paikallisen ajokortin hakeminen -VIC

Aloittaja meikalainen, lokakuu 22, 2011, 12:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

meikalainen

Onko jollain tuoretta infoa ajokortin hakemisesta taalla Victoriassa...kun niin montaa eri juttua tuolta luin mutta viela mietin etta pitaako siis kaannos hakea tuohon korttiin (pieni vaal punainen kortti), siina ei kylla sanaakaan englantia, lista kylla 17 eri kielella sanoo "ajokortti". ja takana kulkuneuvojen symbolit, ja paivays jolloin kortti myonnetty ja milloin menee umpeen... eli siis varmaan kaipaa kaannoksen. Niin ja paljon sille siis kertyy hintaa sitten? ja tarviiko muuta / testeja teha tms. kiitos !!!!

Prefix

Taannoin hankin aussikortin Queenslandissa ja ei ollu pienintakaan probleemaa kortin saamisessa. Toki, mulla oli myos Brittilainen vastaava ajokortti mukana mista he periaatteessa nakivat kaannokset, mut en usko, et se vaikutti lainkaan. Tietty tilanne voi olla hieman eri Victoriassa, mut enpa usko.. Ma neuvoisin piipahtamaan paikallisessa VicRoads -konttorissa kysasees asiaa.

Ma hankin alkuun vain vuoden mittasen kortin ja se oli muistaakseni viitisenkymppia, saatto kyl olla vahemmankin.. Mulla tosin ei ois ollu mitaan pakkoa hankkia sita kun mun UK kortti kay taalla taydesta, jopa raskaan kaluston osalta, mut totesin, et tietyis tilanteis on paree, et on aussikortti.

Ja tosiaan, mitaan testeja sen enempaa ei tarvinnu teha, molemmat kortit ku on tunnustetuista maista. Kutakuinkin sama ku vaihtaessa FIN-korttia UK-korttiin.

Sari Newcastle

Meikä anoi aussiajokorttia just Victoriassa v.2007.Suomen ajokortista piti olla virallinen käännös englanniksi,ei muuta.Ei siis testejä,ajokokeita jne.Hintoja en valitettavasti enää muista mutta VicRoads auttaa takuulla niissä tiedoissa :) Valokuvan korttiin ottavat kans tuolla VicRoadsin toimistolla.

sim

Lisättäköön vielä että kansainvälisen ajokortin kanssa mitään käännöksiä ei tarvita.

pinkus

Riippuu kasittelijasta  >:D

Jos on kansainvalinen ajokortti tai kaannos suomalaiseen niin ei pitaisi olla ongelmia, maksat vain korttimaksun ja hymyilet kameralle!  :pepsodent

Jos ei oo kaannosta, saatta ylla oleva toimia, tai sitten ei. Mulle sanottiin puhelimessa etta ei tarvii kaannosta mutta paikan paalla olikin toinen tarina. Sain kuitenkin kortin kateen kun tarpeeksi kauan jankkasin etta kylla puhelimessa sanottiin nain. Ei tarvinnut tehda kokeita.

mafgan

Moi!

Australiassa ollessaan suomen kansalainen saa ajaa suomalaisella ajokortilla kuhan visa on voimassa.
Ihan meidan konsulaatin sivuillakin tama tieto on, ja laitoin heille siita mailia ja vahvistivat viela. SA poliisi pysaytti myos kerran ja ihmetteli mun korttia mutta kohteliaasti kerroin etta embassyn mukaan on kelvollinen, ja poliisi totes etta olis hyva hakea kaannos jos haluan ajella lisaa, mutta kylla mun vaa'assa enemman paino oman konsulin sana kun paikallisen poliisin ja paikallista korttia en hakenu. omasta mielesta vaan rahastuksen makua.

Myos queenslandissa toita etsiessa tuli kysyttya state departmentilta spostilla onko suomalainen kuorma-autokortti hyva taala kuten nettisivuilla sanottiin ja kylla ne sen taala tunnustaa.
Tassakin tapauksessa kun ajokortti toimistolta menin kysymaan asiaa neuvottiin suorittaan kasittelykokeita ja muita jotka olis taas maksanu paljon rahaa lisaa.

Kasittaakseni suomalaisella kuorma-autokortilla saa ajaa myos traktoria virallisemmissa farmihommissa joten se kannattaa pitaa mielessa ja ehka viela tuplatsekata ennen tyonhakua.

Tosin on sitten tyonantaja kohtasta saatko ne vakuutettua etta sun korttis on taala hyva, mutta jos asiansa osaa kunnolla selittaa sanosin etta ongelmia ei pitas olla.

Tulipahan nyt puhuttua asiasta ja vahan asian vierestakin mutta toivottavasti oli apua.

ps. jos luet tarpeeksi tarkkaan ne pienellaprantatyt kaannokset siella lukee myos Drivers Licence. itselta tama meni myos ensivilkasulla ohitse.  8)


RUU

Tarkennetaan hiukan...

Lainaus käyttäjältä: mafgan - marraskuu 07, 2011, 17:46
Australiassa ollessaan suomen kansalainen saa ajaa suomalaisella ajokortilla kuhan visa on voimassa. Ihan meidan konsulaatin sivuillakin tama tieto on, ja laitoin heille siita mailia ja vahvistivat viela.
Koskee tilapaisen viisumin haltijoita. Pysyvan viisumin haltijan on kansalaisuudesta riippumatta seurattava asuinosavaltionsa saantoja paikallisen kortin suhteen.
Suomen suurlahetyston sivuilla esitetty tieto on itse asiassa epatarkka tassa suhteessa.

LainaaSA poliisi pysaytti myos kerran ja ihmetteli mun korttia mutta kohteliaasti kerroin etta embassyn mukaan on kelvollinen, ja poliisi totes etta olis hyva hakea kaannos jos haluan ajella lisaa, mutta kylla mun vaa'assa enemman paino oman konsulin sana kun paikallisen poliisin ja paikallista korttia en hakenu. omasta mielesta vaan rahastuksen makua.
Poliisi toimi aivan oikein. Ulkomaisesta ajokortista, joka ei ole englanninkielinen, on oltava esittaa englanninkielinen virallinen kaannos sita kysyttaessa. Kansainvalinen ajokortti Autoliitosta on kaytannollisin tapa tehda tama.
Kaytannossa toki EU-ajokortti on yleisesti tunnettu taalla, joten sen kayttaminen ilman kaannoksia onnistuu melkein aina.

LainaaMyos queenslandissa toita etsiessa tuli kysyttya state departmentilta spostilla onko suomalainen kuorma-autokortti hyva taala kuten nettisivuilla sanottiin ja kylla ne sen taala tunnustaa.
Tassakin tapauksessa kun ajokortti toimistolta menin kysymaan asiaa neuvottiin suorittaan kasittelykokeita ja muita jotka olis taas maksanu paljon rahaa lisaa.
Voit ajaa suomalaisella kortilla sen sallimia ajoneuvoja ilman kokeita, jos ylipaataan saat kayttaa sita korttia. Jos tarvitset paikallisen kortin, teoria- ja ajokokeet on suoritettava.

LainaaKasittaakseni suomalaisella kuorma-autokortilla saa ajaa myos traktoria virallisemmissa farmihommissa joten se kannattaa pitaa mielessa ja ehka viela tuplatsekata ennen tyonhakua.
QLD:n ajokorttiluokat voi tarkastaa taalta: Licence classes, codes and conditions. Sen mukaan traktoria varten tarvitaan UD-luokka, joka ei automaattisesti sisally paikalliseen kuorma-autokorttiin. Mutta taas, jos suomalainen kortti sallii traktorin ajon ja saat korttia kayttaa, niin siita vaan.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Prefix

Hieman OT, mut tuohon CE-kortin kaytosta Queenslandissa - itsella kun sattuu olemaan brittilainen kortti niin ei tartte mitaan kaannoksia ja kun monestakin eri konttorista olen kysellyt niin kortti on kaypaa valuuttaa QLD:ssa (ja myos NSW:ssa) niin kauan kun olet tilapaisella viisumilla. Sitten taas.. ..kuten netti sanoo ja kuten toimistoissakin sanotaan, etta voit kylla ajaa kortilla kaikkia sen sallimia luokkia, mutta.. ..saattaa, huom. saattaa olla ongelmia vakuutuksien kanssa.. Jotenkin vaan hieman epaselvaa tuo - saat kylla ajaa, mutta..

nulaif

Olisiko mahdollista turistin saada vaihdettu paikalliseen ajokorttiin? Jos on, niin mitä kaikkea tarvitaan?

RUU

Lainaus käyttäjältä: nulaif - elokuu 06, 2012, 19:31
Olisiko mahdollista turistin saada vaihdettu paikalliseen ajokorttiin? Jos on, niin mitä kaikkea tarvitaan?
Nulaif, onnistuu kyllä, tosin en keksi tilannetta, jossa turisti sitä varsinaisesti tarvitsisi, sillä ajamiseen ja ID:n osoittamiseen käyvät EU-ajokortit mainiosti.
Ohjeet löytyvät täältä: http://www.vicroads.vic.gov.au/Home/Licences/NewToVictoria/OverseasDriversLicences.htm. Huomaa, että sinun pitää pystyä osoittamaan vakinainen osoitteesi Victoriassa.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

nulaif


nulaif

Nyt on käyty VicRoadissa ja hyväksyvät suomalainen (EU) ajokortti ilman käännöstä. Ajokortti vaihdetaan ainoastaan ajanvarauksen kautta. Minulle annettiin aika kahdenviikon päästä ja sanottiin että suomalaisella ajokortilla voi silti ajaa.

Mukaan tarvitaan:

1. Passi
2. Ajokortti
3. Australian pankin kirje / Pankki- tai luottokortti / Medicare -kortti

Toivottovasti tästä on apua jollekin.

Joonatan

Mitäs tämmönen vaihdos maksaa? Onko tietoa?  :) :)

nulaif

Ei ole vielä varma tietoa, mutta se selviä 22.8 jälkeen. Toivottovasti ei mitään. :D

Licence Appointment Cardissa on kuitenkin yksi kohta missä lukee:

Appointment Type: Misc- Licence Changeover (no fee)

sim

http://www.vicroads.vic.gov.au/Home/Licences/FeesFormsAndFAQs/LicensingFees/DriverLicenceandLearnerPermitfees.htm

Ajokortti maksaa $50 - $170 riippuen miten pitkän voimassaolon siihen haluaa. Näin siis myös Suomikorttia "vaihtaessa", ilmaista se ei ole.

nulaif

Kiitos tuosta linkistä. Hieman tarkemmin katsottuna, löytyy tämmöinen kohta:


Overseas licence holders (from a recognised country)

Overseas licence conversion to Victorian equivalent (licence is current or expired by less than 5 years)       No fee

Eli, ilmaista se kyllä on jos oikein ymmärsin.


sim

Minä luen tuon niin että itse konversio (se prosessi) on ilmaista, ei ajokortti. Mutta kerro toki miten käy!

(ainakin 3v sitten siitä sai maksaa)

nulaif

Tervehdys,

Vaihto sujui mutkitta, ei tarvinut käännöstä.

SIM oli oikeassa, vaihto ei maksanut mitään mutta kolmen vuoden ajokortin hinnalle tuli $50.