Superannuation takasin

Aloittaja Annis, helmikuu 19, 2004, 11:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

arixmel

hmm itse luen naita viesteja kahdella tavalla (molemmissa olen hammentynyt) eli tietaako sama superi kaikista siihen maksestuista rahoista jotka ovat tulleet eri tyopaikoista vai onko ongelmana eri supereihen maksetuista rahoista jotka ovat tulleet eri paikoista???

Lainaus käyttäjältä: SunSet - toukokuu 03, 2008, 06:19
melkein kaikki työpaikat samassa fund:ssa, joten onko niin että kun siihen tulee se nimi, esim mulla SunSuper, niin se etsii tiedot sun kaikista työpaikoista jotka on maksaneet superannuationia sulle?

eli tama "sun Super" tietaa kaikista tyopaikoista jotka ovat maksaneet superia tahan SunSuperiin sun nimella.

Mutta jos et ilmoittanut johonkin duuniin sunsuperia tai muusta syysta ilmoitit toisen superin niin naita rahoja joudut itse metsastamaan ja tekemaan sen rolloverin

ja metsastykseen auttaa hallituksen ohjelma SuperSeeker

jonka linkki loytyy tuosta JouniJ:n ohjeistuksestakin  :peukkuy
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

SunSet

Arixmel, osoitit pointtiini. ELi siis samall rahastolle useita eri työpaikkoja. Eli vastauksesi selvensi kyllä pulmaani, mutta onko sillä sitten merkitystä minkä työpaikan laitat siihen? Kun siihen näemmä voi laittaa vain yhen työpaikan siihen kohtaan? ???

sanni

Se superannuation on vain yksi "tili", jonne kaikista tyopaikoista maksetut rahasi menevat - jos siis olet antanut tyonatajalle "tilinumerosi". Ei siis kasittaakseni ole mitaan merkitysta silla, minka tyonantajan nimella teet hakuja. Varmaan viimeisimmasta kannattaisi aloittaa. Ja jos tiedat superannuation firmasi nimen, niin ainakin itse olen ottanut heihin puhelimitse tai sahkopostitse yhteytta ja saanut sielta apua tilinumeron ja tietojen loytamiseen ihan vaivatta.

Jos sinulla on superannuationia monissa eri paikoissa, tuolla aiemmin mainitulla rolloverilla saat ne kaikki samalle tilille. Se rollover tehdaan sen superpaikan kautta, jonne haluat ne rahasi siirtaa. Heilla on lomakkeita, jotka taytat ja toimitat niille muille supereille, joista rahat haluat siirtaa. Aika vaivattomasti on omat siirtoni kayneet.   

SunSet

Onko tuota pakko tehdä? Viitaten siis sannin mainintaan tilien yhdistämisestä? En jaksaisi enää millään säätää...

jounij

Ei tilejä tietenkään ole mikään pakko yhdistää, mutta useammasta tilistä maksat useammat hallintokulut. Melko todennäköisesti sinun rahaasi kuluu hukkaan useampia tilejä ylläpitämällä. Toisaalta siitä rahojen siirtämisestäkin peritään kuluja, elikä rahan menoa ei voi estää...


Tuumaa
Jouni
Canberra

SunSet


SunSet

 Nyt pitää heittää kysymys (ei osunut silmään ainakaan ihan heti, tai sitten mulla on vaan laiska silmä).
Eli mulle tuli VIHDOIN postia, tein hakemuksen 6kk sitten... ja pyysivät kopiota passista ja viisumista ja leimoista jne mutta sitten en oikein hiffannut että mitä TÄLLÄ tarkoitetaan: A Benefit Payment request ? Kuka osaa valaista pimeydessä kulkevaa  :pepsodent :god:

RUU

Maallikkona uskallan luulotella, etta Benefits Payment Request on elakerahastosi lomake, jolla pyydat varojesi maksamista rahastosta ulos sinulle.
Surffaa / emailaa heita lahettamaan lomake sinulle niin homma alkaa luonnistua.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

eluna

Itsellani on sellainen ongelma, etta tuolta oman superini, Recruitment Super:in, nettisivuilta katsoin etta vaatimuksena on kopio umpeutuneesta viisumista. Itsellanihan talle toisen vuoden wh:lle ei sita tarraa ole passissa, kun eivat edelliskerran tapaan sita lentokentalla antaneet enka oikein tiennyt mista sellaisen voisi hankkia. Mailin muodossa taitaa loytya kirje toisen vuoden viisumin myontamisesta, mutta riittaakohan tama vai pitaako sita tarraa lahta jostain metsastamaan? Jos, niin mista?! Ei ole enaa kun kaksi viikkoa jaljella ennen kotiinpaluuta ja olis mukava saada kaikki hommat kuntoon etta voi sitten Suomessa laittaa palautukset menemaan.

hmclehto

Ei sita tarraa kentalta saa vaan lahimmasta Immin toimistosta, vaikkakin ehka vahan tosiaan myohaista jos ei visasta paljoa jaljella...

pinkus

Ma olen aina naytellyt sita emailia kaikkialla ja se on kelvannut ihan hyvin. Voit myos hankkia tunnukset dimian elektroniseen viisumisysteemiin, oliko sen nimi nyt VEVO tai jotain sinne pain, josta paasee tutkimaan (ja tulostamaan) viisumin tietoja. Soittamalla super fundin asiakaspalveluun varmaan selviaa mika paperi heille kelpaa :)

Aku

Nostellaanpa tätä ylös, kun tulee itelle ajankohtaiseksi hakea superia kohtapuolin.
Jaaksin vanhat linkit ei enää toiminut, mutt löysin tämän aton sivuilta http://www.ato.gov.au/taxprofessionals/content.asp?doc=/content/63803.htm ja hakemus https://applicant.tr.super.ato.gov.au/applicants/default.aspx?pid=1
Tällä vissiin saa haettua kaikki superit yhellä kertaa, vai oonko ymmärtänyt väärin? Onko joku aikasemmin jo käyttäny tätä systeemiä tai muita kokemuksia?

larih

Lainaus käyttäjältä: Aku - joulukuu 14, 2009, 15:00
Nostellaanpa tätä ylös, kun tulee itelle ajankohtaiseksi hakea superia kohtapuolin.
Jaaksin vanhat linkit ei enää toiminut, mutt löysin tämän aton sivuilta http://www.ato.gov.au/taxprofessionals/content.asp?doc=/content/63803.htm ja hakemus https://applicant.tr.super.ato.gov.au/applicants/default.aspx?pid=1
Tällä vissiin saa haettua kaikki superit yhellä kertaa, vai oonko ymmärtänyt väärin? Onko joku aikasemmin jo käyttäny tätä systeemiä tai muita kokemuksia?

Onnistuitko hakemaan superit takaisin?

Minä olen yrittänyt tuon linkin nettihakemusta täyttää jo moneen kertaan, mutta hakemus jumahtaa aina melko alkutekijöihin ja tulee viesti:

"Unexpected server error. (Error Number: A511.03)
The system has encountered an unexpected error.
If the problem persists, please contact the ATO Technical Helpdesk on:
Phone    1300 139 373
E-mail    technical.help@ato.gov.au"

Olen yrittänyt pistää mailia tuonne supporttiin, mutta siitä hyvästä saan sähköpostiini vain viestin, että viestiä ei voitu lähettää (liekö siis tuommosta mailiosoitetta olemassakaan).

Mikä avuksi!? Miten saan nuo rahani takaisin?

eevis

Ihana mellulainen superannuationguruystäväni :) vinkkasi tuossa vähän aikaa sitten aika olennaisen asian: mikäli olet temporary residenttinä koonnut superannuationia Ausseissa, ja lähtenyt pois maasta JÄTTÄEN rahan supersäätiöösi (ei siis koske niitä, jotka ovat hakeneet rahansa pois), ja sinulla EI ole voimassaolevaa viisumia, kannattaa herätä pyytämään rahat talteen itselleen, nääs alkaen ilmeisesti 18.12.2008 ATO kerää itselleen temppien taakseen jättämät superrahat. Ja mikä olennaista, raha on kyllä täysin turvassa heillä, korvamerkittynä omistajalleen, MUTTA SE EI KASVA KORKOA! Eli ei kannattane lojuttaa sitä ATOn tileillä, vaan korjata itselleen. Kuulemma homma toimii niin, että ATO pyytää Immiä tekemään datasweepin kaksi kertaa vuodessa temppien osalta, ja kaikki ketkä siinä sweepissä hoksataan viisumittomiksi sillä hetkellä (katsotaan poistuneiksi maasta, ovat siis jossain omassa maassaan tms.) listataan, ja heidän supersäätiöidensä tulee antaa superrahat ATOlle. Ja ATO kerää korot, eivät superien omistajat. Eli kannattanee hakea rahansa pois kasvamaan korkoa muualla, vaikka siinä ATOn hakulomakkeessa kirpaiseekin se "are you departing Australia permanently?"  8)

Hmm ja sitten toisaalta... kunhan spekuloin... jos raha lojuisi superissa vs. ATOlla... mitenkähän sen määrä muuttuisi näissä epävarmoissa maailmantalouden tuulissa? Hmm onko ATOlla lojuttaminen kumminkin varmempi vaihtoehto? Mutta entäs inflaatio?  :D :pepsodent Anyways, saattaa olla ajankohtainen asia tämä superjuttu jollekin muullekin dunderilaiselle...  :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


eevis

Hups, unhottui aiemmin tarkentaa, että siis jos Immin sweepissä on ollut ilman viisumia eli pois maasta yli 6 kk, SITTEN lähtevät superit menemään ATOon...  8)
Dees - We will bloody bounce back!!!


jounij

Toisaalta saattaa olla niinkin, ettei Ossilassa ennen tätä viimeisintä talouskriisiä käyneillä enää edes ole "supereita", joita vaatia takaisin. Esim. yksi meillä asustellut sai jälkikäteen eläkesäätiöltään laskun, jonka mukaan kaikki hänen eläkesäästönsä kulujen vähentämisen jälkeen olivat miinuksella. Rahaa pyydettiin lähettämään kulujen kattamiseen. Neuvoimme olemaan maksamatta.

(Mielestäni on eläkesäätiön vika, jos heidän oletusarvoinen keski- tai vähäriskinen sijoituksensa tuottaa tappiota enemmän kuin eläkesäästäjillä on sijoituksia.)


Tuumaa
Jouni
Canberra

tonikos

On tullut aika anoa Super takaisin, mutta mietityttää se, että mites tuo VIRALLISTEN kopioiden hommaaminen sujuu? Järjellä ajateltuna se, että pyydän jonkun allekirjoittamaan sähköpostistani tulostetun lapun, ei tee siitä yhtään virallisempaa.. Anomus on tosiaan nyt siinä vaiheessa, että pitäisi nuo viralliset kopiot vaadituista jutuista lähettää, mutta miten saan kopioista Superher(r)oille kelpaavia?

Hoyryjyra

tama on hyvin superkohtaista etta missa se sinun superi on. kannattais ottaa heihin yhteytta sahkopostilla ja lukea niiden sivuilta tietoa.
Australian superissa taytin netissa kaavakkeen ja ne lahettivat miulle toiset kaavakkeet, piti tulostaa, tayttaa ja allekirjoittaa nama ja lahettaa kopio passista ja leimasta etta olen poistunut maasta. nama piti sitten postittaa kirjekuoressa koska mikaan sahkoposti ei heille kelvannut. pari viikkoa ja rahat tililla.
Kaveri kertoi etta Hostplus vaatii jotain jasenkorttia ja muutama kaveri on jattanyt leikin kesken koska on ollut niin hankala saada rahojaan ulos... tieda siten
Olen itse sita mielta et naa backpackerien superit on sellaista laillista kusetusta, tehdaan homma niin vaikeaksi etta ei viitsita hakea omia rahojaan pois ja firma sitten nostelee ne itselleen yllapitokuluina kunnes kaikki rahat on nieltyna...

tonikos

Tiedän, mitä mun pitää lähettää, mutta tuo boldattu kohta mietityttää:

You should complete the enclosed AustSafe Super application form and return it to us with:
• A copy of your visa, or evidence that you were the holder of a temporary visa, which has ceased to be in effect; and
• A copy of your passport showing the arrival and departure dates, to confirm that you have left Australia.
All copies of your original documents must be certified by an authorised person as set out in the Application form.

Authorised persons include:
A Justice of the Peace • A Magistrate or Judge of Court • A person enrolled on the roll of a State of Territory Supreme Court or the High Court of Australia as a legal practitioner • A Chief Executive Officer of a Commonwealth Court • A Police Officer • A permanent employee of Australia Post with five or more years continuous service • A finance company officer with five or more years of continuous service (with one or more finance companies) • An officer with or authorised representative of a holder of an Australian Financial Services Licence (AFSL) having five or more years continuous service with one or more licensees • A notary public officer • A registrar or deputy registrar of a court • An Australian consular officer or an Australian diplomatic officer.

Tulostanko siis vaan paperit sähköpostista, otan kopiot tarvittavista jutuista, ja marssin niiden kanssa maistraattiin tai poliisiasemalle?

Hoyryjyra

Lainaus käyttäjältä: tonikos - syyskuu 05, 2012, 21:50
Tiedän, mitä mun pitää lähettää, mutta tuo boldattu kohta mietityttää:

You should complete the enclosed AustSafe Super application form and return it to us with:
• A copy of your visa, or evidence that you were the holder of a temporary visa, which has ceased to be in effect; and
• A copy of your passport showing the arrival and departure dates, to confirm that you have left Australia.
All copies of your original documents must be certified by an authorised person as set out in the Application form.

Authorised persons include:
A Justice of the Peace • A Magistrate or Judge of Court • A person enrolled on the roll of a State of Territory Supreme Court or the High Court of Australia as a legal practitioner • A Chief Executive Officer of a Commonwealth Court • A Police Officer • A permanent employee of Australia Post with five or more years continuous service • A finance company officer with five or more years of continuous service (with one or more finance companies) • An officer with or authorised representative of a holder of an Australian Financial Services Licence (AFSL) having five or more years continuous service with one or more licensees • A notary public officer • A registrar or deputy registrar of a court • An Australian consular officer or an Australian diplomatic officer.

Tulostanko siis vaan paperit sähköpostista, otan kopiot tarvittavista jutuista, ja marssin niiden kanssa maistraattiin tai poliisiasemalle?

Juurikin näin, ei pitäisi olla ongelmia :)

lissu

Alkuperaiseen kysymykseen viitaten ja liittyen...superreita olen tassa miettinyt josko hakis omansa pois :)
ATO:n sivuilla pyorinyt ja tulostellut kaavakkeita etta oikeilla jaljilla ollaan...toivottavasti :) Mutta onko se nyt niin ettei sita hakemusta voi tayttaa ja lahettaa online ollenkaan? Olenko sittenkin eksynyt vaarille sivuille? Ainoat tiedot joita loysin niin oli pdf tulosta ja postita versio?