Newcastle

Aloittaja ausseihin!, marraskuu 07, 2007, 17:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ausseihin!

Millaista on asua Newcastlessa? Millainen paikka se yleensäkin on. Mitää hyvää, mitä huonoa? Kyselin tätä kyllä jo tuossa edellisessäkin aloituksessa, mutta kovasti olisi intoa lukea kokemuksia ja siksi tein uuden aloituksen. Voi olla mahdollista, että muuttaisimme sinne. Kaikki riippuu tosin siitä saako mies sen työpaikan, jota sieltä hakee. Ilmeisesti alueella ei ole omaa suomi-seuraa, mutta asuuko siellä muuten minkä verran suomalaisia?

katjamaaria

Heissan,

tarkoitatko Newcastlea, joka sijaitsee New South Walesissa?

Menimme sinne junalla kesa-aikaan eli joulukuussa Sydneysta, kesti pari tuntia. Sydneyssa asustellessamme naapurin seta, siis vanhempi herra, kyseli minne lahdemme laukkuinemme ja kun kerroimme, etta Newcastleen pain, niin han siihen tokaisemaan, etta mita ihmetta, sehan on entinen teollisuuskaupunki, mita siella on!

Joka tapauksessa, siella oli kiva olla pari yota. Rannassa on suuret merivesiuima-altaat. Mukava fiilis jai paikasta ja tykkasimme kylla. Tosin, en tieda millainen se olisi pidemmanpaalle.

Tassa siis yksi kokemus, toivottavasti loytyy lisaa.

K.

ausseihin!

Jep tarkoitan juuri stä NSW:ssa olevaa. Mä mietinkin, että pitäisikö sijoittaa paikka kartalle, kun lienee siellä useampi samanniminen paikka. :) Teollisuuspaikkahan se on ja teollisuduessa se työpaikkakin on, jota mies tällä hetkellä hakee. Eli asuinaluetta emme voi valita (esim. Brisbane vaikuttaisi kyllä tosi kivalta), jos Australiaan lähtisimme, vaan tuolla sitten pitäisi asustella. Se asuisimmeko kaupungissa vai kenties jossain lähellä olevassa kylässä (jos sellaisia on), on sitten tietysti valintakysymys. Mutta työmatka ei tietysti voi olla kovin pitkä ja koska mä olen lasten kanssa kotona, niin tietysti meidänkin pitäisi voida päästä helposti liikkumaan ja ihmisten pariin. Onko australialaisiin muuten helppo tutustua? Lasten avulla sen luulisi onnistuvan?  :)

Jurttamuori

Tervetuloa Ausseihin  :)

Kyllä täällä on helppoa tutustua ihmisiin- mutta mun kokemus on ikävä kyllä se, että tutustuminen jää helposti vain "skin deep". Ja se mikä mua hämäsi aluksi, on small talk- kyllä teidän täytyy tulla illalliselle, BBQ:lle, tavataan lounaalla- mutta sitä päivämäärää tai kellonaikaa tai virallista kutsua ei tule, onpahan vaan osoitus siitä että ollaan kohteliaita (ainakin täällä Sydneyssa)  ???

Poikkeuksia toki on ja paljon riippuu itsestä miten ystävystyy. Parhaimmat tuttavat löytyivät meille muista eri maiden siirtolaisista, ei niinkään ausseista, mutta meitähän täällä riittää!! Varaudu siihen, että töitä saat tehdä kuitenkin asian eteen. Kutsu paljon itse ihmisiä käymään!

Lapset auttavat tutustumiseen kyllä. Kun viet muksua preschooliin niin rohkeasti vaan äitiklikkeihin esittäytymään. Liity varojenkeruuporukkaan ja käy vanhempainilloissa, koulun pihaa siivoamassa, urheilupäivissä yms. yms. missä muutkin äidit liikkuvat. Eikös teidän vanhempi ollut 4v, sehän jo sitten vois mennä kindyyn ensi vuonna. Paikalliset Early Childhood Centerit järjestävät äitiryhmiä. Ja sitten on playgroupeja, sinne vaan mekastamaan. Tai valitset tietyn puiston missä aina leikitte, ja eikun juttelemaan. Täällä otetaan avoimemmin kyllä vastaan kuin Suomessa   :)

Peukut pystyssä,
Jurttis

On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.

pinkus

Tosta oon kylla Jurttiksen kanssa samaa mielta etta (myos taalla Melbournessa) aluksi tuntui etta kaikki on niin mahottoman avoimia ja ystavallisia ja kutsuu vaikka minne mutta jotenkin ne kutsut tuntuu jaavan vaan melko avoimiksi. Tasta on ollu keskustelua muidenkin eurooppalaisten kanssa etta en se ollu vaan mina jolle niin kavi! ;) Mutta kylla siihenkin tottuu. Mita lie nekin ajatellu musta, varmaan etta onpas arsyttava tyyppi kun kay toiseen (ja kolmanteen!) kertaan kyselemassa etta millon me hei oltiinkaan menossa yhessa sille lounaalle josta sillon puhuttiin?

Niin halusko joku tulla syomaan jonain paivana? Ma laitan lasagnee! :P ;)

--
Ida

katjamaaria

Heippa,

kiva kuulla, etta samasta Newcastlesta puhuttiin!

Olen huomannut myos, etta paikallisiin on aika vaikea solmia ystavyyssuhteita. Parhaat kaverit ovat myos muita siirtolaisia joka puolelta maailmaa. Mikas sen parempaa! Monilla on viela suht. sama elamantilanne ja halua tavata uusia ystavia.

t.K.

RUU

Lainaus käyttäjältä: katjamaaria - marraskuu 08, 2007, 22:09
Olen huomannut myos, etta paikallisiin on aika vaikea solmia ystavyyssuhteita. Parhaat kaverit ovat myos muita siirtolaisia joka puolelta maailmaa.

Samansuuntaiset kokemukset meilläkin. Pitää tosin muistaa, että paikallisillahan on jo valmiit sosiaaliset ympyrät eikä mitenkään samanlaista tarvetta saada uusia ystäviä kuin uudella tulokkaalla. Mihin he sinua tarvitsisivat?
Nimimerkillä "vasta tässä runsas vuosi on odoteltu afternoon tea -kutsua naapurille, joka silloin "lupasi"...".
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Leokatti

Näinhän se tuppaa olemaan... Meille sattui kai hyvä tuuri tämän kadun suhteen. Naapureita, joiden kanssa on vietetty ilta jos toinenkin. Eurooppalaisia sukujuuria löytyy, mutta ikänsä ovat Ausseissa asuneet. On ollut BBQta, illallisia (viimeiset kolme jouluaattoillallista on vietetty kaksien naapureitten kanssa kansainvälisten herkkujen parissa), game nights, ravi- ja ratsastustapahtumia jne. Harmi kun ei voi ottaa samoja naapureita mukaan Ballaratiin. Tosin yksi perhe lähtee myös Victoriaan, joten yhteyttä tulee varmaan pidettyä sinne jatkossakin.

Samanlaisia "sydänystäviä" kuin Suomessa, ei täältä kuitenkaan ole kymmenessä vuodessa löytynyt  :confuse

Jaahas, naapurit odottavat aamulenkille koirien kanssa... ;)
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Milka

Suhteet naapureihin riippuu kokonaan asuinpaikasta. Minulla on kokemusta molemmista aaripaista.

Meilla oli erittain hyvat suhteet kaikkiin naapureihin edellisessa asuinpaikassamme. Monet illanistujaiset vietettiin yhdessa jouluaattoillasta alkaen :XXXX  :XXXX

Nyt sitten meilla ei juurikaan ole naapureita. Joo kuulostaa varmaan oudolta, mutta valimatkat naapureihin ovat asuinalueellamme suuret ja yksi naapuritonteistamme on kokonaan tyhja. Toisella puolella asuva naapurimme ei ole koskaan kotona. Han asuu yksin ja matkustaa maailmalla suurimman osan aikaa. Myos vastaapaata meita asuu ns. erakko, joka en ole koskaan edes nahnyt sen kolmen vuoden aikana, jonka olemme taalla asuneet.  :o

Mutta naapureista viis minulle on kertynyt koko joukko paikallisia ja myos immigrantti ystavia ja olen jopa saanut sydanystaviakin paikallisista, joten en sanoisi etta minulla on ollut vaikeuksia tutustua paikallisiin.

RUU:n kommentti on kuitenkin hyva, paikallisilla ja myos tanne vuosia sitten muuttaneilla immigranteilla on jo 'ne' omat ystava- ja tuttavapiirit, eivatka ehka tunne tarvetta 'uusiin' ystaviin kuten vasta tanne muuttaneet. Samanhan se on Suomessa. Jos vaikka muutat Turusta Tampereelle varmaan se ottaa aikansa ennen kuin saat paikallisia ystavia.

Heidi

Newcastlesta en osaa mitaan sanoa, mutta pakko yhtya muiden kommentteihin siita, etta ihmiset taalla todellakin ehdottelevat vaikka mita tapaamisia, mutta laheskaan aina ne eivat toteudu ja se on vain sellaista ystavallista sanahelinaa... Mina en ole siihen oikein edelleenkaan tottunut ja olen joskus ollut vahan loukkaantunut joissain tilanteissa ja sitten yrittanyt itseani muistuttaa, etta eihan se ollut mitaan henkilokohtaista, vaan sellaista sattuu...

Me olemme aina yrittaneet ja onnistuneetkin olemaan hyvissa valeissa naapureiden kanssa, mutta nyt taytyy sanoa, etta meilla on "neighbours from hell" toisella puolella. Oltiin ensin hyvissa valeissa (muutettiin tahan reilu vuosi sitten) ja lapset leikkivat yhdessa jne. Sitten kun mina ja lapset oltiin Suomessa ja mies silla aikaa aloitti remontit ja autotallin rakentamisen tilanne muuttuikin yhtakkia. Naapurit alkoivat soittelemaan paikalliseen council toimistoon ja jopa poliisille, etta taalta kuuluu liikaa melua, vaikka kaikki meluhommat tapahtuivat ihan sallittujen aikarajojen puitteissa. Olimme heille etukateen kertoneet, etta meilla alkaa remontit ja melua voi tulla ja varmasti tuleekin. Hullua tassa on se, etta he eivat tulleet miehelle henk. koht. puhumaan asiasta kun kerran hyvissa puhevaleissa oltiin, vaan toimivat nain. Nyt sitten ei olla toisiamme huomaavinaankaan, onneksi on sentaan se autotalli tuossa valissa suojamuurina! Heidan talonsa on myynnissa (ovat siina vuokralaisina) ja toivomme vaan, etta joutuisivat muuttamaan pian. Ymmartaisin kylla valitukset, jos kyseessa olisi vaikka jokaviikkoiset ryyppybileet pihalla tms. mutta autotallin rakentaminen??? Argh, tosi unaustralian behaviour!

Wilmina

Juu, emmäkään tuosta Newcastlesta tiiä muuta ku että vähän siitä pohjoiseen on aivan ihana paikka tuo Nelsons Bay - tosin ei varmaan kannata sesonki aikaan mennä.

Mutta ystävyyssuhteista täytyy sanoa, että yhdyn muiden kokemuksiin siitä, että monasti ollaan niin kaveria tavatessa mutta että tuosta se ei sitten koskaan etene. Mutta toisaalta - eipä sitä kaikkien suomalaistenkaan kanssa aina tuu tiiviisti yhteyttä pidettyä... Mä luulen, että jos ei se ystävyys siitä syvene, sen huomaa parhaiten juuri uutena paikalle muuttaneena ja itse ystäviä kaipaavana???!

Mulla on ollut ihan mahtavat työkaverit mutta vapaa-ajalla ei olla tehty mitään yhdessä - tai siis mua ei oo koskaan kutsuttu mukaan, vaikka moni heistä on vanhoja opiskelukavereita ja treffaa usein milloin minkäkin merkeissä. Ei se oo mua haitannut - töissä on ollu kiva olla ja vapaa-ajalla on muita kavereita ihan riittämiin. Mut mua on vähän huvittanut, että nytku juuri lopetin (siis oikeesti perjantaina oli vika päivä) ja vaihdoin töitä, ni nyt niitä on riittäny... Ja kova ikävä niillä on mua kahden päivän jälkeen ;) Mä luulen, ettei aina vaan tuu ajatelleeksi...

Mutta mut on yllättänyt kuinka pilates ja nyrkkeilyryhmät on ollut sosiaalisia foorumeita joista oon paljon kavereita saanut. Suomessa en oo ikinä kehenkään tyyliin jumpassa "oikeesti" tutustunu. Joskus ehkä jotain juttua pukuhuoneessa vaihdettu mut ei ikinä ois tullu mieleenkään mennä tyyliin kaffelle ym. No mulle ainakin löyty parhaat ystävät juuri noista piireistä täällä, aina muiden aloitteesta (ku ei mulle tullu mieleenkään puhua muille jumpassa, oonpas jurosuomalainen... no vastasin sentään ;)) ja jopa pilates-vetäjän kanssa tavataan silloin tällöin vapaa-aikana (ja hän on ihka-aito aussi)! Eli kyllä musta kuitenkin on helppo ausseihin - ja muihin - täällä tutustua, vaikka kaikkien kanssa sydänystävyyttä ei synnykään!

Tämmöisiä ajatuksia täältä,
W

ausseihin!


Aikis

Lainaus käyttäjältä: Heidi - marraskuu 10, 2007, 13:27
Argh, tosi unaustralian behaviour!

Ai, on vai? Eiköhän paremmin ole kyseessä yleistys ja myytti tuosta alati ystävällisestä australialaisesta käyttäytymisestä, joka kuten edelläkin on todettu ei ole sen enempää realistinen kuin missään muuallakaan maailmassa. Porukkaa löytyy joka lähtöön.

Sehän siinä vain onkin hassua, että kun tuota Aussien ystävällisyyttä joka puolella rummutetaan, niin sitten siirtolaiset ja muut kävijät ovat hämmentyneitä ja pettyneitäkin, kun kaikki eivät niin ylen ystävällisiä olekaan!

Naapureiden kanssa skismaa tulee varmasti väkisinkin ahtaasti asutetuissa kaupungeissa - aiheestahan on lukuisia sanontoja, kolumneja, sketsejä, ohjeistuksia etc. Omienkin kokemusten mukaan joukossa on ollut kaikenlaisia - niitä jotka ystävällisesti auttavat, niitä jotka tulevat huomauttamaan joka pikku asiasta, niitä jotka varjelevat omaa yksityisyyttään neuroottisesti, niitä jotka juhlivat joka viikonloppu tai kailottavat puhelimeen niin että katu raikaa, niitä jotka kutsuvat mutta eivät kuitenkaan koskaan oikeasti kutsu kylään, niitä jotka eivät edes yritä tehdä tuttavuutta, niitä joiden kanssa on kiva rupatella kadunvarressa...

concept-

Moi!

oon nyt asunu newyssä kolme vuotta koulun takia. ihan kiva kaupunki näin opiskelijan kannalta ja surffauksesta tykkäävälle. Hyviä rantoja ja kuten aikasemmin sanottu ocean pooleja. kaupungin keskusta on sinänsä aika pieni mutta jos auto on käytössä niin kauppoja ja muita mestoja on paljon. itse silti en ajatellut jäämään asumaan sinne ku valmistun vaan yritän saada joko duunia melbournesta tai sitten byron bayn läheltä. jos sul on jotain kysymyksiä mihin luulet vpoivani vastata niin kysy pois.

-sakke

ausseihin!

Kiva, että palstalta löytyy alueella asuvakin. Se, että keskusta on pieni on kyllä meille erinomaisen passeli juttu. Emme mitään suurkaupunkihulinaa kaipaa, Espoon perukoilta kun olemme ehkä kenties muuttamassa. Ja pientenlasten kera on erityisen tärkeä, että asuinalue on viihtyisä ja turvallinen. kovasti teitysti kiinnostaisi saada vinkkejä, missä päin kannattaisi asua. Miehen työpaikka, jos hän sen saa on Newcastlen kaupungissa. Auto olisi käytettävissä, mutta myös kävellen olisi tärkeä päästä liikkumaan muun muassa rantaan ja kauppaan, sillä itse olen kotona lasten kanssa ja kahta autoa tuskin on tarkoitus hakkia. Eli missä voisi elää mukavaa ja helppoa areka Newcastlessa? Meillä olisi haaveissa löytää kämppä jostain niiden netistä katsottuna mukavan näköisten rantabulevardien varrelta. Jonkin verran on katsottu netistä millaisia kämppiä siellä olisi vuokralla. Kaikissa tuntuu olevan viikko hinta, kerrotaanko se neljällä, jotta tulee kuukausvuokra vai miten hinta muodostuu?

jounij

Lainaus käyttäjältä: ausseihin? - marraskuu 20, 2007, 17:41
...millaisia kämppiä siellä olisi vuokralla. Kaikissa tuntuu olevan viikko hinta, kerrotaanko se neljällä, jotta tulee kuukausvuokra vai miten hinta muodostuu?

Ossilassa vuokrat ilmoitetaan - ja peritään - tavallisesti nimenomaan viikkovuokrina. Saat kertoa sen viikkovuokran määrän ihan millä hyvänsä luvulla riippuen siitä, kuinka usein haluat vuokran maksaa. Jos maksat neljän viikon välein (maksettava aina etukäteen), niin voit kertoa viikkovuokran neljällä. Kokemukseni mukaan vuokrat maksetaan tavallisimmin joka toinen viikko, eli tätä vuokranmaksutahtia noudattamalla voit kertoa ilmoitetun vuokran kahdellakin.


Selventää
Jouni
Canberra

jounij

...ja jos jostain syystä haluat suomalaiseen kuukausivuokrakäytäntöön vertailukelpoisen laskentakaavan, niin aika lähelle pääset näin:

  Viikkovuokra * 52.3 / 12 = kuukausivuokra

Silti maksu tapahtuu asunnossa asuttujen viikkojen lukumäärän perusteella, eli et joudu kärsimään (etkä myöskään voi hyötyä) taloudellisesti siitä, että kuukausien pituus ei ole vakio.


Lisää selventää
Jouni
Canberra

ausseihin!

Lainaus käyttäjältä: jounij - marraskuu 20, 2007, 22:12
...ja jos jostain syystä haluat suomalaiseen kuukausivuokrakäytäntöön vertailukelpoisen laskentakaavan, niin aika lähelle pääset näin:

  Viikkovuokra * 52.3 / 12 = kuukausivuokra
Kiitoksia paljon tiedoista. Laskentakaavalle toki on käyttöä, sillä onhan se kiva hahmottaa elämiskustannuksia ja vertailla niitä kotimaiseen.  :)

concept-

Itse asun Newcastle East:ssä mikä on aivan rannan tuntumassa, mutta en tiedä olisiko se paras alue jos on lapsia. Kivoja alueita voisi olla Merewether, Cooks Hill ja Bar Beach jos haluaa olla rannal lähettyvillä ja on muksuja.

ausseihin!

Kiitti concept-, täytyy tsekata nuo alueet, kun tulemme joulukuun puolessa välissä siellä käymään. Lähinnä mielessä on se, että mä en kestä asua missään nukkumalähiössä, josta ei pääse minnekään ilman autoa, päivät kun on oltava kotona lasten kanssa. Lähellä pitäisi olla niin rauhallisia ja mukavia puistoja kuin kauppoja ja merenrantaa puhumattakaan siitä, että alueen on oltava turvallinen paikka olla lasten kanssa. Mahtaako olla mahdoton yhtälö jää nähtäväksi.

Aikis

Lainaus käyttäjältä: ausseihin? - marraskuu 26, 2007, 05:42
että mä en kestä asua missään nukkumalähiössä, josta ei pääse minnekään ilman autoa, päivät kun on oltava kotona lasten kanssa. Lähellä pitäisi olla niin rauhallisia ja mukavia puistoja kuin kauppoja ja merenrantaa puhumattakaan siitä, että alueen on oltava turvallinen paikka olla lasten kanssa. Mahtaako olla mahdoton yhtälö jää nähtäväksi.

Vaikka en Newcastlesta muuta tiedäkään kuin kuulopuheita ja ohiajaen kaukaanähden...niin arvelen että nimim. Ausseihin, tulet yllättymään positiivisesti.

ausseihin!

Lainaus käyttäjältä: Aikis - marraskuu 26, 2007, 06:05
Lainaus käyttäjältä: ausseihin? - marraskuu 26, 2007, 05:42
että mä en kestä asua missään nukkumalähiössä, josta ei pääse minnekään ilman autoa, päivät kun on oltava kotona lasten kanssa. Lähellä pitäisi olla niin rauhallisia ja mukavia puistoja kuin kauppoja ja merenrantaa puhumattakaan siitä, että alueen on oltava turvallinen paikka olla lasten kanssa. Mahtaako olla mahdoton yhtälö jää nähtäväksi.

Vaikka en Newcastlesta muuta tiedäkään kuin kuulopuheita ja ohiajaen kaukaanähden...niin arvelen että nimim. Ausseihin, tulet yllättymään positiivisesti.

Tämä oli varsin mukava lukea! :)

jirvinen

Itse asustelin Newcastle:ssa reilun kaksi vuotta, eika kylla mitaan pahaa sanottavaa kyseisesta paikasta ole. Vaikka newcastlen alueella asustaa varmaan puoli miljoona ihmista, ei siella samanlaista vilsketta ole kuin esim. Helsingissa.

Jos rannan lahella haluaa asustaa niin Merewether on ehdottomasti paras paikka, eika todellakaan ole kaukana "keskustasta". Itse asuin Charlestown:ssa joka on noin 15 minuutin ajo matkan paasta citysta ja tykkasin kylla todella paljon alueesta. Tosin ranta ei ole kavely matkan paassa. Charlestown on minun mielestani kuitenkin perhe ystavallisempi lahio, koska Merewther on aika tayteen ahdettu. Vuokraakin saa varmasti maksaa enemman Merewetherissa.

Newcastlen alueella asustaa aikas paljon ausseja, joten suomea ei siella ihan niin usein paasee puhumaan kuin esim. Sydneyssa. Mutta kukas tanne tulisikaan Suomea puhumaan  :)

Jos kysymyksia tulee, niin laita vaan mailia jarkko_jarvinen(miukumauku)yahoo.com.au

Jakee

ps. Sakke: Millos oot tulos Sydney:iin bisselle?  ;)

concept-

Lainaus käyttäjältä: jirvinen - marraskuu 26, 2007, 15:48

ps. Sakke: Millos oot tulos Sydney:iin bisselle?  ;)

uude vuode jälkee, oon stna suomes poistattamas näitä supervammasia isoja viisauden hampaitani, just 20 minuuttia sit oli leikkaus, naama o futikse kokone :D tuun takas ausseihi 24 päivä joulukuuta ja varmaa vietän joulun newcastles ja sit uude vuode jossai leirintä alueel levyttääs.


ausseihin!

Osaako kukaan kertoa newcastlen kouluista, sellaisista joihin nämä ihan pienimmät menevät.

concept-

En kyl osaa itse sanoa, mutta voin vähän kysellä kavereilta kun pääsen takas. Yks kaveri opiskelee ala-aste opettajaks ja käy työharjotteluis nois kouluis. Yleensä sen koulun taso riippuu melkeinpä asuinalueesta. Kouluja mihin et halua muksujasi ovat Jesmond, Waratah, Lambton, oon asunu noitten lähel ja nähnyt minkälaisia niistä muksuista tulee, ei hyvä.

Luulisin että juuri jossai Mereweathearin alueella voisi olla hyviä kouluja, ja riippuen tietenkin haluatko pistää muksut normaaliin vai katolliseen kouluun. mut pääsen takas newcastleen 23 päivä niin voin vähän kysellä lisää.

-Sakke

ausseihin!

Nyt on Newcastelssa käyty ja erittäin kivalta paikka vaikuttaa. Siinä yhdistyy monta hyvää asiaa: kaupunki itsessään on mukavan kotoisan oloinen ilman pilvenpiirtäjiä ja asukaslukukin on maltillinen. Emme haluaisi miljoonakaupunkiin muuttaa. Kesät lienevät suht viileitä verrattuna pohjoisempiin alueisiin, vesipulaa ei ole (ainakaan vielä), kaupunki vaikutti siistiltä ja turvalliselta paikalta. Rannat ovat upeita. Meille jäi erittäin hyvä fiilis paikan suhteen.

Muutto sinne on erittäin todennäköinen ja tapahtunee jossain vaiheessa ensi vuoden alkupuoliskolla. Saimme jonkinlaisen käsityksen, missä voisime haluta asua, nyt pitäisi vain löytää kiva asunto kivalta paikalta suht järki hintaan. Saa nähdä miten meidän käy. Nuo conceptin mainitsemat paikat: Merewether ja Bar Beach olivat varsin viehättävän oloisia, mutta yritämme ensi alkuun josko asunto kuitenkin löytyisi Newcastle beachin tai Nobby's beachin tuntumasta. Voi olla, että hinnat ovat kolmea makuuhuonetta tavoittelevalle liian suuret mistä vain edellä mainituilla alueilla. Lake Maraquellakin (mahtaako nimi olla oikea) käytiin, ja sekin oli ihan kivan oloinen paikka, josta saisi omakotitalon vuokralle samaan hintaan kuin huoneiston kaupungista. Mutta en tiedä, itse kokisin olevani siellä vähän motissa lasten kanssa kaiket päivät, kun ei kuitenkaan ole suunnitelmissa toista autoa hankkia.

Mutta kaikenkaikkiaan, odotamme tulevaa innolla.

jirvinen

Kannattaa myos harkitat the hill:lia, cooks hill:ia ja the junction:ia. Nama lahiot ovat kavely matkan paassa rannalta, eivatka ole myoskaan kaukana "keskuksesta". Lake Macquarien aluuesta Warners Bay ja Belmont ovat parhaita asuinalueita.

Ihan kiva paikka se Newcastle on, etenkin lapsiperheelle. Kerkeevalle nuorelle miehelle rupeaa tekeminen vaan loppumaan kesken.

Saanko kysya mihin firmaan ja mita tekemaan miehesi tanne tulee?

ausseihin!

Kerron heti, kun nimi on paperissa ;) Vielä on lopullinen tarjous saamatta, joutuvat vielä haastatelemaan paria ehdokasta, vaikka ovat käytännössä työn jo miehelle luvanneet. Alkaa vähitellen innostus iskeä...

ausseihin!

Millisia talvet ovat Newcastlen alueella? Miten suomalainen ihminen ne konkreettisesti kokee? Paikallisilta kuulin, ettei lämpö laske alle 12 asteen, mutta eipä se vielä sano juuri mitään. Milloin siellä on päivä lyhyimmillään?

MH


Aikis

Säätilaa voit seurata ihan reaaliajassa vaikka weather.com.au. Ja aika hyvän käsityksen saat, kun ajattelet nuo vuodeajat ja niiden vaihtelut vain nurinpäin...

Oma kokemukseni ensimmäisenä talvena oli, että pimeys tai lähinnä sen aikainen tulo ahdisti jopa enemmän kuin Suomessa (vaikka olen kaamoksen lapsia, tai ehkä juuri siksi) - kun ilma oli suht lämmin ja oletusarvo valoisa, mutta olikin pimeää. Toisena talvena sitä ei samalla tavalla huomannut.

12 astetta saattaa olla tosi kylmää, etenkin jos mereltä tuulee sopivasti etelänavalta. Muistan kun laittelin tekstareita Suomeen juhannuksena, että kun on vaan 17 astetta ja pitää olla villasukat jalassa...ja sain kiukkuisia vastaviestejä, että mitäs valitat, olispa edes +17!

Puhumattakaan tietenkään sisätiloista. Siellä ON kylmä heinä-elokuussa, ellei ole hyviä lämppäreitä. Ja niitä villasukkia. Ovet pitää välillä avata, että tulee edes vähän lämmintä sisälle...

Itselleni Sydneyssä (joka on himppasen Newcastlea etelämpänä, tietämättömille) alin lämpötila aamulla anivarhain taitaa olla 4 tai 5 astetta ja silloin kyllä hengitys jo höyryää ja tulee suomalaiset syys-lokakuun kipakan raikkaat ilimat mieleen...

ausseihin!

Nyt on sitten Ausseihin muutto enää viisumeista kiiinni. :pepsodent Onko kellään kokemuksia, kuinka kauan sponsoroidun viisumin 457 saaminen kestää? Viisumiasiaa hoitelee lakifirma, joten käsittelyajan luulisi olevan lyhyempi kuin 8-12 viikkoa vai onko? Olemme asennoituneet siihen, että mies saa viisumin ensin ja lähtee järjestelemään asunto ym. asioita ja hakee meidät sitten muutaman viikon päästä, firma kustantaa lennot. Ja tietysti sitä miettii, että viisumia ei jostain syystä myönnettäisi. Mitä sellaisia syitä voi olla, ettei viisumia saisi, vaikka olisikin työpaikka jo olemassa? Olisi kyllä aika kamalaa jos tässä vaiheessa koko muutto jäisikin toteutumatta. Kaikista hirveistä ötökäistä huolimatta olen kuitenkin alkanut innostua muutosta Ossilaan.  :)

t. mira

RUU

Mira, on kaytannossa 99.9% varmaa, etta se viisumi sielta teille putkahtaa. Jonkun lakifirman osuutta prosessin nopeuteen epailen: jos ovat tehneet paljon noita hakemuksia, lomakkeen taytto tietenkin on sujuvaa mutta jokainen valikasi tietaa ylimaaraista ajankulua.
Jos firma nyt aloittaa sponsoriluvan hankkimista ja te toimitte samantien luvan saatuanne, viisumitarrat on passeissa joskus suomalaisen alkukesan hujakoilla (+/- puoli vuodenaikaa).

Teidan ajatuksenne siita, etta mies saa viisumin ensin, tulee paikalle ensin ja "hakee" teidat muut sitten myohemmin voitaisiin yksinkertaistaakin. Katsokaa, etta koko perhe on samassa viisumihakemuksessa (eli mies hakijana ja te muut 'dependant'-kohdassa), niin kaikki perheenjasenet saavat viisuminsa kerralla. Sitten vaan pyydatte firmaa jarjestamaan tilapaisen asunnon esim kuukaudeksi etta voitte paikanpaalla hakea pysyvaa asuinpaikkaa. Ja lopuksi heitatte tavaranne matkaan / sailytykseen / poistoon ja buukkaatte koko perheen samalle menolennolle...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

ausseihin!

Dang juu RUU vastauksestasi. Viisumihakemukset ovat mun käsittääkseni jo vetämässä, eli muutoksia niihin ei kaiketi enää voi tehdä. En tiedä olemmeko hakemuksessa koko perheenä vaiko mies erikseen. Ajatus siitä, että mies lähtisi ensin pohjaa siihen, että lakifirmasta oli prosessi alkaessa povattu miehelle viisumia tosi nopeasti (jopa 4 viikossa) ja koska me emme lasten kanssa pysty lähtemään niin nopeasti ja kun viiusmitkaan eivät tulisi meille yhtä nopeasti, niin siksi tämä erikseen lähtö ja haku-hässäkkä. Kyseessä ilmeisestikin tilanne, että firma haluaa miehen sinne asap ja siksi hänen viisumiaan yriteään hoppuuttaa. Mutta onnistuuko se sitten on asia toinen. Toisaalta kun työsopimus oli allekirjoitettu ja viisumihakemusprosessi alkoi virallisesti lakifirmasta sanottiin hakuajaksi 8-12 viikkoa. Eli mene ja tiedä mikä sitten pitää paikkaansa. Työsuhde on kuitenkin merkitty alkavaksi jo maaliskuussa. Olemme jo sopineet, että firma kustantaa meille alussa kalustetun väliakaisasunnon, josta käsin voimme etsiä vakituisempaa asuntoa samalla kun odotamme konttia saapuvaksi.

hardflip

Meillä on vähän sama tilanne kuin ausseihin! eli viisumeja odotellaan.

Yritys johon menen töihin (Komputer Guy) sponsoroi viisumin ja viisumin hakua käsittelee heidän oma "Immigration Agent".

Sekä agenttin + headhunter joka minut sai houkuteltua kirjoittamaan työsopimuksen tuumasivat että aikaisintaan lähtö olisi Helmikuun lopussa. Viisumihakemus on jätetty tuossa joulun väliviikoilla.

Viime viikolla saimme tarvittavat 160EH (minun ja taloudenhoitajan) ja 26EH (pojjan) läpivalaisut tehtyä ja tulokset lähtivät Klinikan puolesta suomesta Australiaan. Minulla on myös työsopimus allekirjoitettuna ja ainakaan minulle ei luvattu mitään nopeuttamiskeinoja viisumin suhteen. Se tulee kun tulee jos on tullakseen.

Ainiin, kyllä heilläkin oli kiire saada minut sinne, työsopparissa lukee 14. Tammikuuta (tais mennä jo...) tai sitten kun päätös on tullut = mahd. pian sen jälkeen.

Melbourneen olisi tarkoitus tulla. Yritys tarjoaa asumisen 4 vko jonka jälkeen pitää olla oma vene jonka alla nukkua.

Jännittävää.
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies

ausseihin!

Meillä taitaa tosiaan olla hardflip hyvin samankaltainen tilanne. Ei kai tässä tosiaan auta muu kuin odottaa. Saako siitä yleensä mitään ennakkotietoa, että milloin viisumin käsittely on valmis. Koska tässä pitäisi kuitenkin voida sopia oman työn päättymisestä ja lasten hoitopaikkakin haluaa tiedon, milloin sieltä vapautuu kaksi paikkaa.

hardflip

Lainaus käyttäjältä: ausseihin! - tammikuu 17, 2008, 17:53
Meillä taitaa tosiaan olla hardflip hyvin samankaltainen tilanne. Ei kai tässä tosiaan auta muu kuin odottaa. Saako siitä yleensä mitään ennakkotietoa, että milloin viisumin käsittely on valmis. Koska tässä pitäisi kuitenkin voida sopia oman työn päättymisestä ja lasten hoitopaikkakin haluaa tiedon, milloin sieltä vapautuu kaksi paikkaa.

Kysyin tätä ja minulle sanottiin että mitään tietoa ei oikein saa. Ei edes kunnolista arviota, eli tuo minullekin kerrottu arvio perustuu heidän omiin kokemuksiinsa.

Tänään sentään sain tiedon siitä, että allekirjoittamani työsopimus on saapunut saarelle turvallisesti.
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies

ausseihin!

Mies kyseli viimeksi eilen firman henkilöstöpäälliköltä ja tuo oli saanut lakitoimistolta arvion, että tuohon 4.3. (työsopimus alkaa) mennessä viisumi tulisi. Mutta ilmeisesti noihin arviointeihin ei tosiaan voi luottaa. Ihmettelen vain mistä hatusta niitä vetävät?!? Viisumihakemus on kuitenkin pistetty menemmään vasta 14.1...

ausseihin!

Onko Newcastle muuten turvallinen paikka asua? Miten turvallisuuden laita yleensä Australiassa? Luin Ilsa Sharpin Cluture shock Australia kirjasta, että ausseissa ei olisi turvallista liikku yksin pimeällä. Tietystikin paljon riippuu kaupungista ja alueesta, missä asuu, mutta miten noin yleensä? Voiko Newcastlessa esim. lähteä pimeällä yksin lenkille ja hölkytellä siinä rannan tuntumassa (newcastle beach, nobbys beach wharf rd, honeysuckle...) liikkuuko siellä porukkaa, jotta voisi tuntea olonsa turvalliseksi? Tripadvisorin keskustelussa väläytettiin, että Newcastle cityssä olisi viimeaikoina ollut ikäviä tapahtumia ja siksi se ei olisi alueena lasten kanssa välttämättä mukava paikka asustella. Meitä kuitenkin niin kovasti houkuttaisi kämppä Newcastle beachin taikka Nobby's beachin tuntumasta.