verovapaan moottoripyörän tuonti muuton mukana australiaan.?

Aloittaja Nollaporo, heinäkuu 04, 2013, 00:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nollaporo

Terve,

olen muuttamassa victorian alueelle syyskuussa. Aikeissa on oleilla ainakin pari vuotta australiassa. Olen hankkimassa moottoripyörää, aikomuksena ajella sillä australiassa jonkin verran ja tuoda se sitten paluumuuttona verovapaasti takaisin suomeen.

onko hommassa australian päässä koukeroita verotuksen, rekisteröinnin tai vakuutuksien suhteen?

takaisinpäin tuonti? Onko jotain vientimuodollisuuksia?

kiitos etukäteen, kaikki vinkit on tarpeen!

RUU

Nollaporo, ajoneuvoja voi tuoda Australiaan, mutta ne joutuvat monesti kohtuulliseen perusteelliseen tarkastukseen ja tietyissa tapauksissa niihin pitaa tehda muutoksia.
Vicroads on viranomainen, jonka kanssa paaset asioimaan taman tiimoilta. Heidan sivunsa Light vehicle registration on hyva aloitus tiedonhaulle.

Yleisesti ottaen, ensimmainen askel on saada moottoripyorasi katsastettua, jotta saat Certificate of Roadworthiness. Seuraa siihen liittyvaa linkkia, niin saat esiin tarkemmat detaljit. Helpointa on, jos saat ostettua pyoran, jota myydaan taysin samanlaisena myos Austaliassa, ja tuot tullessasi valmistajan vakuutuksen identtisyydesta. Taman voi olettaa vahentavan katsastukseen kaytettya aikaa, vaivaa, rahaa, ja vaadittavien muutosten tekemista.

Kunhan kastastus on suoritettu, saat menopelin rekisteroitya ja vakuutettua. Vakuutusyhtiokin tykkaa, jos malli on jo heille entuudestaan tuttu, muuten voi menna hetki etta loydat sopivan yhtion, joka vakuuttaa pyorasi normaalilla hinnalla.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Nollaporo

Ok,

kiitokset. Meinasin tilata pyörän aussispekseillä, joten se puoli pitäisi olla kunnossa.

mites onko  tietoa kuinka nopeasti pyörän saa myydä ausseissa ja minkälaisia veroseuraamuuksia siitä tulee?


RUU

Tuli muita asioita etsiessani vastaan myos tullin linkki 'Importing a motor vehicle'. Muutama lisajuttu hoidettavaksi.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

MH

Toin moottoripyörän Suomesta QLD:hen 2007, pyörä on Honda Blacbird. Aika helppo juttu sinänsä eikä pyörään tarvittu mitään muutoksia. Katsastus on lähinnä vitsi täällä, tyyppi ajo kierroksen talon ympäri ja kokeili että jarrut toimii ja vilkut, valot ym normi jutut. Liikenne valuutuksen saa helposti minne vaan mutta "kaskon" jos haluaa niin tilanne muuttuu normiyhtiöiden osalta vaikeaksi jos on iso ja tehokas pyörä niinkuin minulla. Onneksi on yhtiöitä jotka ovat erikoistuneet moottoripyörä vakuutuksiin kuten esim. http://www.insuremyride.com.au/

Paperisodasta hiukan eli ensin pitää hakea tuontilupa pyörälle että sen saa tuoda. Sen jälkeen pyörän saa tuoda maahan. Tulli on helppo juttu, karanteeni tarkastus on myös helppo kun näkee hiukan vaivaa ennen lähettämistä eli omastani purin kaikki katteet irti ja pesin joka ikisen paikan niin ettei pölyhiukkastakaan löytynyt tarkastuksessa eli mulla tarkastus kesti 5min ja leima paperissa että saan pyörän ulos tullivarastosta, tämä siis jos pyörä on käytetty. Tämän jälkeen pitää etsiä paikallinen arvioija joka määrittää pyörän arvon koska sen perusteella määräytyy tulli ym maksut. Tarittavan tiedon ja opastuksen tähän sain Tullista. Sitten piti tilata "tyyppikilpi" eli personal import plate. Sitten katsastus ja kun nämä on kunnossa pitää ottaa ainakin pakollinen liikenne vakuutus ja sitten saa kilvet pyörään.

En ehkä tekis samaa uudelleen ellei kyseessä ole jollakin tavalla erikoinen pyörä. Kulut sinänsä ei olleet mitkään isot, kaikki rahdit, vakuutukset, suomen pään kulut ja täällä paikalliskulut oli luokkaa 1000-1500e, laivarahdin osuus tuosta oli vajaa 500e. Sitä en tiedä kuinka paljon on säännöt muuttuneet tuosta.

Hoyryjyra

joo, niita pyoria saattaa saada australiassa halvemmalla mita suomessa. ehka kannattaisi ostaa vasta australian paassa jos sellaisen haluaa ja tuoda sitten se vaikka suomeen jos silta tuntuu?

Anssi

Kannattaa tsekata laivarahdin hinta, voi nykyinen hintataso olla jotain muuta kuin 500 e.

MH

Niin ja rahdin hintaan vaikuttaa oleellisesti paketin fyysinen koko, ennen ainakin 1 kuutio=1000kg eli jos paketti on 3kuutiota niin maksat 3000kg rahdin vaikka itse paketti olisi luokkaa 250-300kg. Oma oli pakattu vanerista valmistettuun tukevaan laatikkoon jossa pyörä oli keskellä pakettia, ympärystä oli vuorattu vaate säkeillä varmuuden vuoksi jos hihnat tms pettää niin on pehmeetä ympärillä.

Onkkis

Mitä olen itse tutustunut asiaan niin tulin siihen tulokseen, että koitan saada myytyä pyöräni Suomessa ja ostan paikan päältä uuden/käytetyn.
Verovapaan pyörän osto Suomesta ja sen vieminen ei mielestäni kannata, koska pyörän saa ostettua samaan hintaan ellei halvemmalla Ausseista kuin Suomesta verovapaana. Ausseissa ei siis käsittääkseni ole mp-veroa ja näin jää yksi rahti pois. Näin hankitun pyörän voi myös tuoda muuttoajoneuvona.