Aussilaan A ja Ö

Aloittaja Sirula, maaliskuu 16, 2015, 23:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sirula

Moikka! Pikainen postaus ihan vaan nippelitiedon tarpeeseen.

Mulla on Heinäkuussa edessä jännät hetket, kun pakkaan elämäni Suomessa kasaan ja muutan Perthiin, WA. Opintojen perässä lähden (eli tulen opiskeluviisumilla 573), ja tarkoitukseni on olla ainakin nyt se 3-vuotta, kenties myös pidempäänkin, jos kaikki menee nappiin. Käytännön asiat onkin tämän foorumin ja monen muun internetin ihmeellisen sivuston kautta jo aikalailla selvänoloisia, mutta nyt kaipailisin ihan vaan teidän konkarien (tai muuden lähtijöiden!) neuvoja ja vinkkejä pariin tyhmältäkin tuntuvaan asiaan.


1) MUUTTOTAVARA: Kuinka paljon kannattaa tuoda ja mitä? Olen 99% tod.näk. muuttamassa ahtaaseen huoneeseen jonnekin kampukseni lähelle, ja nuori nainen kun olen, niin huolettaa se, että kuinka sitä nyt saa kaiken tärkeän mukaan 20kg+käsimatkatavaroihin. Oletteko muuttaessanne ottaneet lisälaukkuja, lähettäneet etukäteen, vai vaan suosiolla jättäneet kaiken turhan taaksenne ja aloittaneet siellä sitten ihan ''puhtaalta'' pöydältä? Onko jotain arjen käyttötavaroita, joita suomesta kannattaa ottaa mukaan?

2) SIITEPÖLYT SUN MUUT: Perthin alueen ihmiset erityisesti, iskeekö teillä kovin pahasti ''heinänuhat'' sun muut? Onko suomalainen koivuallergikko alituiseen pärskimässä Aussilan kasviston seassa?

3) MITÄ TEKISITTE TOISIN?: Kaikki sinne muuttaneet, mikä olisi näin jälkikäteen ajatellen kannattunut hoitaa eritavalla, joko ennen muuttoa, sen aikana, tai sen jälkeen?


Näiden hassujen kysymysten lisäksi kaikenlaiset yleiset höpinät ja vinkit sinne muuttamiseen ja etenkin Aussi-arkeen sopeutumiseen liittyen ovat tervetulleita!  :D

Anssi

Itselläni oli pari matkalaukkua niin täynnä kun sai lisämaksuilla olla. Roudasin hirveän läjän vaatteita ja kokonaisen pöytätietokoneen miinus kotelon. Nyt pari vuotta myöhemmin joka yhtiöllä tuntuvat lisämaksut olevan aivan tolkuttomia (tyyliin useita kymppejä per kilo), joten kannattaa ainakin etukäteen varmistua, paljonko joutuu maksamaan. Kun olet siellä noinkin kauan, niin ehkä kannattaa vain hankkia kamat paikan päältä. Juustohöylä kannattaa ottaa messiin, Ikeastakaan ei kai enää saa.

Itselläni allergiaoireet (kaikesta, mitä voi hengittää, eli koivu, heinät, eläimet) ovat iän myötä muutenkin vähentyneet, mutta itärannikolla (Sydney-Brisbane) oireet olivat huomattavasti kesympiä kuin Suomessa.


RUU

Hyvä juustohöylä mukaan, yes. Samoin laadukkaat vaatteet, suomalaisen loppukevään - kesän - alkusyksyn säähän sopivat. Talvea varten kannattaa tuoda pari hyvää paria villasukkia sillä talot ovat aamuisin & iltaisin kylmiä. Mieleinen älypuhelin )nin ei tarvi maksaa paljon tai mennä kytkykauppaan). Kaikkea muuta täältä saa helposti. Tuosta nyt tuleekin vasta yksi 23 kg matkalaukullinen...  8)

Minullakin heinänuha Suomessa seurasi koivujen vuodenkiertoa mutta täällä (Brisbane) meni monta vuotta ennenkuin alkoi tulla oireita ja vieläkin ne ovat lievemmät kuin Suomessa. Zyrteciä saa apteekista ilman reseptiä, joten oireet on helppo pitää kurissa tarvittaessa.  :peukkuy
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

sim

Lainaus käyttäjältä: RUU - maaliskuu 17, 2015, 08:48Mieleinen älypuhelin

Tuohon pointtiin pitää lisätä että se Suomesta ostettu mieleinen älypuhelin ei välttämättä tue kaikkia täällä käytettyjä taajuuksia. Oman puhelimen tuetut taajuudet kannattaa tarkistaa tätä listaa vasten: http://whirlpool.net.au/wiki/mobile_phone_frequencies

Suurin "ongelma" on Telstran 850MHz:n 3G-verkko, joka on ylivoimaisesti maan kattavin verkko - eikä aina kovin hyvin tuettu Euroopassa myytävissä älypuhelimissa.

SaQ

Lainaus käyttäjältä: RUU - maaliskuu 17, 2015, 08:48
Hyvä juustohöylä mukaan, yes.
RUUta komppaan: Otin kaksi Fiskarsin juustohoylaa mukaan tanne muuttaessa mutta olen luovuttanut niiden kanssa temppuilun, koska ei meinaa loytya juustoa mika ei murene tuhannen pareiksi kun sille nayttaa hoylaa. Olisiko jotain vinkkia mita juustoa kannattaisi kokeilla? (Pahoittelut off-topicista). Joululahjaksi pari vuotta sitten pyysi Suomesta kahvimitan. Ok - onnistuu lusikalla mutta se fiilis se fiilis. Elokuussa Suomen reissulta meinaan tuoda semmosen peltisen kahvipurkin. Jostain kirpparilta pitaa yrittaa loytaa :)

Allergioiden suhteen mulla kanssa havisi alkuun kaikki oireet mutta tama kesa on ollut harvinaisen hankala.

Vaatetta en paljon pakkaisi koska niita loytyy taalta. Ehka uusimpia, laadukkaimpia, hienoimpia ja kotimaisia (+ se pakollinen Suomi-paita) yhden viikon tarpeiksi.

Muita suomalaisia tuotteita meilla on semmosest puiset voiveitset ja paahtoleipatongit seka mattopiiska. Iittalaa ja Marimekkoa olemme ostaneet enimmakseen suoraan taalta. Ja nain talven ja pimean lahestyessa yksi asia minka olen Suomesta tuonut on heijastin. Kaytan paljon julkisia ja meidan nurkilla nuo kavelytiet ja valaistukset on valilla vahan mita sattuu niin heijastin on paikallaan talvipimealla. Semmosta ei taalta taida loytaa helpolla.

RUU

Lainaus käyttäjältä: SaQ - maaliskuu 20, 2015, 20:16
ei meinaa loytya juustoa mika ei murene tuhannen pareiksi kun sille nayttaa hoylaa. Olisiko jotain vinkkia mita juustoa kannattaisi kokeilla?
Devondale Mozzarella block (mieto maku ja hiukan pehmeää mutta OK) ja useimmat Swiss Cheese -kimpaleet toimivat hyvin.

Lainaayksi asia minka olen Suomesta tuonut on heijastin. Kaytan paljon julkisia ja meidan nurkilla nuo kavelytiet ja valaistukset on valilla vahan mita sattuu niin heijastin on paikallaan talvipimealla. Semmosta ei taalta taida loytaa helpolla.
Minä käytin alkuaikoina heijastinta illalla kävellessäni mutta se vain pelästytti autoilijat - raukat eivät tienneet miten toimia ja jarruttelivat tai ohittelivat miten sattuu. Päätin luopua siitä ennenkuin joku ajaa kolarin sen vuoksi.  :confuse Nykyisin pompin useimmiten pimeänä paikalliseen tyyliin, auton tullessa pitkin nurmikoita. Mutta toisaalta, heijastimella saa ainakin vaikutuksen aikaan...  :pepsodent
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates