Muutoksenhaku veronpalautukseen?

Aloittaja Laura_, toukokuu 21, 2009, 06:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laura_

Nyt tuli tenkkapoo! Aton:n sivuja ja dundernewsin keskusteluja on lueskeltu, mutta en ole loytany etsimaani. ( tai sitten aikaero painaa viela sen verran paalle, ettei ajatukset toimi. ???)

Elikkas,elikkas: olin Australiassa toissa samassa paikassa yli 3 kk (marrakuu2008-helmikuu2009) ja ennen Suomeen lahtoa tayttelin veropapereita palautuksen toivossa (yhteensa olin maassa 9 kk). Nyt sitten sain postissa 13 dollarin shekin, mutta kysymys kuuluu voiko tuohon hakea muutosta ja viela suomesta kasin. Niin ja miten sita muutosta haetaan? Toivottavasti ei tarvittisi ruveta soittelemaan minnekaan.
Kaveri oli toissa samassa paikassa samanaikaisesti, myos working holiday-viisumilla, ainoastaan 2 kk ja sai Suomeen palattuaan 1200 AUD veronpalautusta ja sen takia tuo oman palautuksen maara hieman ihmetyttaa.

Toivottavsti joku osais neuvoa mita tehda.
Thanks!

Jaaks

Kaverisi varmaan laittoi rastin siihen "Yes" kohtaan missa kysytaan oletko "Resident for tax purposes" ja sai kaiken maksamansa veron takaisin.

Mitas sina teit siina kohdassa ?

Tietysti myos riippuu siita mita vahennyksia sina ja kaverisi laitoitte seka siita paljonko maksoitte veroja.

Muutoksen haku jo tehtyyn ja hyvaksyttyyn veroilmoitukseen on vaikeaa, mutta mahdollista ja viela vaikeampaa on keksia siihen hyvat syyt, silla olethan jo itse allekirjoittanut kaikki siihen laittamasi tiedot oikeiksi.

Tassa pari linkkia ATO'n sivuille:

How can I correct a mistake I've made on my tax return?

If your notice of assessment doesn't add up

Laura_

Kiitos linkeistä. Noitahan olin jo lueskellut jossain vaiheessa, mutta sama pää kesät talvet, ni ei tallentunu mieleen. :nuttu:

Sehan se, kun me molemmat laitettiin "No" siihen  "Resident for tax purposes" kohtaan ja silti palautuksissa noin suuri heitto. Veroja maksettiin 29% palkasta, itsellä tuloja oli 9348 AUD, josta veroja meni 2710 AUD.  Vahennyksiakin laitoin, mutta en kylla yhtaan muista mita.

Taytyy varmaan kuitenkin yrittää saada muutosta, vaikka hankalaa olisikin. Tuskin siina ainakaan haviaa mitaan.

Jaaks

Laura,

Lainaus käyttäjältä: Laurame molemmat laitettiin "No" siihen  "Resident for tax purposes" kohtaan ja silti palautuksissa noin suuri heitto

Eli tarkoitat nyt Tax File Number Declaration etkä varsinaista veroilmoitusta eli Tax Return ?

Se "TFN Dec" on vain työnantalle tiedoksi kuinka paljon ottaa sinulta veroja ja "Tax Return" on verovirastolle tiedoksi kuinka paljon sinun tulisi maksaa.

Koska Australian verosysteemi on ns "Self-Assessment"  voit laittaa siihen Tax return ihan mitä haluat ja se voi menna läpi tai sitten ei ja joskus vaikka onkin mennyt läpi voi joutua kiinni jälkitarkastuksessa jotka tehdään seuraavien 2 vuoden aikana ja saada melkoisiakin sakkoja.

Tiedätko paljonko kaverisi tienasi tuon parin kuukauden aikana ?

Luultavasti n $4,200.00 ? josta oli pidätetty 29% veroa eli juuri tuon $1,200.00.
Hän on ilmeisesti  tainnut laittaa "Yes" siihen "Are you an Australian resident" kohtaan veroilmoituksessa vaikka olikin laittanut "NO" siihen TFN Dec ja saanut kaiken maksamansa veron takaisin perustuen "residents" $6,000.00 tax-free threshold ?
Sinä ilmeisesti laitoit myöskin siihen Tax return missä kysyttiin oletko resident "No" ?

Tuo maksamasi vero 29% ($2,710.00) on ihan oikea ja sitä on varmasti mahdotonta saada muutettua jos kerran itse jo laitoit "No" siihen resident kohtaan.  Sinun pitäisi pystyä todistamaan, että olitkin "resident" ja se ei onnistu 3 kuukauden työsuhteella.

International tax essentials