Kansalaisena opiskelu

Aloittaja iluvatar, maaliskuu 17, 2006, 05:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

iluvatar

Teen tälle uuden ketjun, ku en nyt löytäny ihan vastaavaa..

Eli onko ketään hakenu mihinkään kouluun Ausseissa ihan Australian kansalaisena suomalaisen koulutuksen jälkeen? Mulla on tässä kirjotukset meineillään ja suunnitelmissa ois ens syksynä hakee Brisbaneen opiskeleen. Mummu ja pappa asuu siel nii ois helppo päästä tavallaan alkuun siel. Vähän oon jo katellu, et mitä ois kiva opiskella ja mihin sitä pitäs mennä, mutta paljon on asioita epäselvinä vielä.

Mm. se hakusysteemi on aika hankala. Katoin  sieltä joltain Queenslandin hakusivustolta et kai netinki kautta voi hakea, mut onko joku tehny sen hakuprosessin itte aikasemmin ja osais kertoa, et millanen se on käytännössä ja mitä siihen vaaditaan.. Englannin kielinen yo-todistus varmaan tarttetaan vai haetaanko sinne yo- vai päättötodistuksella vai molemmilla :?

Sitten ois kans kiva tietää noista pisteistä, et löytyiskö jostain netistä vaikka joku taulukko mistä sais tietää miten suomalaisista arvosanoista annetaan pisteitä? Vai miten se menee miten se päätetään ketä pääsee sisään.. Kansalaisena on varmaan vaikeempi päästä sisään ku ulkomaalaisena, ei saa koulut niin paljoo rahaa...

Ja sit mietin sitä et miten se rahotus menee siel, ku joku sano et se ei kai maksais mitään vai riippuuks sekin paikasta jotenkin tai ihmisestä.

Mä en nyt muuta keksi, mut vastatkaa jos osaatte niin keksin kyl lisää :P

Aikis

Iluvatar, en nyt tieda suinkaan tarkalleen miten homma menee ja etenkaan sun kohdallas, mutta jonkun jyvasen tahan kirjoitan, jospa sitten muut osaisivat auttaa lisaa.

Se hakusysteemihan on taalla tuiki erilainen kuin Suomessa ja suoraan sanoen kuulostaa aika monimutkaiselta. Mutta ei kai se sitten ole kun sen tajuaa. Jos haluat mukaan siihen normaaliin hakuprosessiin niin se ajoittuu paremminkin loppuvuoteen, lukuvuosihan vaihtuu taalla silloin.

Ja silloin sulla tietysti pitaisi olla se kansalaisuus taskussa siina vaiheessa. Sitten onkin mielenkiintoista etta miten ne lukevat noita suomalaisia yo-papereita, kun ne poikkeaa melko paljon takalaisesta HSC. Yliopistoon paasemiseksi laskettava pisteet kun riippuvat siita mita aineita olet tuossa paattotutkinnossa suorittanut, millaisella menestyksella ja miten ne tulokset sijoittuvat osavaltiokohtaisessa (?) laskennassa. Tosin just tanaan kuulin, etta hakemuksia voi laittaa jo elokuussa, siis ennen kuin sertifikaatti (yotutkinto) on tehty. Sita en tieda, mihin se haku sitten perustuu, vai perustuuko mihinkaan. Ehka samalla tavalla kuin yhteishaku Suomessa, etta lopulliseen valintaan sitten vaikuttavat tulokset kuitenkin.

Tavallaan voisi olla helpompaa paasta sisaan international opiskelijana, aivan kuten arvelit, koska silloin riittaa vaan etta maksat ittes kipeeksi. Mutta luulisin etta siina olis jokin takaportti kuitenkin siina mielessa, etta maksut on ainakin joissakin tutkinnoissa kurssikohtaisia tai vahintaankin lukukausikohtaisia, joten jos sisaan paasis jollain tuollaisella kohtuullisella summalla niin sitten kun saat sen kansalaisuuden niin voisit 'muuttua' paikalliseksi opiskelijaksi .

Jos nyt yhtaan olen oikeinkasittanyt, kylla yliopisto-opiskelu kaikille jotain maksaa, mutta vain nuo overseas hinnat ovat jotakuinkin nelinkertaiset permanent resident hintoihin.

iluvatar

Oi kun kuulostaa kivalta. Lisää monimutkaisia prosesseja :nuttu: Hyvä ku saisin ton kansalaisuuden hoidetuks ja sit viel se passi.. Ja en ees oo mikään aikaansaava ihminen :? Mut juuh, voisin ottaa yhteyttä joihinkin yliopistoihin ja ottaa selvää asiasta ku saisin aikaseks :D Toisaalta en oo ihan varma et mitä tarkalleen haluan  opiskella kun mieli muuttuu niin usein.. Mut Brisbaneen mä haluan se ei muutu.

Leokatti

LainaaAlkuperäinen postittaja iluvatar
Oi kun kuulostaa kivalta. Lisää monimutkaisia prosesseja :nuttu: Hyvä ku saisin ton kansalaisuuden hoidetuks ja sit viel se passi.. Ja en ees oo mikään aikaansaava ihminen :?

Ei millään pahalla, mutta minä antaisin sulle passin jo tuon kirjoituksen nojalla. Tuon enempää australialainen ei ihminen voi olla :hahhaa
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

iluvatar

LainaaAlkuperäinen postittaja Leokatti
LainaaAlkuperäinen postittaja iluvatar
Oi kun kuulostaa kivalta. Lisää monimutkaisia prosesseja :nuttu: Hyvä ku saisin ton kansalaisuuden hoidetuks ja sit viel se passi.. Ja en ees oo mikään aikaansaava ihminen :?

Ei millään pahalla, mutta minä antaisin sulle passin jo tuon kirjoituksen nojalla. Tuon enempää australialainen ei ihminen voi olla :hahhaa

Voi kiitos, joku toinenki on joskus tainnu kommentoida mun asennetta samoin :D

Sitä haluaisin tiedustella, että onko joku hakenu yliopistoon suomen yo-todistuksella ja jos niin millasilla arvosanoilla.. Et ottaakohan ne sinne ihan ketä vaan. En meinaan montaa ällää meinaa hankkia todistukseeni :eye: