Perth vai Cairns?

Aloittaja rebel, syyskuu 09, 2006, 02:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rebel

Olisi kiva kuulla teiltä kokeneilta, kumpi kannattaa nähdä, jos vain toinen näistä on mahdollinen tällä matkallani, Perth vaiko Cairns?

Timo

Miten oilisi riita halki ja kompromissi eli vierailu jonnekin noiden kaupunkien välille piirretyn janan keskipisteeseen tai sitä lähimmälle "isommalle" paikkakunnalle? Vaikkapa Alice springsiin?  
Kysymykseen sinänsä kun on vaikeata ellei mahdoton vastata. Mitään objektiivisia kriteereitä kun ei matkailussa ole vaan kyse on makuasioista eli siitä mitä haluat nähdä ja kokea. Yksi, mistä voisit aloittaa on säätila ja ilmasto. Eli netistä voisit kaivaaa kumpaakin kaupunkia koskevia säätilastoja ajatellun vierailun ajankohtana. Tietysti sikäli kuin säätilalla on sinulle mitään merkitystä. Sikäli kuin tiedän, ainakin kesä on noissa kaupungeissa erilainen: Cairnsissa on sadekausi kun taas Perthissä kuiva kausi.

rebel

Alice Springsiin olen menossakin, mutta tulisinko Suomeen Perthin, vaiko Cairnsin kautta. Jompikumpi pitäisi äkkiä valita.

Milka

Kummassakin kayneena itse valitsisin Perthin, mutta kuten Timo sanoi kyse on taysin makuasioista ja siita mika sinua kiinnostaa ja mita haluat nahda ja kokea.

jounij

Lisää kummassakin käyneen mielipiteitä:

Cairnsin seudulla loppuu minun mielestäni tekeminen yllättävän äkkiä, jos ei diggaa sukeltamisesta ja sademetsissä vaeltelemisesta. Muuten mukava ja rento bilemesta kuitenkin ja taatusti aina lämmin tai jopa kuuma ja kostea kesäisin. Ravintolat yms. turistipalvelut ovat myös melkoisen kalliita Cairnsissa muuhun Australiaan verrattuna.

Olen siis Milkan kanssa samoilla linjoilla, mutta silti olen kohtapuoleen menossa Cairnsiin reilun viikon reissulle jo neljättä kertaa, vaikka Perthissä olen käynyt vain kerran... Otapa tästä nyt sitten selvä :) !


Molempia suosittelee
Jouni
Canberra

rebel

Kuinka on viisainta matkustaa? Onko lentäminen järkevin vaihtoehto niin pitkille matkoille kuin esim. Alice Springs - Perth, kun jostain vielä täytyy lähteä vaikkapa Melbournesta. Onko juna, bussivaihtoehdot mihinkään matkalle hyviä?  kannattaako hankkia jotain bussipasseja, joita kaupitellaan jo täältä Suomesta? Olen yrittänyt etsiä näihin kysymyksiin vastauksia täältäkin, mutta en ole oikein löytänyt. Meinaa tulla kiire, vaikka olen koko kevään ja kesän matkaa suunnitellut.

Leokatti

Cairns on kokematta, joten en voi verrata. Makukysymys melko pitkälle tosiaankin. Missasin tuon tulosi ajankohdan, mutta Timon kirjoittaman perusteella olisit tulossa meidän kesällä. Ilmasto on välimerenilmasto eli kuumaa ja kuivaa, joskus jopa kosteaa ja kuumaa. Viime aikoina kuitenkin viileämpää kuin tavallisesti (tarkoittaen että 40 asteen viikkoja ei ole pariin vuoteen ollut).
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Aikis

Perthin puolesta liputetaan taallakin! Siis jos on pakko valita.

rebel

Kiitos vastauksista ja hyvistä vinkeistä!
Tulen Brisbaneen 22.9. Sieltä jatkan Sydneyn kautta Canberraan ja Melbourneen. Lennän Alice Springsiin ja käyn katsomassa sen kuuluisan "kiven". Onko Alice Springs kiva paikka? Kannattaisko siellä viivähtää? Sieltä lennän Perthiin, josta kotimatkalle Suomeen joulukuun 18. Aikaa on siis 3kk. Onko suunnitelmani suuruudenhullu? Sitten kysyisin vielä sellaista asiaa, että täytyykö majapaikat tilata ennakkoon, vai onko hostelleissa yms. yleensä tilaa?
Tässäpä oli taas kysymyksiä kerrakseen, mutta kokemuksia monilla varmaan on ja otan ilolla vastaan kaikki vinkit ja vihjeet, sekä hyvät neuvot.

jounij

Me teimme jokunen vuosi sitten veljeni kanssa reissun Brisbane-Sydney-Canberra (em. välimatkat autolla), ja hänen vierailunsa lopuksi lensimme Canberrasta Perthiin. Brisbanen seudulla viivyimme noin 10 päivää, Sydneyn ja Brisbanen välin tutkiskeluun käytettiin noin 3 päivää, Sydneyssä olimme 2-3 päivää, Canberrassa 3 - 4 päivää ja lopuksi Perthissä vajaan viikon. Eli toteutimme sinun suunnitelmasi (miinus Alice Springs ja Melbourne) noin kuukaudessa. Veljeni ei ole koskaan valitellut, että olisi välttämättä halunnut olla jossain paikassa kauemmin, mutta toki hän myös ymmärsi, ettei tuollaisella kuukauden matkalla missään nimessä tuon enempää ehdikään näkemään. Jäipähän jotain katsottavaa seuraavallekin reissulle! Eli sinun suunnitelmasi ei ainakaan minusta kuulosta lainkaan mahdottomalta toteuttaa.

Majapaikkoja ei yleensä ainakaan isoista kaupungeista (Brissy, Sydney, Melbourne, Perth ja ehkä Canberrakin) tarvitse tilata kovin paljoa etukäteen niin kauan, kun liikuskelet koululomien ulkopuolella. Luulenpa, että sinun täälläolosi aikana olisi helppoa saada haluamasi kaltainen asunto kustakin vierailukohteestasi aika lyhyelläkin varoitusajalla.


Kommentoi
Jouni
Canberra