Oletko saanut työpaikan jo Suomesta käsin?

Aloittaja jenkku, maaliskuu 04, 2014, 22:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jenkku

Olen lukenut muutamasta blogista että eräät ovat onnistuneet saamaan työpaikan ja pysyvän työviisumin jo Suomesta käsin ennen lähtöä esimerkiksi it-alalta? Tämä taitaa olla harvinaista, mutta jos olet saanut, minkä alalta ja mitä kautta? Täällä oli ainakin yksi viestiketju asiasta 2007 ja siellä oltiin sitä mieltä että ei ole mahdollista :P

jenkku

Itse olen hakemassa kaupan alan töitä paikan päältä syksyllä 2014 mutta poikaystävä yrittää alkaa hakemaan it-alan töitä jo suomesta käsin.. tosin luultavasti mennään working holiday-viisumilla ensin mihin tahansa töihin ja koetetaan Brisbanessa sitte etsiä koulutusta vastaavia hommia

Boomerang

Itse hain 2008 Suomesta käsin hommia etukäteen, kun oli WH viisumi myönnetty.  Silloin onnistui jopa saamaan puhelinhaastattelun yhteen suuren kaivosfirmaan. Useat vastaukset olivat emailitse kohteliaita ei kiitos. Muutamat kontaktit rekrytointifirmoihin sai aikaiseksi, joita sitten paikan päällä Australiassa tapasin. Yhden rekryfirman kautta sitten hommaa irtosikin 4kk ja omalta alalta. 
Australiassa finanssivuosi katkeaa kesäkuun lopussa ja seuraavan tilivuoden resursseja varmasti katsellaan kesä/heinäkuussa. Varmaan kannattaa ottaa yhteyttä potentiaalisiin paikkoihin, mutta jos paikallinen hakee samaa paikkaa niin suomalainen WH-viisumilla luultavasti saa hopeaa. Rekrytointifirmojen kautta on mahdollista saada lyhyt aikaista keikkaa, joten kontakteja niihin ja sitten paikalla tapaamaan.
Taloustilanne on hieman eri kuin 6 vuotta sitten, mutta töitä tekeville riittää. Tärkeintä on muistaa kehua omaan professional osaamista ja paikan tullen näyttää ne omat tiedot & taidot. Pysyvän viisumin saaminen Suomesta käsin onnistuu, jos on oikea koulutus ja jaksaa kahlata viisumiprosessin itsenäisesti läpi. Yrityksen ja työpaikan kautta sponsoriviisumin saaminen Suomesta käsin ei ihan helpolla taida onnistua. Suomeen palattua WH-matkan jälkeen haettiin sitten pysyvät työviisumit ja hyvin tossa on kolme vuotta kohta tullut Australiassa touhuttua. Viisumiprosessi on muuttunut hieman sen jälkeen.

Anssi

Itse sain pysyvän viisumin koulutuksen ja IT-alan työkokemuksen ansiosta ja tuo taskussa sitten työpaikan rekrykonsultin kautta kun olin itse vielä Suomessa. Nykyään ei kai viisumia saa, jos ei ole työpaikkaa odottamassa, eli jonkinlainen catch-22 (koska työpaikan saaminen ilman viisumia on paljon vaikeampaa).

sim

Itse aikoinani (2009) hain itsenäisesti pysyvän viisumin ja muutin sillä tänne etsimään töitä sillä uskolla että niitä kohtuullisessa ajassa löytyy, ja löytyihän niitä.

Jos työnantaja "sponsoroi" viisumia, kyseessä on tilapäinen viisumi. Jos haluaa pysyvän viisumin heti, joutuu sen hakemaan itse (jos vaatimukset täyttyvät) ja sen jälkeen erikseen töitä. Työpaikan saaminen Suomesta käsin niin että työnantaja hoitaa kaiken viisumihärdellin ei välttämättä ole yleistä, mutta on mahdollista ja sitä tapahtuu kyllä jonkun verran - kaikki riippuu siitä kohtaako avoin työpaikka juuri sopivan (yleensä jotain erikoisosaamista omaavan) tekijän.

Lainaus käyttäjältä: Anssi - maaliskuu 05, 2014, 21:14Nykyään ei kai viisumia saa, jos ei ole työpaikkaa odottamassa

Kyllä saa. Systeemit toki muuttuvat säännöllisesti, mutta ei työpaikka ole mikään edellytys viisumille nykyäänkään.


Silppu

Lainaus käyttäjältä: sim - maaliskuu 20, 2014, 08:16
Jos työnantaja "sponsoroi" viisumia, kyseessä on tilapäinen viisumi.

Kyllä työnantaja voi sponssata pysyvänkin viisumin.
http://www.immi.gov.au/Visas/Pages/187.aspx
http://www.immi.gov.au/Visas/Pages/186.aspx
Useimmissa tapauksissa tosin tilapäinen viisumi tarvitaan ensin.

sim

Lainaus käyttäjältä: Silppu - maaliskuu 20, 2014, 19:54
Kyllä työnantaja voi sponssata pysyvänkin viisumin.

Kiitos korjauksesta. Enpä ole koskaan kuullut kenestäkään joka ko. viisumeilla olisi maahan tullut, liekö kohtalaisen harvinainen tapaus?

Silppu

Lainaus käyttäjältä: sim - maaliskuu 20, 2014, 20:21
Lainaus käyttäjältä: Silppu - maaliskuu 20, 2014, 19:54
Kyllä työnantaja voi sponssata pysyvänkin viisumin.
Kiitos korjauksesta. Enpä ole koskaan kuullut kenestäkään joka ko. viisumeilla olisi maahan tullut, liekö kohtalaisen harvinainen tapaus?
Esim. Suomalaisten seurakuntien pastorit tulevat yleensä maahan suoraan PR-viisumin kanssa ENS-kategoriassa. Eikä silloin iällä ole väliä. Muita tapauksia lienee executive tason johtotehtäviin saapuvat (bisnesjohtajat, lääkärit, professorit). Ei ehkä niin harvinainen viisumi kuitenkaan.

Tuo Regional Sponsored viisumi on aika mielenkiintoinen, sillä siinä ei käytetä samaa Skilled occupation listaa kuin skilled viisumeissa, vaan paljon laajempaa listaa. Eli PR-viisumin voi saada vaikka ammatti ei olekaan haluttujen ammattien listalla (esim. lähihoitajat).  Niinpä jos tulee maahan vaikka opiskelijana, ja hankkii paikallista työkokemusta viisumipisteitä varten, sekä sopivan sponssaavan työnantajan. Eräs tuttuni on ollut neljä vuotta väliaikaisella viisummilla maassa ja on nyt lähdössä työnantajan sponssaamana NT:n töihin. Hän voi hakea kansalaisuutta kun on ollut vuoden PR-viisumilla maassa. Ja kun on saanut kansalaisuuden, niin sponssiviisumin aika karut ehdot katkeaa.

RUU

Lainaus käyttäjältä: Silppu - maaliskuu 20, 2014, 22:40
Ja kun on saanut kansalaisuuden, niin sponssiviisumin aika karut ehdot katkeaa.
Tunnustaudun entiseksi ENS-haltijaksi. Tosin meilla oli aluksi sponsoroituja tilapaisia viisumeita puolison kautta ennenkuin sitten oma tyonantajani lampesi ajatukselle ENS:sta.
Silloin takavuosina kun saimme sen, niin tyontekijan kannalta ehdot olivat yllattavan lepsut: ei oikeastaan mitaan. Tyonantajan piti sitoutua tarjoamaan tyopaikka vahintaan kolmeksi vuodeksi mutta tyontekijan ei tarvinnut sitoutua pysymaan siina (toisin kuin esim 457:ssa). Voi olla etta ehdot ovat tiukentuneet parin viime vuoden aikana, mutta jos ne ovat edelleen samat, niin ENS on tosi helppo sen haltijan kannalta.

Ensimmainen kynnys ENS:n kohdalla on vakuuttaa tyonantaja tekemaan siihen vaadittava paperityo. Sponsorointilupaa varten pitaa penkoa merkittava maara tietoa HR:sta henkiloston koostumuksesta, firman tarjoamasta koulutuksesta (training), ja ulkomaalaisten osuuksista siina. Meilla meni aikanaan muutama viikko pomojen vakuuttamiseen etta sponsorointi on hyva idea ja sitten samanlainen aika & monta muistutusta kun HR pyoritteli noita numeroita kokoon.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates