Brisbanessa asuvat Suomalaiset, löytyykö keneltäkään ylimääräistä polkupyörää?

Aloittaja _Lara__, heinäkuu 15, 2010, 04:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

_Lara__

Olen muuttamassa brisbaneen 9.8 ja olen työharjoittelussa melkein 3kk jonka jälkeen lähden kiertämään Ausseja. Katselin vähän julkisen liikenteen hintoja ja totesin että kallista on ja ajatus pyöräilystä alkoi kuulostaa houkuttelevalta ja kasvaisihan siinä samalla kuntokin :D Onko kellään teistä varastossa pyörää pölyttymässä tai muuten ylimääräistä ja tarpeetonta jonka voisi ottaa lainaan? Voisin siitä jonkun korvauksenkin tarvittaessa maksaa.
Olisi muutenkin kiva tutustua muihin Suomalaisiin Brisbanessa :)

RUU

Lara, ennenkuin säntään fillaroimaan pitkin Brisbanen katuja, olisi kiva tietää, minkälainen reittisi tulee olemaan. Voisimme ehkä antaa vähän vinkkejä ja reittiehdotuksia, joiden avulla kasvatat turvallisuuttasi.  :peukkuy Aussila nimittäin ei ole samanlainen pyöräilijöiden taivas kuin Eurooppa.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Mesi

Kerro RUU lisää. Tulevaisuudessa ehkä itsekin päristelen fillarilla siellä menemään  :)

Paikallisliikenteestä vielä. Jossain täällä oli kerran linkki sikäläiseen reittioppaaseen, mut en ainakaan hoksannut, et saiko reitistä jonkinlaisen kartan näkyviin. Melko hankalaa suunnistaa, jos ei yhtään tiedä esim. missä pitää vaihtaa :P

RUU

Mesi, kadut on pääsääntöisesti rakennettu kahden tai neljän kaistan levyisiksi ilman piennarta tai muuta tilaa pyöräilijöille. Suuri osa läpiajokaduista ovat ahtaita nykyisille autoillekin. Jalkakäytävät yleensä löytyvät mutta ne soveltuvat lähinnä hitaanpuoleiseen ajeluun, ei asialliseen työmatkaliikenteeseen.

TransLinkin Journey Planner ei sisällä karttoja. Heidän webbipalvelussaan on erikseen reitti- ja pysäkkikarttoja, joiden avulla voi koittaa hahmottaa matkaansa. Suomalaisten reittioppaiden tapaiset karttapalvelut tulevat toki Australiaankin, ehkä jo tällä vuosikymmenellä...  :D
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

arixmel

joo ei ole ihan samanlainen katurakenne kuin suomessa, mutta pienella tuurilla ja suunittelulla voi paasta ajamaan ihan kivoja erillisia pyorateita pitkin, nekin kylla ovat ruuhka aikaan aika ruuhkaisia :) paikkapaikoin (keskustaan vievat)

http://www.brisbane.qld.gov.au/BCC:BASE::pc=PC_934

just nyt ei kartat minun selaimella auenneet mutta on ne ennen toimineet
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

_Lara__

Mun duunipaikka sijaitsee  Woolloongabbassa ihan Mater hospitalin lähellä. Kämpästä ei ole vielä tietoa, mutta mahd. läheltä sen yritän löytää :)

olenanna

Samasta seurueesta Laran kanssa huutelen, entä onko Bnessa samanlaista citypyörä systeemiä kuin helsingissä? Tai onko kenties paikkoja josta vuokrataan pyöriä pidemmäksi aikaa? Nopealla silmäyksellä netistä ei iskenyt silmään kuin tuntihintaiset pyörävuokrat!

Kaitlin

Kokeiles jos tuolta löytyisi jotain

http://brisbane.gumtree.com.au/

ja tosiaan pyöräilymahdollisuudet on rajatut. Pitää löytää reitit. Mitä kauemmaksi keskustasta menet sitä varmemmin ei ole _mitään_ kaistaa pyöräilijöille tai edes jalankulkijoille :D

Mutta ehdottomasti pyöränselkään ja opettamaan helppoa kulmista Ausseille missä kuntokin kasvaa :D Itse mielummin pyöräilen/kävelen kuin käytän julkisia... hyötyliikuntaa!!

K

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: olenannaonko Bnessa samanlaista citypyörä systeemiä kuin helsingissä

En tieda minkalainen systeemi Helsingissa on, mutta Brisbanessa alkaa taman vuoden aikana CityCycle bike hire scheme


Veli123

Nuo Brisbanen citypyörät vaikuttavat jotenkin monimutkaisilta käytännön kannalta, varsinkin jos pitemmin ajelee. Ensimmäinen puolituntia on ilmainen, mutta sitten alkaa taksaa ropisemaan roppakaupalla. Ehkä tarkoitus onkin pitää pyörät koko ajan telineissään. Pitkää ajomatkaa/-aikaa taikka bussinkorvikkeeksi lähiöihin ei tätä ole todennäköisesti tarkoitettu. 300 dollarin pantti on myös aika korkea.

Löysin eilen kerbside collectionista Westendissä vallan mainion fillarin. Nyt sitten olen tuunannut ja puunannut pyörää. Uudet sisäkumit ja takapyörä sekä mustaspraymaali tekivät yhteensä hintaa 40 dollaria uudelle Black riderilleni. Ylpeä omistaja. :pepsodent

Jos sosiaalikeskukset eivät aiheuta näppyjä, Highgatehillissä Laura streetillä on mainio pyöränkorjaus-tee-se-itse-paja. Talon puolesta löytyy työkaluja sekä varaosia. Heillä on iso määrä vanhoja pyörän runkoja ja tilpehööriä jos vaikka haluaa rakentaa oman pyörän. Toiminta perustuu uusiokäyttöön ja lahjoitusperiaatteeseen. Asukkaat ovat ystävällisiä joten happamalla naamalla ei kannata olla liikkeellä. ;) Pyöränkorjausajat (Bike time) löytyy heidän kalenteristaan.
http://www.turnstyle.org.au/

Veli123

Vielä tuosta pyöräilystä kaupungissa, niin itse koen sen olevan vaivatonta. Autoille on opasteita tien antamisesta pyöräilijoille ja jostain löytyy omia pyöräkaistojakin.

Olennaista on, että ajaa liikennesääntöjen mukaan kuin autotkin, ryhmittyy kaistoille, käyttää käsisignaalia, antaa tietä, vaistää risteyksissä jos on velvollisuus jne. Hyvin saman tyyppistä kuin suurissa Euroopan kaupungeissa. Suomi on poikkeus, sillä siellä pyöräily on huoletonta sunnuntaiajelua kevyenliikenteen väylillä.

Ehdoton tapa selviytyä kiperistä tilanteista on aika ajoin vilkuilla taakse olan yli, varsinkin kun näyttää siltä että joutuu vaihtamaan kaistaa tai pientare käy ahtaaksi. Autot väistävät kun toimit johdonmukaisesti.

Autojen seassa ajelu vaatii tiettyä kylmähermoisuutta, mutta siihen tottuu muutamassa päivässä kun oppii tavoille. Myös vasemman puoleilen liikenne aiheuttaa aluksi ekstrapähkäilyä. Se ei kuitenkaan ollut niin hankalaa hallita, kuin alussa pelkäsin.