Vinkkejä Queenslandista?

Aloittaja kickit, tammikuu 03, 2009, 05:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kickit

Hei kaikki!

Olen etsimässä työharjoittelupaikkaa jostakin päin Queenslandia. Ajankohta harjoittelulle olisi maalis-toukokuu (10 vkoa) ja työharjoittelupaikan tulisi olla päiväkoti, sillä opiskelen sosionomiksi sekä lastentarhanopettajaksi. Kysymyksiä olisi tuhansia, mutta toivon, että joku osaisi auttaa edes jossakin asiassa. Harjoitteluun on aikaa niin vähän, että meinaa suuren suuri paniikki iskeä. Joten, mihin päin Queenslandia teidän mielestä kannattaisi suunnata tuohon aikaan vuodesta, jos ilmastolta toivoo lämmintä, ei sateista ja mielellään merta? Itse uskon, että Brisbanea alemmas ei kannattaisi lähteä, jos haluaa taattua lämpöä? Itse olen ajatellut Brisbanea, mutta suurkaupunki ajatus tuntuu ehkä hieman pelottavalta. Tosin siellä ei varmasti tekeminen loppuisi..  :confuse

Tarvitsisin myös vinkkejä, onko Queenslandissa mahdollisesti suomenkielisiä päiväkoteja? Tai jos ei ole suomenkielisiä päiväkoteja niin asuuko esimerkiksi joku teistä tai joku suomalaisista tuttavistanne Queenslandin jossain päin rannikkoa? Tai asuuko jossakin siellä suomalainen yhteisö? Entä tiedättekö asuntotilanteesta, onko Australiassa yleensäkin vaikea saada suht hyväkuntoista yksiötä/solua? Hämeenlinnan ammattikorkeakoulu on sysännyt harjoittelupaikan hankkimisen täysin minun harteilleni, joten vaikea tietää mihin päin Australiaa hakeutua  :confuse Kiitos paljon jo etukäteen, jos joku viitsii auttaa minua. Ihanaa kun tällainen palsta jossa voi jakaa kokemuksia suomalaisten kesken  ;) Iloista viikonloppua kaikille!  :) -Krista

Renee86

Hei Krista!

Olen myös Sosionomi -opiskelija ja lähden helmikuun puolivälissä Brisbanen lähelle työharjoitteluun, luterilaisen kirkon alaiseen ohjelmaan. Mäkin jouduin alusta asti tekemään kaiken itse vaihtoni eteen. Opettajat on vaan kirjoittanut nimensä papereihin, jotka itse olen tulostanut ja esitäyttänyt. Aloin suunnitella vaihtoani 1,5 vuotta sitten ja hakea vaihtopaikkaa vuosi sitten ja siihen meni paljon aikaa. Paikan löydyttyä kaikki asiat piti vielä saada selvitettyä ja sovittua. Vieläkin on mustia aukkoja, kuten missä tulen asumaan jne :D Sulla voi käydä tuuri, mutta kannattaa miettiä, olisiko mahdollisuutta lähteä myöhemmin ulkomaanharjoitteluun? Mä aloitin etsinnän ihan rajaamalla mielessäni eri vaihtoehtoja, mistä saattaisin löytää vaihtopaikan ja lähettelin kaikkialle sähköpostia. Voit etsiä googlesta eri päiväkoteja Brisbanen alueelta ja ottaa heihin yhteyttä, ehkä sieltä onnistaa ja joku osaa auttaa sua :) Onnea hakuun!

RUU

Kickit, jos tulet ilmaisena harjoittelijana paikalle, moni päiväkoti ottaa sinut mielellään joukkoihinsa apuopettajaksi / hoitajaksi. Päiväkodit ovat järjestään yksityisiä ja vain muutama suurempi ketju löytyy (suurinpana ABC Early Learning Centre). Yellow Pages ja White Pages (.com.au) auttavat kun hakusanoiksi laitat Child Care tai Early Learning Centre, ja samat sanat googletukseen.

Brisbanea etelämmäksi on vaikea päästä QLD:ssä, sillä osavaltion raja on tuossa 100 km päässä, Gold Coastilla. Jos lämpöä haet niin vielä toukokuussa Brisbanessa on hyviä suomalaisia kesäilmoja vastaavaa keliä, pohjoisempana tietty kuumempaa.

Mitään erityistä suomalaisyhteisöä täällä ei taida olla missään, pl. vanhainkoti (Finlandia Village). Muuten kaikki asuvat täällä hajallaan.
Suomenkielisestä päiväkodista en ole vielä kuullut, mutta Brisbanessa toimii kahdesti kuussa Suomi-koulu ja Sunshine Coastilla tiettävästi "äiti-lapsikerho". Voi karrikoidusti sanoa muuten, että melkein kaikki täällä asuvat rannikolla, about 30 km säteellä merestä. 90% suuremmista asutuskeskittymistä on meren rannalla, sisämaassa on oikeastaan vain Toowoomba ja Mt Isa (ja joukko muutaman tuhannen asukkaan kaupunkeja ja pikkukyliä).

Asuntoja on paljon markkinoilla ja solujakin löytyy runsaasti. Maaliskuu on kuitenkin hankala aika löytää huushollia yhdelle sillä yliopistot ovat juuri alkaneet / alkamassa ja kaikki mahdollinen on tietty vuokrattu jo. Selaa www.domain.com.au ja www.realestate.com.au, niin näet tarjontaa. Huomaa että ilmoitettu hinta on viikkovuokra.

Onnea etsintään. Kun sinulla on tarkempia kysymyksiä, me tarjoamme tarkempia vastauksiakin.  :pepsodent
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

jounij

Lainaus käyttäjältä: kickit - tammikuu 03, 2009, 05:08
Itse olen ajatellut Brisbanea, mutta suurkaupunki ajatus tuntuu ehkä hieman pelottavalta.

Vai että suurkaupunki! Meidän ossien mielestä Brissy on suureksi kasvanut maalaiskylä. Keskustan ympäri jaksaa helposti kävellä, mutta sitten kaupunkia ympäröivää enimmäkseen omakotitaloasutusta riittää muutaman kymmenen kilometrin verran. Joka tapauksessa kyseessä on säiden puolesta ja muutenkin oikein miellyttävä "kylä".

Tietääkseni koko Australiassa ei ole suomenkielisiä päiväkoteja, eikä sellaisille vissiin juuri kysyntääkään.


Tuumaa
Jouni
Canberra

jounij

Lainaus käyttäjältä: RUU - tammikuu 03, 2009, 08:57
...muutama suurempi ketju löytyy (suurinpana ABC Early Learning Centre).

Huomautettakoon, että tuo mainittu ABC ELC on par'aikaa selvitystilassa (= konkurssissa), eikä firman vakituisetkaan työntekijät tiedä vielä kohtalostaan. Ko. firma ei siis liene parhaita mahdollisia paikkoja työn hakemista ajatellen.


Ruuta muuten myötäillen tarkentaa
Jouni
Canberra

RUU

Lainaus käyttäjältä: jounij - tammikuu 03, 2009, 09:03
Huomautettakoon, että tuo mainittu ABC ELC on par'aikaa selvitystilassa (= konkurssissa), eikä firman vakituisetkaan työntekijät tiedä vielä kohtalostaan. Ko. firma ei siis liene parhaita mahdollisia paikkoja työn hakemista ajatellen.
Käsittääkseni kuitenkin 80% päiväkodeista on koko lailla turvattu ja niitä tappiollisimpia on jo suljettu ja lisää mennee lähiaikoina.
Epävarmuutta toki on mutta avoimena pysyviin luulisi työvoiman kelpaavan, jossa sillä saadaan ylimääräinen käsipari harjoittelijahinnalla tai jopa lahjana.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Silppu

Krista,

Jos olisit tulossa reilun vuoden päästä, niin aika voisi riittää valmisteluihin. Silloinkin voisi tulla mutkia matkaan lasten kanssa työskentelyssä. Täällä ollaan hyvin tarkkoja siitä ketä päästetään työskentelemään lasten kanssa, eikä ulkomaalaisuus (lue: ei PR-viisumia) ole tässä etu.

Tarvitaan blue card, eli viranomaistarkistus rikosrekisteristä ja lisäksi/osana prosessia täytyy hakea kirjallisesti hyväksyntää muusta soveltuvuudesta (työkokemus, tutkinnot, avoimet kysymyslomakkeet jne.). Nämä tiedot pitää olla valmiina siltä varalta, että jos jotakin sattuu, niin vakuutusyhtiön kanssa ei tule riitaa. Jos jotakin sattuu, ja kaikki ei ole kunnossa, niin työnantaja/työntekijä voi joutua suuriin korvausvastuihin. Työnantajat ovat pakotettuja pelkästään vakuutusyhtiön takia olemaan hyvin tarkkoja siitä ketä ottavat harjoitteluun lasten kanssa. Ulkomaalaisten harjoittelijoiden ottaminen lisää byrokratiaa tämän kaiken lisäksi, ja siksi kaikki eivät viitsi moiseen ryhtyä, varsinkin jos asialla on kova kiire.

Silppu

kickit

Lainaus käyttäjältä: Renee86 - tammikuu 03, 2009, 08:45
Hei Krista!

Olen myös Sosionomi -opiskelija ja lähden helmikuun puolivälissä Brisbanen lähelle työharjoitteluun, luterilaisen kirkon alaiseen ohjelmaan. Mäkin jouduin alusta asti tekemään kaiken itse vaihtoni eteen. Opettajat on vaan kirjoittanut nimensä papereihin, jotka itse olen tulostanut ja esitäyttänyt. Aloin suunnitella vaihtoani 1,5 vuotta sitten ja hakea vaihtopaikkaa vuosi sitten ja siihen meni paljon aikaa. Paikan löydyttyä kaikki asiat piti vielä saada selvitettyä ja sovittua. Vieläkin on mustia aukkoja, kuten missä tulen asumaan jne :D Sulla voi käydä tuuri, mutta kannattaa miettiä, olisiko mahdollisuutta lähteä myöhemmin ulkomaanharjoitteluun? Mä aloitin etsinnän ihan rajaamalla mielessäni eri vaihtoehtoja, mistä saattaisin löytää vaihtopaikan ja lähettelin kaikkialle sähköpostia. Voit etsiä googlesta eri päiväkoteja Brisbanen alueelta ja ottaa heihin yhteyttä, ehkä sieltä onnistaa ja joku osaa auttaa sua :) Onnea hakuun!

Heippa!
Kiitos kaikille vinkeistä, ne ovat kultaa arvokkaampia.
Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon matkaa järjestellessä? Viisumi, vakuutus.. muuta? Kauanko viisumin saamisessa kestää, kun on työharjoittelija koulun puolesta?