Mikä on Perth:in työtilanne/asunto tilanne?

Aloittaja AnXu, joulukuu 30, 2007, 20:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnXu

Hei kaikki Perthiläiset (ei taida olla oikea sana?)

enää hikiset kaksi päivää suomessa! Suuntaan ensimmäiseksi kuukaudeksi pieneen paikkaan nimeltä Lancelin, noin 100 km Perthistä. Taitaa siellä päin olla jo aika lämmintä, on näköjään luvattu asteita liki 40.

Lueskelin edellisistä viesteistä, että Perthissä oli vuosi sitten paljon kahvila/baari töitä tarjolla? Vieläkö kaupungilla näkyy paljon ilmoituksia avoimista työpaikoista? Helmikuussa ajattelin lähteä kiertelemään ja kyselemään töitä Perthistä. Kyllähän sitä tekevälle töitä riittää...

Niin ja jos jollakin on kokemuksia, että löytyykö hyvin kimppakämppejä, kokemuksia? Tarvista kämppikselle?

Kohta lämmössä,
ANsku

iisukka

No heissan!

No melkein joka ravintolan ja kahvilan ikkunassa on lappu etta tyontekijoita tarvitaan!! ja muutenkin mita oon katellu ilmotuksia ni ilmeisesti tolle kokoa alalle tarvitaan paljon tyontekijoita. Asumisjuttuun en osaa vastata mitaan, koska oon ollu niin vahan aikaa taalla ja jumahtanu tanne samaa hostellii.. :)

maailmalla79

alalla suht hyvät palkat jos on vähänkään kokemusta ja motivaatiota. työtä enemmän tarjolla kun halukkaita, asunnoista on kuitenkin paha pula ja se näkyy sitten vuokrissa. itse n suomessa lomilla mutta palaan helmikuun alussa takaisin perthiin. pistä postii tänne jos et siihen mennessä ole löytänyt mitään ja mä voin kysellä vähän minkälaista hommii kavereilla on tarjolla. mitä itte olit ajatellut ja mitä oot tehnyt?

jos menet lanceliniin niin käy ehdottomasti se surffauskurssi, monet on suositellut.

AnXu

moro,

sain töitä jo toisena päivänä kun saavuin tänne. Menin syömään ravintolaan ja omistaja tarjos töitä, enkä edes pyytänyt. ELi vinkkinä muille, nyt täällä suuntaa riittää töitä ravintola/baari hommissa.

hessukessu

wow, toi on jo aika nopee ja hyvä saavutus!!  :pepsodent

AnXu

joo oli nopea mutta lahes tulkoon oli yhta nopea irtisanoutuminen. Siis mun puolelta. Kaksi ja puol viikkoa pystyin olemaan. Katotaan onko viimeinen palkka shekki ies voimassa oleva. Vahan lomaa valiin ja sitten aloitan toitten etsimisen. Ravintola ja baari hommia riittaa taalla.

jossuv

Hieno homma et töitä riittää. Toivottavasti on vielä lokakuussa kun sinne suuntaan  8)

Kesän olen baarissa/kioskissa töissä eli kokemusta tulee olemaan. Minkälaista palkkaa tosta ravintola duunista saa?  oon kuullu että ilta/yö lisiä ei tunneta mutta eipä tuolla niin väliä. selevähän se on että suomessa tienaa paremmin  :)
-Jossu

Kyra

Lainaus käyttäjältä: jossuv - maaliskuu 23, 2008, 21:29
selevähän se on että suomessa tienaa paremmin  :)

Ennen kuin vastaan syvällisemmin, (vuosikausien ravintolaura takana täällä ausseissa, pohjalta pomon pallille asti, piti vaan sanoa tämä tuohon kommenttiin:
HÄH?  Tuo kommentti perustuu mihin faktaan?

jossuv

Jep kun kirjotin tuon niin arvelinkin että tulee sanomista.. tarkotin lähinnä sitä 29% veroa  :) Olen siis tulossa WH-viisumilla. Ja kaverini oli siellä ravintolatyössä ja palkka oli sama viikonpäivästä ja vuorokauden ajasta riippumatta ja jostain olen myös lukenut samanlaisia juttuja.

Mutta omaa kokemusta ei siis ole ja olisin kiinnostunut kuulemaan lisää palkoista yms. Saako ylityö/ilta/viikonloppu-lisiä? Riippuuko työpaikasta vai onko yleistä käytäntöä?

Kerroppas Kyra ihmeessä lisää jos tietoa on  :peukkuy

-Jossu

Kyra

Kaverisi saa tasaista palkkaa jos on AWA (Australian Workplace Agreement) sopimus, tai pysyvä paikka eri sopimuksella. Itselläni on ollut pysyvä, casual ja AWA, viimeinen oli ainoa jossa ei ylimääräistä maksettu mutta tuntipalkka oli paljon korkeampi viikonpäivästä riippumatta, vakkarina tienasin eniten kun tuli lomarahat päälle.  WH työntekijät, kun ovat lyhytaikaisia työsuhteita, on yleensä Casual työntekijöitä. Riippuu siis kokonaan mikä järjestely työsuhteessa on ja minkälaiseen työsuhteeseen pomo sinua haluaa, täällä WAssa yleensä pomot aloittaa Casual perusteella ja katsovat tilannetta yleensä 3-6kkn jälkeen.
Palkat ravintola-alalle Western Australiassa löytyy täällä, muut voi varmaan kertoa eri osavaltioista
http://www.docep.wa.gov.au/LabourRelations/PDF/Awards/R/RTC_Award.pdf

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: jossuv...tarkotin lähinnä sitä 29% veroa

Tuo 29% vero on ainoastaan, jos et ole "resident for taxation purposes".
Jos olet siinä samassa työpaikassa ja osoitteessa ainakin sen sallitun maksimin 6 kk, niin voit hyvinkin saada itsesi luokiteltua "resident" ja silloin verotus on aivan toista luokkaa.
Individual Income Tax Rates
Jos taas hypit työpaikasta toiseen, niin sitten olet takuulla siinä WH lomalaisten 29% veroluokassa  8)

Queenslandin vastaavat palkka tiedot löydät : Wageline QLD

maailmalla79

Siis palkathan on hospitality-alalla täysin villin lännen mukaisia, oli sitten maa Australia tai Suomi. Kaikki maksaa vähän eri tavalla ja vähän enemmän tai vähemmän laillisesti. Sen itse kyllä huomasin kun käväsin keveällä kuuden viikon kotilomalla että Suomen palkat ei todellakaan ole parempia kuin mitä täällä tällä hetkellä maksetaan. (tosin oma vuokra noussut 45 % kolmessa vuodessa että huhhei) Kaikki vaan riippuu siitä miten kauan aikaa aiot samassa paikassa viihtyä ja miten pätevä hommiisi olet. Meillä hyvälle kahvilatyöntekijälle jää käteen saman verran kuin mitä aloittelevalle lääkärille.

jossuv

Tosiaan mietinkin juuri että on kyllä aika surkea toi minun palkka suomessakin. Siivoustyössä on ollut 7.20/h ja enskesävä kioski/baari hommassa samaa luokkaa tai muutamia kymmeniä senttejä isomp. Minkälaisissa palkoissa siellä päin liikutaan ? Noin niin kuin numeroina, jos jollain on kokemusta?

Ei sillä että palkka ois pääasia, mutta onhan se kiva lisä tolle Aussi matkalle  :D
-Jossu

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: jossuvSiivoustyössä on ollut 7.20/h ja enskesävä kioski/baari hommassa samaa luokkaa tai muutamia kymmeniä senttejä isomp

Siis n AU$12.00 per tunti ?  Eihan tuo oles edes takalaista minimipalkkaa, joka Queenslandissa on $13.21.
Lainaus käyttäjältä: jossuvselevähän se on että suomessa tienaa paremmin 
- Niinko ???

Itse maksan casual tarjoiluhommista arkisin $23.25 per tunti (eli n EU13.95) ja siihen kello 8.30 pm jalkeen ylityolisat. Lauantaina ensimmaiset 3 tuntia x1,5 ja sen yli x 2 seka sunnuntaisin x2 koko ajalta  :pepsodent

Tama siis Brisbanessa.

pinkus

Talla Melbournessa tienasin Starbucksissa ollessani part-time employeena muistaakseni n.$16/tunti (tosin ekasta parista viikosta sai vahemman), casual employeena $19/tunti, ei erillisia ilta- ja viikonloppulisia kummassakaan.. Australian Openissa Kamppis oli tarjoilemassa ja sai n. $17-18/tunti arkisin, lauantaisin 1,5x ja sunnuntaisin 2x. Kokkina sain samassa tapahtumassa $21/tunti arkisin, la 1,5x, su 2x. Keittajat saivat suurin piirtein samaa palkkaa tarjoilijoiden kanssa, ja keittioapulaiset hieman vahemman.
Telstra Domella tarjoilijoille ja keittiohenkilokunnalle maksetaan kuulemma hieman korkeampaa tuntipalkkaa kuin AO:ssa, mutta viikonloppulisia ei makseta lainkaan.. Ja suurin osa tyostahan tehdaan siella sitten viikonloppuna  :pepsodent

Tammoisia numeroita Melbournesta :)

jossuv

kiitos kiitos tiedoista  :) kyllähän tolla palkalla elää.. Ja Jaaksille tuosta tienaamisesta että tarkoitin yhä sitä wh-laisten 29% veroa :D Suomessa oli viime kesänä 1% veroo ja tänä kesänä varmaan jotain 10% pintaan.

Jep jep.. toivottavasti minullekkin löytyy tarjoiluduunia sieltä :)
-Jossu

jossuv

On tosiaan!  :) Mun kaverillakin on nyt 9e/h siivoutyössä, mutta aika monissa paikoissa on tes:n mukanen ja alin siinä on 7,55e/h.
-Jossu

jossuv

Likanen! kiitos siivoojille  :god: (mutamat vessanpöntöt oon tänä kesänä pessy....)
-Jossu