikassa vaan jouduin kayttamaan australian luottokorttia.