Brisbaneen kesällä 2014 >

Aloittaja sasoturu, huhtikuu 01, 2014, 22:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sasoturu

Moi!
Oon lähdössä Griffithin yliopistoon Brisbaneen vaihtoon puoleksi vuodeksi heinäkuussa 2014. Ajattelin kokeilla onneani ja kysyä, olisko täällä samaan suuntaan ja aikaan lähtijöitä? Olisi kiva tutustua etukäteen, niin voitais yhdessä katsella vaikka kämppää siellä. :)

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: sasoturu - huhtikuu 01, 2014, 22:36
Moi!
Oon lähdössä Griffithin yliopistoon Brisbaneen vaihtoon puoleksi vuodeksi heinäkuussa 2014. Ajattelin kokeilla onneani ja kysyä, olisko täällä samaan suuntaan ja aikaan lähtijöitä? Olisi kiva tutustua etukäteen, niin voitais yhdessä katsella vaikka kämppää siellä. :)

Ole sitten varovainen kaupungilla ???

http://www.abc.net.au/news/2014-04-01/police-confirm-bashed-woman-was-french-exchange-student/5360002

sasoturu


Suspiria

Moikka!

Itse olen myös lähdössä opiskelemaan Brisbaneen heinkuussa 2014 Griffith Universityyn. Asuntoa en ole vielä löytänyt, pohdiskelen tässä huoneen ottamista kampukselta.

Mitä olet menossa opiskelemaan?

sasoturu

Moi Suspiria!
Oon menossa opiskelemaan lähinnä teacher educationia, katsotaan nyt mitä kursseja sieltä tulee. :) Entäs itse? Menetkö Kilroyn kautta vai? Minä oon kuullut, että kampukset on vähän rauhattomia ja että huoneen kunto kannatttaisi nähdä ennen kuin sitoutuu mihinkään. Sillä oon itse suunnitellut, että majoitun ekat päivät hostellissa ja hankin kämpän vasta paikan päältä. Tietysti aikaa pitää tähän varata parisen viikkoa. Onko sulla huone kampuksesta jo hakusessa vai?

Suspiria

Moikka!

International Business on mun alani. Itse olen sillä reissulla pidempään, suoritan nimittäin masterin siellä kokonaan. Tiedossa on ainakin 1,5 vuoden kakku. Kilroyn kautta kyllä juu, sieltä olen saanut todella paljon apua järjestelyiden kanssa.

Itse lennän Ausseihin jo heinäkuun alussa, noin 3 vko ennen varsinaista aloitusta laitoksella. Luulen kyllä, että otan sen huoneen sieltä kampukselta. Mitään virallista varausta en kylläkään ole vielä tehnyt. Rauhattomuus ei haittaa, unenlahjoja löytyy sen verran, että vaikka olisikin meteliä, pystyn kyllä olemaan. Toisaalta myös kaipaan ympärilleni elämää, joten siinäkin suhteessa tuntuu paremmalta ratkaisulta. Samalla on myös huomattavasti helpompi tutustua muihin opiskelijoihin. Siellä nähtävästi myös järjestetään kaiken maailman kissanristijäistä harva se päivä, mitä nyt facesta ja googlen kautta olen selaillut.

Olen myös selannut off-campus -vaihtoehtoja, kimppakämppiä ja kotimajoitusta. Hintahaitari on aika laaja ja osa näytti kuvien perusteella aika kaameilta. Osa taas todella hyviltä mutta niistä kyllä saa sitten maksaakin. Tietenkin olisi ideaalia, jos isommalla porukalla voisi vuokrata oman talon jossain vaiheessa.

sasoturu

Heips!

Okei, ihan pidempi juttu siis sinulla. Sehän kiva!
Minäkin oon sitä kampusta miettinyt juuri noista syistä, mitä itse sanoit. Että tutustuisi ihmisiin ja mullakin kyllä hyvät unenlahjat. Toisaalta oon lukenut niin paljon siitä, että kannattaa hankkia itse asunto - pääsee mahdollisesti halvemmalla, että ainakin vielä se on mun ratkaisu! :D Tuun Ausseihin näillä näkymin vasta 1,5 viikkoa ennen alkua, toivottavasti se kämppä kerkiää löytyä...
Onko sulla jo Ausseissa tuttuja ja ootko ekaa kertaa menossa? Minä oon ihan ensimmäiselle reissulle menossa ja yksi paikallinen tuttu on, joskin aika uusi tuttava hänkin.

Suspiria

Moi!

Mä olen katsellut ja selaillut noita off campus -vaihtoehtoja jonkin verran yliopiston kautta ja ihan suoraan googlaamalla Brisbanen asuntotarjontaa vapailta markkinoilta. Australiassa hassustui hinnat ilmoitetaan aina viikkotasolla ja tähän mennessä en ole vielä yhtään asuntoa tai huonetta löytänyt campusta halvemmalla. Toki se ei sitä tarkoita, etteikö niitä olisi. Ehkä en ole vain osannut etsiä oikeasta paikasta.

Ihan ensimmäistä kertaa olen menossa. Tuttuja ja tutun tuttuja siellä päin tuntuu pyörivän aina silloin tällöin ja vanhemmilla on tuttujen kautta kontakteja siellä asuviin suomalaisiin. Mutta varsinaisesti en ketään tunne. Pidän sitä kyllä omalla tavallaan ihan hyväsä juttuna; pakottaa menemään oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja rohkeasti tutustumaan ihmisiin. Enemmän kyllä kiinnostaa tutustua ausseihin ja muihin ulkomaalaisiin ympäri maailman :)

jounij

Lainaus käyttäjältä: Suspiria - huhtikuu 17, 2014, 04:58
Australiassa hassustui hinnat ilmoitetaan aina viikkotasolla ...

Kenties se on hassua, mutta myös loogisempaa ja molemmin puolin tasapuolisempaa kuin ilmoittaa kuukausivuokra: helmikuussa on vähemmän päiviä kuin muina kuukausina eivätkä ne loputkaan kuukaudet ole samanmittaisia. Mutta suomalaiset vain kiltisti maksavat helmikuultakin saman vuokran kuin pidempinä kuukausina. Karkauspäivää ei suomalaisessa systeemissä oteta huomioon lainkaan.


Tuumaa
Jouni
Canberra

Suspiria

Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, miten viikkovuokra on vuokralaiselle edullisempi kuin kuukausivuokra? Viikkoja on vuodessa kuitenkin vakiomäärä ja jos asuu asunnossa esimerkiksi vuoden eli 52 viikkoa, onhan hinta silloin suhteessa aivan sama kuin jos maksaisi kuukausivuokraa? Täysiä viikkojahan siinä maksetaan joka tapauksessa vuositasolla. Eri asia on sitten, jon muuttaa kesken kuukauden sisään ja ulos. Silloin maksetaan siltä ajalta, jona on asunnossa asuttu. Näin ainakin oman kokemukseni mukaan. Tietysti on mahdollista, että jotkut vuokranantajat vaativat kahdeltakin viikolta täyden kuukauden vuokran.

Eksyi nyt vähän alkuperäisen aiheen ulkopuolelle, mutta pakko oli asiaa pohtia, kun ei ummarra.


Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: jounij - huhtikuu 17, 2014, 08:32
Lainaus käyttäjältä: Suspiria - huhtikuu 17, 2014, 04:58
Australiassa hassustui hinnat ilmoitetaan aina viikkotasolla ...

Kenties se on hassua, mutta myös loogisempaa ja molemmin puolin tasapuolisempaa kuin ilmoittaa kuukausivuokra: helmikuussa on vähemmän päiviä kuin muina kuukausina eivätkä ne loputkaan kuukaudet ole samanmittaisia. Mutta suomalaiset vain kiltisti maksavat helmikuultakin saman vuokran kuin pidempinä kuukausina. Karkauspäivää ei suomalaisessa systeemissä oteta huomioon lainkaan.
Tuumaa

Jouni on oikeassa. Ilmeisesti kuukausivuokrakäytäntöä sovelletaan ainoastaan Suomessa 8)

rumbaronja

Moikka!

Ostin juuri lentoliput Brisbaneen heti syyskuun ekalle päivälle, oon lähössä sinne päiväkotiharjotteluun (sosionomi AMK) ja täysin vailla asuntoa :) suunnitelmissa oli etsiä kämppä sinne tulon jälkeen, tai siis huone jostakin asunnosta.. aion olla brisbanessa joulukuun puoleenväliin asti, siitä sitten jatkan kuukauden ihan vaan reissaten. Eli jos kämppistä kaipaa, niin täällä olisi yksi ehdokas kolmeksi kuukaudeksi :) !

jounij

Noh, voihan vuosivuokran jakaa vaikka 12:lla ja saada siten kuukausivuokra, samoin kuin jakamalla sen 365:llä ja kertomalla 7:llä saada viikkovuokran. Viikkovuokra on mielestäni joka tapauksessa selkeämpi kuin kuukausivuokra kuukausien ja jopa vuosien pituuden vaihdellessa.

(Muuten, vuodessa on enemmän kuin 52 viikkoa, sillä 365 jaettuna 7:lla on hieman yli 52.)


Uskoo
Jouni
Canberra

sasoturu

Suspiria: Minä oon onnistunut löytämään campusta halvempaa majoitusta, mutta tokihan halvin ei ole se paras vaihtoehto. Siinä riittää miettimistä.. Minua myös kiinnostaa ennemminkin ausseihin ja ulkomaalaisiin tutustuminen. Siis että kun kauas lähtee niin ei tartte ketään suomalaista heti tavata. ;) Ei toki sulje pois sitä, että niitäkin siellä tapaisi ja ystävystyisi!

Rumbaronja: Mahtava reissu sullakin varmasti tiedossa! Minusta vaan tuntuu, että mun asunto on aika pian hankittu ja talo täynnä toivottavasti siinä vaiheessa.. Mutta jos syyskuun paikkeilla mun tekeekin mieli vaihtaa asuntoa, niin pitää laitella tänne viestiä. ;) Ootko itse miettinyt vielä, mitä kautta asuntoa etsit?

rumbaronja

Hahah, uskon kanssa että sä oot sasoturu jo aikalailla asettautunu kotosaks siellä jo tossa vaiheessa :D Haeskelen varmaan ihan netti-ilmotusten perusteella, jos jollain on (ja aika monella näköjään on..) tarjolla kalustettua huonetta :) Kiinnostaa tosiaan muuttaa paikallisten kanssa kimppaan, saa toivonmukaan enemmän irti Brisbanesta. Vähän oon kans miettiny säästösyistä, että jos hyppäis johonkin talouteen demi/au pairiksi, kun aika lyhyitä päiviä kuitenkin tulee tuolla harkkapaikassa vietettyä. Homma auki!

Sari79

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - huhtikuu 19, 2014, 20:54
Lainaus käyttäjältä: jounij - huhtikuu 17, 2014, 08:32
Lainaus käyttäjältä: Suspiria - huhtikuu 17, 2014, 04:58
Australiassa hassustui hinnat ilmoitetaan aina viikkotasolla ...

Kenties se on hassua, mutta myös loogisempaa ja molemmin puolin tasapuolisempaa kuin ilmoittaa kuukausivuokra: helmikuussa on vähemmän päiviä kuin muina kuukausina eivätkä ne loputkaan kuukaudet ole samanmittaisia. Mutta suomalaiset vain kiltisti maksavat helmikuultakin saman vuokran kuin pidempinä kuukausina. Karkauspäivää ei suomalaisessa systeemissä oteta huomioon lainkaan.
Tuumaa

Jouni on oikeassa. Ilmeisesti kuukausivuokrakäytäntöä sovelletaan ainoastaan Suomessa 8)

No ainakin USAssa vuokrat on kk periaatteella.

jounij

Noh, tehdäänpäs tällainen ajatusleikki:

- Haet asuntoa Suomessa vuokralle ajalle 1.7. - 31.12.2014. Vuokraaja ilmoittaa vuokraksi markkinahinnan, sanotaan vaikkapa 1500€ kuukaudessa. Saat asunnon ja maksat seuraavan puolen vuoden aikana 9000€ vuokraa.

- Vuokra-ajan lopulla vuokraisäntä ei voi jostain syystä jatkaa sopimusta, mutta onneksi samasta talosta löytyy identtinen asunto, josta vuokraisäntä myös pyytää saman 1500€ kuukaudessa, koska markkinatilanne on pysynyt samana eikä alueen vuokrissa ole tapahtunut nousua.

- Haluat neuvotella uuden vuokraisännän kanssa vuokrasta. Maksoit edellisestä identtisestä asunnosta 9000€ / 184 päivää (= päivien lukumäärä 1.7. - 31.12.2014) ja saat päivävuokraksi 49,315€. Ehdotat uudelle vuokraisännälle, että maksaisitkin vuokraa 181 (= päivien lukumäärä 1.1. - 30.6.15) x 49,315€ = 8853,26€. Tämä on 146,74€ vähemmän kuin 6 kk x 1500€ tekisi. Eli haluaisit siis maksaa australialaisittain vuokraa siltä ajalta, mitä itse asiassa asuisit kyseisessä asunnossa.

- Mitäpä arvelet, että uusi suomalainen vuokraisäntäehdokas tuumaisi tästä esityksestäsi?


Vaikka Australiassa käytäntö olisi juuri tämä, Suomessa tämä ei onnistuisi, luulee
Jouni
Canberra

Suspiria

sasoturu: Mikä on tilanne asunnon suhteen, joko olet saanut paikan etsittyä? Itselleni tuli viime viikolla kirje yliopistolta, jossa kertoivat asunnon löytymisestä. Pitää pulju lunastaa ensi viikon loppuun mennessä. Näin ollen olisi semester 2. osalta majoitus hoidossa. Katspp sitten vuoden vaihteessa, jatkaako siellä vai lähteekö katselemaan muita vaihtoehtoja. Toisaalta kampuksella näyttäisi olevan sen verran hyvät urheilumahdollisuudet, että vaikeaa tulee olemaan... Noh, miettii sitä sitten.

Itselläni orientaatio alkaa muistaakseni 21. heinäkuuta, onko sinulla sama aikataulu? Ensimmäiset kurssit alkavat virallisesti vasta viikko sen jälkeen. Aika menee hurjan nopeasti ja tuntuu, että lähtöpäivä tulee aivan liian nopeasti  :o Muuten hommat alkaa olla aika lailla plakkarissa, Kela nyt tökkii vielä tapansa mukaan ja viisumista ei vielä ole kuulunut mitään mutta kaipa ne siitä  :pepsodent (viisumi vähän jännittää mutta myöntöaika 5-10 vrk ei vielä ole kylläkään mennyt umpeen)