lentäjänä Australiassa

Aloittaja Autorotation, maaliskuu 29, 2005, 04:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Autorotation

Tervehdys kaikille,

Yritin etsiä haulla vastauksia kysymyksiini, mutta eipä oikein onnistanut, joten laitetaan ihan oma. Mietin pitkään sitäkin, minkä otsikon alle tää mun posti kuuluis kun se sisältää vähän kaikkea, ja sitten..yritin jo kerran postata mutta onnistuin hävittämään koko kirjoitelman johonkin...:nuttu:....noh, olenhan uusi täällä...

Asiaan. Olen jo pitempään miettinyt, että millaisia mahdollisuuksia Suomi-pojalla olisi pärjätä Australiassa ilmailualalla, tarkemmin sanottuna helikopterikuskina?? Millainen viisumi vaaditaan ja kuinka todennäköistä kyseiselle alalle viisumin saaminen on kun ottaa huomioon, ettei minulla ole sukulaisia tai tuttavia Ausseissa?? Voisin kuvitella että tällaisena "After 911"-aikana saattaisi olla aika vaikea saada työlupia lentotöihin, mutta mitään faktaa en ole asiasta löytänyt. Entä tietääkö kukaan, miten ilmailualan työnantajat suhtautuvat ulkolaisiin lentäjiin?? Tää aihe on tietty tosi laaja kun kyse olis kokonaan uuden elämän aloittamisesta ja palasia on niin paljon jotka pitäis saada loksahtamaan kohdalleen.

Työpaikkoja siellä tuntuis olevan kuitenkin jonkinverran auki (ainakin netin perusteella) aina silloin tällöin. Työkokemustakin olis jo jonkin verran ja lupakirjan konvertointi ei liene ylitsepääsemätön ongelma, mutta olis mukava tietää, miten markkinat käytännössä toimivat, eli olisiko sitä tasavertainen työnhakija Aust. kansalaisten kanssa vai meneekö kansalaisuus aina taitojen/kokemuksen edelle??

Jos täällä kellään on edellä mainituista asioista tietoa tai vielä parempi jos on vaikka töissä alalla, niin olisi kiintoisaa kuulla kokemuksia/ näkemyksiä/ neuvoja. Lentäminen sinänsähän ei muutu mihinkään, sitä olis vaan kiva tehdä vähän lämpimämmissä keleissä:D.

   Terveisin, nim. Pakkasinko turhaan:nuttu:

headwind

Autorotation (toivottavasti sellaista et joudu pakon edessa tekemaan;))

Itse olen suomalainen PPL(A) enka tieda ansiolentamisesta (CPL) australiassa mitaan. Erittain hyva foorumi tata varten on http://pprune.com ja sielta etsit Forums ja sielta foorumi Dunnunda & Godzone (=OZ & NZ)

Mutta asian vieresta: jos taytat vaatimukset skilled independent Permanent Resident viisumia varten, kannataa hakea sita. Permanent residency on monien tyonantajien mielesta aivan sama asia kuin kansalaisuus. Saat joka tapauksessa kansalaisuuden 2v permanent residenttina oleskelun jalkeen. Puolustushallinto poikkeus, se on kiinnostunut siita oletko kansalainen, ja puolustushallinto voi myoskin jarjestaa sinulle kansalaisuuden alle 2 vuodessa jos nakee Sinut sen arvoiseksi.

En tieda mitka ovat tyonsaantimahdollisuudet ilman PR:aa. Enka tieda milla tavalla ilmailualalla lentajia sponsoroidaan. Helikopterilentajalle tassa maassa kylla loytyy toita, aina maataloushommista, search and rescue, kuriirihommiin... Saatat joutua tekemaan ns. lentajan "hard yards" eli aloittamaan puskasta...riippuen kuinka paljon Sinulla on lentokokemusta.

Loppujen lopuksi uskon etta tarkeinta siina kuinka helppoa tai vaikeaa on saada toita lentajana on 1) minkalainen olet ihmisena, 2) mika lentokokemuksesi.

Sitten itse lentamisesta. Oletko koskaan lentanyt vuoristossa korkealla olevilta kentilta? Entapa +45 asteisena paivana? Australia voi olla lammin mutta lentajan kannalta ilmasto ja olosuhteet voivat olla aika vihamielisia. Lensin muutama kuukausi sitten ensimmaista kertaa elaissani vuoristoaaltoon. C172, taysi teho, 70kts nousunopeus valittu ja kone vajoaa silti. Lentokokemuksesta jaatavissa olosuhteissa on taalla aika vahan hyotya (ei tarkoita ettei sellaisia olosuhteita olisi).

Australian Aeronautican Information Publication ja monet muut tarkeat julkaisut ovat kaikki netissa. Katselepa niita, niita lukemalla seliviaa aika nopeasti paikallisten olosuhteiden erityisvaatimukset lentajille. Lupakirjakonversio ei liene ongelma, kun paikalliset maaraykset hallitsee ja radiopuhe englanniksi sujuu.

Civil Aviation Safety Authority http://www.casa.gov.au/
Airservices Australia (tuottaa CASA:n julkaisut) http://www.airservices.gov.au/

Voit kokeilla myos NAIPS:ia joka on online lennonsuunnittelujarjestelma. Suomen ilmailulaistoksella olisi takalaisilta siina hieman opeteltavaa kuinka saada kaikki palvelut nettiin.

Heitapa lisaa kysymyksia tai laita u2u. Pprune:n palstalla kannattaa myos kysella. Onnea matkaan!

Riku
Riku Aho

Autorotation

Moi headwind!!

Sen takia niitä rotaatioita harjoitellaan, että jos...niin ei sitten tarvitse arpoa;)
PPrunen palstat ovatkin jo käyneet tutuiksi, siellä Aussien osastossa kirjoittelee melkein vaan kiinteäsiipis-ihmisiä, joten siitä ei ole tähän mennessä ollut mulle paljonkaan hyötyä. Mutta sun vastauksestapa oli!!:god: Nimittäin nyt on selvää, että lähden hakemaan tuota "Skilled"-viisumia, se vaikuttaa kaikkein selkeimmältä jos sen onnistuu saamaan. Sponsoroidussa on tietty aina sekin ongelma, että jos työnantaja osoittautuukin vähemmän hyväksi, niin ei voi vaihtaa työpaikkaa sillä viisumilla ja joutuu poistumaan maasta aika hätäisesti. Mun alalla tuokin riski on aina olemassa, yrittäjiä on niin monenlaisia ja toiset vaan yrittää aina mennä sieltä, missä aita on matalin...Se kun on vaan lentotöissä aika huono tie. Sinänsä mulle ei oo mikään ongelma aloittaa puskahommista (jos on tarpeen), niitähän sitä on joutunut tekemään ajoittain täälläkin. Kunhan siellä puskassa ei tarvitse koko elämäänsä viettää.

Myös CASA:n palstalla on joskus tullut käytyä katsomassa noita konvertointiin liittyviä juttuja ja kuten itsekin sanoit, se ei liene ongelma. Tuo Airservices olikin mulle sitten ihan uusi juttu, tutustun siihen tarkemmin vielä tänään, kiitokset vinkistä.:peukkuy. Tuo on kanssa rohkaisevaa, että jos on permanent resident, niin kohtelu on tasapuolista työmarkkinoilla. Oon joskus aiemmin hakenut lähinnä Euroopassa jotain hommia ulkomailta ja sitä huomaa vaan aina olevansa niissä hakuprosesseissa ulkomaalainen, eli suositaan oman maan kansalaisia vaikka jollain muulla saattais ollakin vähän paremmat eväät.

Lentämisestä vielä; Joo toki olosuhteet on tyystin erilaiset, enkä aiemmalla kommentillani tarkoittanut ihan sitä. Lähinnä, että ohjaimet jne. toimii kuitenkin ihan samalla tavalla:D. Jokaisissa olosuhteissa on omat vaativuutensa ja ne pitää vaan oppia. Vuoristo, ohut ilma ja kuumuus tuovat toki erityisvaatimuksia aivan kuten pakkanen, jäätävät ja lumikin. Mutta kun tää ei ole ilmailupalsta, niin siitä ei tämän enempää.

Pistän vielä sinulle vähän privaviestiä tulemaan. Ja jos täällä on muita, jotka tietävät näistä asioista jotain niin mielelläni otan vastaan näkemyksiä mahdollisimman monelta.

  Viikonjatkoja,  Autorotation

headwind

Permanent residencysta viela...se ei tietenkaan takaa tasapuolista kohtelua tyomarkinoilla mutta antaa siihen erittain hyvat mahdollisuudet. Siirtolaisuus ei ole australialaisille uusi asia eika yleensa ole syrjinnan aihe. Kannattaa uskoa Reijan sanoihin "hyville ihmisille kay aina hyvin"

Siirtolaisena kun tulee vieraaseen maahan, aina on aloitettava jostain ja se saattaa joskus olla omasta mielestasi paljon alempaa kuin mista lahdit. Itse olen oman alan ammattilaisena saanut osakseni arvostusta ja kunniotusta ja hyvan tyopaikan vaikka en kansalainen olekaan.


t. Riku
Riku Aho

jounij

Mainittakoon myös, että siirtolaisiin suhtautuminen riippuu jonkin verran myös alueesta ja kaupungista. Mielestäni esimerkiksi huomattavan monikansallisessa Sydneyssä on uuden siirtolaisen helpompi saada töitä kuin vaikkapa Brisbanessa. Työnantajan työllistämishaluihin vaikuttaa myös työnhakijan maassa jo viettämä aika. Juuri maahan saapuneita saatetaan hieman karttaa senkin takia, että he mahdollisesti koti-ikävissään palaavat kauan maassa asuneita herkemmin alkuperämaahansa.


Kommentoi
Jouni
Canberra

Autorotation

Terve,

Kiitos molemmille vastauksista ja näkemyksistänne asiani suhteen. Seuraavaksi ajattelin ottaa yhteyttä muutamaan firmaan kyselläkseni työtilannetta ja kartoittaakseni, millaisia lentotöitä kokemuksellani olisi tarjolla. Ja mahdollisia vaatimuseroja eri firmojen/ kaupunkien välillä.

Katsotaan mitä tuleman pitää. Näkemyksistänne on aina apua, joten niitä saa mielellään edelleen postittaa... Palailen asiaan, kun jotakin konkreettista on selvillä.

            Autorotation:XXXX

jirvinen

mun yks frendi "ajoi" helikopterikortin suomessa, ja nyt lentelee sydney alueella (siis ihan hupi lentelyä). se lupien konvertointi ei kuulema ole mikään mahoton homma, mutta sitten jos sitä meinaa työkseen thedä joutuu vielä jonkun toisen näköisen luvan hommaamaan.

Autorotation

Morjes,

Joo niinhän se on, että ammattilentämiseen tarvitsee siihen oikeuttavan lupakirjan. Olisko mitenkään mahdollista saada esim. ystäväsi sähköposti osoitetta, jotta voisin kysellä häneltä lisää asiasta? Vaikka hän lentääkin yksityislentoa niin hänellä voisi olla myös minua auttavaa käytännön tietoa.

   Parhain terveisin,  Autorotation

arixmel

no jos tosissaan tänne haluaa niin miksei sitten vaikka armeijan kautta,,,eli ensin PR kehiin ja maahan sitten heti paperit airforceen ja kansalaisuus hakemus kehiin,,,muistaakseni joku luki niiden työhönotto ilmoituksesta että,,pitää olla kansalainen tai valmis hakemaan kansalaisuutta...eli jos sitä kerran hakee,,,tai jotain..ai niin ei ne paljoa mitään maksa, mutta niiden avulla vois saada paikalliset luvat kivasti.

Cheers
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

jirvinen

autoration,

tsekkaa u2u!!!

Autorotation

:peukkuyTsekattu ja kiitokset!!

   Autorotation

drpain

Heissan,

vanha viestiketju, mutta katsotaan nyt ovat immeiset vielä "hereillä"  :pepsodent

Itselläni on taskussa puolen vuotta vanha PPL(A), SEP, (JAR-FCL) lupakirja, ja hieman tiedustelisin mitä tuo konvertoiminen Australian lupakirjaksi vaatii? Samalla kiinnostaisi tietää miten tuo koneen vuokraaminen tms. noin käytännössä toimii. Ja olisihan se kiva kuulla jos muitakin lentäjiä olisi Melbournen alueella syksyllä 2007 (tai siis keväällä Melbournesta katsottuna :peukkuy) niin olisi kiva ottaa hieman  :XXXX-tiimaa tai ihan tulla ballastiksi istumaan jonkun viereen ja makustelemaan hieman tuota paikallista R/T liikennettä...

Aloitetaan tuosta konvertoinnista, tutkailin CASA:n sivuja ja siellä todettiin vain että kokeet ja Medikaali pitää käydä uudelleen. En ainakaan huomannut mitään vaatimuksia tiimasta, joten jos sellaiseen törmäätte, niin herättäkää minut. Mitäs nuo kokeet sisältävät, ovatko samanlaiset kuin Suomessa vai laajemmat/suppeammat? Onko kokemusta pärjääkö asiansa osaava pilotti JAR tiedoilla Australian kokeessa vai kannattaako lukea lisää (siis muutakin kuin AIP tietysti)?

Miten tuon koneen vuokraaminen sitten siellä toimii? Itse olen nyt Malmin Ilmailukerhon jäsen ja lennän kerhon kalustolla, joten onko tuo idea sama sielläkin? Siis että liityt kerhoon jolla on kalustoa jota saat vuokrata vai onko enempi yritysten käsissä tuo koneen vuokraus? Onko tietoa lentotunnin "suunnilleen hinnasta" esim. 172 / 152 Cessna?

Ja lisäksi vielä, onko teillä tiedossa paljonko maksaisi suunnilleen MEP & IFR kelpuutukset siellä opiskeltuna?

Mutta siinäpä tuo nyt hetkeksi, ja ilmoittautukaa nyt hyvät ihmiset minulle ainakin jos asustatte Melbournen kulmilla, saavun maahan Syyskuussa 2007...   :god:

texxex

Mulla on joitakin tuttavia jotka koptereita australiassa lentävät, kuten myös fixed wing... Tällainen kuva on valitettavasti muodostunut että voi olla suht vaikeaa saada suoraan työlupaa ainoastaan ammattiin vedoten ausseihin. Siellä on niin paljon omaa väkeä ilmailukoulutuksessa plus paljon ulkomaalaisia edullisempien koulutuskustannusten perässä tulleita, joilla on vaikeuksia saada työlupaa vaikka olisivat koutuksen käyneet aussilassa/uudessa seelannissakin.

Maaseudulla tosin tällähetkellä (tai ainakin kun sieltä lähdin parisen kuukautta sitten) vaikutti olevan kova pula helipiloteista, karjan spottailua ja mustering... Muutama uusi kundi tuli töihin ihan nollakokemuksellakin, eli ihan tuore lupakirja kädessä. Tosin suuri osa piloteista maaseudulla lentää pelkällä privaluvalla joka on usein stationin/työnantajan sponssaama, ihan sentakia että parhaista ringereistä leivotaan yleensä lentäjiä.

Virallisesti en mitään tiedä, mutta kuvittelisin että yksi tapa olisi tosiaan kääntää nuo lupakirjat ja senjälkeen lähteä puskaan, varmasti joku sulle lopulta jobin antaa, vaikka WH visalla alkuun ellei muuten ja sitten luulisi sponsoroinninkin olevan helpompaa...

Mutta kunhan höpisen, joku varmaan lopulta antaa sulle varmaa faktaa.


drpain

Terve,

onneksi minulla ei tuota työlupaongelmaa ole koska omaan PR viisumin. Mutta kätännössä kaikkiin kysymyksiin olen vastauksen löytänyt toiselta palstalta jota kannattaa kaikkien Australiaan lähtevien lentäjien ja lentäjienmielisten tutkailla. Kyseessä on PPPrune forums (Professional Pilots Rumour network) josta Aaustralian ja NZ kiemuroihin pureudutaan kohdassa "dunnunga & Godzone".

Tässä linkki vielä (myös ketjun tokassa postaksessa sama linkki): http://www.pprune.org/forums/forumdisplay.php?f=24

Samalla voisin vastata omiin kysymyksiini (vanha narsisti iskee) näin harrastelentäjän näkökulmasta, ihan vain FYI muille:

Lupakirjan konvertointi:Onnistuu ilman ongelmia. JAA lupakirjan omaavat käyvät vain tekemässä paikalliset teoriakokeet, käyvät lääkärintarkastuksen sekä selvittävät rikosrekisterin, ja lukirja kääntyy automaattisesti. Tiimarajoja ei ole. http://www.casa.gov.au/fcl/overbr.htm

Klubitoiminta on hyvin samankaltaista Australiassa ja Suomessa. Siellä voita kenttiä ja klubeja on vain PAAAAAALJOOON enemmän (Esim melbournessa on 7 eri kenttää). Listaa klubeista löytyy: www.aeroclub.com.au

Erittäin hyvät VFR guidet kannattaa kahlata läpi, ihan jo mielenkiinnon vuoksi: http://www.casa.gov.au/pilots/

Tässä erittäin hauska ja opettavainen linkki jonka takaa löytyy muutaman suurimman kaupungin ilmatilakartat, eivät ole ihan parasta mahdollista tasoa koska ovat lähinnä tarkoitettu opettamaan ilmatilaluokat ja vähentämään ilmatilaloukkauksia: http://www.airservicesaustralia.com/pilotcentre/training/flyingaround/

Näin tälläkertaa!