Tavaroita Suomeen

Aloittaja tepu, lokakuu 19, 2006, 21:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tepu

Olen ollut täällä jo pari kuukautta täällä Sydneyssä, lähtö Suomeen takaisin jouluksi. Tavaraa oli tullessa jo hieman yli sallitun.
Nyt on sitten tullut ostettua vaatetta, tuliaista, joululahjoja ja ammatillista kirjallisuutta.

Ajattelin lähettää osan Suomeen rahtina. Pakkaan pakettiin sellaisia juttuja, joilla ei ole kiire Suomenpäässä, eli ei tarvitse ehtiä jouluksi.

Miten tälläinen rahtipaketti täällä lähtetään, postin vai jonkin muun firman kautta.

Lähetin pienen lahjan kummilapselle pehmustetussa kirjeessä ja siinä piti olla kaikki mahdolliset dokumentit, passi ja luottokortti, että antoivat lähettää. Onko paketin lähettäminen yhtä tarkkaa?

Pitääkö siinäkin sisältö kuvata yksityiskohtaisesti. Joku mainitsi, ettei kannata sisällön arvoa laittaa, saako niin tehdä?  

Kauanko rahtina lähetetyn paketin matka yleensä kestää.

Onko järkevämpää lähettää useista pieniä, vai yksi isompi. Tällä ajattelen lähinnä tullia.

Minna

Tepu :pepsodent

Mä aikoinani postitin laatikoita Suomeen Global Gossipin kautta.Taa oli sellanen internet paikka Pitt Streetilla Sydneyssa.Lienevat edelleen siella.:confuse En nyt tarkalleen muista etta kauan laatikko maailmalla pyori, mutta kotiin se tuli eika ollut edes kovin kallista lahettaa...

Tassa linkki...

http://www.globalgossip.com.au/default.asp
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

jounij

Laivapostina paketin pitäisi kulkea noin 10-12 viikossa. Ja on paljon lentopostia halvempaa. Samat passit sun muut pitää olla todisteena Australia Postissa pakettia matkaan laitettaessa tänä terrorismin aikakautena.

Jos et laita paketin päälle arvoa, niin Suomessa tulli saattaa herkemmin kiinnostua paketin sisällöstä ja ottaa sen tullattavien joukkoon. Vähäarvoisista tavaroista taas ei tullia peritä. Rajat pitäisi saada selville Suomen tullista kyselemällä. Jotakin siihen kohtaan kannattaa kuitenkin laittaa. Monet kirjoittavat arvoksi hieman vähätellyn mutta silti realistiselta kuulostavan summan paketin sisältökuvaukseen nähden.


Vihjaisee
Jouni
Canberra

Tuipa

Hinta-arvioista...
Suomen tullia aloittaa verottamisen 45 eurosta (tama muutama vuosi sitten, en ole tarkistanut tilannetta), eli kaikki sita kalliimmat tavarat jaavat tulliin. Itse olen lahettanyt monia paketteja Suomeen, ja toiset ovat jaaneet tulliin, mika taas on hakijalle arsyttavaa. Mutamana kertana oli syyna tullihenkilon pikkutarkkuus - esim. lahetin siskolle korvakorut 40-v lahjaksi - jaivat tuliiin kun piti varmistaa ettei vaan ole liian arvokkaita, lahetin siskonpojalle MP3 soitimen, jonka ostin Targetin alesta halvalla, tulli Suomessa taas ei uskottu miten halvalla elektroniikkaa voi ostaa... Viime vuosina olenkin jattanyt hinnan laittamatta joulupaketteihin, kun samassa paketissa on 8-12 hengen lahjat. En todellakaan aio lahettaa useita paketteja vain Suomen tullin takia (ja maksaa nista huomattavasti enemman!), vaan olen jattanyt hinnat pois kokonaan ja merkannut vaan etta joululahjoja. Ja ongelmia ei ole ollut! Mutta kukin tapaus on tiestysti erilainen... Joulunaikaan kuulemma joustavat asiassa enemman.

sanni

Laivapostin kautta olen laittanut tavaraa Suomeen, siina kai on painorajana 20kg muistaakseni. Postin sivuilta varmaan loytyy kaikki tarvittava. Lahetysajoista kuitenkin sananen: kerran luultiin jo paketin kokonaan hukkuneen, mutta sielta se saapui Suomeen 6kk reissaamisen jalkeen aikas rahjaisessa kunnossa. Missa liekaan pyorinyt maailmalla, mutta onneksi kaikki oli tallella ja oli ihan joulufiilis sita avatessa, kun olin jo unohtanut, etta mita siihenkin pakettiin oli tullut laitettua...