Rakentaminen Australiassa

Aloittaja chilifinn, tammikuu 20, 2004, 05:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aikis

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - helmikuu 07, 2008, 18:43
Voin olla väärässäkin - mitä kyllä harvoin olen :pepsodent - Omien havaintojeni mukaan esim. aurinkovaraajien käyttö Välimeren alueella on hyvin yleistä pientaloissa, Australiassa ei läheskään niin yleistä.




Joo, tässä kohtaa nyt vähintäänkin olet väärässä. Aurinkovaraajat ovat ainakin Sydneyssä erittäin yleisiä. Et ehkä ole asunut kovin pitkään yhdessä paikassa, koska muutenkin monet havaintosi ovat ikäänkuin läpijuostuja. Sehän on ihan ok, mutta ei niitä nyt kaikkia totena kannata pitää, sorry.

Minä muuten tunnen monta tuollaista pöljää sähkön suurkuluttajaa. Itse en kylläkään kuulu heihin (siis pöljiin tältä osin).

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: MH - helmikuu 08, 2008, 16:53
Aikaisemman perusteella sitä ei uskoisi, näytti siltä että sähkön peruskäsitteet on hiukan hakusessa. :god: :god: :god:

Nyt kun päästiin asiaan ja kerran välineitä löytyy niin katsoppas kotona huvikseen vertailua niiden kotikoneiden ja läppärin välillä. Sen jälkeen voit sitten laskea ne yhteen ja käyttötuntien mukaan lsakea vuosikulutuksen. Ei taida tuo 500kW keskiarvo riittää.

Koetetaanpa MH ylläpitää hyviä käytöstapoja arvossa tälläkin foorumilla, asiat harvoin etenee suotuisasti ketään henkilökohtaisesti mollimalla :peukkua
Ja olisitko MH ystävällinen, ja yksilöisit mitkä kaikki sähkön peruskäsitteet olikaan minulla hakusessa?
Jos et yksilöi, voisin tulkita että tuo murjaus oli vain hieman harkitsemattomasti heitetty vitsi 8)

Mittauksia on jo aikaisemminkin tehty, ja ne tukevat mitä jo olen kirjoittanut.
100 W pöytäkone oli aikaisemmin 24h päällä, mutta se saatiin "kiinni" juuri mittauksilla, ja sammutetaan nyt kun sitä ei käytetä, lyhyitä käyttötaukoja lukuunottamatta.

Taloudessa on 3 tietokoneen lisäksi myös jatkuvasti toiminnassa tai valmiustilassa olevia laitteita; 3 telkkaria, 2 digiboxia, 1 kuvanauhuri, 2 stereot, 1 jääkaappi, 1 jääkaappi-pakastin. Lisäksi sähköä syö ahkerassa käytössä olevat sähköliesi, tiskikone ja pyykinpesukone, vähäisemmässä määrin sähkögrilli ja mikrouuni.
Lamppukuormakin - vaikka ns säästölamppuja ovatkin - on reilun 130 m2 huonestossa talviaikaan kohtalainen.

Ja mitä kaikki yhteensä kuluttaa kWh vuodessa? Helsingin Energian mukaan 4000 kWh :peukkuy
Ei siitä löydy sijaa tietokoneille 500 kWh keskiarvolle, eli 1500 kWh. Ei olla edes samalla hehtaarilla.

Lainaus käyttäjältä: Aikis - helmikuu 08, 2008, 17:30
Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - helmikuu 07, 2008, 18:43
Voin olla väärässäkin - mitä kyllä harvoin olen :pepsodent - Omien havaintojeni mukaan esim. aurinkovaraajien käyttö Välimeren alueella on hyvin yleistä pientaloissa, Australiassa ei läheskään niin yleistä.




Joo, tässä kohtaa nyt vähintäänkin olet väärässä. Aurinkovaraajat ovat ainakin Sydneyssä erittäin yleisiä. Et ehkä ole asunut kovin pitkään yhdessä paikassa, koska muutenkin monet havaintosi ovat ikäänkuin läpijuostuja. Sehän on ihan ok, mutta ei niitä nyt kaikkia totena kannata pitää, sorry.

Minä muuten tunnen monta tuollaista pöljää sähkön suurkuluttajaa. Itse en kylläkään kuulu heihin (siis pöljiin tältä osin).

En ole tosiaankaan ollut pitkiä aikoja missään päin Australiaa, vaikka olisin halunnutkin 8), eli olen havaintojesi mukaisesti "läpijuossut" Australiaa yhteensä jotain 4 kk verran. Pientalojen kattoja on kuitenkin ollut riittävästi  aikaa katsella esim Hobartissa, Melbournessa, Sydneyssä, Brisbanessa, Adelaidessa ja Perh'issä, ja vähän muuallakin.

Eihän kukaan ole väittänyt että aurinkovaraajat ei olisi Australiassa yleisiä, ne vaan sattuu "omien havaintojeni mukaan" olemaan yleisempiä siellä missä Välimeren alueella olen liikkunut, ja missä ne on osin myös nyt lakisääteisiä. Ehkä Välimeren "otantani" ei ole riittävän kattava, jos jollain on esittää varma tieto, että varaajat onkin Australiassa yleisempiä. Australia kyllä "pesee" Välimeren alueen 100-varmasti, jos mukaan lasketaan Välimeren rantavaltiot pohjoisessa Afrikassa.

Lainaus käyttäjältä: arixmel - helmikuu 08, 2008, 16:52
Haagalainen,
selvennan sen verran etta ohje koski vain Unix tyoasemia ja johtui siita etta niiden kayntiin (IBM SGI tahi joku Sun) tyontaminen on aina silloin talloin hankalaa ja ei edes onnistu ilman it supportin tukea. Eli ei ollut riipuvainen verkosta tai sen paivityksesta.

Totta. Työasemat on oma lukunsa.

Vaan komiasti se tämä ketju rönsyilee. Australialaisen pientalorakentajan pulmista on jo päästy UNIX työasemaan. Mihin tässä vielä päästäänkään :coolh

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: HaagalaineMihin tässä vielä päästäänkään

Toivottavasti siihen, että sinä lopetat nuo "juosten K..tut" juttusi ja alat puhumaan asioista mistä ehkä jotain tiedät.
Kuten esim 4 kuuukauden Australian vierailuilta "tiedät" kaiken  :nuttu:

Ehkä se Välimerenalue on paremminkin sinun osastosi eli miksi et pysy siellä  ???

Ystävällisesti neuvoen  8)

MH

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - helmikuu 08, 2008, 19:36
Koetetaanpa MH ylläpitää hyviä käytöstapoja arvossa tälläkin foorumilla, asiat harvoin etenee suotuisasti ketään henkilökohtaisesti mollimalla :peukkua
Ja olisitko MH ystävällinen, ja yksilöisit mitkä kaikki sähkön peruskäsitteet olikaan minulla hakusessa?

Asiassa ei ole mitään henkilökohtaisuuksia.

Henkilöä joka mittaa laitteen hetkellistä kulutusta tai katsoo arvokilvestä laitteen maksimiteho arvoja ja alkaa näiden perusteella laskemaan vuotuista kWh kulutusta voi todella pitää maallikkona asiassa. Tietysti aina voi kiireessä sattua että sekoittaa termit mutta jos joku sitten korjaa asian ei siitä loukkaantua pidä.

Profiilistasi ei käy ilmi koulutustaustasi eikä osaamisesi, mutta jos julkisella forumilla alkaa pätemään jollakin asialla niin täytyy vaan hyväksyä se tosiasia että joku muu saattaa tietää vielä enemmän.

Silloin kun alkaa puhumaan asioista faktana niin kannattaa ihan oikeesti lukea teksti läpi ennen kuin painaa sitä lähetä nappia.

AAMEN!!!

Tiino

Hyvä Jaaks,Välimerelle vaan!!

Milka

Olen mielenkiinnolla seurannut tata keskustelua ja kivastihan se ronsyilee. Hammennan viela soppaa ja kysyn suomennosta kasitteille 'lampopumppu' ja 'pitkassa juoksussa'.  :nuttu:

En ole koskaan kuullut lampopumpusta puhuttavan ja minun Suomessa asuessa ei kylla tainnut olla juurikaan ketaan pitkan matkan juoksijoita aktiivisesti urheilemassa...  :pepsodent

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - helmikuu 08, 2008, 19:58
Lainaus käyttäjältä: HaagalaineMihin tässä vielä päästäänkään

Toivottavasti siihen, että sinä lopetat nuo "juosten K..tut" juttusi ja alat puhumaan asioista mistä ehkä jotain tiedät.
Kuten esim 4 kuuukauden Australian vierailuilta "tiedät" kaiken  :nuttu:

Ehkä se Välimerenalue on paremminkin sinun osastosi eli miksi et pysy siellä  ???

Ystävällisesti neuvoen  8)

Jaaks, toi yllä oli aika loukkaavasti sanottu, mutta niin oli varmaan tarkoituskin >:(

Siis "Hit the road, Jack" ??? ?

Suvaitsevaisuus ja monikulttuurisuus on Australian tavaramerkkejä maailmalla; käytännössä asia on vähän monitahoisempi.

Yleensä foorumeilta bannataan ihmisiä loukkaavan kielenkäytön takia, mutta olisihan se kokemus tulla bannatuksi mielipiteidensä takia.

Mutta kaikesta huolimatta, hyvää päivänjatkoa, Jaaks :XXXX


Lainaus käyttäjältä: MH - helmikuu 08, 2008, 20:24
Asiassa ei ole mitään henkilökohtaisuuksia.

Henkilöä joka mittaa laitteen hetkellistä kulutusta tai katsoo arvokilvestä laitteen maksimiteho arvoja ja alkaa näiden perusteella laskemaan vuotuista kWh kulutusta voi todella pitää maallikkona asiassa. Tietysti aina voi kiireessä sattua että sekoittaa termit mutta jos joku sitten korjaa asian ei siitä loukkaantua pidä.
OK, ei tehdä asiasta maailmaa suurempaa, mutta eikö asiat voisi esittää sopuisamminkin :XXXX

Läppäriesimerkillä koetin viestittää, että 25 kWh vuosilukutus (vastaa vajaan 3 W
vuositehoa) ei ole vertailukelpoinen tuon pöytäkoneen 500 kWh käyttötuntien kanssa.

Vaan asia on kyllä varmaan nyt joka taholta myllytetty, eikä tästä taida mitään enää uskaltaakaan sanoa, kun tuo Jaaks'kin on minuun niin kypsynyt, että seuraavaksi varmaan bannaa minut ulos foorumilta.
Ehkä olen sen ansainnutkin :pepsodent

Jaaks

Milka,

En ole expertti, mutta Lämpöpumppu = "A device that transfers heat from something at a lower temperature to something at a higher temperature by doing work"  eli esimerkiksi meillä tunnettu "Reverse Cycle" air conditioner.

"pitkästä juoksusta" en osaa auttaa, sillä pisin juoksu minulla on Pubista kotiin ja sekin tapahtuu taksilla  :pepsodent

RUU

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - helmikuu 08, 2008, 19:36
100 W pöytäkone oli aikaisemmin 24h päällä, mutta se saatiin "kiinni" juuri mittauksilla, ja sammutetaan nyt kun sitä ei käytetä, lyhyitä käyttötaukoja lukuunottamatta.
Tuota varten meillä on viriteltynä virransäästöasetukset. Pienen kahvitauot se kestää kivasti mutta sen jälkeen alkaa aika nopeasti laitteet sammumaan. Täkäläisillä pitäisi olla autoissaankin 'hibernation' kun eivät monet uskalla sammuttaa jos ei vaikka enää lähde uudelleen käyntiin...  ???
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

RUU

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - helmikuu 08, 2008, 20:57
"pitkästä juoksusta" en osaa auttaa, sillä pisin juoksu minulla on Pubista kotiin ja sekin tapahtuu taksilla  :pepsodent
YES! Nyt löytyi jotain, millä päihitän tuon vanhan ketun!  :coolh
Victoria Bridgen yli ehtiäkseni edelliseen junaan eli aikaisemmin kotiin. Toiseen suuntaan juoksemista eli aamulenkkiä ei tosin ole tullut koskaan kokeiltua...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jaaks

Haagalainen,

Lainaus käyttäjältä: HaagalainenSuvaitsevaisuus ja monikulttuurisuus on Australian tavaramerkkejä maailmalla

On vai ?  Sinunko mielestäsi vai onko sinulla siitä jotain maailman median tai muun todistusta ?

Eihän ketään ole "bannattu" eikä varsinkaan sinua tältä foorumilta mielipiteitesi takia vaan ainoastaan ohjeistettu olemaan hieman hienovaraisempi kommenttiesi kanssa jos kerran sitä tosi tietoutta ei kuitenkaan ole niin paljon kuin esität.

En minä ole kypsynyt sinuun, vaan ainoastaan muutamaan sinun kommenttiisi joita et edes pysty perustelemaan.
Varmaan jokainen meistä luulee tietävänsä enemmän asioista kuin itseasiassa tietää ja varmaan itsekin syyllistyn siihen joskus, mutta kuten Kenny Rodgers sanoin:"You got to know when to hold em, know when to fold em, Know when to walk away and know when to run."

Kuitenkin jatka ihan mielellään keskustelua, mutta ihan sillai mukavasti äläkä vertaa Qld vs Tas  :pepsodent

Leokatti

Apua! Palataanko takaisin aiheeseen, kun minua ihan oikeasti nämä asiat kiinnostavat.

Milka, joo se virallinen termi kai lienee "ilmalämpöpumppu", kauhea sanahirviö periaatteessa r/c split system a/c:lle. Äiti ja isäkin hommasivat Suomessa tällaisen ihmeen ja nyt ensimmäistä talvea sitä siellä käyttävät. Odottavat kuumeisesti kesää, että pääsevät kokeilemaan ilmastointiakin... :pepsodent No, eipähän tarvitse minunkaan sitten kesäkuussa hikoilla, kun se helleaalto iskee Suomeen. 8) Näillä näkymin kyllä taitaa vasta kesäkuussa sataa lunta...

Takaisin rakentamiseen palatakseni... Arixmel taisi kysellä niistä Oraksen hanoista tuolla aiemmin. Nyt en muista, vastasiko hälle kukaan mutta syy niitten suosioon on kai siinä turvanapissa, jota näistä paikallisista vipuhanoista ei löydy. Eli että vipu ei liiku suoraan kuumanveden puolelle vahingossa.

Onko kukaan rakentanut itselleen mattotelinettä ja jos, niin mistä se on väsätty? Jos vaikka tulee käytyä mattokaupassa ostamassa uusia mattoja sitten joskus, kun termiitit söi muuttolaatikoihin pakatut matot naapurin varastossa ( >:() Ja onko kellään tätä grey water systeemiä talosta puutarhaan? Tai kuraeteistä?
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

MH

Virallinen termi on lämpöpumppu. Tuolta lisää aiheesta, wikipedian tietoihin kannattaa suhtautua pienellä varauksella. Sielläkin on joskus nämä "tietäjät" käyneet muokkaamassa tekstiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4mp%C3%B6pumppu

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - helmikuu 08, 2008, 21:11
Haagalainen,

Lainaus käyttäjältä: HaagalainenSuvaitsevaisuus ja monikulttuurisuus on Australian tavaramerkkejä maailmalla

On vai ?  Sinunko mielestäsi vai onko sinulla siitä jotain maailman median tai muun todistusta ?

Noihin määritelmiin törmää lähes kaikessa Australiaa koskevassa, ja eihän ne perättömiä ole.

"... assisting young people, parents, teachers and the community to explore Australia's cultural diversity, tolerance and anti-racism."
http://www.multiculturalaustralia.edu.au/

Ja Jaaks, oltiinpa noista sanavalinnoistasi sitten mitä mieltä tahansa, arvostan kyllä suoria mielipiteitä.
Minulla on vaan itselläni semmoinen tunne, että silloin kun itse lähtisin "piirakoita heittelemään", olisin riisunut aseeni. Siksi en itse tee sitä koskaan - tai ainakin äärimmäisen harvoin 8)

Lainaus käyttäjältä: Milka - helmikuu 08, 2008, 20:41
Olen mielenkiinnolla seurannut tata keskustelua ja kivastihan se ronsyilee. Hammennan viela soppaa ja kysyn suomennosta kasitteille 'lampopumppu' ja 'pitkassa juoksussa'.  :nuttu:

En ole koskaan kuullut lampopumpusta puhuttavan ja minun Suomessa asuessa ei kylla tainnut olla juurikaan ketaan pitkan matkan juoksijoita aktiivisesti urheilemassa...  :pepsodent

Alla pientä johdatteluaja termejä
http://www.mitsubishielectric.fi/index.php?lampopumput=main&ominaisuudet=1&
http://www.mrslim.com/Products/Category.asp?ProductCategoryID=24

Pitkässä juoksussa taas vastaisin, että
http://dictionary.die.net/in%20the%20long%20run

No niin, nyt lopetan tämän aiheen tiimoilta, enkä kommentoi enää kellekään noista näkemyseroista, mikä varmaan on puolelle foorumille helpotus :coolh

Leokatti

MH: mutta kun rakentaja.fi sivuilla ja sekä Mitsubishin että Panasonicin malleista kuitenkin puhutaan ilmalämpöpumppuina... No olipa mikä tahansa se virallinen suomennos, Milka varmaan kuitenkin tietää mikä on reverse cycle split system air conditioner  :D
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Jaaks

Haagalainen,

Mihinkään aikaisempaan kirjoittamaasi viitaten ja ihan mitään "piirakoita heittelemättä" (mitä se sitten tarkoittaakaan) :  :XXXX

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - helmikuu 08, 2008, 22:35
MH: mutta kun rakentaja.fi sivuilla ja sekä Mitsubishin että Panasonicin malleista kuitenkin puhutaan ilmalämpöpumppuina... No olipa mikä tahansa se virallinen suomennos, Milka varmaan kuitenkin tietää mikä on reverse cycle split system air conditioner  :D

En tiedä virallisuudesta, mutta sovellusten eroista johtuen on Suomessa alettu puhua erikseen ilmalämpöpumpusta ja maalämpöpumpusta. Lämpöpumppujahan ne molemmat on.

Aikis

No on niillä ainakin käytännössä melko suuri ero...maalämpöpumpun kustannukset maaperään porauksineen maksaa n 20 000 euroa ja vaatii jonkunlaisen teknisen tilan pömpelille. Ilmalämpöpumppu taas maksaa reilut 1000e asennettuna ja löytää paikkansa seinältä kuin seinältä. Näin minä ainakin olen asian ymmärtänyt...tosin vain sivukorvalla ja ikävystyneenä aiheeseen liittyvää keskustelua seuranneena.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: LeokattiJa onko kellään tätä grey water systeemiä talosta puutarhaan?

Oli hyvin, hyvin vähän aikaa  :peukkua

Haisee pahalle päivän tai parin päästä, kun kaikki ne entsyymit tai mitä ne sitten onkaan alkaa mätänemään nurmikollasi ja/tai puutarhassasi.

Nyt on 6500 litran sadevesitankki josta riittää puutarhan kasteluun ihan tarpeeksi  8)

Lainaus käyttäjältä: LeokattiMilka varmaan kuitenkin tietää mikä on reverse cycle split system air conditioner

Reverse cycle ei välttämättä tarvitse olla split system. Se split system ainoastaan tarkoittaa, että on "etäinen" unit eli kun puhallin on talon sisällä, niin varsinainen kone, joka tekee sen "kuuman ja kylmän" on jossain talon ulkopuolella eli systeemi on "split"  8)

MH

Lainaus käyttäjältä: Aikis - helmikuu 08, 2008, 23:29
No on niillä ainakin käytännössä melko suuri ero...maalämpöpumpun kustannukset maaperään porauksineen maksaa n 20 000 euroa ja vaatii jonkunlaisen teknisen tilan pömpelille.

Ei tarvitse porata maaperään, voi upottaa maahan, järveen, mereen, jokeen tms. Itselläni ihan tonttimaahan upotettu 120-150cm syvyyteen. Putoaa kustannukset merkittävästi, jos on mahdollista käyttää em. vaihtoehtoja.

Myöskään teknistä tilaa ei tarvita, koneikko vie tilaa samanverran kuin normi jääkaappi/pakastin yhdistelmä eli 60cm x 60cm. Koneikon voi esim laittaa kodinhoitohuoneeseen tai vaikka olohuoneen nurkkaan jos haluaa. Äänikin on nykyvehkeissä aika hiljainen.

Tony

Maalämmön kannalta ihanteellisin paikka olisi upottaa putket "kuplivaan" suohon, joka ei kovimmillakaan pakkasilla jäädy. Tosin tällaisen suon läheisyys ei tee asuinpaikasta kovinkaan viihtyisää ja hyttysiäkin on kesäisin varmasti riittävästi.

Ilmalämpöpumpun ja oikean maalämpöpumpun erona on myös se, että maalämpöpumpun hyötysuhde on huomattavasti parempi, eli sillä saadaan ilmaista lämpöä enemmän. Vaikka ilmalämpöpumput ovatkin kehittyneet viimevuosina, niiden käyttö yli -10 C pakkasessa on taloudellisesti melko kannattamatonta. Ilmalämpöpumppu on parhaimmillaan Suomen oloissa juuri keväällä ja syksyllä, tosin nykytalvetkin ovat jo niin lauhoja, että näin helmikuussakin niistä on hyötyä, eikä enää tarvitse pelätä -35 C pakkasia, jotka ovat rikkoneet lukemattoman määrän ilmapumpun ulkoyksiköitä täällä Suomessa. 

Kaikkea mitä nämä ilmapumppujen valmistajat lupaavat hyötysuhteista ja ilmanpuhdistuksesta ei kannata uskoa. Itseäni on kovasti ihmetyttänyt Panasonicin malli, joka lupaa hienosuodatusta ilmanpuhallukseen ja tällä tavoin kosiskellaan astmaattisia ja allergisia asiakkaita. Kyllähän laitteesta löytyy minimaalinen hienosuodatin karkeasuodattimen päältä, mutta valitettavasti se peittää vain yhden kymmenesosan koko ilman sisääntuloaukosta, eli yhdeksän kymmenesosaa ilmasta kulkeutuu pelkän karkeasuodattimen läpi :confuse :confuse

:) Tony

Haagalainen

Suomen lämpöpumppuyhdistyksen sivulla on lämpöpumppujen perusasiat ja eri lämpöpumppuversiot aika selkeästi esitettyinä.
http://www.sulpu.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=31

arixmel

Leokatti,
Kiitoksia tiedosta, nyt kun menen seuraavaksi (tanaaamuna bunnies) hanakuppoihin niin kokeilen joka hanan etta onko niissa tuota stoppia,,,kiva keksinto varsinkin jos on lapsia  :peukkuy :pepsodent

ompas taalla tullut asiaa paljon vieresta ja ytimesta, voitais puhua vaikka jaahytyskoneista (heh heh pun intented ja itte keksitty heh heh  :pepsodent),,

Noista Reverse Cyle split system ilmalampopumpuista heittaisin viela semmoisen termin joka itsea hamaannytti (mutta vain noin kolme sekunttia kunnes teravat aivoni kasittivat nimen juuret ja sen mista se tulee heh heh  :D :pepsodent :D :pepsodent) itse asiassa sen aamulla googletin kun asiassa oltiin ja se mieleen tuli. Eli meilla pain monet kutsuu noita pelkastaan Invertteriksi. johtuu ehka siita etta esim meidan koneessa se sanoo vain valmistajan Daikin ja ainut muu sana siina on tuo Inverter.

Sahkotekniikassa invertteri on jopa minulle tullut vastaan ja pukki vois mulle semmoisen hitsinkin tuoda pls. eli tassa se toimii niin etta saatamalaa taajuutta se saataa kompressorin nopeutta,,,eli normaalissa kompressori pyorii kokoajan tuhatta ja sataa mutta tassa se pyorii tarpeen vaatimalla nopeudella,,,

kuulemma saastaa paljon kayttokustanuksissa sanyo sanoi jossain sivuillaan etta JOPA 60% jota en kylla ihan usko. http://www.ductlesshvacsupply.com/mini_split_systems_sanyo_inverter_1.html

xcv

You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: arixmel - helmikuu 09, 2008, 07:06
Leokatti,
Kiitoksia tiedosta, nyt kun menen seuraavaksi (tanaaamuna bunnies) hanakuppoihin niin kokeilen joka hanan etta onko niissa tuota stoppia,,,kiva keksinto varsinkin jos on lapsia  :peukkuy :pepsodent

Itse en ole koskaan täällä törmännyt Oraksen hanoihinkaan, joten en tiedä onko ne ihan samat kuin Suomessa. Siellä idässä on varmaan suurempi valikoima näissä(kin) asioissa. Muistelen, että Suomessa sain aina sopivaa vettä, kun hana oli juuri stopin vieressä tai vähän alle. Täällä on aina hakuammuntaa kun sitä nappia ei ole ja tämä systeemi on niin temperamenttinen muutenkin että taitaa vaihdella päivästä päivään auringonpilkkujen mukaan...

Victoriassa olen törmännyt joihinkin myytäviin taloihin, joissa on "mud room". Ei kai tämä ihan oikea kuraeteinen voi olla??

Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

MH

Juu tosiaankin on olemassa on/off tyyppisiä ja sitten invertteri typpisiä.

invertteri koneessa koneen kierroslukua säädetään tarpeen mukaan ja tuossa toisessa se käy aina täysillä tai ei ollenkaan siis ulkoyksikkö. Invertterikone on taloudellisempi ja paljon hiljaisempi.

Ainakin Oraksen Vega merkkiä on ausseissa ja täsmälleen samaa kuin suomessa.

arixmel

kavin Bunningsilla aamutuimaan hakemassa hiukan miehista viihdyketta (lue: satametria salaojaputkea etta paasee miehiseen ojankaivuuseen) samalla tarkistin seinallisen vipuhanoja, noin 15-20, yhdessakaan ei ollut sita stoppia, eika edes semmoista keskiasennon paljastavaa kadessa tuntuvaa keskikohtaa, eli jos hana osoittaa poikkeavaan suuntaan niin vesi voi olla oletettua kuumempaa tahi kylmempaa kun sen oletetun keskikohdan kohdalla aukaisee..

meilla ratkaisin muuten energiansaastotoimenpiteena tuon kuuman veden saatelyn, eli saadin sen semmoiseksi sopivaksi (lamminvesivaraajasta saatamalla) eli maksimillakaan meilla ei tule liian kuumaa vetta siis semmoista jossa itsensa polttaisi, en nyt tieda asteista mutta suihkutuntumalla luulisin etta meilla kaytetaan nykyaan noin 10-15 prosenttia kylmempaa vetta kuin aiemmin eli jos aiemmin oli polttavaa 80-90 asteista niin nyt ollaan jossain 65-75 asteen tuntumassa, eli suihkussa jos sen laittaa taysille se on liian kuumaa,,,mutta vain epamiellyttavassa mielessa eika polttavassa mielessa.

mud room,,,hyva idea,,,pitaapa lisata suunitelmaan,,,pitas vaan loytaa niita painijoita,,,keltaisilta sivuilta varmaan  :pepsodent :pepsodent
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

sanni

Meilla oli grey water -systeemi Queenslandissa, kaikki meni puutarhaan, osa suoraan, osa 'bakteeripuhdistamon' kautta, eika ollut minkaanlaisia hajuhaittoja. Ainoa juttu, mita piti katsoa, oli se, etta kaikki puhdistusaineet jne olivat biodegradable. Taalla WA:ssa menee puutarhaan suihku- ja pyykinpesukonevesi, eika myoskaan hajuhaittoja ole havaittavissa.

Haagalainen

Onko kellään pidempiaikaisia kokemuksia noista invertterikäyttöisitä lämpöpumpuista, siis onko hyvin kestäneet?
Invertteri tyypillisesti "rassaa" oikosulkumoottoria hieman suoraa verkkokäyttöä enemmän.
On joku vaurioselvitys taas tossa pöydällä >:(

Leokatti

Meidän on se "vanhanaikainen" sähkösyöppö, joten eipä ole kokemusta - sorry.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

japi

En juuri siedä Gold Coastin kesälämpöä ja meillä on jauhanut "Daikin Inverter" lähes 24/7 marraskuusta lähtien. Tämä on neljäs kesä tässä talossa ja edellisessa oli samanlainen myös nelja vuotta. Ei ole ollut minkäänlaista moitetta kummassakaan joten suosittelen ainakin Daikin merkkiä. Talvella tehokas ja kohtuullisen halpa lämmitys.

muli

Lainaus käyttäjältä: arixmel - helmikuu 09, 2008, 10:31
kavin Bunningsilla aamutuimaan hakemassa hiukan miehista viihdyketta (lue: satametria salaojaputkea etta paasee miehiseen ojankaivuuseen) samalla tarkistin seinallisen vipuhanoja, noin 15-20, yhdessakaan ei ollut sita stoppia, eika edes semmoista keskiasennon paljastavaa kadessa tuntuvaa keskikohtaa, eli jos hana osoittaa poikkeavaan suuntaan niin vesi voi olla oletettua kuumempaa tahi kylmempaa kun sen oletetun keskikohdan kohdalla aukaisee..

meilla ratkaisin muuten energiansaastotoimenpiteena tuon kuuman veden saatelyn, eli saadin sen semmoiseksi sopivaksi (lamminvesivaraajasta saatamalla) eli maksimillakaan meilla ei tule liian kuumaa vetta siis semmoista jossa itsensa polttaisi, en nyt tieda asteista mutta suihkutuntumalla luulisin etta meilla kaytetaan nykyaan noin 10-15 prosenttia kylmempaa vetta kuin aiemmin eli jos aiemmin oli polttavaa 80-90 asteista niin nyt ollaan jossain 65-75 asteen tuntumassa, eli suihkussa jos sen laittaa taysille se on liian kuumaa,,,mutta vain epamiellyttavassa mielessa eika polttavassa mielessa.

mud room,,,hyva idea,,,pitaapa lisata suunitelmaan,,,pitas vaan loytaa niita painijoita,,,keltaisilta sivuilta varmaan  :pepsodent :pepsodent

helpoin konsti rajoittaa veden lämpötilan on asentaa "tempering valve" nimisen laitteen. Maksavat vähän yli satasen tradelinkis tai swanilla ja säätävät ulos menevän veden sisään tulevalla vedellä pitämällä sen 45-50 asteen välilä minkä voi säätää. Ja on hyvä samalla säätää noi thermostaatit siihen 60 asteen kohalle.

Leokatti

No, käyhän se tietysti noinkin, että lasketaan sen kuuman veden lämpötilaa, mutta ainakin henk.koht. se "melkein kiehuva" vesi on kyllä usein ihan toivottua keittiössä ja kodinhoitohuoneessa häärätessä...  :confuse
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

MH

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - helmikuu 09, 2008, 16:27
Onko kellään pidempiaikaisia kokemuksia noista invertterikäyttöisitä lämpöpumpuista, siis onko hyvin kestäneet?

Mulla on ollut vajaa 6v käytössä Daikinin invertterikone joka normaalia isompi, ottaa maksimi 15A virtaa. Ei mitään ongelmia, vain suodattimia on puhdistettu ja vaihdettu. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Hankinta hinta oli aikanaan n. 2500e asennettuna. Sähkötyöt tein itse.

Kone on kesällä käytössä jatkuvasti pitäen sisälämpötilan n. 22ast.  ja lämmitykseen käytän sitä +10 ja -5 välillä. Muulloin lämmityksen hoitaa maalämpö.

Töissä on joutunut joskus rassaamaan isoja vesi puolen paineenkorotuspumppuja niissä suunnilleen vuorotellen taajuusmuuttaja/oikosulkumoottori ottanut siipeensä. Sen suurempaa vika analyysiä en ole tehnyt, vaihtanut romut uusiin tarvittaessa.

MH

Lainaus käyttäjältä: muli - helmikuu 09, 2008, 21:00
pitämällä sen 45-50 asteen välilä minkä voi säätää.

Kuuman veden lämpö putkistossa täytyy olla +55 muuten alkaa pöpö kasvaa putkistossa ja käy niinkun Nokialla.

Haagalainen

DHC?

Onko mitään näköpiirissä kaukolämmön / kaukokylmän tiimoilta Australiassa?
Asiasta ei oikein saanut netistä varmuutta, mutta joku tieto kyllä, että kovin on DHC vielä Australiassa harvinainen?

DHC koskee tietysti vain riittävän taajaan asuttuja alueita.

Suurissa yksiköissä päästään energiantuotannossa pääsääntöisesti paljon parempaan kokonaishyötysuhteeseen, kun miljoonassa pienessä yksikössä, vaan joku viisaushan siinä on takana, jos DHC kerran loistaa poissaolollaan?
Palaa liikaa rahaa kerralla?

Alkuinvestointi verkontekijälle on julma, mutta jos tarkastellaan vaikka 50 v. aikajänteellä, liekö edelleen taloudellisesti kilpailukyvytön?

Suomessa uusista pientaloista kaiketi jotain 15% liitetään kaukolämpöön, siis vain DH, kuten Euroopassa yleensä. USA'ssa taas systeemi on usein DHC.

Ehkä nuo maagiset sanat "CO2 emissions" muuttaa tilannetta?

muli

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - helmikuu 09, 2008, 22:05
No, käyhän se tietysti noinkin, että lasketaan sen kuuman veden lämpötilaa, mutta ainakin henk.koht. se "melkein kiehuva" vesi on kyllä usein ihan toivottua keittiössä ja kodinhoitohuoneessa häärätessä...  :confuse

no ei se mikään iso homma ole vetää ylimääräinen linja keittiöön joka kiertää sen.





Lainaus käyttäjältä: MH - helmikuu 09, 2008, 23:47
Lainaus käyttäjältä: muli - helmikuu 09, 2008, 21:00
pitämällä sen 45-50 asteen välilä minkä voi säätää.

Kuuman veden lämpö putkistossa täytyy olla +55 muuten alkaa pöpö kasvaa putkistossa ja käy niinkun Nokialla.

no sähköisessä lämmittimessä vesi olisi sen minimi 60 astetta mikä taitaa olla pöpö raja mut tarpeen mukaan toi tempering valve aukeaa ja päästää vettä sekaan mikä estää veden nousevan ton 50 asteen yli

kaasu lämmittimissä tätä ongelmaa ei synny kuin suurin osa niistä lämmittävät veden tarpeen mukaan mut voiko tota kylmää graana vettä sitten juoda ollenkaa?

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: muli - helmikuu 10, 2008, 06:01
no ei se mikään iso homma ole vetää ylimääräinen linja keittiöön joka kiertää sen.

Vielä pienempi homma ja etenkin investointi on ostaa se Oraksen hana... ;)
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jounij

En ole kuullutkaan kirjainyhdistelmää DHC. Jos se tarkoittaa Distant Heating And Cooling, niin en ole kuullut kenenkään Australiassa koskaan puhuvan siitä. Varsinkin lämmittämisen tarve on suurimmassa osassa asuttua Australiaa niin pieni, ettei järjestelmä mahtaisi tulla kovin suosituksi mahdollisine kuukausittaisine perusmaksuineen jne.

ACT:ssä vuonna 2000 oli pakko laittaa tuollainen hanasta tulevan veden lämpötilaa säätelevä venttiili "tempering valve" taloon, jossa oli vipuhanat. Jotenkin jopoa luulen, ettei nämä säännöt edes tiedosta olevan olemassa hanoja, joissa on tuollainen kuuman veden vahingossa tulon estävä lukko. Ehkä toisen johdon laittamalla erilliseen ei-vipuhanaan olisi täällä sallittua - en tiedä.


Kommentoi
Jouni
Canberra

Milka

No nyt olen sitten minakin viisaampi lampopumppu on siis ihan vain tavallinen reverse cycle aircondition unit, jonka olen aina 'suomentanut' kaksisuuntaiseksi ilmastointilaitteeksi paremman kaannoksen puuteessa. No nytpahan osaan puhua lampopumpusta.

Ja viela termista 'pitkassa juoksussa' minun Suomessa asuessa kylla urheiltiin mutta juoksemisen sijaann tahtailtiiin sanonta siis vuonna yksi ja kaksi oli 'pitkalla tahtaimella'.   ;) No nain se kieli muuttuu aikojen saatossa.

Meilla on muuten juuri tuollainen inverter aircondition. Nayttaa olevan Panasonic merkiltaan. Hyvin on toiminut tassa paikassa kaksi vuotta ja edellisessakin talossa ennatettiin asua kolme vuotta samanlaisen laitteen kanssa.  :peukkuy

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: jounij - helmikuu 10, 2008, 10:13
En ole kuullutkaan kirjainyhdistelmää DHC. Jos se tarkoittaa Distant Heating And Cooling, niin en ole kuullut kenenkään Australiassa koskaan puhuvan siitä. Varsinkin lämmittämisen tarve on suurimmassa osassa asuttua Australiaa niin pieni, ettei järjestelmä mahtaisi tulla kovin suosituksi mahdollisine kuukausittaisine perusmaksuineen jne.

Hyvin Jouni "arvasit". Järjestelmä yleistyy vain ja ainoastaan, jos hallitus tai osavaltiot sen tarpeelliseksi näkevät. Sopivin vero- tms porkkanoin asiaa voi edesauttaa.
Realistisimpia voisi olla Melbournen, Sydneyn, Adelaiden ja Perhin taajaan asutut alueet.
Tuonne Gridxpower'in sivulle ei tätä kirjoittaessa näy pääsevän.

www.airah.org.au/downloads/2004-06-F03.pdf
www.gridxpower.com/page_sections/investor/content/EcoLibrium_Feb_07.pdf